Korzár logo Korzár Košice
Utorok, 27. október, 2020 | Meniny má SabínaKrížovkyKrížovky
MESTO: MÝTNY SYSTÉM OHROZUJE MHD

DPMK na nespravodlivosť upozornil "oranžovými" stužkami

Väčšina autobusov košického dopravného podniku jazdila včera na protest proti mýtnemu systému označená oranžovými stužkami.

Autobusy MHD. Včera na protest proti nezmyslom v mýtnom systéme jazdili s oranžovými stužkami.Autobusy MHD. Včera na protest proti nezmyslom v mýtnom systéme jazdili s oranžovými stužkami. (Zdroj: veja)

Väčšina autobusov košického dopravného podniku (DPMK) jazdila včera na protest proti mýtnemu systému označená oranžovými stužkami. Vedenie DPMK, ale aj mesta Košice, považuje zavedené mýto za chaotické, nesystémové a pre Košice nespravodlivé. Kým totiž v Bratislave jazdí po spoplatnených úsekoch 30 autobusov z 87 (7 %), v Košiciach je to až 50 % vozidiel MHD. DPMK vyčíslilo náklady na mýto zatiaľ na viac ako 100-tisíc eur, spolu s mestom budú žiadať ministerstvo dopravy o urýchlenú zmenu vyhlášky, ktorá vymedzuje úseky spoplatnené mýtom.

KOŠICE. Samospráva Košíc osloví aj ďalšie dotknuté mestá na Slovensku, aby adresovali štátu spoločnú žiadosť o vypustenie úsekov, po ktorých premávajú autobusy MHD, zo spoplatnenia mýtom.

Bratislave štát pomohol

Mesto Košice chce zvážiť i ďalšie kroky adresované príslušným štátnym orgánom, smerujúce k eliminácii povinnosti platiť mýto za MHD.

"Nedostatočne pripravený a masívne kritizovaný systém mýta je voči Košiciam nespravodlivý," uviedol včera Jaroslav Vrábeľ, vedúci komunikačného referátu Magistrátu mesta Košice. "Mesto však cestovné v MHD zvyšovať nechce a urobí všetko preto, aby sa táto nespravodlivosť Košičanov nedotkla. Vládny návrh zákona o elektronickom výbere mýta za užívanie vymedzených úsekov pozemných komunikácií rátal s oslobodením pre vozidlá zabezpečujúce verejnú pravidelnú autobusovú dopravu. Teda výnimku z platenia mali mať pôvodne aj vozidlá MHD."

Podľa J. Vrábľa vládny návrh zákona o mýte deklaroval aj to, že nebude mať priamy dopad na rozpočty obcí a vraj sleduje spravodlivé spoplatnenie so zámerom získania zdrojov na výstavbu diaľnic a rýchlostných ciest. Na základe pozmeňujúceho poslaneckého návrhu (SMER) a po dohode s ministerstvom dopravy sa ustanovenie o oslobodení MHD od mýta do schváleného znenia zákona nedostalo.

"Mesto a cestujúci v košickej MHD sa tak majú nespravodlivo "skladať" na štátnu výstavbu diaľnic. Navyše, v období ekonomickej krízy ukladá vláda samospráve povinnosť s novými nákladmi práve voči štátu," dodal Vrábeľ.

Na základe schváleného znenia zákona vydalo ministerstvo dopravy vyhlášku (413/2007), ktorou vymedzilo úseky ciest s elektronickým výberom mýta. V Bratislave malo byť pôvodne po zavedení mýta spoplatnených takmer 40 úsekov a v Košiciach viac ako 20. Nová vyhláška ministerstva, ktorá zrušila starú, však znížila počet spoplatnených úsekov v Bratislave na jeden, v Košiciach ich však ostalo viac ako desať.

Cestujúcich možno vysadia uprostred cesty

"Od začiatku zavedenia mýta nie je jasná kontrola prejazdených kilometrov po spoplatnených úsekoch a vôbec nevieme skontrolovať úhradu za najazdené kilometre zo strany prevádzkovateľa," zdôraznil včera Michal Tkáč, generálny riaditeľ DPMK. "Máme tak platiť za službu, ktorú nedokážeme skontrolovať... Rovnako je absolútne nejasné, kde sa začínajú a kde končia spoplatnené úseky."

Mýtny systém môže v budúcnosti spôsobiť košickej verejnej doprave aj ďalší problém, ktorý sa už však dotkne aj priamo cestujúcej verejnosti.

"Podľa informácií zo stránky prevádzkovateľa systému (emyto.sk), ak totiž počas jazdy po vymedzených úsekoch ciest dôjde k poruche palubnej jednotky (zaznamenáva koľko kilometrov po spoplatnenom úseku vozidlo prešlo), ktorú nezapríčinil vodič ani nikto iný, vodič je povinný vozidlo odstaviť a riešiť problém," uviedla Monika Murová, hovorkyňa DPMK. "Takže z dôvodu poruchy palubnej jednotky, čo DPMK nemôže ovplyvniť, sa môže stať, že vodič bude musieť vysadiť cestujúcich uprostred trasy, aj keď vozidlo bude schopné doviezť ich až do cieľa cesty."

Platia aj za kilometre, ktoré neprejdú

Mýto narobilo DPMK aj ďalšie problémy. Linky MHD jazdia po cestách označených dodatkovými tabuľami "bez úhrady", avšak mýtne musia platiť aj na nich. Do obce Šebastovce prechádzajú spoplatneným úsekom v dĺžke 1,2 km, vo vyhláške ministerstva je však uvedený iba úsek z Barce do Hanisky s dĺžkou 5,8 km. Namiesto 1,2 tak DPMK platí o 4,6 km viac.

Najčítanejšie na Košice Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  2. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  3. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  4. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  5. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  6. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  7. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  8. Pomáhajte čítaním
  9. Šiesty titul Auto roka: komu sa podaril tento historický úspech?
  10. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy
  1. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  2. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  3. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  4. Pomáhajte čítaním
  5. Duálnu prax v dm nahradilo počas pandémie online vzdelávanie
  6. Chief of Slovak Telekom: We care about the future of Slovakia
  7. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  8. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  9. Šiesty titul Auto roka: komu sa podaril tento historický úspech?
  10. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 27 723
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 22 015
  3. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 16 232
  4. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 12 686
  5. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 12 550
  6. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 11 859
  7. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 842
  8. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 10 990
  9. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 10 778
  10. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte? 10 319
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Finančník s pyramídovou hrou sa chcel dostať z väzby, rozmyslel si to

Dávid Gedeon bude na slobode najskôr v januári 2021.

Dávid Gedeon. Z väzby sa dostane najskôr na budúci rok v januári.

Časť hradieb v Kežmarku je v zlom stave. Ľudia sa boja úrazu

Vlastníci múr zabezpečili, pamiatkari zásahy nepovolili.

Mestský múr na Baštovej ulici v Kežmarku.

Do piatich rokov by mohol byť humenský park pri kaštieli ukážkový

Po parku sme sa prešli s mestskou odborníčkou na verejnú zeleň.

Františka Mudra v parku pri dube, ktorý vyschol a do novembra ho zrežú.
Rozhovor

Študuje astrofyziku. Pri zatmení Slnka v Čile sa jeho predstavy zrútili

Na Slovensko sa musia vrátiť šikovní ľudia a nakopnúť to tu.

Marko Mesarč sa zúčastnil expedície v Čile, kde pozoroval úplné zatmenie Slnka.
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Vláda si tlieska. Testy však mnohých neodhalili, varujú experti

Falošne zdravých považuje za problém aj minister Krajčí.

Premiér Igor Matovič a minister zdravotníctva Marek Krajčí.
Podcast Dobré Ráno.
KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Čo vám zabudli povedať o testovaní

Zatlieskali sme si a teraz k faktom.

Peter Tkačenko

Navrhli odvolať rektora STU Fikara, na rokovaní bola polícia

Akademici si odhlasovali koniec Miroslava Fikara.

Rektor Slovenskej technickej univerzity (STU) Miroslav Fikar.

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Video Desktop