Korzár logo Korzár Košice
Streda, 28. október, 2020 | Meniny má DobromilaKrížovkyKrížovky
OPITÉHO OTCA VIEZOL 13-ROČNÝ SYN, ŽENA ŠOFÉROVALA BEZ BIELIZNE

Reportáž z policajnej dopravnej akcie zameranej na kontrolu merania rýchlosti a požívanie alkoholu

Každý vodič zrejme v posledných dňoch zaznamenal na slovenských cestách zvýšený počet policajných dopravných kontrol. Hliadky stáli prakticky na každom rizikovom úseku v mestách i mimo nich. Nebola to náhoda.

Od 25. júna do konca mesiaca totiž na Slovensku prebiehala policajná akcia, zameraná okrem kontrolovania základných pravidiel cestnej premávky najmä na rýchlosť a alkohol. O tom, akých priestupkov sa dopustili vodiči na košických cestách, či o tom, s akými alkoholovými a rýchlostnými "rekordmi" sa dopravní policajti počas tejto akcie, ale aj v minulosti stretli, sme sa pozhovárali s členmi jednej z hliadok.

Na našu reportáž sme si vybrali záver akcie - utorok. Približne dve hodiny okolo poludnia sme strávili s hliadkou, pôsobiacou neďaleko benzínovej čerpacej stanice na Sečovskej ceste. "Prvým predpokladom pre výber miesta hliadky je to, že musí ísť o miesto, kde dochádza k častým dopravným nehodám. Ďalej to musí byť miesto, kde sa permanentne porušujú dopravné predpisy. Samozrejme, musíme stáť v takej lokalite, kde sa dajú bezpečne zastavovať a odstavovať vozidlá," hovorí príslušník Oddelenia cestného dohľadu Krajského dopravného inšpektorátu (KDI) KR PZ v Košiciach, ktorý je hodnosťou nadstrážmajster.

Sečovská cesta, konkrétne stúpanie z centra v smere na Furču, je "ideálnou" lokalitou k dopravným kontrolám. Na prvý pohľad sa totiž javí ako rovná dvojprúdová široká cesta. Nie každý vodič si však uvedomí, že po prejazde križovatkou (odbočka doprava na Zdobu) sa pred tým povolená šesťdesiatka ruší a opäť platí päťdesiatka. Z toho dôvodu mnoho vodičov na tomto úseku s radosťou pritlačí plynový pedál k podlahe. Pritom je stále v meste.

Spoločnosť sme robili kvartetu policajtov. "Väčšinou sa kontroly zúčastňuje trojica policajtov. Dosť často nám vypomáhajú aj príslušníci pohotovostnej motorizovanej jednotky (PMJ)." Bolo tomu tak aj v utorok. Niekedy je to nutné už len z toho dôvodu, že jedna dvojčlenná hliadka nemusí stíhať robiť všetky úkony sama. V utorok napríklad bolo nutné merať rýchlosť vozidiel špeciálnym prístrojom, zastavovať autá a následne vypisovať blokové pokuty či preverovať doklady. "Kolegovia z PMJ sú užitoční aj preto, že vzbudzujú rešpekt. Ak je niekto, koho zastavíme, agresívny, skôr sa ukľudní, keď okolo seba vidí viac policajtov."

Pri bežnej dopravnej kontrole sa hliadky PZ zameriavajú najmä na to, či nie je vodič pod vplyvom alkoholu. "Ďalej kontrolujeme technický stav vozidla, jeho povinnú výbavu a dodržiavanie pravidiel cestnej premávky." Akcia, ktorej sme sa zúčastnili, bola zameraná najmä na dodržiavanie rýchlosti a alkohol za volantom. "Kontroly nerobíme len počas takýchto špeciálnych akcií. Prakticky každý deň máme v meste niekoľko hliadok, pričom sa stále zameriavame na kontrolovanie iných vecí."

Počet kontrol sa nelíši ani medzi jednotlivými ročnými obdobiami. Nelíši sa to v počte, ale v charaktere kontrol. V zime sa viac zameriavajú na svetelnú signalizáciu, zimné pneumatiky a detailnejšie sledujú aj dodržiavanie pravidiel cestnej premávky. Badajú však výrazný rozdiel medzi časťami dní, týždňov. "Najviac priestupkov evidujeme na začiatkoch a najmä na koncoch týždňa, cez víkendy. Cez deň je to zase najhoršie ráno, keď ľudia cestujú do práce a často kvôli tomu, že nestíhajú, porušujú rôzne pravidlá. Podvečer, keď sa z práce vracajú, je však tiež kritický."

Počas našej reportáže rýchlosť vozidiel kontrolovali špeciálnym diaľkovým radarom, ktorý dokáže odmerať rýchlosť až z kilometrovej vzdialenosti. Stačí, ak sa na pár sekúnd zamerá na nejaký bod karosérie a po stisnutí spúšte zobrazí auto i s jeho rýchlosťou. Aj vďaka tejto "zbrani" proti cestným pirátom bola počas našej prítomnosti najčastejším priestupkom prekročená rýchlosť.

"Denne najazdím aj sto kilometrov. Je ťažké neustále dávať pozor na dodržiavanie rýchlosti. Päťdesiatka sa nedá ustrážiť. Najmä v takom úseku, ako je tento, keď idem do kopca," hovorí mladá vodička, ktorú policajti zastavili kvôli 68-kilometrovej rýchlosti. "Zaplatila som pokutu 50 eur. Samozrejme, že to nie je príjemné. Je to však ešte len moja druhá pokuta v živote."

O niečo vyššiu pokutu zaplatil šofér, ktorý cestoval do Rozhanoviec. Na svojom fiate si to hnal 77-kilometrovou rýchlosťou. "Nečakal som, že je tu nejaké obmedzenie. Je to rovná dvojprúdová cesta. Absolútne som nesledoval, ako rýchlo idem," obhajuje sa mladý Košičan. O hliadke na ceste sa nedopočul ani v rádiu, ktoré mal zapnuté, preto musel z vrecka vytiahnuť stoeurovku.

Všimli sme si, že niektorým zastaveným sa nepáčila dlhá doba vybavovania pokuty. Najmä vtedy, ak sa naraz nazbierolo viac vozidiel, ktorých vodiči porušili predpisy. "Majú pocit, že ich zdržiavame. Nie je to však úmyselné. Každého vodiča totiž musíme preveriť v databáze, či má platné doklady a podobne." Stalo sa im už, že takto natrafili aj na hľadané osoby či predmety.

Okrem prekročenia povolenej rýchlosti sú časté aj menšie priestupky. Nerozsvietené svetlá, nezapnuté bezpečnostné pásy či telefonovanie. "Telefonovanie v aute je veľmi časté. Vodiči si pritom neuvedomujú, že ak pred nami telefón skryjú, nijak im to nepomôže. Hliadky sú často vybavené kamerami, a tak si previnilca vieme pri prehrešku natočiť aj z väčšej vzdialenosti." Riešenie, ako telefonát prijať a neporušiť pritom pravidlá cestnej premávky, je pritom jednoduché. Systémom "hands free" alebo hlasitým odposluchom je telefonovať povolené.

Hliadky netolerujú najmä to, keď si niekto sadne za volant pod vplyvom alkoholu. "Takých vodičov stretávame najmä večer a v noci. Nájdu sa však aj takí, ktorí opití jazdia už počas dňa. Dychovej skúške podrobujeme najmä vodičov, na ktorých je ´povznesená nálada´ badateľná. Čas od času však vykonáme aj nejakú preventívnu skúšku." Tak ako každý "dopravák", aj nadstrážmajster, s ktorým sme sa rozprávali, si spomína na rekordmana, s ktorým sa počas kontrol stretol. "Bol to vodič, ktorý mal v krvi 5,3 promile alkoholu. Takýto človek má problém chodiť, nieto ešte šoférovať." Opití vodiči zvyčajne skúšajú policajtom zahrať na city. "Hovoria, že idú z rôznych osláv narodenín a že piť museli. Nás to nezaujíma, alkohol sa absolútne netoleruje."

S alkoholom sa spája aj zrejme najkurióznejší prípad, ktorý počas kontrol zažil. "Zastavili sme 13-ročného chlapca, ktorý viezol domov svojho opitého otca. Šli z krčmy a ospravedlňoval sa nám, že otca jednoducho musel odviezť. Ten chlapec síce jazdil dobre a dodržiaval pravidlá, no za volantom jednoducho nemal čo hľadať." Po otca so synom potom musel prísť ďalší rodinný príslušník, ktorý ich odviezol domov. Kuriózne sú aj pikantné zážitky, s ktorými sa počas kontrol stretli. Súložiť za volantom zatiaľ neprichytili nikoho, no raz ich prekvapila vodička bez spodnej bielizne. "Niežeby sme sa jej pozerali práve tam, no keď vystupovala z auta, musel si to všimnúť každý," hovorí so smiechom.

Reakcie zastavených vodičov sa rôznia. Niektorí sa podvolia, uznajú svoju vinu, zaplatia pokutu a ospravedlnia sa. "Iní nás začnú hneď ´vyzliekať´ z uniforiem. Chvália sa, aké majú známosti, vyhrážajú sa a nadávajú nám. Niektorí sú aj vyslovene agresívni. Ak nepomáha ani verbálne upokojovanie situácie, privolávame posily a rieši sa to inak. Nenecháme sa predsa opľúvať a urážať od kadekoho."

Dennodennou realitou sú aj rečnícke pokusy vodičov o zmiernenie výšky pokút. "Skúšajú to rôznymi výhovorkami. Nikdy však nepochodia. Stalo sa mi napríklad aj to, že ma jeden právnik presviedčal o tom, že pravidlo, ktoré porušil v danom momente, neplatilo. Myslel si, že mu ako právnikovi uverím." Stáva sa, že vodič pokyny policajtov na zastavenie neposlúchne. Najmä tí pod vplyvom alkoholu majú chuť na "dobrodružstvo". "Niektorí prejdú okolo a tvária sa, že nás nevidia. Nikdy však neuspejú. Ak rýchlosť meriame radarom umiestneným v aute, stále je na ďalšom úseku cesty iná hliadka, ktorá dostane od prvej hlásenie a auto zastaví."

Najnižšia finančná sankcia za dopravný priestupok je 30 eur, najvyššia 650 eur. "Záleží to od priestupku. Za nezapnuté bezpečnostné pásy či svetlá sa dáva pokuta od 30 do 60 eur. Prihliada sa tam na okolnosti, za akých k priestupku došlo." Pri prekročení maximálnej povolenej rýchlosti do 20 km/h nasleduje sankcia vo výške 50 eur. "Ak vodič prekročí rýchlosť o viac ako 20 km/h, dostane pokutu 100 eúr a stupňuje sa to. Maximálna finančná pokuta za prekročenie rýchlosti môže mať výšku až 650 eur."

Počas spomínanej dopravnej akcie zaznamenali aj jeden extrémny prípad. "Šlo o mladého muža, ktorý dostal vodičák len nedávno. Na úseku s maximálne povolenou osemdesiatkou šiel 131-kilometrovou rýchlosťou. Povolenú rýchlosť prekročil o viac ako 50 km/h, dostal pokutu 400 eur." Počet pokút, ktoré policajti počas jednotlivých kontrol udelia, sa rôzni. "Niekedy na tom istom úseku dáme za istý čas 30 pokút, inokedy len sedem - osem."

Príslušníci Oddelenia cestného dohľadu KDI KR PZ v Košiciach sa pravidelne podrobujú rôznym školeniam a výcvikom jazdeckých zručností. "Samozrejme sa od nás očakáva, že budeme mať, čo sa týka vodičských schopností, o čosi lepšie kvality ako iní policajti." Pravidelne sa zúčastňujú súťaží vodičských zručností. Organizuje ich KDI KR PZ v Košiciach. Príslušník hliadky, s ktorým sme počas našej reportáže rozprávali, je aktuálnym víťazom krajského kola.

Dopravní policajti pracujú v dvanásťhodinových zmenách. "Kontroly trvajú rôzny čas. Dnes to sú napríklad štyri hodiny, inokedy však ide o kratší čas. Hliadky dostávajú každé ráno nové pokyny, pričom sa dbá na to, aby sa každý príslušník zapájal do iných činností a nerobil stále to isté." Okrem toho musia byť neustále v pohotovosti. S tým sa spája zrejme najnepríjemnejšia časť ich práce - výjazdy k autonehodám. "Samozrejme, že to je nepríjemné. Na mieste autonehody sme zvyčajne prví, zabezpečujeme stopy. Neraz sa pri tom stretávame aj s vodičmi, ktorí zraneniam na mieste podľahli." Ich práca teda nie je len o dávaní pokút a papierovaní. Sú neodmysliteľnou súčasťou poriadku na našich čoraz divokejších cestách.

Vyhodnotenie policajnej akcie v rámci KDI PZ Košice

Dĺžka akcie: 6 dní (24.6. až 30.6.2009)
Zistených dopravných priestupkov: 841
Najčastejšie priestupky: prekročenie najvyššej dovolenej rýchlosti
Iné priestupky: nesprávny spôsob jazdy, nesprávne predbiehanie, nezapnuté bezpečnostné pásy
Počet udelených pokút: 823
Počet zadržaných vodičských preukazov: 157

Najčítanejšie na Košice Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  2. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  3. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  4. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  5. Nenechajme jeden druhého bez pomoci a kontaktu
  6. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej
  7. Tlačová konferencia iniciatívy Stop hazardu so zdravím
  8. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  9. Pomáhajte čítaním
  10. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  1. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej
  2. Nenechajme jeden druhého bez pomoci a kontaktu
  3. Neodkladajte pre koronavírus vyšetrenie svojich očí
  4. BILLA podáva v kritickom období pomocnú ruku ľuďom z kultúry
  5. Vynovená predajňa v Smrdákoch
  6. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  7. Tlačová konferencia iniciatívy Stop hazardu so zdravím
  8. Pandémia spomaľuje inovácie. Spoločnosti šetria
  9. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  10. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 32 188
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 23 415
  3. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo 20 660
  4. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 16 968
  5. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 13 840
  6. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 652
  7. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 10 837
  8. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 10 751
  9. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 10 612
  10. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 8 945
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Na úrade dostali termín počas zákazu vychádzania. Prišli, hrozili im pokutou

Rezort vnútra zatvoril svoje pracoviská až v utorok.

Počas utorka pristúpilo ministerstvo k zatvoreniu svojich pracovísk pre verejnosť.

Šiesti poslanci košickej župy odchádzajú z poslaneckého klubu Smeru

Nemôžu vytvoriť svoj vlastný. Chcú zmenu rokovacieho poriadku.

Ján Jakubov bude zrejme predsedom nového poslaneckého klubu strany Hlas.

Kauza správkyne nebankovky SaS Slovensko sa možno vráti na začiatok

Krajský súd zrušil rozsudok okresného, ten bude pokračovať v dokazovaní.

Obžalovaná Kristína Rigová (vpravo) s advokátkou Helenou Knopovou na krajskom súde.

V Medzilaborciach začali stavať stanicu. Stará už bola len na hanbu

Poslúži cestujúcim, ktorí idú vlakom aj autobusom.

Práce na výstavbe vlakovej a autobusovej stanice v Medzilaborciach sa začali.
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Testovanie nielen môže bolieť, ale možno sa pri čakaní naň nakaziť. Ilustračná fotografia.
Dobré ráno

Dobré ráno: Monika Jankovská sa chce dohodnúť s políciou

Štátna tajomníčka zrejme chce spolupracovať.

Podcast Dobré Ráno.
Stĺpček Zuzany Kepplovej

Vždy sa dá počítať s vypätím všetkých síl

Krajčí počas testovania videl "silného ducha slovenského národa".

Minister obrany Jaroslav Naď (OĽaNO) počas návštevy odberného miesta. v obci Nižná v okrese Tvrdošín.
Minister obrany Jaroslav Naď.

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Video Desktop