Korzár logo Korzár Košice

Režisér Peter Ňunéz, chcel byť pôvodne stredoškolským učiteľom

Keď sa hovorí o televíznej súťaži Slovensko hľadá SuperStar, skloňujú sa najmä mená ako Adela Banášová či Pavol Habera.

Režisér Peter Ňunéz.Režisér Peter Ňunéz. (Zdroj: archív)

Sú akousi zárukou kvality a magnetom, kvôli ktorému si diváci túto šou obľúbili. Menej sa už skloňuje meno azda najdôležitejšej osoby celého projektu - režiséra Petra Ňunéza. Ten sa pred niekoľkými rokmi v branži presadil ako amatér a dnes stojí za úspechom gigantických televíznych projektov ako Superstar, Let´s Dance či Miliónový tanec. O tom, aké bolo pred rokmi prestúpiť z klasického zamestnania do sveta šoubiznisu a v čom je skryté tajomstvo jeho úspechu, sme sa s P. Ňunézom pozhovárali počas nedávnej návštevy Košíc.

V jeho rodine je P. Ňunéz prvým, kto sa realizuje v inom, ako "klasickom" zamestnaní. "Som prvým, kto pracuje v oblasti médií a šoubiznisu. Určite však nie som nejaký umelec. Nerežírujem žiadne divadelné hry. Robím len televízne projekty, čo je práca o niečom úplne inom."

Narodil sa v Bánovciach nad Bebravou, počas štúdia sa presťahoval do Bratislavy, kde žije dodnes. Meno Ňunéz naznačuje, že v jeho žilách nekoluje rýdzo slovenská krv. "Môj otec pochádzal z Kuby. Zomrel však veľmi skoro, ešte keď som bol úplne malý, vôbec sa na neho nepamätám." Malého Petra stále bavila literatúra. "Rozhodol som sa preto študovať dejepis a slovenský jazyk. Chcel som byť stredoškolským učiteľom. Mal som takú predstavu, že sa budem živiť niečím, čo ma baví." To sa mu splnilo až neskôr a v inej forme, ako očakával.

Po tom čo Peter dokončil štúdium na Univerzite Komenského v Bratislave, si svoje miesto v pracovnom svete istý čas len hľadal. "Robil som nejaké menšie dočasné práce, chvíľu som skúšal aj učiteľstvo." Potom musel nastúpiť na základnú vojenskú službu. Keď sa z nej vrátil, jeho profesionálny vývoj nabral jasnejší smer. "Pracoval som v upútavkovom oddelení teraz už bývalej televízie VTV. Robenie televíznych upútaviek bolo vlastne mojím vstupom do televíznej branže."

Po troch rokoch sa zamestnal v televízii Markíza, kde mal podobnú náplň práce. Časom však začal privoniavať aj k práci okolo televíznych relácií. Uchvátila ho a rozhodol sa, že jej ostane verný. "Zapáčilo sa mi to tým, že ide o zaujímavú a hlavne dobre zaplatenú prácu. V tom čase boli pre mňa peniaze najdôležitejším faktorom môjho rozhodnutia. Mal som už totiž rodinu a s platom učiteľa by som si nemohol dovoliť ani solídne bývanie v hlavnom meste," priznáva prozaické dôvody zmeny jeho profesie. Mimochodom, s manželkou budú onedlho oslavovať 10. výročie svadby. "Boli obdobia, keď sme sa rozchádzali, no sme stále spolu. Máme dve deti. Starší syn má desať, mladšia dcéra osem rokov."

V televízii Markíza začínal Peter tvorením upútaviek. "Je to dosť náročná práca. Do tridsiatich sekúnd musí človek, ktorý danú vec robí, dať čo najviac zo svojho talentu. Kto s tým niekedy robil, vie, o čom hovorím." Určite však neplánoval pri tejto práci ostať. Začalo ho lákať režírovanie. "Nemal som absolútne žiadnu predstavu o tom, čo táto práca obnáša. Snažil som sa aspoň sledovať iných ľudí, učiť sa od nich." Potom už len striehol na príležitosť. Tá prišla spolu s reláciou Reklamátor. "Robil ju môj známy. Po čase musel túto prácu nechať. Spoločnosti, ktorá ju pripravovala, som dal ponuku. Navrhol som im, že natočím prvé dva diely zadarmo, a ak sa im to zapáči, môžu ma prijať na kamarátovo miesto." Peter uspel a stal sa režisérom programu.

Ako priznáva, je veľmi ambicióznym človekom. Relácia malého formátu, akým bol Reklamátor, mu nestačila. "Som typ človeka, ktorý má rád výzvy. Ak by som nebol ambicióznym typom, mohol som robiť relácie typu Reklamátor i naďalej, čo by bolo fajn, veď je to zaujímavá a dobre platená práca. U mňa to však chodí tak, že keď zacítim, že je niečo príliš jasné a jednoduché, hľadám niečo ďalšie." Začal sa teda zaujímať o väčšie projekty. "Ako amatér sa v nich človek nemá šancu presadiť. Keď však človeku nechýba potrebná ambícia a chuť, dá sa to dosiahnuť postupnými krokmi."

Ešte sa teda chvíľu oťukával pri "reláciách" menšieho formátu ako napríklad Slávici na ulici, či Srdcové záležitosti. "Potom som prestúpil k robeniu väčších projektov ako Svadba snov, Nevesta pre milionára, Bailando, Slovensko má Talent, Miliónový Tanec. Väčšinu projektov som robil pre televíziu Markíza, kde som bol šesť rokov zamestnaný." Neskôr si založil vlastnú firmu. Je teda televíznym režisérom na voľnej nohe. "Mojím kľúčovým partnerom je stále Markíza, no k ničomu ma to neviaže. Spoluzakladateľ našej firmy - Košičan Martin Hudák, robí napríklad aj dizajn. Jeho prácou je aj výzor niektorých populárnych českých časopisov."

Najvýznamnejším bodom Petrovej kariéry je bez polemizovania zasadnutie na režisérsku stoličku šou Slovensko hľadá SuperStar. Ponuka stať sa súčasťou tak zaujímavého projektu ho prekvapila aj potešila. Určite šlo aj o veľkú česť, že si vybrali práve jeho. "Je to o čosi prozaickejšie. Na Slovensku totiž nie je veľa televíznych režisérov. Predo mnou túto ponuku dostali aj iní, no oni to z rôznych dôvodov odmietli. Ja som využil príležitosť, bol som ochotný ponúknutú šancu okamžite využiť. No bez toho, aby som mal za sebou niekoľko úspešných menších projektov, by som však túto príležitosť určite nedostal."

Je potrebné spomenúť aj to, že pri prvom dieli šou Slovensko hľadá SuperStar šli všetci zúčastnení do obrovského risku. "V tom čase nikto nevedel, ako to môže dopadnúť. Stavili na neznámeho režiséra - mňa i vtedy ešte neznámu moderátorku Adelu Banášovú. Bol to navyše formát, ktorý dovtedy všetky slovenské televízie odmietali. Neverili, že by mohol uspieť aj na tak malom trhu, akým je ten slovenský." Za kľúčový impulz, ktorý "nakopol" úspech relácie, by jej režisér označil obsadenie Paľa Haberu do poroty. "Šiel do toho s veľkým rizikom. Rozhodol sa zúčastniť neznámej relácie s neznámymi ľuďmi. Ja som sa s ním poznal z menších vecí a aj to nám pomohlo k získaniu jeho súhlasu."

Málokto vie o tom, že Peter sa istý čas živil aj režírovaním programov rôznych galavečerov a firemných večierkov. Na začiatku jeho kariéry to bola podstatná zložka príjmov. Zrejme vrcholom bolo režírovanie minuloročného bratislavského Plesu v Opere. "Na Slovensku je to vrchol režírovania. Bola to pre mňa česť a je potrebné povedať, že šlo ozaj o ťažkú prácu."

Na režisérskej práci je podľa Petra najťažšia komunikácia. Musí zosúladiť štáb aj účinkujúcich tak, aby všetci fungovali v harmónii, ako dokonalý orchester. "Dôležitá je aj voľba účinkujúcich. Snažím sa vyberať ľudí typovo vhodných pre tú ktorú reláciu a tiež dávať priestor ľuďom, o ktorých viem, že majú skvelý potenciál - dokážu hovoriť bez môjho zásahu ´za seba´ a hlavne zaujímavo. Mojou úlohou je potom už len udržať účinkujúcich v dobrom nastavení, pohode, tak aby svoj potenciál aj využívali." Ak je totiž účinkujúci rozladený nejakými drobnosťami, okamžite sa to prejaví v jeho vystupovaní.

Pod úspech televíznych projektov sa podpisuje viacero faktorov. Peter tvrdí, že režisérska práca je rovnako dôležitá, ako obsadenie účinkujúcich. "Ak by vypadla ktorákoľvek z týchto rovnocenných zložiek, úspech projektu by bol vážne ohrozený." Nevie povedať, ktorá z relácií, na príprave ktorých sa podieľal, bola jeho najobľúbenejšou. "Niektoré šli ťažko, no s odstupom času na nich spomíname radi, lebo sme hrdí na to, cez čo sme sa dokázali prehrýzť. Na druhej strane projekty, ktoré idú hladko, sú skvelé samy osebe." Počas klopkania po drevenom stole Peter priznal, že zatiaľ všetky jeho pracovné projekty dopadli úspešne. Až sa to bál vysloviť.

Šou Slovensko hľadá SuperStar vnímal pred časom ako slepú uličku. Bál sa, že táto relácia začne ľudí nudiť, že v nej už nie je čo vymýšľať a zdokonaľovať. "Odrazu sa však objavila idea pripraviť česko-slovenskú SuperStar. Je to veľká výzva. Pracujeme s novými ľuďmi, v novom prostredí. Zjednodušene sa dá povedať, že v Českej republike začíname na novo, tak ako v roku 2004 na Slovensku. Uvidíme, ako to dopadne." Vzhľadom na to, že teraz musí zaujať trhy dvoch krajín, ide o ešte väčší risk. "Formát ostáva nezmenený. Spolu s firmou, ktorá vlastní licenciu programu, meníme len menšie detaily. Ide o zložitejšie štrukturálne zmeny, ktorými by som vašich čitateľov nerád zaťažoval. Dúfame však, že uspejeme a zaujmeme publikum oboch krajín."

Je zaujímavé, že hoci sa Peter roky pohybuje v šoubiznise, bulvár si ho akosi "nevšíma". Ako muž z úzadia je pre neho asi nezaujímavý. Počas natáčania SuperStar sa však na bulvárnych stránkach rozoberali aspoň rôzne nezhody medzi štábom a účinkujúcimi. "Tieto veci nestoja za reč. Samozrejme, nejaké nezhody nastanú vždy. To je všade. Aj v kaviarni, kde teraz robíme rozhovor, dôjde k rôznym konfliktom medzi zamestnancami, no nepíše sa o tom v novinách."

Počas práce na televíznych projektoch je Peter často na cestách. Nemrzí ho, že sa s rodinou vidí v ochudobnenom čase? "Nie je to až také zlé. V porovnaní s chlapmi, ktorí cestujú z okolitých dedín za prácou do veľkomesta či do zahraničia, sa s mojou rodinou vidím omnoho častejšie."

Podľa Petra si človek v jeho branži veľké plány do budúcnosti nerobí. "Nemalo by to zmysel. Všetko záleží od úspechu projektu, ktorý robím v súčasnosti. Od jeho úspechu či neúspechu budú záležať aj prípadné nové ponuky. Navyše, nie som typ, ktorý rád plánuje. Ani v súkromí sa nad budúcnosťou príliš nezamýšľam," uzavrel Peter Ňunéz, ikona slovenského televízneho režisérstva.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Najčítanejšie na Košice Korzár

Komerčné články

  1. Vyskúšal som si prácu výčapníka. Toto vám nepovedia
  2. Slováci dodali tablety do Volkswagenu i do policajných áut
  3. Na toto by ste sa mali vo svojej obľúbenej krčme opýtať
  4. Plaza View v Dúbravke štartuje predpredaj bytov s výhľadom
  5. Takáto Čína sa bude páčiť aj Slovákom
  6. Známy operátor opäť prekvapuje: Prináša internet 2500 Mbit/s
  7. Cestovateľský hit desaťročí leží v Ázii – s 55% zľavou
  8. Hodnotenie profesionála: Aké sú rezorty na exotickom Mauríciu?
  1. Chcete investovať? Začína sa predaj dlhopisov pre Istropolis
  2. HAUS - Môžeš za to, že veci fungujú
  3. Plaza View v Dúbravke štartuje predpredaj bytov s výhľadom
  4. Známy operátor opäť prekvapuje: Prináša internet 2500 Mbit/s
  5. Takáto Čína sa bude páčiť aj Slovákom
  6. Cestovateľský hit desaťročí leží v Ázii – s 55% zľavou
  7. Hodnotenie profesionála: Aké sú rezorty na exotickom Mauríciu?
  8. Ich drony lietali na koncerte Rammsteinu
  1. Toto bude cestovateľský hit roka 2026 28 866
  2. BUBO zverejnilo všetky termíny - exotika za polovicu 25 306
  3. Ľuboš Fellner otvorene 8 039
  4. Dvanásť tipov, kam cestovať cez jesenné prázdniny 6 344
  5. Vyskúšal som si prácu výčapníka. Toto vám nepovedia 4 978
  6. Cestovateľský hit desaťročí leží v Ázii – s 55% zľavou 3 535
  7. Takáto Čína sa bude páčiť aj Slovákom 3 392
  8. Hodnotenie profesionála: Maldivské rezorty do hodiny od letiska 3 294
  1. Irena Šimuneková: Hrad Beckov
  2. Ján Gálik: Protestné zhromaždenie "Proti ožobračovaniu Slovenska" 16.9.2025
  3. Martin Turčan: Čo je toto za sociálna politika?!
  4. Ján Komrska: Štít Uncompahgre, Colorado
  5. Tomáš Kuvik: Slovák, politika a zrkadlo: dvaja kamaráti a jeden nepriateľ
  6. Martin Šuraba: Pražská električka (2/2)
  7. Martin Dolinay: Mám sa hanbiť, keď vás nenávidím?
  8. Ondřej Havelka: Nahé tanečnice, magické masky a obětování. Unikátní kultura nigerijských Efíků
  1. Radko Mačuha: Nepríjemná správa pre Fica a Uhríka. 102 056
  2. Pavol Návrat: Žiadosť občanov Slovenskej republiky o zlúčenie s Českou republikou 58 111
  3. Monika Albertiová: Facka Ficovi. Slovensko sa prebúdza! 21 094
  4. Martin Sukupčák: Otvorený list ministrovi Blanárovi 8 990
  5. Monika Albertiová: Ďakujeme, Smer. Vianoce zrušené, odvody zvýšené, a vy voliči žerte seno. Tak vám treba! 6 788
  6. Ján Kušnír: Prečo D2 každé ráno kolabuje 6 732
  7. Otilia Horrocks: Akcia "Hromžia celé Košice" v plnom prúde 6 496
  8. Radoslav Záhumenský: Celé Slovensko v mini verzii? Park, kde prejdete celé Slovensko za pár minút! 6 075
  1. Věra Tepličková: Pravdepodobná reakcia Smeru na vylúčenie z PES alebo Načo mi je perie?
  2. Radko Mačuha: Dôležitá je miera demokracie.
  3. Věra Tepličková: A je to tu: Mars útočí
  4. Radko Mačuha: Dobrá správa pre Fica a Uhríka.
  5. Marian Nanias: Čerenkovovo žiarenie v ľudskom tele.
  6. Věra Tepličková: Keby sme my vedeli...
  7. Roman Kebísek: Teoretik moci Machiavelli: Je rozdiel medzi tým, aký by mal život byť a aký naozaj je
  8. Radko Mačuha: Nepríjemná správa pre Fica a Uhríka.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu