Korzár logo Korzár Košice
Piatok, 22. január, 2021 | Meniny má ZoraKrížovkyKrížovky
V SLUŽBÁCH ODDELENIA CESTNÉHO DOZORU V KOŠICIACH JE AJ PÄŤ MOTORIEK ZNAČKY HONDA

Automobilovej hliadke chcel uniknúť, ale proti motorkárskej nemal šancu

Na policajné vozidlá sú slovenskí vodiči zvyknutí. Menšou raritou je špeciálna jednotka dopravného inšpektorátu, ktorej príslušníci jazdia na motorkách.

Menšou raritou je špeciálna jednotka dopravného inšpektorátu, ktorej príslušníci jazdia na motorkách.Menšou raritou je špeciálna jednotka dopravného inšpektorátu, ktorej príslušníci jazdia na motorkách. (Zdroj: rosa)

Ich využívaním sa vedia lepšie vyhnúť hustej premávke a na miesto určenia často dorazia skôr ako kolegovia na autách. O ďalších výhodách, konkrétnych prípadoch využitia a technických vlastnostiach motoriek sme sa pozhovárali s vedúcim oddelenia cestného dozoru Krajského dopravného inšpektorátu (KDI) v Košiciach por. Ing. Ladislavom Héželom a členom tejto hliadky práp. Petrom Farkašom.

Oddelenie cestného dozoru košického KDI vzniklo v roku 2007. "Došlo k zlúčeniu hliadok okresov Košice I a Košice II s Krajským družstvom cestného dozoru. Vzniklo tak jedno veľké oddelenie s pôsobnosťou pre celý Košický kraj," hovorí L. Héžel. Hliadky na motorkách začali v našom kraji fungovať takisto zhruba pred dvomi rokmi. V súčasnosti na nich jazdí 10 policajtov. "Chlapci sú 'univerzálne použiteľní'. Dokážu sa na miesto, kde sú povolaní, dostať omnoho rýchlejšie ako hliadky na automobiloch. Stačí im malá krajnica a dokážu prejsť aj cez veľkú dopravnú zápchu." Služba na motorke má však aj nevýhody, najväčšou je zlé počasie.

Náplňou práce členov "motorkárskej" hliadky je to isté, čo tvorí náplň práce kolegov na automobiloch. Kvôli už spomenutej ľahšej manipulácii a väčšej univerzálnosti je však ich špecifickým zameraním výjazd k prípadom, ktoré sú pre automobilové jednotky ťažšie realizovateľné. "Ako príklad možno uviesť situáciu, keď motocyklista nerešpektuje výzvu na zastavenie. Môže vojsť do úzkej uličky, kde sa policajné auto nedostane. Policajt na motorke ho však môže nasledovať aj v takomto prostredí," vysvetľuje L. Héžel.

Nie je to len modelová situácia. Policajtom - motorkárom sa s takými prípadmi stretávajú pomerne často. Miestom, ktoré nedisciplinovaným motocyklistom poskytuje množstvo možností k pokusu o únik, je napríklad stúpanie na Jahodnú. "Stretli sme sa s prípadom, keď motocyklista nemal doklady. Keď ho automobilová policajná hliadka vyzvala, aby zastavil, neuposlúchol a odbočil na bočnú úzku asfaltovú cestu. Auto sa tam nevedelo dostať, no my áno. Myslel si, že ujde, ale mýlil sa..." hovorí P. Farkaš.

Pracovníci oddelenia cestného dozoru majú k dispozícii päť motocyklov. "Sú to ´dvojvalce´ značky Honda s obsahom motora 700 centimetrov kubických. Preraďovanie rýchlostí nie je cez reťaz, ale napevno cez ´kardaň´, čím pri preraďovaní motor zaberá skôr. Motocykel na ceste dobre sedí a je pohodlný." Maximálna rýchlosť policajných motocyklov sa pohybuje okolo 190 kilometrov za hodinu. "Vyššia rýchlosť by ani nebola potrebná. Jazdíme totiž najmä v meste, kde by sa to nevyužilo."

Dvojkolesové "žihadlá" teda môže policajnému zboru závidieť nejeden motorkár. "Pre laika by však bolo nebezpečné jazdiť na tomto motocykli. Váži totiž približne 270 kilogramov," pokračuje P. Farkaš. Preto museli príslušníci jednotky jazdiacej na motorkách prejsť špeciálnym výcvikom. V rámci neho napríklad podstúpili aj odbornú inštruktáž na automobilových okruhoch v Brne či v Rakúsku. "Školil nás odborník z tejto oblasti. Z každého kraja bol vybraný určitý počet policajtov, ktorí prešli jeho kurzom. Dostali certifikát, na základe ktorého môžu školiť ďalších policajtov," pokračuje P. Farkaš. Do hliadky sa prihlásili najmä policajní príslušníci, ktorí už v minulosti na motorkách jazdili.

Motocykle, ktorými jazdia, sú špecifické, s ich riadením by mali problém aj ľudia jazdiaci na veľkých motorkách. "Kufor majú umiestnený hore, čo trocha mení správanie motocykla. Okrem toho sú motorky vybavené špeciálnou zvukovou a svetelnou signalizáciou, vysielačkou a ďalšou špeciálnou výbavou, v ktorej nechýba napríklad ani dräger. Nosíme so sebou aj administratívne pomôcky. V motorke máme v podstate to isté, ako iné hliadky v automobiloch." Vysielačku majú prepojenú so slúchadlami a mikrofónom v prilbe, čo výrazne zjednodušuje komunikáciu. Každý príslušník hliadky disponuje uniformou na mieru, ktorej súčasťou sú aj špeciálne chrániče.

Jedným z prípadov, pri ktorých je pomoc na motorkách veľmi žiadaná, sú policajné sprievody. "Ak nás o to požiadajú, sprevádzame ústavných činiteľov. Rovnakou službou však pomáhame napríklad aj rôznym športovým podujatiam. Sprievod sme robili aj na Medzinárodnom maratóne mieru či cyklistických pretekoch Košice - Tatry - Košice. Kvôli bezpečnosti sme počas nedávneho futbalového stretnutia sprevádzali v našom meste aj fanúšikov klubu AS Rím."

Prítomnosť policajnej hliadky na dvoch kolesách si zvyknú vyžiadať aj organizátori motorkárskych zrazov. "Výrazne to pomáha bezpečnosti. Účastníci zrazov majú pred nami patričný rešpekt, a tak si dávajú väčší pozor na svoje konanie." Pri sprievode počas tzv. spanilých jázd motorkárskych zrazov je chránená aj bezpečnosť ostatných účastníkov cestnej premávky. "Na zrazoch, ako bol napríklad nedávny na Zemplínskej šírave, vyjde na cesty počas ´spanilej jazdy´ aj vyše tisíc motoriek. Je dôležité ustrážiť ich a dbať na to, aby boli zaradení do správneho pruhu, nejazdili v protismere a podobne."

Účastníci podobných zrazov sú známi aj tým, že si tieto akcie radi spríjemnia popíjaním alkoholu. Keď si po takomto "posilnení" sadnú na motorku, riziko vzniku dopravnej nehody výrazne stúpa. "V minulosti to bolo s popíjaním alkoholu horšie. V poslednom čase sa však takí motorkári možno aj vďaka nášmu vplyvu polepšili. V areáloch, kde sa zrazy konajú, môžu robiť, čo chcú. Na cesty však pod vplyvom alkoholu vyraziť nesmú," hovorí P. Farkaš.

Sféra pôsobenia policajných hliadok na motocykloch je však omnoho širšia. Vďaka ich rýchlosti sú neraz využívaní pri dopravných nehodách. "Často prídeme na miesto nehody omnoho skôr ako kolegovia v automobiloch. Chodíme teda zabezpečovať tieto miesta ako prví. Prídeme tam, zistíme, aká je situácia a naše zistenia zahlásime dispečingu a potom hliadkam, ktoré prídu po nás a na základe našich informácií zasiahnu presnejšie. My sa medzi tým môžeme dostať na prípadné ďalšie miesto nehody."

Z prípadov z praxe si P. Farkaš spomína aj na nedávnu lúpež na Sídlisku nad jazerom. "Páchateľ sa tam pokúsil vykradnúť poštu. Na miesto sme prišli ako prví, následne po nás prišli príslušníci Pohotovostnej motorizovanej jednotky. Vzájomnou spoluprácou sa nám podarilo situáciu vyriešiť a páchateľa sme zaistili."

"Motorkárska" hliadka nezasahuje len pri špecifických druhoch prípadov. Ako iní príslušníci oddelenia cestného dozoru, aj oni vykonávajú klasickú službu, počas ktorej dbajú na dodržiavanie pravidiel cestnej premávky. V praxi to znamená, že kontrolujú vodičov, previnilcom udeľujú pokuty a podobne. "Motorka má tú výhodu, že je nenápadná. Vodič si ma často všimne až vtedy, keď jazdím vedľa neho. Vďaka tomu dokážem ľahšie odhaliť najmä vodičov, ktorí počas šoférovania telefonujú alebo nemajú zapnutý bezpečnostný pás."

V súčasnosti sa uvažuje aj o ďalšom zlepšení, po ktorom budú policajné motorky minimálne rovnako dobre vybavené ako policajné automobily. "V Bratislave sa testuje policajný motocykel, ktorý bude vybavený radarom. Ak sa táto novinka osvedčí, budeme ju môcť používať vo viacerých slovenských krajoch. Rýchlosť by sme dokázali zamerať tým, že budeme jazdiť za vozidlom alebo okolo neho jednoducho prejdeme. Bola by to veľká pomoc," hovorí o novom postrachu pre cestných pirátov.

Vodiči reagujú na prítomnosť policajtov na motorkách rôzne. Väčšina keď vidí, že niekoho prenasledujú, snažia sa im vytvoriť dostatok priestoru. Nie je to však pravidlom. "Niekedy sa musíme jednoducho zaradiť do premávky a čakať na uvoľnenie miesta. Keď máme naponáhlo, robíme aj rôzne ´šmyčky´, no stále máme na zreteli našu aj cudziu bezpečnosť. Nikdy nejdeme do zbytočného rizika." Niektorí vodiči reagujú aj prekvapene. "Keď počujú policajnú sirénu, očakávajú, že uvidia auto. No zbadajú nás a niekedy zareagujú zbrklo. Strhnú volant, čo je pre nás veľmi nebezpečné." Policajné motorky sú vybavené dobre viditeľnou svetelnou signalizáciou a členovia hliadky majú oblečené výrazné reflexné vesty. Aj vďaka tomu sa ešte žiadnemu z nich neprihodila nejaká nehoda.

S vodičmi, ktorých zastavujú, majú rôzne skúsenosti, no väčšinou ich akcie prebiehajú bezproblémovo. Stretávajú sa však aj s agresívnymi motoristami. "V hliadke sme vždy dvaja. Jeden z nás k autu pristupuje, druhý ho istí. Mnoho áut má totiž dymové sklá a podobne, vodič by mohol mať zbraň a nikdy nevieme, na koho natrafíme. Preto sa musíme istiť." Na dobrodružstvo majú chuť najmä vodiči pod vplyvom alkoholu. "Stalo sa nám, že počas toho, ako sme z motorky zosadli a k vozidlu pristupovali, vodič rozhodol ujsť. Bol pod vplyvom alkoholu a zrejme vedel, že príde o vodičský preukaz. Myslel si, že nám ujde..."

Ako už obaja policajti spomínali, najväčšie problémy robí nepriaznivé počasie. Najviac síce jazdia v lete, no neobvyklé nie sú ani zimné výjazdy. "Pokiaľ je zima suchá a na vozovke nie je námraza, ľad či sneh, chodíme do terénu rovnako ako v lete. Na ľade sa však s motorkou nedá jazdiť." Počas zimy si teda členovia motorkárskej hliadky presadajú do automobilov. Na obyčajný dážď sú už zvyknutí, no aj tomu sa snažia vyhýbať.

Vedúci oddelenia cestného dozoru je presvedčený o tom, že hliadka na dvoch kolesách výrazne pomáha ostatným jednotkám policajného zboru. Prax potvrdila, že v niektorých prípadoch je jej pomoc nevyhnutná. "Zriadiť takú jednotku na našom oddelení bola skvelá myšlienka. Motorka v službách polície má univerzálne a neobmedzené využitie," potvrdzuje L. Héžel. Možno by pomohlo aj rozšírenie počtu príslušníkov a vozového parku tejto jednotky. No ako dodáva, to už je v kompetenciách iných ľudí.

Skryť Vypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
Skryť Vypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Najčítanejšie na Košice Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  2. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  3. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  4. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  5. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  6. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  7. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  8. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  9. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  10. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  1. Stravné pre živnostníkov teraz najvýhodnejšie
  2. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  3. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  4. Hygge ako životný štýl
  5. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  6. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  7. Prokrastinujete? 5 overených tipov, ako nestratiť radosť z práce
  8. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  9. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  10. Pandémia presúva zákazníkov do online priestoru
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 35 455
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 34 347
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 12 060
  4. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 9 412
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 8 987
  6. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 159
  7. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 693
  8. Ohlúpli sme počas Covid roka? 6 375
  9. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 293
  10. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 4 558
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

K zemi idú stromy, staré niekoľko desiatok rokov.

Na zmeny sa musia pripraviť motoristi aj cestujúci v MHD.

46m
Horiace drevené obydlie na Dreveníku.

O strechu nad hlavou prišlo 30 ľudí, starosta im hľadá ubytovanie.

1 h
Testovanie na Prešovskej univerzite.

Rektor aj župan už prešli testom.

5 h
Problém s kyslíkom sa objavil na začiatku roka.

Pridali lôžka s umelou pľúcnou ventiláciou.

6 h
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Poukazovanie na akúsi „kritickú infraštruktúru“ je kastovou verziou rakúsko-uhorského dedičstva.

20. jan
Minister zdravotníctva Marek Krajčí.

PCR testy odhalili 1785 nových prípadov.

12 h
Petra Vlhová.

V zjazde obhájila svoj najlepší výsledok.

2 h

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Video Desktop