Korzár logo Korzár Košice
Pondelok, 18. január, 2021 | Meniny má BohdanaKrížovkyKrížovky
CESTOVNÝ RUCH SA PREPADOL NA DNO

V lete vyšlo iba počasie, turisti chýbali

Návštevnosť Košíc v tohtoročnej letnej turistickej sezóne zaznamenala veľký pokles oproti vlaňajšku, ale aj za posledné obdobie. Do mesta zavítalo oveľa menej turistov, čo pocítili všetci poskytovatelia reštauračných i hotelových služieb.

Zájazdov ubudlo. Organizovaných zájazdov bolo v našom meste ako šafranu.Zájazdov ubudlo. Organizovaných zájazdov bolo v našom meste ako šafranu. (Zdroj: Veronika Janušková)



KOŠICE. Stratu záujmu o návštevu východoslovenskej metropoly možno spájať s krízou, ale aj nedostatočnými službami či veľmi slabou propagáciou a prezentovaním na veľtrhoch a výstavách cestovného ruchu. Málo ľudí sa u nás aj zdrží. Popozerajú si pamätihodnosti a odchádzajú. V ubytovacích zariadeniach hovoria o prepade návštevnosti.

Kapacity boli postačujúce

O tom, že sú tieto tvrdenia pravdivé, svedčia údaje Štatistického úradu SR. Málo turistov nie je len problémom Košíc, ale celého kraja. Sieť ubytovacích zariadení tvorilo k polroku 372 hotelov, penziónov, turistických ubytovní, chatových osád a ostatných hromadných ubytovní. Ich počet klesol oproti vlaňajšku o 6 percent. Ubudlo aj izieb a lôžok. K dispozícii bolo spolu 5 519 izieb so 14 280 lôžkami.

"Celkový počet ubytovaných návštevníkov predstavoval 128 904 osôb, z toho 28,6 percenta bolo zahraničných. Celková návštevnosť medziročne poklesla o 21,4 percenta. V krajskom meste sa spolu ubytovalo 56 600 osôb, čo je o 20,1 percenta menej ako pred rokom. Poklesli aj prenocovania. Na celkovom počte 272 900 prenocovaní sa viac ako dvomi tretinami podieľali domáci návštevníci. Najviac zaznamenali v okrese Košice I," uviedla vedúca oddelenia analýz a informačných služieb košického pracoviska Štatistického úradu SR Emília Čičváková.

Počet prenocovaní sa znížil z 2,2 na 2,1 dňa. Najvyšší priemer - 2,7 prenocovaní dosiahol okres Košice-okolie. Tržby za ubytovanie vrátane DPH poklesli vo všetkých typoch zariadení. Pri 18,7-percentnom medziročnom poklese tržby v kraji dosiahli objem 6,3 milióna eur.

Hotelieri mali málo hostí

V Košiciach boli v prvom polroku k dispozícii návštevníkom ubytovacie služby v 61 zariadeniach s 1 757 izbami (3 768 lôžok). Za šesť mesiacov sa ubytovalo 56 600 návštevníkov, z toho 20 400 zo zahraničia. Celková návštevnosť poklesla o 14 300 osôb, čo je o pätinu menej ako v rovnakom období vlani. Mierne poklesol aj priemerný počet prenocovaní (2,0).

Štatistické údaje za august ešte k dispozícii nie sú, ale júl už ukázal, že Košice sa stali menej zaujímavou destináciou ako v predchádzajúcich rokoch. "Služby ubytovacích zariadení využilo spolu 9 617 návštevníkov, ktorí v nich strávili celkom 17 500 nocí. Ich počet sa v júli znížil o 2 415 osôb a počet prenocovaní o 7 800. Zo zahraničia prišlo 4 224 návštevníkov, čo je o 2 192 menej než pred rokom," informovala E. Čičváková.

Hotelieri

Zažili najhoršiu sezónu

Hotelierom ruže počas leta tiež nekvitli. Zhrnúť to môžeme do jednej vety. Bola to katastrofa, najhoršia sezóna, akú si pamätajú. "Bolo to najhoršie za posledných 20 rokov. Zaznamenali sme prepad návštevnosti o viac než 50 percent. Kým vlani sme mali ubytovaných hostí z 10 cestovných kancelárií, v tomto roku boli iba dve. Mestské hotely sú skôr orientované na biznis klientelu, kde sa tiež odrazil pokles výroby. K nižšiemu záujmu prispel aj prechod na euro. Pre Maďarov, Poliakov, Ukrajincov sa to predražilo. Zavážila aj celková ekonomická situácia. Ľudia si rozmyslia, či prídu do Košíc na výlet a aj sa tu ubytujú. Poprechádzajú sa po meste a odchádzajú," povedal riaditeľ hotela Centrum Vladimír Šnír.

Riaditeľ Penziónu Barca Vladimír Pastyrčák hodnotil sezónu v podobnom duchu: "Bola podstatne slabšia ako minulý rok. Možno aj o 20 percent. Mali sme šťastie, že sme blízko pri letisku, takže hostí sme mali. Ubytovali sa u nás aj účastníci formuly, ktorá bola v Maďarsku, ale to nestačí. Celkovo turizmus upadol. Mesto sa vôbec nestará, iba vyberá daň z ubytovania, ale reklamu nerobí a málo sa propaguje na výstavách a veľtrhoch cestovného ruchu. S cenami sme išli dolu, ale nepomohlo to. Pritom je čo obdivovať v meste, ale aj v blízkom okolí. Ale keď nikto o nás nevie, tak nie je dôvod zavítať tu."

Pokles záujmu o mesto výrazne pocítil aj riaditeľ hotela Golden Royal Radoslav Groman. "Bola to mizéria. Také leto ešte v turizme nebolo. Celkovo na tom cestovný ruch nie je veľmi dobre. Košice nie sú pre turistov lákavé. Záujem z roka na rok upadá. Odrádza aj zlá infraštruktúra. Aby sa to zmenilo, pomohla by väčšia propagácia celého východu. Nevieme sa predať, dať o sebe vedieť. Koľko je tu historických pamiatok a prírodných zaujímavostí v okolí, o ktorých nikto ani netuší? Nikde to nie je zviditeľnené a prezentované tak, aby sem niekto mal dôvod prísť. V tom vidím najväčší problém."

Najčítanejšie na Košice Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  2. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  4. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  5. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  6. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku
  7. Už iba dnes si môžete predplatiť SME.sk na rok len za 28 eur
  8. Historická revue: Kam sa podeli Kumáni, Valasi a iné etniká?
  9. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie
  10. Oktagon 20: Pikantné súboje prinesú aj zápas o titul!
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  2. MATADOR Group mení vizuálnu identitu značky
  3. Fokus očná optika sa stala exkluzívnym partnerom značky Nikon
  4. Turizmus za účelom estetickej chirurgie v čase pandémie
  5. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  6. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  7. Akčný výpredaj v PLANEO Elektro – to sú ceny nižšie až o 60 %!
  8. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  9. Ohlúpli sme počas Covid roka?
  10. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  1. Už iba dnes si môžete predplatiť SME.sk na rok len za 28 eur 21 284
  2. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 15 868
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 8 146
  4. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 463
  5. Historická revue: Kam sa podeli Kumáni, Valasi a iné etniká? 7 310
  6. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 7 083
  7. Nakupujete online? Toto potrebujete vedieť 6 367
  8. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 265
  9. Kvalitnej hydiny je na pultoch stále menej. Čo vlastne kupujeme? 6 118
  10. Kuba si turistov omotá okolo prsta. Miesta, ktoré musíte vidieť 5 892
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Jakubov hovorí, že o návrhu s Ďurovčíkom nerokovali.
Začiatok očkovania proti ochoreniu Covid-19 na Slovensku.

Výstavbu futbalového štadióna v Prešove komplikujú odvolania

Jedna z námietok tvrdí, že ohrozuje právo na zdravé životné prostredie.

Futbalový štadión v Prešove - Futbal Tatran Aréna v Prešove

Chcel svoje deti, vyhrážal sa sudkyni. Skončil za mrežami

Otca obvinili pre zločin marenia spravodlivosti.

Peter skončil za mrežami, no súd ho po vyše dvoch mesiacoch napokon prepustil na slobodu.
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Testovanie začne už v pondelok. Dokedy sa treba otestovať a čo sa zmení?

Testovanie si vo februári zopakujú najhoršie okresy.

Igor Matovič.
Dobré ráno

Dobré ráno: Dotácie na rodovú rovnosť rozdali čudne

Ministerstvo rozdávalo viac ako 21-tisíc eur.

Komentár Zuzany Kepplovej

Hluchá linka, nefunkčná appka

Keď štát rieši násilie v rodinách.

Zuzana Kepplová.
Dave Grohl z kapely Foo Fighters, ktorá 5. februára vydáva nový album.

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Video Desktop