Korzár logo Korzár Košice
Streda, 25. november, 2020 | Meniny má KatarínaKrížovkyKrížovky

E. Chaloupka založil pred šiestimi rokmi motoristickú šou plnú trikov na hranici zdravého rozumu

Ľudia obľubujúci vôňu horiacich pneumatík, benzínu a napätú atmosféru si v týchto dňoch môžu opäť prísť na svoje. Riskantné kúsky na autách často popierajúce fyzikálne zákony totiž do nášho mesta prišla predvádzať partia českých kaskadérov.

Emil Chaloupka na vlastnoručne zostrojenom Monster TruckuEmil Chaloupka na vlastnoručne zostrojenom Monster Trucku

Monster Truck šou mali možnosť diváci vidieť na rôznych miestach, my sme si pre našu návštevu vybrali sobotňajšie vystúpenie na parkovisku na Medickej ulici. O tom, aké pocity zažívajú pri trikoch, v ktorých ide neraz o zdravie, ako dlho jednotlivé triky trénovali, ale aj o zábavných príhodách, ktoré zažili, sme sa s nimi pozhovárali.

K nášmu diktafónu sme si zavolali jedného zo zakladateľov celej šou a akéhosi vedúceho tímu Emila Chaloupku. "Pochádzam z cirkusantskej rodiny. Väčšinu doterajšieho života som pracoval v cirkuse Fridrich. Sme niekoľkogeneračná cirkusantská rodina," predstavuje sa 36-ročný kaskadér. Založiť podobnú šou, akú robí dnes, plánoval už dávno. "Nejako mi to však nevychádzalo. Neskôr som sa však s kamarátom, ktorý je takisto cirkusantom, dohodol, že do toho pôjdeme. Aj jemu sa to zapáčilo, videl kaskadérsku šou v Nemecku."

Premiéru mali pred šiestimi rokmi. Trénovať však začali dávno predtým. "Triky sme si najprv skúšali na malých opustených miestach okolo Prahy. Trvalo mi asi dva roky, pokiaľ som sa s autom naučil ísť tam, kam chcem ja, nie tam, kam chce ísť auto," s úsmevom spomína na začiatky. V šou účinkujú siedmi ľudia. E. Chalopuka má, čo sa týka organizácie, na starosti technickú časť. "Som vyučený autoklampiar. Starám sa teda o autá, o to, aby všetko klapalo, ako má. Spájam to, čo viem - cirkusantské umenie aj to, za čo som sa vyučil."

Väčšinu trikov robia s kolegom, spoluzakladateľom, ktorý bol predtým takisto cirkusantom. "Ostatní účinkujúci sú ´normálni´ zamestnanci. Našli sme ich klasicky cez inzerát." Na inzerát ponúkajúci prácu kaskadéra sa prekvapujúco ozval slušný počet záujemcov. Chvíľu s nimi napríklad jazdil aj muž vo veku 50 rokov. "Naučili sme ich najmä tie jednoduchšie triky, ktoré nie sú až také riskantné. S kolegom sa spoliehame najmä na seba. Zamestnanci totiž zvyknú po čase odísť. Nie každý si dokáže zvyknúť na náš kočovný život. Potom zvyčajne odchádzajú kvôli nejakej priateľke a podobne."

Počas šou divákov ohurovali rôznymi nebezpečnými trikmi. Či už počiatočnou jazdou v rýchlosti dvomi autami oproti sebe, pričom sa zrážke vyhli len o vlások, rôznymi šmykmi, pri ktorých lietali spod kolies iskry, jazdou na dvoch kolesách, kotúľmi cez strechu alebo prerážaním ohnivej bariéry. "Ako prvé sme sa učili najmä šmyky. Ľudia si myslia, že ako kaskadéri na autách sme tými typmi šoférov, ktorí jazdia po cestách ako blázni. Nie je to vôbec pravda. Nikdy by som si na cestách nedovolil robiť nejaké frajeriny. Šmyky som sa naučil robiť, až keď som pripravoval šou."

Pri tvorbe programu sa inšpiruje videami na internete, tým, čo robia kaskadéri vo svete. Za najnáročnejší považuje trik, pri ktorom jazdí na dvoch kolesách. "Tento trik som si dovolil robiť až po dvoch rokoch nášho účinkovania. Je to veľmi náročné. Najmä keď robím otočku autom na dvoch kolesách o 360 stupňov. Musím pracovať s pákou, spojkou, volantom, k tomu všetkému udržiavať rovnováhu." Jazdu na dvoch kolesách robí navyše aj s ďalším kaskadérom stojacim na kapote, prípadne posádkou dobrovoľníkov z radov divákov.

"Učil som sa to na asi 20-metrovom kúsku asfaltu neďaleko môjho rodinného domu. Preto mi nerobí problém predvádzať to ani na malom priestore. Niekedy sú ľudia prekvapení z toho, na akom zlom teréne to dokážem." Ako však hovorí, pri tréningu sa s autom prevrátil nespočetnekrát. "Najprv som to skúšal na starom "žiguláku". Najhoršie je, ak pri tomto triku vojdem do diery, prípadne praskne pneumatika alebo zhasne motor."

Skryť Vypnúť reklamu

Diváčka mu zakryla oči

Počas šou sa mu pri tejto časti stala aj zábavná kuriozita. Trik mu nevyšiel, no nie jeho vinou. "Vybral som si dve dobrovoľníčky, ktoré som vzal na zadné sedadlo. Keď som prešiel po rampe a postavil sa na dve kolesá, jedna z nich sa zľakla tak, že mi v panike chytila hlavu a zakryla oči. Nevedel som, čo mám robiť, inštinktívne som strhol volant tak, aby sme sa postavili na všetky štyri." Najnebezpečnejším trikom, ktorý však tentoraz vo svojej šou nepredviedli, je ten, pri ktorom vrazia do kolmo postaveného auta ďalším tak, že spraví vo vzduchu salto. "Na Medickej sme mali málo miesta, bolo by to veľmi nebezpečné. Keď som tento trik robil prvýkrát, veľmi som sa bál. Vyzerá to však skvele."

O kaskadérskej práci sa vie, že je mimoriadne riziková. Tím Monster Truck Show mal za svoju šesťročnú existenciu kopec šťastia. Ako hovoria, nič vážne sa im ešte neprihodilo. "Malých zranení máme kopu. Rôzne škrabance, modriny, odreniny a narazenia sú u nás realitou prakticky na každom vystúpení," hovorí a ukazuje pri tom krvavý škrabanec, ktorý utŕžil počas sobotňajšej šou. "Najvážnejšie zranenia som mal po tom, čo sa mi počas triku, pri ktorom robím kotúľ auta cez strechu, odopol bezpečnostný pás. Celou silou som sa držal volantu, no aj tak som sa riadne poudieral."

Ako E. Chaloupka hovorí, pred vystúpením nemá strach, ale rešpekt. "A to rešpekt z dvoch vecí. Z maličkostí a toho, čo sa deje za plachtou, ktorou máme parkovisko, kde vystupujeme, ohradené. Tie maličkosti sú mimoriadne nebezpečné najmä preto, že ich človek podceňuje. Často kontrolujeme dôležité veci a na iné, ako napríklad bezpečnostné pásy a podobne zabudneme." To, čo sa deje za plachtou, ich drží v pozore najmä kvôli momentu prekvapenia. "Nikdy nevidím, či za plachtou nestoja nejaké deti, ktoré nechcú platiť vstup a mohol by som do nich nacúvať. Rovnako musíme dávať pozor, aby sme sa nezľakli, keby došlo vonku k nejakej havárii. Ak by sme počuli ranu počas toho, ako ideme dvomi autami na doraz oproti sebe, mohlo by to dopadnúť zle."

Počas svojej šesťročnej existencie navštívili len Česko a Slovensko. "Na cestách sme prakticky neustále. Máme päť vystúpení do týždňa, sedem mesiacov v roku. V zime by bolo jazdiť nebezpečné." Striedajú mesto za mestom. Najlepšie publikum však paradoxne zažívajú na dedinách. "V mestách sú už ľudia zvyknutí na rôzne šou či kultúrne programy. Na dedinách si ľudia vážia, že k nim niečo prišlo, viac si to užívajú. Rád spomínam na dedinku pri Dunajskej Strede. Ľudia tam boli naozaj skvelí. Keď sme program skončili, doniesli nám fľašu slivovice. Toto si naozaj cením. Keď sa ľuďom program páči, je to skvelý pocit."

Každého z divákov zrejme zaujímajú bezpečnostné opatrenia, ktoré ich vystúpenia sprevádzajú. Na Medickej ulici nás napríklad zaskočilo, ako blízko môžu stáť diváci, často aj s malými deťmi, pri priestore, kde sa riskantná šou odohráva. "Všetko to máme vypočítané, vieme, kde sa môže dostať auto v šmyku, kde môžu a naopak nesmú stáť ľudia. Rovnako máme hasiace prístroje a podobné nevyhnutnosti." Hasiaci prístroj využili aj v sobotu, keď im počas triku, pri ktorom prejde auto s kaskadérom na kapote cez ohnivú bariéru. V automobile začali po niekoľkých minútach horieť plasty na motore a podvozku.

Šou obnáša obrovské náklady na technické vybavenie. "Počas vystúpenia používame najmä päť osobných vozidiel. Snažíme sa kupovať najmä kvalitné autá. Nie drahé, ale zas nie také, ktoré by sa často kazili a nevydržali by to, čo s nimi robíme. Pneumatiky však vymieňame každý deň, pomerne často sa kazia aj prevodovky."

Skryť Vypnúť reklamu

Monštrum zo škodovky

Zrejme najväčším ťahákom ich vystúpení je záverečné číslo, pri ktorom demolujú staré vraky obrovskými monster truckmi. "Máme ich tri. Všetky sú domáca výroba. Motory majú značky Mercedes, každý má však iný objem aj silu. Jeden z nich som vyrobil vlastnoručne. Ide o jediný český monster truck v Európe. Vyrobil som ho zo Škody Tudor 1202," hovorí hrdo. Tieto monštrózne autá sú poháňané naftou a vážia aj sedem ton, pričom len jedno z ich štyroch kolies váži 400 kilogramov.

Na každom vystúpení potrebujú k záverečnému bodu programu, ktorým je demolácia áut monster truckmi, dva vraky. "Buď ich zháňame cez inzerát, alebo nám pomôžu miestne vrakoviská. Niekedy nám dajú staré auto len tak, zadarmo. Sú totiž radi, keď im ich zlisujeme a vrátime tak, že zaberú omnoho menej miesta."

S výkupom starých áut sa spája aj ďalšia zábavná príhoda, ktorú zažili. "V Čechách sa nám ozvala jedna pani. Povedala nám, že nám dá starú ‚škodovku', ktorej sa chce zbaviť. Spresnila, kde presne je a kto nám dá kľúče. Všetko sedelo, prišli sme na miesto a bol tam pán s kľúčmi. Poďakovali sme sa mu a na revanš dali lístky na predstavenie."

Počas šou potom auto patrične zošrotovali, ostali z neho len trosky. "Po skončení za nami pribehol jeden pán, ktorý sa nás rozhorčene pýtal, odkiaľ sme to auto zobrali. Vysvetlili sme mu, že nám ho darovala jedna pani. Oznámil nám, že to auto bolo jeho, vraj o ničom takom nevie. Napokon sa vec vyjasnila - bol v rozvodovom konaní a manželka mu takto chcela ublížiť." Našťastie sa nad celou situáciou dnes už len smejú. Poškodený to vzal s nadhľadom a nad vrakom už len mávol rukou.

Po vystúpeniach cestujú s rodinami aj priateľkami. Žijú v rovnakých karavanoch ako cirkusanti. Emil Chaloupka cestuje napríklad s manželkou aj dieťaťom. O to viac si uvedomuje svoju zodpovednosť. "V minulosti sa o mňa rodina bála. Pamätám si, ako pri prvom vystúpení odišla manželka preč, nechcela sa na to ani pozerať. Dnes si už však predsa len zvykli."

Mestá sú ochotné pomáhať im, zatiaľ nemali pri vybavovaní povolení veľké problémy. "Najmä na Slovensku je to super. V Česku je veľká byrokracia. Nevystupujeme však len v rámci nášho turné. Natáčali sme napríklad aj reklamu na posilňovacie stroje či robili šou na pretekoch ťahačov v Moste." Plánom do budúcnosti je teda len obohatenie programu. "Mám vymyslených zopár trikov, no radšej s ich predvádzaním počkám. Sú riskantné pretože ich ešte nikdy nikto nerobil. Budem ich teda musieť dobre naskúšať," uzavrel E. Chaloupka.

Najčítanejšie na Košice Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Imunitnú bombu do tela dostanete vďaka Vitaglucanu
  2. Máš dosť teórie a poučiek? Študuj, cestuj, pracuj a ži!
  3. Na VŠEMvs získaš kvalitné štúdium v moderných priestoroch
  4. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny
  5. Ako vybrať AKU reťazovú pílu
  6. Rozbiehať biznis v čase korony? Ide to
  7. Táto pomôcka zlepší život všetkým imobilným ľuďom
  8. Študuj na univerzite s viac ako 60 ročnou tracíciou!
  9. Hubert – keď život chutí už 195 rokov
  10. V mlieku už nie sme sebestační. Čo sa musí zmeniť?
  1. OFFICE ROKA 2020 poukáže na transformáciu pracovného prostredia
  2. V mlieku už nie sme sebestační. Čo sa musí zmeniť?
  3. Slovenská firma reformuje tradičné multimiliardové odvetvie
  4. Hubert – keď život chutí už 195 rokov
  5. Ako vybrať AKU reťazovú pílu
  6. Mercedes-Benz opäť nadizajnoval budúcnosť
  7. Budúcnosť M&A v Európe
  8. Zdravá pečeň zlepšuje metabolizmus aj celkové zdravie
  9. Právo: Kto sú najväčší právnici a kde všade zostanú súdy
  10. Toto si zapamätajte! Takto určite nakúpite bezpečne
  1. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny 27 302
  2. Slovenská firma reformuje tradičné multimiliardové odvetvie 13 452
  3. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami 12 261
  4. Kaufland na Slovensku testoval novinku, ktorú zavádza v Európe 10 732
  5. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 8 869
  6. Spájame Slovensko - 4 nové expresné autobusové linky 8 565
  7. Viete, aká je skutočná cena smartfónu? Číslo vás prekvapí 8 417
  8. Príbehy vyhorených, tandem okolo Bödöra a nová trať v Bratislave 8 383
  9. Čo ovplyvňuje chuť kačacieho mäsa? Tieto dve veci 8 210
  10. Oslávte nový rok v teple: Cestujte na Zanzibar úplne bezpečne 8 162
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Košická župa pripravuje karanténne ubytovanie pre bezdomovcov

Kontajnery umiestni v útulku Oáza – Nádej pre život v Bernátovciach.

Takéto kontajnery župa chystá pre bezdomovcov.

Pribudli ďalšie úmrtia. V počte nových nakazených vedie Prešovský kraj

Spolu vyše 30 000 testov identifikovalo viac ako 2 700 chorých.

Ilustračné foto.

Dlhoročný šéf Havrila končí na čele Steel Arény

Odstúpil aj prezident občianskeho združenia Košická aréna Miškov.

Meno Igora Havrilu bolo dlhé roky spojené so Steel Arénou.
Cyklocesta v Pečovskej Novej Vsi.
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Koronavírus na Slovensku: Školy sa od pondelka neotvoria, už nie je čas, hovorí Gröhling (minúta po minúte)

Na Slovensku odhalili PCR testy 1811 nových prípadov. Pribudlo aj 23 úmrtí.

	
Minister školstva, vedy, výskumu a športu SR Branislav Gröhling počas príchodu na rokovanie 54. schôdze vlády SR. Bratislava, 25. november 2020.
AUTORSKÁ STRANA PETRA ŠABATU

Pod Babišom sa rok pred voľbami prvýkrát kýve stolička

Vystrieda magnáta Pirát?

Líder Pirátov Ivan Bartoš.
Meghan Markleová
KOMENTÁR PETRA SCHUTZA

Na vakcínu sa musíme pripraviť, armáda nás nevytrhne

Predvedené chaosy varujú pred ilúziami a optimizmom.

Peter Schutz

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Video Desktop