KOŠICE. Vodiči nás upozornili na problematické parkovanie. Hlavný problém je v tom, že "maliari" čiar prišli a namaľovali pozdĺžne čiary, ktoré povoľujú státie sčasti na chodníku a sčasti na ceste. Motoristi sa aj potešili, veď keď je spoplatnené parkovania, nech je aspoň kde odstaviť v centre mesta auto.
Výškový rozdiel
Všetko by bolo v poriadku, keby túto možnosť neobmedzoval veľký výškový rozdiel medzi vozovkou a chodníkom. V niektorých miestach je to možno aj dvadsať centimetrov. Cez obrubník prejde bez problémov iba terénne vozidlo, bežné modely s nižším podvozkom prekážku bez rizika poškodenia auta nezdolajú.
Na celom úseku ulice sme nenašli ani jeden nájazd. Sem-tam nejaký kaskadér zariskuje a vyštverá sa na zvýšenú plochu. Ostatní radšej parkujú na druhej strane ulice, kde je kolmé státie bez bariér. Ako na potvoru, všetky obrubníky sú v jednom rade a nechýba žiaden. Túto robotu odviedli cestári kvalitne. Pravdepodobne sa nerátalo s tým, že sa tu bude aj parkovať.
"To je úžasné, čo tu urobili. Asi pri tom nikto nerozmýšľal. Podarilo sa im to. Bol by som zvedavý, či by mi niekto zaplatil, keby som si poškodil pneumatiky. Aspoň na niekoľkých miestach mali urobiť znížené plochy na nájazd. Kto tu zastaví, riskuje škodu," povedal nám práve parkujúci vodič Michal. Bez ujmy síce prekonal prekážku a zaparkoval, ale s takýmto stavom spokojný nie je.
Niektorí to vzdali a odišli, iní zostali s jedným kolesom na "poschodí" a zadnými trčali na "prízemí" do cesty, nerešpektujúc vymedzené miesto dopravným značením. Lepšie sa nedalo.
Mesto: Je to v norme
"Rekonštrukciou chodníka došlo k zlepšeniu parkovacích možností na Šrobárovej ulici. Parkovisko bolo aj pred rekonštrukciou riešené pozdĺžnym parkovaním s čiastočným parkovaním na chodníku pred UPJŠ. Vymenili sa obrubníky, pričom ich výška je v súčasnosti nižšia ako predtým a zodpovedá príslušným technickým normám. Vzhľadom na zabezpečenie odvodnenia komunikácie je v strede ulice, v mieste uličnej vpuste, výška obrubníka viac ako 15 cm. Na ostatných častiach parkoviska je do 15 cm," poskytla vyjadrenie hovorkyňa magistrátu Lucia Mihoková.
Dopravný expert: Norma hovorí inak
"STN 73 6110 Projektovanie miestnych komunikácií stanovuje výšku obrubníka 8-15 cm. Ide pritom o klasické prevýšenie napr. chodníka oproti nivelite komunikácie v jej dotyku s chodníkom. Ale táto norma jednoznačne hovorí, že v prípade parkovania na chodníku a čiastočnom státí na chodníku je potrebné použiť obrubníky so zošikmenou podstupnicou, a to tak, aby hrana obrubníka v mieste výjazdu automobilu z komunikácie na chodník prevyšovala najviac 2 cm a šikmá hrana obrubníka bola v sklone maximálne 1:8. Takže obrubníky na Šrobárovej nie sú osadené v súlade s normou, ak správca rekonštruoval komunikáciu s tým, že tu ponechá pôvodný režim parkovania. Predtým tam bol obrubník znížený," vyjadril sa dopravný expert Pavel Titl.
Na prvý pohľad je jasné, že takto riešené parkovanie s výjazdom na vysoký ostrý obrubník je nelogické. Vodiči si môžu poškodiť podvozok, disky, pneumatiky, zaparkovanie a následný odjazd z miesta parkovania trvá oveľa dlhšie a nebude fungovať ani automatické parkovanie vozidla (tzv. Park Assistent), ktorým sú vybavené nové vozidlá. Parkovací senzor vyhodnotí taký obrubník ako prekážku a stane sa nefunkčným. Keď si na tomto mieste pri zaparkovaní poškodíte motorové vozidlo, dopravná polícia môže stanoviť ako príčinu chybu komunikácie a na vine bude správca komunikácie - mesto.
pod
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári