osti od septembra.
KOŠICE. Optimalizácia sa dotkne mnohých liniek. Podľa DPMK však vo väčšine prípadov pôjde vraj iba o zladenie cestovných poriadkov tak, aby linky na seba nadväzovali a zabezpečila sa pravidelnosť MHD.
Budú kratšie intervaly, vyššie kapacity
Pokiaľ budú zmeny magistrátom schválené, po novom by interval električkových liniek v rannej špičke mal byť 10 minút, nosných autobusových liniek 8 minút a trolejbusov 4 minúty. V čase špičky by tak došlo k zvýšeniu ponúkaných kapacít a cestovanie by malo byť kultúrnejšie.
"Cieľom zmien je zabezpečiť pravidelnosť dopravy," uviedol Michal Tkáč, generálny riaditeľ DPMK. "V rannej špičke by počas školského roka mali napríklad zo Sídliska Ťahanovce odchádzať autobusy každé dve minúty, v rovnakom intervale by mali odchádzať aj trolejbusy a autobusy z Furče. Z Jazera by zase ráno mali odchádzať električky každé 3-4 minúty. Rozhodujúce pri rokovaniach s mestskými časťami bolo to, aby sa nenarušil model, ktorý chceme zaviesť, tzv. nosné linky s lepšími, kratšími intervalmi v čase špičky. Som rád, že sme mohli vyjsť v ústrety opodstatneným návrhom, ale zároveň sme zachovali tento model, ktorý bude pre cestujúcich v čase špičky výhodnejší."
DPMK: Pripomienky sme akceptovali
Podľa Igora Jutku, predsedu Predstavenstva DPMK, pri rokovaniach boli ústretoví.
"Zohľadnili sme väčšinu požiadaviek mestských častí k linkovému vedeniu," zdôraznil I. Jutka. "Samozrejme, s prihliadnutím na možnosti, ktoré DPMK má."
Ako nás informovala Monika Murová, hovorkyňa DPMK, rokovali s tými mestskými časťami, ktorých sa zmeny týkajú najviac: MČ Nad jazerom, Sever, Ťahanovce, KVP, Juh a Západ.
"Vedenia MČ KVP, Juh či Ťahanovce vyjadrili s navrhovaným modelom optimalizácie linkového vedenia súhlas," skonštatovala M. Murová. "MČ Západ na rokovaniach pripomienky nemala, MČ Sever požadovala zachovanie niektorých liniek, kde bola v dopravnom prieskume zistená vyťaženosť len na 5-23 %, a ktoré je pri súčasnej ekonomickej situácii ťažké zabezpečiť. Vedenie MČ Nad jazerom po niekoľkých rokovaniach ocenilo ústretové kroky DPMK, ako aj konštruktívnosť rokovaní."
Čo hovoria na zmeny starostovia?
Starosta MČ Sídlisko Ťahanovce Cyril Betuš: "Žiadne zmeny linkového vedenia nechceme, so súčasným sú spokojní obyvatelia i poslanci. Ani jeden spoj nového linkového vedenia nezachádza k veľkým nákupným strediskám, nebude dostupnosť linkou 36 k FNsP na Terase. Nebudeme mať ani dostupnosť k magistrátu."
Prednosta MČ Juh Matúš Háber: "S novým usporiadaním liniek súhlasíme bez väčších výhrad. Kľúčové bolo pre nás územie Optimy, ktoré bude posilnené. Bol tam problém, lebo autobusy nezachádzali do novej zadnej časti obchodného centra a k predajni Kika. Upravil sa aj komplikovaný stret liniek pri nemocnici na Rastislavovej ulici. Dva spoje prichádzali na zástavku v rovnakom čase a cestujúci si ich pri nastupovaní mýlili."
Prednosta MČ Sever Peter Bajus: "Pripomienky sme DPMK predniesli, ale rozhodnutie sme nedostali. Ich argumenty o nevyťaženosti spojov, ktorých sa zmeny týkajú, sa akceptovať dajú. DPMK nie je súkromná taxislužba a ľudia si musia uvedomiť, že Sever je prestupná MČ s veľa spojmi a nedá sa každému vyhovieť. Vzhľadom na ekonomickú situáciu sa musíme uskromniť."
Prednostka MČ KVP Iveta Kijevská: "Požadovali sme znovuzavedenie bývalej linky 36, čo bolo akceptované. Aj linka 18 po novom zodpovedá požiadavkám občanov. Doprava v našej MČ sa zmenami skvalitní, sme spokojní."
Starostka MČ Nad jazerom Anna Jenčová: "Aj keď naša MČ s výsledkom nie je spokojná, rokovania priniesli aspoň malé zlepšenie. Zrýchlený autobus 52 sa nezruší, ostáva aspoň v dvoch spojoch. Bol zriadený nový krátky spoj od sporiteľne na Námestie osloboditeľov, čím sa zlepší doprava v časti sídliska pri teplárni, kam už nechodia električky."
Starosta MČ Západ Pavol Mutafov: "Oslovili sme kluby dôchodcov, dali sme im k nahliadnutiu zmeny linkového vedenia. Zatiaľ takisto nemáme žiadne negatívne odpovede. Zmeny nie sú zásadné, dotkne sa to 17-ky a trochu sa zmenilo spojenie s vysokoškolskými internátmi."
Starostka MČ Furča Monika Smolková: "Chceli sme, aby linka č. 55, ktorá kopíruje časť pôvodnej trasy osemnástky, chodila aj v nedeľu. Obyvatelia sa nám sťažovali na nedostatočné spojenie so železničnou stanicou. Riaditeľ DPMK nám osobne prisľúbil, že pripomienky Furčanov zohľadní, tak dúfam, že to tak aj bude."
(sam, pod, jsv, ee, jog, rok)
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári