Korzár logo Korzár Košice

Pochôdzkara stretnete v Košiciach zriedka

Stretnúť na ulici policajta - pochôdzkara je problém. Ľudia si všimli, že z mesta akosi uniformy vymizli a policajti ich míňajú zväčša na služobných autách.

Motohliadka. Hlavnú si neraz prebehnú autom.Motohliadka. Hlavnú si neraz prebehnú autom. (Zdroj: Veronika Janušková)

Stretnúť na ulici policajta - pochôdzkara je v poslednom období problém. Ľudia si všimli, že z mesta akosi uniformy vymizli a policajti ich míňajú zväčša na služobných autách. Kde teda sú a koľko policajtov nás denne chráni?

KOŠICE. V uliciach mesta slúžia prevažne policajti z Okresného riaditeľstva PZ Košice a z určitej časti aj krajského riaditeľstva. Okresné riaditeľstvo je rozdelené na obvodné oddelenia, ktorých je deväť. Ide o Šacu, KVP, Západ, Juh, Jazero, Staré Mesto, Sever, Ťahanovce a Dargovských hrdinov.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Pešo len tam, kde sa autom nedá

"V rámci obvodných oddelení je v bežné dni v uliciach 12 - 14 dvojčlenných hliadok cez deň aj v noci. Výkon služby spočíva v hliadkovaní s použitím vozidla, no policajti majú v rámci obvodov vytypované ulice, ktoré sú vhodné na pešie hliadkovanie. Ide o priestory medzi blokmi, okolo škôl či v lesoparkoch. Tam hliadka odstaví auto a ide peši," vysvetľuje zástupca krajského policajného riaditeľa Peter Havaj.

Krajský riaditeľ Juraj Bukuš dopĺňa: "V Košiciach máme denne v uliciach štyri pešie hliadky, jednu na Luniku IX, druhú v Starom Meste a zvyšné dve na sídliskách podľa situácie."

Pre porovnanie, v Bratislave je podľa hovorcu tamojšieho krajského riaditeľstva Františka Peczára denne v uliciach viac ako desať peších hliadok.

SkryťVypnúť reklamu

"Nadupané" víkendy

Počas piatkov a víkendov je policajtov v uliciach Košíc viac, lebo ľudia chodia do barov, zabávajú sa. Vtedy sa navyšuje počet hliadok s autami na 14 až 17 cez deň a noc. Od čoho sa tento počet odvíja?

"Berieme do úvahy jednotlivé podujatia. Ak vieme, že na noc je naplánovaná akcia, tak cez deň je počet hliadok na dolnej hranici. Radšej velíme viac mužov na noc. Vychádzame aj zo štatistík, piatky popoludní a v noci je najviac spáchaných skutkov, vtedy sústredíme do služby viac chlapov. Sú dni, ktoré nie sú také problémové, stačí ich menej," tvrdí P. Havaj.

Ak v meste prebiehajú rôzne kultúrne a športové akcie, sú nasadzované ešte vyššie počty. "Ide o navýšenie o ďalších 50 - 250 policajtov. Tí sú velení peši a technika je používaná na prevoz. Počet závisí od predpokladaného rizika, každá udalosť sa mapuje."

SkryťVypnúť reklamu

Príliš veľké mesto

Kde je však väčší počet pochôdzkárov? P. Havaj tvrdí, že mesto je príliš veľké na to, aby policajti stíhali v prípade potreby zakročiť, keby nemali auto.

"Vzhľadom na dĺžku služby policajta a rozsiahlosť mesta je netaktické, aby celú službu hliadka pôsobila na malom priestore peši. Páchatelia sa presunú na iné miesto, preto sa vzhľadom na aglomeráciu mesta peší výkon kombinuje s motohliadkou. Policajti musia byť mobilní, no sú aj výnimky," dostávame odpoveď.

Zaujíma nás však, či má polícia dostatok policajtov, ktorí by hliadkovali pešo?

"Bol by luxus dať niekde na sídlisko pešiu hliadku, ktorá má malý operačný rádius. Pešie hliadky sa využívajú z taktických dôvodov na malé územie, kde sa vykonáva špecifická činnosť a nepredpokladá sa, že by mala ísť plniť úlohy aj niekde inde. Pešie hliadky využívame pri novoprijatých policajtoch, aby sa zaškolili do rutiny pochôdzkara. Čistý peší výkon v niektorých oblastiach mesta je niekedy na škodu."

Pochôdzkar - zjavenie?

Ako sme sa dozvedeli, v Starom Meste je každý deň jedna pešia hliadka, no aj tá sa môže zmeniť na motohliadku v zlomku sekundy.

"Ľudia by neboli spokojní, keby sme nevedeli rýchlo zasiahnuť, výkon služby si vyžaduje, aby hliadka mala k dispozícii auto. Nie je zázrakom, ako tvrdíte, stretnúť pešiu hliadku. V meste človek niekedy policajta aj prehliadne. Na druhej strane je treba povedať, že v meste máme veľa policajtov v civile. Zoberme si Terasu, je taká rozsiahla, že by za jednu službu možno raz prešli územie."

Na cestách aj desiatky hliadok

Okrem policajtov z obvodných oddelení slúžia denne v uliciach Košíc aj ďalšie zložky.

Pohotovostná motorizovaná jednotka (PMJ) má cez deň v meste tri až štyri hliadky. Títo slúžia výhradne formou motohliadok. "Ide o zákrokovú zložku, ktorej úlohou je zasiahnuť pri vážnejších incidentoch. Sú lepšie vyzbrojení a majú výkonnejšie vozidlá. V noci je však v meste päť až sedem hliadok. Pokiaľ sú v meste mimoriadne opatrenia, vieme rýchlo nasadiť až 40 policajtov PMJ," informuje Havaj.

V meste slúži aj dopravná polícia. OR PZ má v Košiciach len nehodovku, ktorá má počas dňa i noci v uliciach po jednej hliadke. K dispozícii je však záloha, ktorá sa aktivuje, ak dôjde k viacerým vážnym nehodám. Ďalšia hliadka zabezpečuje reguláciu dopravy či meranie rýchlosti.

Krajský dopravný inšpektorát má v meste po dve hliadky počas dňa i v noci. Mimo Košíc sú denne 3 - 4 hliadky, ktoré posilňujú výkon služby v ďalších okresoch, ale pokiaľ sa zhorší situácia v meste, okamžite sú stiahnuté. "V prípade špeciálnych, napríklad bezpečnostných akcií nasadzujeme 40 ďalších hliadok."

Navyše v meste slúži aj služobná hipológia, muži na koňoch sa objavujú na území celého kraja. Hliadkujú v chatových oblastiach či lesoparkoch. P. Havaja sme sa opýtali, či sú počty dostatočné.

"Od roku 2006 sa zvýšil počet hliadok, teraz pribudnú ďalší policajti, hlavne na východe. Zredukovali sme niektoré funkcie, presunuli ľudí do priameho výkonu. Za posledné tri roky sme znížili najpočetnejšiu majetkovú trestnú činnosť o 44 percent."

Mestských policajtov je menej

KOŠICE. Okrem štátnych policajtov hliadkujú v uliciach Košíc aj mestskí policajti. Majú odlišné právomoci, ich úlohou je hlavne ochrana verejného poriadku a čistoty mesta. S tým súvisí kontrola dodržiavania mestských noriem, ktorými sú všeobecne záväzné nariadenia. Riešia aj niektoré dopravné priestupky, najmä porušenia zákazových značiek.

Košická mestská polícia má v súčasnosti 150 príslušníkov. V priamom výkone služby, teda po odrátaní riadiacich a iných pozícií, je 135 policajtov. V uliciach počas jednej osemhodinovej pracovnej zmeny je priemerne 35 mužov v uniformách. "Je to ideálny stav, keď nie sú žiadne dovolenky alebo práceneschopnosti," povedal vedúci komunikačného referátu košického magistrátu Jaroslav Vrábeľ.

Mestská polícia má v Košiciach sedem staníc. Denne z nej vyrážajú do služby od jednej až do päť hliadok. Počet mestských policajtov sa dlhodobo znižuje. V roku 1997 ich bolo tristo, v roku 2001 v uliciach slúžilo dvesto príslušníkov. Trend sa tak skoro nezmení, zastupiteľstvo Košíc pre krízu v apríli schválilo krátenie výdavkov na činnosť mestskej polície o viac ako stotisíc eur. Boli určené práve na prijatie nových ľudí.

Roman Rokytka

Najčítanejšie na Košice Korzár

Komerčné články

  1. V podzemí sa skrýva poklad nezmenený už 182 rokov
  2. Kondičný tréner: Motivácia na zmenu nestačí
  3. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  4. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  5. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  6. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  7. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  8. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  1. Katarína Brychtová: Každý nový začiatok je dobrý
  2. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska
  3. Kondičný tréner: Motivácia na zmenu nestačí
  4. Najlepšia dovolenka s deťmi pri mori: Kam letieť z Košíc?
  5. Na koho myslíš, keď si pripínaš narcis?
  6. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu
  7. Na Marka oharka do jarka
  8. Najlepšie okamihy svojho života zachytené s HONOR 400 Lite
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 20 939
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 19 451
  3. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 8 630
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 404
  5. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 7 897
  6. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 4 232
  7. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 696
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 3 527
  1. Timotej Opálek: Mumford & Sons - Rushmere
  2. Radko Mačuha: Slavín nieje Slovenská socha Slobody.
  3. Eva Záhorská: Katastrofa menom Slintačka a krívačka
  4. Aleksander Prętnicki: Bratislavský Expres - Vlna tieňov
  5. Adrián Néma: Kde zmizla láska?
  6. Dušan Piršel: Vojna je ničota a strata ľudskosti
  7. Ondřej Havelka: Nahé dredaté krásky, ultimátní svoboda a posvátné konopí. Rastafariánství v JAR
  8. Ján Škerko: Sedem minút v nebi. Čo sa to včera stalo
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 105 910
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 395
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka 77 529
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 744
  5. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 14 515
  6. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 12 110
  7. Otilia Horrocks: Odporné, príšerné, drzé, nechutné 11 147
  8. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 9 786
  1. Radko Mačuha: Slavín nieje Slovenská socha Slobody.
  2. Marcel Rebro: Rusi bombardujú energetickú infraštruktúru, Slováci elektrifikujú ukrajinské zákopy
  3. Tupou Ceruzou: Businessman
  4. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  5. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  6. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
  7. Tupou Ceruzou: Transakčná daň
  8. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Timotej Opálek: Mumford & Sons - Rushmere
  2. Radko Mačuha: Slavín nieje Slovenská socha Slobody.
  3. Eva Záhorská: Katastrofa menom Slintačka a krívačka
  4. Aleksander Prętnicki: Bratislavský Expres - Vlna tieňov
  5. Adrián Néma: Kde zmizla láska?
  6. Dušan Piršel: Vojna je ničota a strata ľudskosti
  7. Ondřej Havelka: Nahé dredaté krásky, ultimátní svoboda a posvátné konopí. Rastafariánství v JAR
  8. Ján Škerko: Sedem minút v nebi. Čo sa to včera stalo
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 105 910
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 395
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka 77 529
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 744
  5. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 14 515
  6. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 12 110
  7. Otilia Horrocks: Odporné, príšerné, drzé, nechutné 11 147
  8. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 9 786
  1. Radko Mačuha: Slavín nieje Slovenská socha Slobody.
  2. Marcel Rebro: Rusi bombardujú energetickú infraštruktúru, Slováci elektrifikujú ukrajinské zákopy
  3. Tupou Ceruzou: Businessman
  4. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  5. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  6. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
  7. Tupou Ceruzou: Transakčná daň
  8. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu