Sú známi aj tým, že vynikajú i vo svojich vlastných pracovných aktivitách. Jeden je spevák, ďalší herec, iný dirigent. A práve s dirigentom Braňom Kostkom sme sa pred košickým koncertom porozprávali o jeho práci aj súkromí.
Zakladateľom FRAGILE je práve B. Kostka. Zvláštne na skupine je to, že je zložená zo známych ľudí, ktorí majú svoje samostatné kariéry. Soňa Norisová, Kamil Mikulčík, Helena Krajčiová, Vilo Csontos... Ako ich dal B. Kostka dokopy? "Skupina FRAGILE vznikla vďaka tomu, že som vedel o ľuďoch, ktorí by veľmi radi robili tento žáner (tzv. a cappella - spev bez hudobných nástrojov). Ľudí, ktorí by to nielen chceli, ale aj mohli a vedeli robiť, nie je na Slovensku veľa. Sme spolu už šiesty rok a darí sa nám čoraz lepšie. Veľmi sa z toho tešíme. Momentálne dosť veľa koncertujeme po Slovensku a teraz máme šnúru po východe. Ľudia sú na také niečo zvedaví a my sme radi, že sme sa v komunikácii s nimi našli. To je taký najväčší rozdiel oproti začiatkom. Vtedy sme sa snažili naplniť nejaké naše repertoárové predstavy, ale nezaoberali sme sa tým, ako budeme ľudí oslovovať. Momentálne sa nám podarilo nájsť taký vzťah k divákom, že sa snažíme nielen spievať, ale ich aj zabávať. Ľudia sú dnes veľmi vyťažení, preto veľmi oceňujú tento uvoľnený spôsob koncertovania."
Každý člen FRAGILE je osobnosť, má svoju prácu, povinnosti. Skĺbiť tie individuálne so skupinou určite nie je jednoduché. "To je práve pre nás najväčšia výzva. Hudba nám ide veľmi ľahko, ale tieto termínové a manažérske veci sú veľmi zložité. V tom sa tiež snažíme zdokonaľovať a hoci je to čoraz ťažšie, zatiaľ sa nám darí. Naša existencia to dokazuje. Tento spôsob spievania je veľmi náročný a vyžaduje veľa skúšania. Ak si nenájdeme čas na skúšky počas roka, snažíme sa organizovať letné pracovné sústredenia. Riešime to teda aj takým spôsobom." Prácu vo FRAGILE skĺbili úspešne. Výsledkom bolo CD Voice mail, ktoré vyšlo pred dvoma rokmi. "Naše prvé CD sa teší veľkému úspechu. Teraz pripravujeme aj druhý, vianočný album."
Ako vyfárať baňu...
FRAGILE je vokálna skupina, ktorá robí hudbu bez nástrojov. Všetci spievajú, až na jednu výnimku. Tou je práve zakladateľ skupiny B. Kostka. Ten nespieva, ale robí beatbox - hlasové umenie na Slovensku známe hlavne vďaka našej tretej SuperStar Vierke Berkyovej. B. Kostka teda nespieva, ale imituje bicie. Na otázku, prečo nespieva, sa usmial a vysvetlil: "Patrím k tým spevákom, čo si môžu dovoliť spievať iba v kúpeľni, ale aj tam musia dávať pozor, aby nepopadali kachličky... Ja v skupine nespievam, lebo moji kolegovia spievajú veľmi dobre. Niežeby som ja spieval príliš zle, ale oni spievajú príliš dobre," smeje sa. "Ja sa snažím robiť beatbox - ústne perkusie, v čom som sa našiel a veľmi ma to baví. Teším sa, že takouto formou môžem využívať svoje schopnosti, plus manažovať kapelu a aranžovať piesne. Myslím, že každý sa v tej kapele našiel. Aj vďaka tomu tak príjemne funguje nielen profesionálne, ale aj ľudsky."
B. Kostka teda imituje bubny, čo nie je bežné. Na otázku, kde sa to naučil, odpovedá nečakane a s úsmevom: na internete. Návod teda našiel tam, no opakovacie hodiny si bol nútený dať sám. Dirigent a beatboxer skupiny FRAGILE je teda v tejto vokálnej oblasti samouk. Tieto schopnosti mu veľmi pomáhajú. Najmä teraz, keď sa skupina dostáva čoraz viac do povedomia ľudí. Avšak nielen FRAGILE je jeho srdcová záležitosť. Pracovný kalendár B. Kostku je plný aj rôznych iných aktivít, spojených prevažne s jeho prácou dirigenta. "Okrem FRAGILE mám aj klasický spevácky zbor, ktorý dirigujem. Volá sa Chorus Alea. S ním sa teraz snažím okrem barokových projektov nejakej komornej muziky robiť hlavne nahrávky filmovej hudby v Slovenskom rozhlase. Snažím sa aj komponovať. Či už aranžovať pre skupinu alebo komponovať napríklad divadelnú hudbu. Takto napríklad spolupracujeme s mojou partnerkou Zdenou Studenkovou. Keď ide robiť nejakú činohru v súkromnej produkcii, ja pripravujem do toho predstavenia muziku..."
Kým sa však pracovný kalendár B. Kostku zaplnil týmito všetkými aktivitami, tak ako všetci ostatní, musel aj on študovať. Jeho vyštudované povolanie - dirigent - nie je práve najbežnejší sen študenta. Prečo teda práve dirigent? "V detstve som skôr inklinoval k športu a muzikantom som sa stal vďaka ambícii môjho otca, ktorý je amatérsky muzikant," spomína na svoje začiatky. "Otcovi som svojím spôsobom vďačný, lebo možno by ma osud zaviedol niekde úplne inde. Dirigent, to bola trochu taká z núdze cnosť. Ja som ako dieťa študoval klavír a k dirigovaniu som sa dostal preto, lebo som nebol dobrý v klavíri. To musím úprimne povedať. Profesori na konzervatóriu zhodnotili moje schopnosti na štúdium klavíra ako nedostačujúce. Virtuóznym klaviristom som teda nebol. Vyslovili sa však, že by bola určitá šanca v odbore dirigent. Tak som sa teda k tomu dostal ako slepé kura k zrnu. Ale inak som veľmi rád. Hlavne preto, lebo štúdium na konzervatóriu a na vysokej škole, predmetov ako sú dirigovanie a kompozícia, je veľmi individuálne. V ročníku sme študovali iba dvaja 'dirigenti'. Štúdium bolo teda veľmi precízne a komplexné. Doteraz z neho ťažím."
Dirigovať začal B. Kostka už vo svojich študentských rokoch. Začínal so Slovenskou filharmóniou, neskôr s rôznymi baletnými súbormi, pokračoval aj baletom v Janáčkovom divadle v Brne. Nedávno "viedol" aj Štátnu filharmóniu Košice. "Nesmierne si to vážim," povedal na margo spolupráce. Práca dirigenta je, ako potvrdzuje aj B. Kostka, veľmi ťažká. Našiel na to aj priliehavé prirovnanie: "Je to náročné povolanie. A odohrať jeden koncert je skutočne ako vyfárať baňu..."
Pri každej práci, či už je to herectvo alebo fáranie bane, sa môže človek pomýliť a jeho chyba má potom rôzne následky. Pri fáraní ide často o život, ale aj u dirigenta je možností pochybiť veľa. "Keď sa niečo stane, sú situácie, ktoré sa môžu skončiť skutočne veľmi zle. Sú miesta v symfonickej literatúre, kde človek urobí jediný zlý pohyb a celé sa to môže zrútiť." Keď si predstavíme, že dirigent je ako vodca, ktorý vedie orchester a ten vedie hercov, ak sa dirigent pomýli, môže z toho vzniknúť naozaj čokoľvek. Od komédie až po tragédiu... Na otázku, či sa už niečo podobné stalo aj B. Kostkovi, odpovedá so smiechom. "Určite. No ja na zlé veci veľmi rýchlo zabúdam. Aj keby som rád povedal nejakú pikošku, svoje chyby si akosi nepamätám," tvrdí. "Podstatné je, že som vždy pracoval s ľuďmi, ktorí chceli robiť muziku a nečakali na nejaké moje chyby, aby ich mohli zneužiť proti mne. Vždy som robil s ľuďmi, ktorí sa z práce tešili. Chybičky sa vždy ocitli v takom kontexte, že sme sa z nich smiali a užívali si to, aké je vzrušujúce z nich vykorčuľovať."
Herečka a dirigent
B. Kostka nie je známy iba vďaka skupine FRAGILE či svojej práci dirigenta. Na titulky v médiách ho dostal hlavne bulvár, ktorý ho pred niekoľkými rokmi označoval ako milenca Zdeny Studenkovej. Až kým tá nezakročila a verejne na jednej akcii novinárov vyzvala, by ho prestali nazývať milencom, keďže je to jej partner. Zlé jazyky to však nenechali len tak "plávať". Slávna herečka a očividne mladší dirigent, to bolo príliš veľké sústo na to, aby sa stránky novín prestali predbiehať v možných krízach či rýchlom konci vzťahu. Ako však plynuli roky a nič sa nedialo, záujem médií pohasol. A B. Kostka si so Z. Studenkovou zatiaľ vytvoril krásny pätnásťročný vzťah. Spomína si ešte, ako sa zoznámili a čím ho herečka zaujala? "V prvom rade ma zaujala ako krásna žena. Spoznali sme sa pri naštudovaní muzikálu Pokrvní bratia. Fascinoval ma jej talent. Ja som mal za úlohu naučiť ju spievať jej rolu. Bol som prekvapený, aká je usilovná, poctivá a ctižiadostivá. Spolupráca bola po pracovnej stránke skutočne ideálna. No a ďalej sú to už staré známe veci, ktoré každý zažil vo svojom živote. A to sú tie neopísateľné, chvalabohu neopísateľné, situácie, ktoré vznikajú medzi dvomi ľuďmi..."
Tieto "veci", ktoré B. Kostka opisuje, sa medzi nimi dejú už celé roky. Majú na to nejaký recept, keďže v šoubiznise je v poslednom čase módnejšie mať krátke a rýchle vzťahy? "Ja si myslím, že to nie je vec módnosti. Možno k tomu prispieva táto doba, kde máme materiálny dostatok a veľa ľudí je nezávislých. Možno to prispieva k tomu, že rozchod je jednoduchší. Nemajú na seba také ekonomické väzby, nie sú obmedzení a zviazaní. A čo recept? Ja by som sa nerád staval do pozície človeka, ktorý dáva nejaké múdrosti, návody či zaručené recepty. Predpoklad, aby vzťah prekonal určité krízy, je ten, že si človek musí toho druhého vážiť. Sú to také paušálne reči, ale myslím, že je to jednoducho pravda. Len keď sa človek zaujíma o toho druhého, môže ten vzťah fungovať."
Láska medzi herečkou a dirigentom teda pretrvala. A prežila si toho dosť, hlavne zo strany bulváru. Podľa B. Kostku sa s ním vyrovnávali po svojom. Niekedy ľahšie, inokedy ťažšie. "Náš život sa neskladá z bulváru. Podstatný je ten život, ktorý človek žije doma medzi tými štyrmi stenami. Takže nám to, našťastie, nikdy závažne život neovplyvnilo. Určite situácie, do ktorých nás médiá posunuli, boli aj nepríjemné. Potom sme museli dementovať určité informácie pred našimi blízkymi. Je to nepríjemné, keď sa mama alebo otec zľaknú, že sa mi niečo stalo. Alebo noviny napíšu, že Zdenka bola hospitalizovaná a pritom len prešla cez vrátnicu do nemocnice. Snáď sa to začne časom normalizovať."
Napriek tomu, že známy pár je spolu dlhé roky, neplánujú svoj vzťah niekam posúvať. "My náš vzťah posúvame každý deň," usmieva sa B. Kostka, no vzápätí dodáva: "Naša situácia je trošku špecifická a svadbu neplánujeme. Pre náš vzťah to nie je podstatné. Ale tým nechcem znižovať nejakým spôsobom status manželského zväzku." Do budúcnosti, ako hovorí, sa plánuje zdokonaľovať. Ako človek aj ako muzikant. "Budem robiť všetko pre to, aby sa mi to darilo, aby som zotrval v tomto úsilí. A snáď budem na konci so sebou spokojný..."
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári