tave teda nie náhodou dali názov City Rendezvous.
KOŠICE. Námety na ich umelecké diela sa rodili v mestách Pécs a Košice, alebo práve na ceste z "domu domov". V duchu obaja umelci hľadali spoločné črty umenia stredoeurópskeho regiónu, alebo meditovali o tom, že v modernom umení neexistujú fixné pravidlá, nie sú schémy, hranice, ani povinné riešenia, len duchovný potenciál na slobodnú a voľnú tvorbu.
Zmyselná kinetika Anity Egle
"Tvorba Anity Egle z papierových špirál, jej náčrty z ciest, alebo diela vytvorené z drôtených košíkov a zo zátok fliaš šampanského, predstavujú problematiku priestoru a času, pohybu a nečinnosti," vysvetľoval na otvorení výstavy kurátor Árpád Gamus, riaditeľ Galérie v Pécsi. Anitin film, ktorý návštevník múzea môže zhliadnuť, opisuje neustále zmeny trojice dimenzií: priestoru, času a pohybu, premietnuté na svojskú obrazovú rovinu. Jej tvorbu by sme mohli nazvať podľa kurátora zmyselnou kinetikou. Je to jedinečné mediálne umenie, na ktorom sa počítač zúčastňuje takým spôsobom, že umelec, ktorý to riadi, ostáva v pozadí, pričom divákom ponúka možnosť hry a riešiteľského uvažovania.
Nie triky, len vyššia forma myslenia
Pál Fodor išiel pred niekoľkými rokmi do Pécsu študovať výtvarné umenie na tamojšej univerzite. Teraz sa v Košiciach prezentuje veľkoplošnými maľbami a videoprojekciami. Jeho animácie skúmajú nejednoznačné situácie v priestore, dané paralelnými prekrývaniami, ktoré postupne odhaľuje pomocou otáčania. Týmito špeciálnymi prvkami vytvára akýsi virtuálny priestor. "Čo sú to za umelecké triky? Verte mi, triky to nie sú. Je to iba myslenie, ktoré si vyžaduje dôkladnú znalosť techniky, spojenie kreativity a schopnosti tvoriť, odolnosť voči prípadným neúspechom a v tom lepšom prípade schopnosť znášať úspech," vysvetlil kurátor, podľa ktorého je pre oboch umelcov typická tichosť, uzavretosť, presnosť a pokora pred umením.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári