KOŠICE. Ešte v roku 1992 prijalo mestské zastupiteľstvo "dlhodobý komplexný program výstavby cyklistických trás Košiciach", kde sa mesto zaviazalo, že v nasledujúcich rokoch sa v investičnom náklade 95 miliónov vtedajších korún vybuduje 130 km cyklotrás. V súčasnosti je však zrealizovaných len cca 15,3 km vyznačených cyklochodníkov na existujúcich chodníkoch a komunikáciách (sídlisko nad Jazerom okolo Hornádu, Trieda SNP, Južná trieda, Urbánková–Potočná, Ľavobrežná, pravý breh Hornádu pri Teplárni, časti združených chodníkov pri obchodných centrách, a pozdĺž križovatky VSS na Červený Rak) a 3,3 km samostatných cyklotrás (obojsmerná na Hlavnej a "okolo Schustera" na Baránok).
Chodník na Alpinku ešte dlho nebude
Najhoršie to vyzerá smerom od Čermeľa na Alpinku a takisto od Myslavy na Nižný Klátov, kde desiatky cyklistov musia jazdiť po úzkych frekventovaných cestách II. triedy. A hoci sa už takmer desať rokov hovorí o výstavbe cyklochodníka na Alpinku, ten ešte dlho zostane len snom. Podľa hovorkyne magistrátu Lucie Mihokovej je v rozpočte mesta na tento rok vyčlenených na vybudovanie cyklistického chodníka z Baránka smerom na Alpinku 165 969 eur (cca 5 miliónov Sk) a na výstavbu združeného cyklochodníka na Komenského ulici 116 179 eur (cca 3,5 milióna Sk), obe investičné akcie sa však do dnešného dňa ani len nezačali.
"Nie je v našej kompetencii ani v našich silách zvládnuť výstavbu tohto cyklochodníka, ktorý sa postupne buduje pod gesciou magistrátu. Úzky pás územia, ktorým má viesť, sprevádza nielen náročné technické riešenie s ohľadom na štátnu cestu, železničku a potok, ale problémom sú veľmi zložité majetkové pomery na tomto úseku Čermeľskej doliny. Obávam sa, že ešte aj hospodárska kríza plánovanú investíciu odsunie do budúcnosti," nepotešil nás predseda Predstavenstva Mestských lesov Košice Julian Tomaštík.
J. Tomaštík: Potenciál je v lesoch
Šéf mestských lesov vidí veľký priestor na rozšírenie trás najmä na ich území, kde je dokopy 460 kilometrov lesných ciest rôznych kategórií, čo je len asi o štvrtinu menšia hustota, než je európsky priemer. Ako nám povedal, pre cykloturistiku na lesných pozemkoch môžu slúžiť všetky lesné cesty a prípadne aj označené turistické chodníky. Ešte v tomto roku by mali potešiť tých, ktorí radi využívajú cestu od kúpaliska v Košickej Belej odbočiac do ľavostrannej doliny pod Jahodnou, kde dajú nový asfalt v dĺžke 4 km. Lesníci plánujú k dvom svojim cyklotrasám vyznačiť budúci rok aj tretiu, a to z Kavečian cez Hrešnú a Kráľovu studňu do obce Sokoľ. "Trasa povedie krásnym prírodným prostredím a veríme, že si ju cykloturisti rovnako obľúbia ako tie predošlé, ktoré sa dnes pomerne intenzívne využívajú. Dobré výsledky hospodárenia v predchádzajúcich rokoch a úspešnosť našich projektov z environmentálnych a fondov EÚ umožnila obnovu kľúčových ciest v rozsahu cca 30 km. Túto situáciu veľmi dobre hodnotia nielen turisti, ale aj cykloturisti a aj ľudia využívajúci na obnovených lesných cestách kolieskové korčule, napr. okolo golfového ihriska na Alpinke."
Šéf únie cyklistov: Sme ako od macochy!
Šéf Cyklistickej únie mesta Košice Karol Labaš má kritický pohľad. "Snahu o nové cykloturistické trasy treba oceniť, ale otvorenie trasy nemá byť ukončením, ale naopak - začiatkom ďalšieho vylepšovania a údržby, aby boli zjazdné, bezpečné a atraktívne. Ideálnu cykloturistickú trasu s nádhernými výhľadmi priam ponúkajú poľné a lesné cesty vedúce od Lunika IX a Myslavy cez Bašku až do Hýľova. Tie však ešte len čakajú na svoje vyznačenie. Cykloturistické trasy v okolí Košíc sú zatiaľ nič viac, len čiarami na mape a značkami v teréne, aby cyklista nezablúdil. Počet alebo dĺžka takýchto cyklotrás nie je dostatočným ukazovateľom starostlivosti o cyklistov. Mechanicky sa totiž dajú vyznačiť hocikde, na lesných chodníkoch, ale aj na frekventovaných cestách či krížom cez predávaný les určený na výrub pri Sídlisku Ťahanovce."
Košice majú podľa neho obrovský potenciál pre cyklistov, avšak kompetentní sa k tomuto druhu dopravy správajú veľmi macošsky. "Snahou Cyklistickej únie a Spolku na podporu skrášľovania Košíc je náprava tohto nevyváženého stavu a zrovnoprávnenie cyklistiky s ostatnými druhmi dopráv. Podmienky stagnujú, svedčí o tom len asi 15 km cyklistických cestičiek vybudovaných v intraviláne mesta za rovnaký počet rokov."
Najzaujímavejšie cyklotrasy
Vďaka Mestským lesom existujú dve: Alpinka – Findoráková - Nemcova dolka - Diana - Alpinka (zelená - 24 km) a Krásna – bývalé odkalisko - Heringeš - Košická Nová Ves - Ťahanovce (modrá - 22 km).
Ďalšie trasy sú vyznačené smerom na juh a východ od Košíc. Najnovšia z nich je "červená" z Krásnej cez Nižnú Hutku, Košickú Polianku a Heringeš späť do Krásnej v dĺžke 30 km. Rovnakú farba má aj cyklotrasa okolo Hornádu z Krásnej cez Nižnú Myšlu, cez Žďaňu a Skároš s plánovaným predĺžením na hranicu s Maďarskom. V okolí tejto obce sa začína aj ďalší modro značený cyklochodník (žltá spojka ide cez prameň Koscelek) smerom na Vyšnú a Nižnú Myšľu po západnej strane Slanských vrchov.
Obľúbené tréningové trasy redaktorov Korzára v blízkom okolí Košíc sú na sever: Čermeľ - Alpinka - Nemcova dolka - lesná cesta po trase košickej lyžiarskej magistrály až na Jánosošovu lúku - Hrešná - Kavečany - Košice. Príjemný zjazd s "prenížením" až 700 metrov ponúka smerom na západ aj trasa Jahodná - Lajoška a späť po spevnenej lesnej ceste na Vyšný Klátov, Nižný Klátov, Myslavu až do Košíc.
Pekné výhľady ponúka na severovýchod aj trasa od vodojemu na Furču lesnou asfaltkou do Hrašovíka a miernym stúpaním cez Rozhanovce až k vysielaču v Čižaticiach. Odtiaľ cez Kecerovce, Vtáčkovce, Ploské, Budimír a Družstevnú pri Hornáde sa dá vrátiť po cca 75 km do Košíc.
V juhozápadnom smere by sme odporúčali prihraničný okruh od Sene cez Perín, Buzicu, bývalý hraničný priechod s Maďarskom a späť cez Szemere, Pusztaradvány, Hernádpetri, Hernádszurdok a Hidasnémeti. A ešte rada na záver - svoj cyklovýlet si skvele naplánujete aj s pomocou stránky www.cykloserver.cz/cykloatlas.
Vysvetlivky
Komunikácie pre cyklistov - každá pozemná komunikácia, na ktorej nie je zakázaný vstup cyklistom
Cyklochodník - poväčšinou vyznačený úsek cesty alebo aj bežného chodníka pre chodcov, na ktorom je farbami vyznačený úsek, na ktorom sa môžu pohybovať iba cyklisti
Cyklotrasa - každá trasa pre cykloturistiku, ktorá má registračné číslo a v teréne je vyznačená normalizovanou cykloturistickou značkou červenej, modrej, zelenej alebo žltej farby v súlade s rozhodnutím príslusného orgánu ochrany prírody a krajiny
Lesná cesta - všetky odvozné lesné cesty (spevnené) vybavené vozovkou, bez vozovky s pomiestnym spevnením kamenivom, zemné lesné cesty nespevnené a trvalé približovacie nespevnené cesty.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári