KOŠICE. Rozhodla o tom Správa majetku mesta Košice so súhlasom mesta. Ešte pred stopnutím ich predaja vydali zhruba 270 takýchto kariet z vyše 900 žiadostí. Za parkovanie v meste sa platilo aj v minulosti. Vtedy si mohli záujemci kúpiť karty neobmedzene - v roku 2008 bolo vydaných 954 celoročných kariet, predtým v roku 2007 ich bolo 1 469. Teraz je ich zatiaľ vydaných spolu cca 1500, z toho vyše 550 predplatných.
Vraj preventívne opatrenie
Na otázku, prečo pozastavila ich predaj, keď tvorili iba tretinu žiadostí o ich vydanie, čo nemá logiku, riaditeľ Peter Herman povedal: "Predaj sme zastavili preventívne vzhľadom na trend záujmu o 330-eurové karty. Väčšina žiadostí o ne bola od podnikateľov so sídlom v centrálnej mestskej zóne."
Prevádzkovateľ argumentuje aj tým, že pri neobmedzenom vydávaní by došlo k zahlteniu centra mesta. Tvrdí, že rozdiel medzi 500- a 330-eurovou kartou je cenovo zanedbateľný v prepočte na deň parkovania. Podľa prevádzkovateľa výrazný nárast záujmu o 500-eurové karty zatiaľ zaznamenaný nebol.
Za drahšie karty vyššie tržby
Keďže cenovo dostupnejšie parkovacie karty sa z trhu stratili, možno krok k ich pozastavenie vnímať ako zámer SMMK zinkasovať od motoristov viac peňazí, lebo drahších je v ponuke stále dosť. Je to ľahšia cesta ako zvýšiť tržby. Na jednej 500-eurovej môže totiž mesto zarobiť 170 eur. A hoci je jedno, či auto parkuje s lacnejšou alebo drahšou kartou, lebo zaberie rovnaký priestor, "zárobkový" zámer P. Herman odmieta. "Ide nám skutočne o reguláciu statickej dopravy."
Odmieta aj to, že podľa mnohých motoristov toto rozhodnutie vedie ku klientelizmu a korupcii.
Kontrolujú aj sami seba
Verejnosť zaujíma aj mechanizmus kontroly. Komu karty vydali a komu nie. Predaj sa zastavil a už sa vydávajú len k žiadostiam, ktoré sú zaregistrované. Kto skontroluje, či sa nevyzdvihnuté karty nerozdajú známym, priateľom alebo tým, ktorí zaplatia do vrecka ešte zanedbateľnejšiu sumu, ako je 170 eur?
"Vydávanie kariet môžu skontrolovať Správa majetku mesta Košice, poslanci alebo hlavný kontrolór mesta. Prijímanie žiadostí a vydávanie kariet sa robilo a robí korektne," povedal riaditeľ SMMK.
Prevádzkovateľ trvá na tom, že nárast motorizmu je štatisticky dokázateľný trend a išlo o preventívne opatrenie vzhľadom na veľký záujem. Riaditeľ ďalej rozhodnutie komentuje: "Hoci problémy s parkovaním v centre nie je možné úplne odstrániť, dajú sa minimalizovať - to je náš zámer."
Obnovenie predaja zvážia
To, že niečo vymyslia úradníci, je ich prácou. Dohliadať na to, aby boli pravidlá rovnaké pre všetkých a aby slúžili občanom a nešli proti nim, by mali občanmi volení poslanci. Prečo súhlasili s diskriminačnými pravidlami, ako je pozastavenie predaja 330-eurových kariet, zdôvodnil Jozef Filipko, poslanec poverený osobitnými úlohami v oblasti dopravy.
"Opatrenie bolo prijaté so zámerom chrániť funkčnosť a účinnosť nového systému po vyše roku trvajúcom stave bezplatného parkovania. Nevnímam ho ako diskriminačné, ale myslím si, že tento stav by nemal pretrvávať dlhodobo. Možné obnovenie vydávania 330-eurových kariet zvážime po vykonaní prieskumu. Parkovací tím bude hľadať také riešenie, aby bol systém dlhodobo udržateľný a funkčný," prisľúbil poslanec.
SMMK chystá ďalší prieskum. V závislosti od jeho výsledkov nevylučuje obnovenie vydávania najžiadanejšieho druhu karty.
Ako parkuje vedenie mesta
Na aké karty so súkromnými vozidlami parkuje vedenie mesta a rodinní príslušníci, sme od vedúceho komunikačného referátu Jaroslava Vrábľa dostali takúto odpoveď: "Rodinným príslušníkom vedenia mesta ani riaditeľom mestských podnikov neboli vydané 330-eurové karty. Primátor a námestník Marek Vargovčák majú služobnú kartu, ich rodinným príslušníkom nebola vydaná žiadna. Rovnako je to v prípade poslanca Jozefa Filipka. Pre námestníka Mikuláša Čečka, riaditeľa SMMK Petra Hermana ani rodinných príslušníkov nebola vydaná žiadna karta."
Glosa
Ó, mesto, ty náš vládca parkovací...
Podľa mňa by mal pán Herman vrátiť všetky diplomy, v ktorých prešiel z matematiky.
Lebo ak po iné roky vydali záujemcom o parkovanie tisíc a tisícpäťsto kariet bez obmedzenia, prečo tohto roku stopli predaj jednej karty už po 270 kusoch? Že nechcú zahltiť statickú dopravu v centre? A nie je to náhodou len zlý matematický výpočet? Prečo už po 270 vydaných kartách, keď predtým ich bolo tisíc? A prečo zostala v predaji drahšia karta? Okrem toho, existuje vari vo vyspelej Európe nejaké centrum väčšieho mesta, ktoré by nemalo problém s dopravou?
To už nie je sranda, to je obyčajný výsmech. Výsmech občanov, z daní ktorých vedenie mesta žije, výsmech podnikateľov, aj z daní ktorých sa napĺňa mestská kasa.
Hovorím o vedení mesta, lebo myslieť si, že o tom rozhoduje Herman, môže a musí iba prokurátor, že.
Stavil by som tisíc eur, že komusi na meste napadlo, citujem doslova, ako to mohlo v hlave niekoho z volených ľudí vyzerať, "že tí podnikatelia by chceli parkovacie miesta za 330 eur? Hovno dostanú! Nech zaplatia 500 eur, boháči, čo sa vyvážajú na drahých limuzínach a bohvieako prišli k peniazom."
Stavil by som na to tisíc eur, keby tam nebola ešte jedna možnosť, že ktosi z volených ľudí alebo úradníkov len vydal hlúpe rozhodnutie a ostatní sa tvária, že ho nemôžu zmeniť.
A nám, daňovým poplatníkom, nezostáva nič iné, len si nahlas predriekať: "Ó, mesto, ty múdry parkovací vládca, ktorý chrániš centrum pred zaplnením a svoju pokladnicu pred vyprázdnením! Pochválené buď tvoje múdre rozhodnutie, ktorým si nám dal pocítiť svoju silu! A nech je akokoľvek hlúpe, skláňame sa pred tvojou odvahou postaviť sa ľuďom, z daní ktorých žiješ a presvedčiť ľudí, ktorých sme naivne volili."
A ešte môžeme ísť o rok k voľbám.
Peter B. DOKTOR
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári