KOŠICE. Výskumy uskutočnené na košických sídliskách preukázali, že domácnosti o tlačené reklamy neprejavujú veľký záujem. "Zhruba 50 až 70 percent opýtaných vyhadzovalo reklamné materiály ihneď po ich vybratí zo schránok do koša. Asi 20 až 30% opýtaných používalo letáky iba na čistenie zeleniny pri varení a len niečo okolo 10% opýtaných čítalo doručované materiály pravidelne," hodnotí situáciu Branislav Moňok z Priateľov Zeme - SPZ.
Aktivisti upozorňujú, že majitelia schránok môžu pomôcť zlepšeniu životného prostredia jednoduchým spôsobom. "Každý adresát má možnosť označiť svoju schránku nálepkou 'Nevhadzujte reklamy.' Nezáleží pritom, či ide o upozornenie vyrobené doma, alebo o nálepku výraznej farby, ktorú je možné vyžiadať si priamo na adrese organizácie. Od chvíle, keď adresát prejaví i po formálnej stránke nesúhlas s doručovaním reklamných materiálov, vhadzovanie do označenej schránky sa stáva ilegálnou činnosťou."
Pokuta až 66 300 eur
Požiadavka adresáta je dlhodobo ošetrená aj zákonom o reklame, podľa ktorého sa reklama nesmie šíriť adresne, ak adresát doručenie reklamy vopred odmieta. "Nie je veľa domácností, ktoré o uplatnení tohto nároku vedia. Reklamy tak končia v odpadkových košoch, nie je výnimkou nájsť ich pohodené aj na chodníkoch v blízkosti obydlí i na verejných priestranstvách. Sankcia za porušenie tohto zákona sa pritom pohybuje až do výšky 66 300€ (2 000 000 Sk)", informuje mediálna koordinátorka SPZ Júlia Šimková.
V prípade, že reklamné materiály budú aj naďalej doručované do poštovej schránky, ako riešenie sa núkajú viaceré alternatívy. Prvou je kontaktovanie priameho doručovateľa reklamy, ktorým väčšinou bývajú firmy zamerané na jej distribúciu (študentské servisy a pod.), prípadne samotnej firmy. Možným riešením je však aj podanie podnetu na Slovenskú obchodnú inšpekciu, ktorá je orgánom dozerajúcim na dodržiavanie zákona o reklame.
Autor: jog
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári