KOŠICE. Program Cesta k emocionálnej zrelosti, ktorý bol vypracovaný Výskumným ústavom detskej psychológie a patopsychológie a odobrený Ministerstvom školstva SR, neláka. Bol vypracovaný pre deti od 12 do 15 rokov a mal ich naučiť ako odmietnuť drogy, ako sa vyvarovať šikanovaniu či agresívnemu správaniu, prípadne prejaviť súcit, radosť, bolesť.
"Deti sa učia, do akých skupín sa nechať vlákať, do akých nie. Týmto programom sa má pestovať správanie, ktoré je spoločnosťou prijateľné. My sme preškolili koordinátorov prevencie, ktorých máme na všetkých plne organizovaných základných školách. Nebola to jednorazová záležitosť a preškolenie trvalo niekoľko rokov," vysvetľuje riaditeľka Pedagogicko-psychologickej poradne Eva Fazekašová.
Tisíce eur
Tá tvrdí, že sa na preškolenie minulo niekoľko tisíc eur ročne z protidrogového fondu.
"Cez niekoľkodňové pobyty sme sa snažili vyškoliť ich takým spôsobom, aby tento program dokázali promptne a jasne aplikovať medzi deťmi, kde sa javia problémy. Z 32 plne organizovaných škôl na okolí len štyri priznávajú, že buď celý program, alebo niektoré jeho časti realizovali. Ostatné nám dali písomnú odpoveď, že tento program nepoužívajú. Teda program, do ktorého sa investovali peniaze, sa v školách nevyužíva."
Brali to ako výlety?
V čom je pes zakopaný? Zrejme si zamestnanci škôl myslia, že tento program nie je dobrý: "Mali sa ozvať. Ja to však z odborného hľadiska nepripúšťam."
Školami delegovaní ľudia teda chodievali na školenia, ktoré sa teraz javia ako výlety.
"Vyzerá to tak, že nepovažovali za potrebné program aplikovať. Je to paradox, pretože keď sme mapovali stav agresivity či šikanovania, väčšina škôl priznala, že tieto javy v školách má a že rastú. Očakávanie školy, že príde psychológ, urobí besedu, je nelogické, pretože problémy sa nevyriešia. S deťmi treba pracovať vtedy, keď ešte takéto javy v školách nie sú."
Situáciu preverujú
Ústav informácií a prognóz školstva SR momentálne mapuje túto situáciu a výsledky následne zverejní. Potom sa dozvieme aj možné dôsledky: "My sme prácu odviedli, no riaditelia škôl by sa mali zamyslieť nad tým, akých ľudí delegujú. Tu už ide o plytvanie peňazí z verejných zdrojov."
Príčiny zlyhania programu
Učitelia sa cítia nedocenení
"Ešte v roku 2000 bolo Centrami pedagogicko-psychologického poradenstva a prevencie vyškolených 152 učiteľov – koordinátorov zo základných škôl v okresoch Košice a Košice-okolie. Následne v rokoch 2003 a 2007 boli vyškolení ďalší záujemcovia," vysvetľuje Vedúca oddelenia odborných a metodických činností Krajského školského úradu v Košiciach Anna Racková.
Posledné mapovanie realizácie programu poukazuje na klesajúci trend aplikácie projektu v školách. V rámci oboch okresov funguje len v deviatich školách.
"Zisťovali sme príčiny nezáujmu zo strany učiteľov. Medzi najčastejšie príčiny, tak ako ich vnímajú učitelia, patrí časová náročnosť obsahu učiva, ktorá neumožňuje aplikovanie aktivít z programu. Školy navyše nemajú peniaze na ohodnotenie a motiváciu pedagogického zamestnanca a koordinátori sa cítia nedocenení. Projekt je dlhodobý, z čoho vyplýva ďalšia príčina, učiteľom i mnohým žiakom sa tzv. prejedol."
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári