KOŠICE. Ako uviedol Stanislav Macko, viceprezident Slovenskej asociácie cestovných kancelárií, niekoľko cestoviek malo uzatvorené zmluvy so SkyEurope, avšak v malých objemoch. "Vzhľadom na vývoj v leteckej spoločnosti pripravovali CK v predstihu náhradné riešenia a podľa vyjadrenia vedúcich pracovníkov niektorých CK majú ich už dnes pripravené. Návrat ich klientov z dovoleniek by mal preto prebehnúť bez väčších problémov," ubezpečil Macko.
Cestovky však aj tak musia operatívne hľadať náhradných prepravcov. "Škodu si budú môcť, podľa môjho názoru, vymáhať len u leteckej spoločnosti. Nepoznám produkt poisťovní, ktorý by sa vzťahoval na vzniknutú situáciu," povedal viceprezident.
Odškodné nedostanú
Cestovné kancelárie by mali klientov, ktorí si už kúpili zájazd a mali letieť SkyEurope, o riešení informovať. Podľa Macka odškodné klientom z ich strany neprichádza do úvahy. "Nakoľko ku zrušeniu letov došlo zo strany leteckej spoločnosti, prísluší cestujúcim plnenie v zmysle Nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (ES) č. 261/2004 z 11. februára 2004. Či bude letecká spoločnosť schopná plniť, je otázne. Myslím si, že skôr nie." Je však presvedčený, že cestovky nájdu riešenia a zaplatené dovolenky budú ich klienti môcť absolvovať. Horšie je to s tými, ktorí si letenky kupovali individuálne.
Domov na vlastné náklady
Podľa nášho prieskumu má z košických pobočiek najviac klientov, ktorým musia hľadať náhradnú dopravu, CK Satur. "Vieme o asi 20 ľuďoch, ktorí sú momentálne vycestovaní. Sú v Londýne, Paríži, Amsterdame a Taliansku," uviedla Gabriela Sutórisová, vedúca košickej pobočky. "Nie sú ponechaní sami na seba. Na naše náklady im zabezpečujeme náhradnú dopravu. Nemusí to byť vždy ten istý komfort, hľadáme najlepšie a najekonomickejšie riešenie."
So skrachovaným dopravcom spolupracovala i CK Odyseus. Im v zahraničí nezostal visieť nikto. "Tí, čo cestovali so SkyEurope, odleteli aj prileteli. Máme však problémy so zabezpečovaním letov. Cez SkyEurope sme mali deväť leteniek do Paríža, teraz to musíme vybavovať," informoval Branislav Machava.
Tip travelu SkyEurope nenarobil veľa vrások, mali s nimi dohodnutý len jeden let do Španielska, dopravu tam však už zabezpečili inak. Ostatné oslovené cestovky uviedli, že problémy nemajú, nakoľko majú zazmluvnené iné letecké spoločnosti.
Prepadnutá letenka
Možno ju reklamovať
- Najviac klientov SkyEurope si letenku kupovalo individuálne. Slovenská sporiteľňa odporúča klientom, ktorí ju zaplatili kartou a neleteli, aby podali oficiálnu reklamáciu v obchodnom mieste banky najneskôr do 120 dní od termínu plánovaného odletu. Uplatniť si ju môžu všetci, bez ohľadu na jeho dátum.
- "Reklamáciu je možné podať bez ohľadu na to, či klient platil debetnou alebo kreditnou kartou. Spolu s reklamáciou je potrebné predložiť aj letenku," radí marketingový špecialista Jozef Porvazník. Kartové transakcie sú totiž chránené medzinárodnými dohovormi kartových spoločností s bankami umožňujúce žiadať o vrátenie peňazí pri neposkytnutí služby.
- "Na Slovenskú sporiteľňu sa v tejto súvislosti za posledné tri dni obrátilo približne 200 klientov," uviedol Porvazník. "Keďže spoločnosť SkyEurope využívala služby zahraničnej banky, posudzujú sa tieto reklamácie ako zahraničné a ich lehota na riešenie je dlhšia. Termín riešenia pri zahraničnej reklamácii je v rozmedzí od 45 do 180 dní od podania."
(ee)
Autor: ee
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári