Korzár logo Korzár Košice
Streda, 25. máj, 2022 | Meniny má Urban

Mýto narobilo v košickej MHD poriadny galimatiáš

Od prvej sekundy Nového roka začali platiť v košickej MHD zmeny. Vyžiadalo si ich zavedenie elektronického mýta. Asi najviac sa dotkli spojov do U. S. Steelu.

Zmätok v MHD. Na Moldavskej museli ľudia z autobusov vystúpiť.Zmätok v MHD. Na Moldavskej museli ľudia z autobusov vystúpiť. (Zdroj: Judita Čermáková)

Od prvej sekundy Nového roka začali platiť v košickej MHD zmeny. Vyžiadalo si ich zavedenie elektronického mýta. Asi najviac sa dotkli spojov do U. S. Steelu (USSK). Ľudia musia pri kruhovom objazde na Moldavskej ceste prestúpiť do električiek a na vstupnom areáli USSK opäť nasadnú do autobusov (aj tých istých, čo ich predtým dopravili na Moldavskú!), ktoré ich potom rozvezú do prevádzok. DPMK sľubuje, že ide o dočasné riešenie, ktoré sa 4. januára zmení.

KOŠICE. Od včerajšieho rána vládol na Moldavskej ceste zmätok, cestujúci hromžili. Tentoraz však nie na DPMK, ale na ministerstvo dopravy kvôli zavedeniu mýta.

Zmeny ľudí nemilo prekvapili

Opatrenia z dielne DPMK nemilo prekvapili mnohých, ktorí sa vybrali včera do práce v USSK, o ničom totiž netušili.

„Ráno som išiel autobusom 'RA' do roboty, musel som vystúpiť na Moldavskej ceste," posťažoval sa nám Miroslav z Ťahanoviec. „Električka nás odviezla pred vstupný areál podniku, tam prišiel o chvíľu ten istý autobus, ktorý ma viezol z Ťahanoviec, ním sme potom išli na prevádzky. Má to logiku? Veď nás mohol odviezť priamo."

Nemohol, lebo tak by musel ísť po elektronickým mýtom spoplatnenej rýchlostnej ceste, čomu sa však vyhol tým, že od Moldavskej išiel prázdny k USSK okľukou po nespoplatnených bočných cestách.

Kritizovali najmä ministra Vážneho

Na Moldavskej ceste pri kruhovom objazde stáli včera popoludní tri dispečerské vozidlá DPMK, ľudia vystupujúci z liniek, smerujúcich predtým priamo do USSK, sa dispečerov pýtali, čo majú robiť ďalej. Všetci dostávali tú istú odpoveď, aby nastúpili do pristavených posilových električiek.

„Veríme, že to naozaj potrvá iba do 3. januára, je tu zmätok, ľudia sú poriadne napálení a podráždení," povedal nám jeden z dispečerov. Na zastávke sa medzitým nazbieral slušný zástup ľudí, ktorí išli na zmenu do USSK.

„Je to teda poriadna blbosť, čo museli kvôli mýtnemu vymyslieť v DPMK," uľavoval si pri nastupovaní do posilovej električky na Moldavskej starší chlapík. „Minister Vážny by mal prísť do Košíc a vyskúšať si to na vlastnej koži," pridal sa k nemu kolega, ďalší súhlasne pritakávali.

DPMK vyčíslil zvýšené náklady na 105 500 eur

V súvislosti s mýtom DPMK zajtra rozhodne, v akom rozsahu budú pokračovať prípadné úpravy od 4. januára.

„Pokiaľ sa situácia nezmení, čiže pokiaľ nedôjde k úprave legislatívy, DPMK bude hľadať aj ďalšie spôsoby znižovania nákladov, napríklad úpravou cestovných poriadkov ďalších liniek," uviedol na margo zmien kvôli mýtu generálny riaditeľ DPMK Michal Tkáč.

V prípade DPMK sa zavedenie mýta vzťahuje na asi 50 percent liniek. Takzvané palubné jednotky, evidujúce prejazdy po spoplatnených úsekoch ciest, treba namontovať do 219 vozidiel DPMK. Náklady s tým súvisiace, ale aj s platením polovičného mýta oproti nákladným dopravcom, ktoré pre dopravné podniky v SR odsúhlasilo ministerstvo dopravy, vyčíslil DPMK na 105 500 eur.

Náklady zaplatia všetci Košičania

Hovorkyňa DPMK Monika Murová nás včera informovala, že po 3. januári sa rozsah opatrení určite zmení.

„Snahou DPMK je minimalizovať ich, avšak dôsledkom súčasného linkového vedenia, keď množstvo autobusových liniek kopíruje električkovú trať do U. S. Steel, bude neeefektívne vynakladanie prostriedkov na mýtne poplatky. Ak by došlo k aplikácii prestupného systému aj na linky, premávajúce do Pereša, Lorinčíka, Šace a U. S. Steel, bolo by možné tieto náklady minimalizovať."

Opýtali sme sa, či opatrenia súvisia s tým, že DPMK nestihol včas vybaviť autobusy palubnými jednotkami a koľko vozidiel ich už má namontovaných.

„DPMK sa snažil v uplynulých týždňoch o to, aby ako mestský dopravca nebol povinný platiť mýto. V konečnom dôsledku totiž zvýšené náklady DPMK zaplatia všetci Košičania. Keďže naša iniciatíva na vyňatie DPMK, respektíve mestských úsekov ciest z povinnosti platiť mýto, nebola do 30. decembra úspešná, museli sme pristúpiť k dočasnej úprave trás liniek, pokiaľ nebude palubnými jednotkami vybavený dostatočný počet autobusov."

Chceli vraj ušetriť peniaze daňových poplatníkov

K dnešnému dňu, podľa informácií z DPMK, by malo mať namontované palubné jednotky minimálne 80 vozidiel. Vedenie DPMK tvrdí, že spomedzi všetkých mestských dopravcov v SR sa ich mýtne dotkne najviac.

„Palubnými jednotkami musíme vybaviť všetkých vyše 200 autobusov," zdôraznila hovorkyňa DPMK. „Navyše sme očakávali, že Národná diaľničná spoločnosť, respektíve ministerstvo dopravy prehodnotí svoje rozhodnutie, najmä ak za ostatné dva mesiace ministerstvo dvakrát novelizovalo vyhlášku, určujúcu spoplatnené úseky. Palubné jednotky sme nedali do autobusov namontovať skôr preto, lebo sme chceli ušetriť peniaze daňových poplatníkov. Ak by ministerstvo koncom roka rozhodlo o vyňatí mestských dopravcov či spoplatnených mestských úsekov ciest z povinnosti platiť mýto, finančné prostriedky na inštaláciu palubných jednotiek by boli vynaložené zbytočne, a DPMK by ich nikto už nevrátil."

Čo vymyslel DPMK

Úpravy v MHD

Všetky spoje linky č. 12 premávajú len po zastávku Podnikateľská v Barci, kde je zabezpečený prestup na linku náhradnej dopravy X12 do Šebastoviec. Odchody linky X12 zo Šebastoviec sú podľa cestovného poriadku linky č. 12.

Linky 20, 25, 52L, RA3, RA4, RA5, RA6 a RA7 v smere z mesta končia na zastávke SOŠ automobilová (Moldavská cesta). Ďalej je zabezpečená náhradná doprava - do Šace (linka 20): prestup na posilnenú električkovú linku R1, pri Vstupnom areáli USSK prestup na posilnenú linku č. 26; do Poľova (linka 25): prestup na posilnenú električkovú linku R1, na zastávke Poľov-rázcestie prestup na kyvadlovú dopravu X25 do Poľova; do Pereša a Lorinčíka (linka 52L): prestup na posilnenú električkovú linku R1, na zastávke Perešská prestup na kyvadlovú dopravu X52 na Pereš a do Lorinčíka; do USSK: prestup na posilnenú električkovú linku R1, ktorá bude nadväzovať aj na spoje RA.

Linka 21 bude premávať medzi zastávkami SOŠ automobilová a EZ elektrosystémy po obchádzkovej trase cez Valaliky. Nebude obsluhovať zastávky Moldavská, obchodné centrá, Pereš vodojem, Perešská, Poľov rázcestie a Ludvíkov dvor.

Linky 26P a RA2 nebudú premávať. Cestujúcim DPMK odporúča využiť linky náhradnej dopravy X25 a X52 a prestup na električku linky R1 a autobus linky 26.

Linky 23 a N3 budú premávať bez zmeny trasy. Na linke 23 pri zdvojených posilových spojoch však pôjde iba neskorší z nich.

Najčítanejšie na Košice Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Hluk v školských triedach sa dá riešiť izoláciou
  2. Ako umocniť svoju lásku k Chorvátsku? Vlastným apartmánom!
  3. Na krásnom, modrom Jadrane
  4. 6 praktických tipov - ako na sušenie potravín v sušičke
  5. Kúpele sú liečivý celok, Thermia jeho kráľovná!
  6. Leto v Rakúsku: Keď vás cisár pozve k stolu
  7. Bratislavský realitný trh oživí GALVANIA rezidencie
  8. Slovenských tridsiatnikov láka zakladanie fondov
  1. Máte doma SodaStream? Vymeňte si bombičku pohodlne z gauča
  2. Slovenských tridsiatnikov láka zakladanie fondov
  3. Leto v Rakúsku: Keď vás cisár pozve k stolu
  4. Na krásnom, modrom Jadrane
  5. Bratislavský realitný trh oživí GALVANIA rezidencie
  6. Ako umocniť svoju lásku k Chorvátsku? Vlastným apartmánom!
  7. Nebezpečenstvo používania prekladačov
  8. Kúpele sú liečivý celok, Thermia jeho kráľovná!
  1. Lenivá kuchárka: Zdravý obed či večeru uvaríte za pár drobných 5 762
  2. Stovky hodín výcviku. Stať sa gondolierom je zaslúžená prestíž 5 257
  3. Leto v Rakúsku: Keď vás cisár pozve k stolu 2 969
  4. Vydavateľstvo Petit Press so štyrmi Novinárskymi cenami 2 396
  5. Do čoho sa oplatí investovať, aby ste ušetrili na energiách? 1 905
  6. 5 najčastejších chýb pri zateplení šikmej strechy: vyhnite sa im 1 707
  7. Odišlo už štvrť milióna mladých ľudí. Má Slovensko budúcnosť? 1 482
  8. Obnovené lety do Marsa Alam. Po dvoch rokoch opäť víta turistov 1 263

Blogy SME

  1. Ján Valchár: 90 dní štvordňovej operácie
  2. Zuzana Cascino: Tiché chápadlá vojny.
  3. Robert Puk: Kto zabezpečuje najväčšiu čiernu stavbu v Bratislave?
  4. Irena Šimuneková: Turovský sopúch a vodopád
  5. Věra Tepličková: A odteraz... už len samé pozitíva a sociálne istoty
  6. Kristína Jakubičková: Prečo je nenávisť príbuzná vražde?
  7. Jan Kendera: Hokejová nová doba!
  8. Dana Janebová: Kódujem svoje slzy
  1. Ján Valchár: Odvaha plukovníka Chodarjonoka alebo ako to nie je o odvahe 6 926
  2. Vladimír Benčík: Zvitky od Mŕtveho mora - boli napísané pred 2000 rokmi, predpovedajú apokalypsu? 6 747
  3. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť III) 6 014
  4. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť I) 4 096
  5. Monika Kusendová: Malofatranská hrebeňovka alebo 4-dňové sólo dobrodružstvo s ruksakom po horách 4 010
  6. Jana Melišová: G.Bush označil inváziu do Iraku za „neoprávnenú a brutálnu", než sa opravil, že mal na mysli ruskú inváziu na Ukrajinu 3 231
  7. Jana Melišová: Pomalý pád na Wall Street sa zrejme ešte neskončil 3 183
  8. Monika Nagyova: Výhody emočného prejedania sa 2 546
  1. Monika Nagyova: Výhody emočného prejedania sa
  2. Lívia Hlavačková: Je Ajurvéda naozaj taká prastará, ako vravia?
  3. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 39. - Arktída - Letecká expedícia Amundsena s Ellsworthom na severný pól -1925
  4. Jiří Ščobák: Bude nový II. pilier lepší? Dožijeme sa exodu z dlhopisových fondov?
  5. Jiří Ščobák: Víte, co je Gerasimova doktrína?
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925)
  7. Jiří Ščobák: Vydrží Rusko dlhú ekonomickú vojnu? Nevyčerpajú sa spojenci?
  8. Jiří Ščobák: Jaká je situace na linii dotyku? Pomůže Rusku mobilizace?
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Ján Valchár: 90 dní štvordňovej operácie
  2. Zuzana Cascino: Tiché chápadlá vojny.
  3. Robert Puk: Kto zabezpečuje najväčšiu čiernu stavbu v Bratislave?
  4. Irena Šimuneková: Turovský sopúch a vodopád
  5. Věra Tepličková: A odteraz... už len samé pozitíva a sociálne istoty
  6. Kristína Jakubičková: Prečo je nenávisť príbuzná vražde?
  7. Jan Kendera: Hokejová nová doba!
  8. Dana Janebová: Kódujem svoje slzy
  1. Ján Valchár: Odvaha plukovníka Chodarjonoka alebo ako to nie je o odvahe 6 926
  2. Vladimír Benčík: Zvitky od Mŕtveho mora - boli napísané pred 2000 rokmi, predpovedajú apokalypsu? 6 747
  3. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť III) 6 014
  4. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť I) 4 096
  5. Monika Kusendová: Malofatranská hrebeňovka alebo 4-dňové sólo dobrodružstvo s ruksakom po horách 4 010
  6. Jana Melišová: G.Bush označil inváziu do Iraku za „neoprávnenú a brutálnu", než sa opravil, že mal na mysli ruskú inváziu na Ukrajinu 3 231
  7. Jana Melišová: Pomalý pád na Wall Street sa zrejme ešte neskončil 3 183
  8. Monika Nagyova: Výhody emočného prejedania sa 2 546
  1. Monika Nagyova: Výhody emočného prejedania sa
  2. Lívia Hlavačková: Je Ajurvéda naozaj taká prastará, ako vravia?
  3. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 39. - Arktída - Letecká expedícia Amundsena s Ellsworthom na severný pól -1925
  4. Jiří Ščobák: Bude nový II. pilier lepší? Dožijeme sa exodu z dlhopisových fondov?
  5. Jiří Ščobák: Víte, co je Gerasimova doktrína?
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925)
  7. Jiří Ščobák: Vydrží Rusko dlhú ekonomickú vojnu? Nevyčerpajú sa spojenci?
  8. Jiří Ščobák: Jaká je situace na linii dotyku? Pomůže Rusku mobilizace?

Už ste čítali?

SME.sk Minúta Najčítanejšie
SkryťZatvoriť reklamu