Úpravy, s ktorými však nesúhlasia obyvatelia viacerých košických mestských častí, sú výsledkom Dopravného prieskumu DPMK. Robili ho vo februári a marci 2009 a všetko s ním spojené bude stáť 10 000 eur. Najmä čo sa týka liniek, ktoré im "nerežú", Košičanov zaujíma, ako a čo vlastne DPMK v prieskume robil. Návrh úprav musí schváliť Mesto Košice, zatiaľ tak nespravilo.
KOŠICE. Podľa písomnej správy vraj mal byť testom polročného fungovania nového linkového vedenia zavedeného vlani, dopraváci chceli zistiť, ako sa nový model uplatnil v praxi.
Osem cestujúcich na štvorcový meter
Michal Dekánek, riaditeľ úseku dopravy DPMK, k prieskumu uviedol: "Cieľom bolo získanie podkladov pre odborné rozhodnutia v oblasti MHD, najmä pokiaľ ide o optimalizáciu ponúkaných prepravných kapacít, úpravy v linkovom vedení. Zisťovala sa aj reálnosť možností redukcie výkonov MHD tak, aby ich výška súhlasila s objednanými výkonmi Mestom Košice."
Ako to teda fungovalo počas samotného prieskumu? Sčítací pracovníci zaznamenávali údaje o počte cestujúcich vo vozidlách na vybraných zastávkach pri príchode na zastávku a odchode z nej. Uvádzali aj reálny čas odchodu vozidla a jeho evidenčné číslo. Elektičky, trolejbusy a tzv. nosné autobusové linky skúmali dva pracovné dni od 5.00 do 20.00 hod.,v sobotu od 8.00 do 13.00 hod., v nedeľu od 13.00 do 18.00 hod. Lokálne autobusové linky sledovali jeden pracovný deň od 5.00 do 9.00 hod., účelové autobusové linky počas striedania pracovných zmien v jeden pracovný a jeden voľný deň. Pre odhad 100-percentného obsadenia vozidla ľuďmi pobvažuje DPMK hodnotu K8, čiže musia byť obsadené všetky sedadlá, plus 8 cestujúcich, ktorí stoja na štvorcovom metri. V prípade menšieho počtu cestujúcich sčítač zrátal počet cestujúcich, ak ich bolo viac, odhadol percento obsadenia vozidla podľa vopred stanovených kritérií.
"Následné úpravy linkového vedenia sa robili tak, aby maximálna obsadenosť vozidiel bola 75 %, čo je ekvivalent 100-percentnej obsadenosti pri štandarde 5 osôb na štvorcový meter, používanom v krajinách EÚ na západ od Slovenska," objasnil M. Dekánek.
Problémy vraj robia dopravné zápchy
Zo zozbieraných údajov podľa DPMK vyplýva, že skutočná koordinácia liniek nezodpovedá grafikonu, lebo jednotlivé spoje prechádzajú v čase špičky dopravnými zápchami.
"Reálny následný interval liniek v popoludňajšej špičke v smere z centra mesta je tak nepostačujúci. Dochádza k zhlukovaniu vozidiel a následnému preťažovaniu prvého zmeškaného vozidla, na úkor ďalšieho, ktoré prichádza prázdnejšie, avšak tiež je brzdené pred ním idúcim zmeškaným," dodal M. Dekánek.
Generálny riaditeľ DPMK Michal Tkáč doplnil: "Prieskum ukázal, že výraznejší vplyv dopravnej zápchy na intervaly liniek je popoludní. V rannej špičke spoje odchádzajú zo sídlisk do centra relatívne presne... Práve špička s dopravnými zápchami a snaha zvládnuť ich čo najlepšie sú dôvodom, prečo chce DPMK zaviesť tzv. nosné linky s lepšími, kratšími intervalmi."
Vedenie DPMK zároveň tvrdí, že časť kapacitných problémov v MHD súvisí aj s nedodržiavaním predpísanej štruktúry výpravy vozidiel. Namiesto kĺbových sú niekedy na jednotlivé linky nasadené krátke autobusy a naopak. Spôsobuje to preťaženosť prepravných kapacít, respektíve poddimenzovanosť liniek. Tieto problémy najčastejšie súvisia s technickým stavom vozového parku. DPMK sa to údajne snaží riešiť postupnou modernizáciou a rekonštrukciou, avšak to závisí predovšetkým od finančných možností.
Ako by to teda malo vyzerať po novom
Pokiaľ návrh nových zmien linkového vedenia Mesto Košice schváli, po novom by mal byť interval električkových liniek v rannej špičke 10 minút. Autobusové nosné linky by mali jazdiť každých 8 minút a trolejbusy v spoločnom intervale 4 minúty. To by znamenalo, že v čase špičiek dôjde k zvýšeniu ponúkaných prepravných kapacít a cestovanie by malo byť, ako tvrdia v DPMK, kultúrnejšie. Napríklad na zastávke Astória sľubuje DPMK kapacitu zvýšenú na 120 %, na Kalinovskej na 116%, na Moskovskej na 137%, na Národnom námestí na 135%, na Podhradovej na 127%. Zastávka Sofijská na Sídlisku Ťahanovce by mala dosiahnuť v rannej špičke 109 a v popoludňajšej 133% súčasnej prepravnej kapacity. Pri doprave počas víkendov sa má znížiť kapacita v čase mimo špičky, ale po novom by mali mať linky jednotlivý interval.
Koľko bude celý dopravný prieskum stáť
Ako nás informovala Monika Murová, hovorkyňa DPMK, cena samotného prieskumu sa pohybovala vo výške 400 eur, spomína sa však celková suma 10 000 eur.
"Táto suma obsahuje nasledovné: prípravu zadania dopravného prieskumu, metodiku, vyhotovenie prieskumu vrátane analýzy dát, vyhotovenie návrhu riešení, návrhu optimalizácie linkového vedenia, grafikonov, až po zadelenie vodičov. Ide o práce, ktoré sa realizujú v období od februára až do júla."
Podľa Jaroslava Vrábľa, vedúceho komunikačného referátu košického magistrátu, mesto zatiaľ návrh nových úprav linkového vedenia MHD, neschválilo.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári