Korzár logo Korzár Košice
Nedeľa, 1. november, 2020 | Meniny má Denis, DenisaKrížovkyKrížovky
PREDAJCOVIA SA SŤAŽUJÚ NA KRÍZU A HYPERMARKETY

Kupujúcich na trhoviskách ubudlo

Vôňa čerstvého ovocia, veľký výber domácej zeleniny, príjemná atmosféra a ruch ulice. To sú hlavné benefity trhovísk. S cenami je to však už horšie, akciám v supermarketoch konkurovať nevládzu.

Čerstvá zeleninka. "Pľac" má atmosféru, predávajúci núkajú produkty priamo zo záhrady.Čerstvá zeleninka. "Pľac" má atmosféru, predávajúci núkajú produkty priamo zo záhrady. (Zdroj: Judita Čermáková)



KOŠICE. Na troch najväčších trhoviskách v meste sa od rána premelú stovky ľudí. V porovnaní s minulými rokmi ich však je oveľa menej. Predajcovia sa sťažujú na historický pokles predaja, dôvod vidia v kríze, v novej mene a neustále pribúdajúcich hypermarketoch. Boja sa, že onedlho sa trhy nadobro vytratia.

Tradične najviac ľudí i najbohatší sortiment sme našli v centre mesta na Dominikánskom námestí. Za ním nasleduje trh na Luniku II, menší výber ponúka trh na Mieri. Momentálne idú najviac jahody, višne, marhule a sezónna zelenina. Najväčší nával je ráno okolo siedmej do pol dvanástej. Z dní vedie jednoznačne sobota.

Problémy s eurom

Situáciu na trhoviskách predávajúci hodnotia kriticky. „Je to slabšie ako posledné roky. Minulý rok bolo ešte dobre, no prišla kríza a zmenilo sa to. Aj keď ľudia majú peniaze, pozerajú na každý cent. Od začiatku je to strašne slabé, darí sa nám veľmi zle. Už nie sú také tržby ako kedysi, keď sa robili aj desaťtisícové tržby. Teraz sme radi, keď máme tržbu 200 eur. Kríza sa nás veľmi dotkla," hodnotí mladá trhovníčka Martina z Košíc.

„Nakupovať chodí o polovicu menej zákazníkov v porovnaní s minulým rokom. Buď nemajú peniaze, alebo idú do hypermarketov. Minulý rok tu stáli aj na chodníkoch a teraz je tu len zopár predávajúcich. Je to podvyživené, o ničom," kriticky hodnotí situáciu pestovateľ Peter z okolia Košíc.

Predajcovia tvrdia, že škrt v rozpočte im robí aj nová mena, na ktorú si starší zákazníci nevedia zvyknúť. „Ešte nevedia dobre narábať s eurom, nevedia, koľko majú dať a koľko vydať. Problémy im robia aj centy," hovorí drobná pestovateľka z Košíc-okolia, ktorá si predajom na trh prichádza privyrobiť.

Kvalita verzus cena

Cena je na trhoch pohyblivá, stále platí, že sa oplatí najprv obísť všetky stoly. Vrásky na čele robia predajcom akcie v supermarketoch, tým zväčša nemajú šancu konkurovať. „Radšej idú tam a nakúpia všetko pod jednou strechou. Cena je niekedy vyššia tu, inokedy v obchodoch. Našou hlavnou výhodou je však kvalita," zhodujú sa predajcovia.

Cenovú prevahu supermarketov si uvedomujú, argumentujú kvalitou. „Tam stojí tovar v sklade aj dva týždne, a tu je čerstvý tovar z rána. A to je obrovský rozdiel, to sa nedá ani porovnať. Keď si kúpite čerstvú domácu uhorku a ostrúhate ju, ostane pod šupkou krásne zelená, na tej zo supermarketu je biela, lebo tam dlho stojí, a tým stratí na kvalite. Aj chuť a vôňa je úplne iná, po mojej vonia celá izba," hovorí zeleninárka z Lunika II.

„V tých nákupných hangároch je nedozreté ovocie a myslím si, že tu stoja paradajky na slnku, a tak dozrejú. Je tu zdravšia zelenina. Kupujem domáce výrobky, sú lepšie ako zahraničné vo veľkých obchodoch s postrekmi," hodnotí zákazníčka.

Prežijú?

Predávajúci neskrývajú svoje obavy z budúcnosti trhovísk. „Snažíme sa dať ceny dole, aby sme aspoň niečo zarobili, denne sledujeme letáky, upravujeme ceny. Niektoré máme vyššie my, niektoré zas máme výrazne nižšie. Zlikviduje nás to, tak to zariadila tá naša únia a záplava hypermarketov," hnevajú sa predajcovia. Skepsu neskrývajú ani zákazníci, tvrdia, že čoskoro už budú odkázaní len na chladné veľkoobchody.

„V našej kultúre nie je zvykom chodiť na trh, až na zopár starších ľudí. No napríklad v Maďarsku je veľmi vysoká úroveň trhov," myslí si zástankyňa trhovísk Alžbeta. Zákazníci sa zhodujú na tom, že nákup na trhovisku je príjemnejší, vnímajú ho ako prechádzku spojenú s užitočným nákupom.

Ceny na trhoviskách

Dominikánske námestie/Mier/Lunik II
Paradajky 1,1-1,49 0,99-2 1,4-1,9
Paprika 1,3-1,49 0,7-2 1,5-2
Uhorka 0,63-0,8 0,7 0,5-0,9
Karfiol 0,6-1,5 0,33 0,5-1
Melón 0,65 0,59 0,9
Broskyňa 1,49 - 1,3

Ceny v supermarketoch

Billa/Lidl/Tesco
Paradajky 0,79 0,79 0,74
Paprika 1,99 1,79 1,09
Uhorka 0,69 0,89 0,79
Karfiol 0,59 0,49 0,69
Melón 0,49 0,33 0,59
Broskyňa 1,29 1,59 1,49

Najčítanejšie na Košice Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  2. Pracujete? Vaše odvody zachraňujú podvýživené zdravotníctvo
  3. 1,6 milióna stavených na Trumpa! Kto bude mať pravdu?
  4. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  5. Magazín SME Ženy už v predaji
  6. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  7. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  8. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  9. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  10. Aplikácia na likvidáciu škody. Bez obhliadky a bez faktúry.
  1. Nechajte zamestnancov vybrať si služobné auto, oplatí sa vám to
  2. Moringa a Ginkgo - pomocníci z prírody
  3. Pracujete? Vaše odvody zachraňujú podvýživené zdravotníctvo
  4. 1,6 milióna stavených na Trumpa! Kto bude mať pravdu?
  5. O prenájom auta majú čoraz väčší záujem aj malé firmy. Ušetria
  6. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  7. Magazín SME Ženy už v predaji
  8. SPS ukončí rok miliónovými investíciami
  9. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  10. Trh s elektromobilmi stagnuje. Kríza by mu mohla pomôcť
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 38 687
  2. Aplikáciu tohto Slováka používajú v 150 krajinách. Ako začínal? 26 724
  3. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej 19 602
  4. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť 16 858
  5. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi? 15 524
  6. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 14 225
  7. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi 12 565
  8. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 11 361
  9. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 081
  10. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci 10 989
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Koronavírus na východe Slovenska: V nedeľu pokračuje plošné testovanie (minúta po minúte)

Plošné testovanie Slovenska na ochorenie Covid-19 prebieha druhý deň.

Pri plošnom testovaní sa využívajú antigénové testy.

Namiesto futbalového zápasu odbery z nosa. Tak to vyzeralo v Malom Šariši

V Sabinove sa črtá problém, vo Veľkom Šariši sú pokojní.

Plošné testovanie v Malom Šariši išlo podľa plánu.
Pred letiskom v Abu Dhabí. Lenka vycestovala do Spojených arabských emirátov pred rokom. Verí, že koronakríza jej dovolí opäť naplno lietať.
Rozhovor

Dizajnérka: Retro považujú ľudia za moderné alebo súčasné. Nie je to správne

Márii Bujňákovej učaroval najviac škandinávsky štýl.

Mária Bujňáková, dizajnérka a doktorandka na Katedre umení Technickej univerzity v Košiciach
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Naď očakáva, že počas víkendu otestujú aspoň tri milióny ľudí

Najväčšie problémy spôsobovali drive through odberové miesta.

celoplošné testovanie na Covid-19.
Autorská strana Beaty Balogovej

Ako neprísť o Dušičky počas korony

Covid zasahuje aj do nášho vzťahu s mŕtvymi.

Ilustračné foto.
Internista v nemeckom meste Chemnitz a člen skupiny Lovci šarlatáni, ktorá sa usiluje vyvracať mýty a bludy v medicíne, Roland Oravský.
Premiér Matovič hovorí o prvých výsledkoch testovania.

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Video Desktop