Korzár logo Korzár Košice
Sobota, 28. máj, 2022 | Meniny má Viliam

Protest dopravcov zasiahol aj Košice a Poprad

Členovia Únie autodopravcov Slovenska z východu v piatok pritvrdili protesty proti zavedeniu elektronického výberu mýta. Po Košiciach jazdila od poludnia kolóna protestujúcich dopravcov, popoludní sa pridali aj v Poprade.

Kolóna kamiónov v košických uliciach.Kolóna kamiónov v košických uliciach. (Zdroj: Judita Čermáková)

Členovia Únie autodopravcov Slovenska (UNAS) z celého východného Slovenska v piatok pritvrdili svoje protesty proti zavedeniu elektronického výberu mýta. Pri registračnom mieste na Rastislavovej 106 v Košiciach zaparkovali dopoludnia asi 50 kamiónov.

KOŠICE/POPRAD. Okolo poludnia dlhá kolóna trúbiacich nákladných áut vyrazila z parkoviska na košickej Rastislavovej ulici a pokračovali cez ulice Cintorínska - Južná trieda - Alejová - kruhový objazd Moldavská - Popradská - Trieda SNP - Festivalové námestie - Watsonova - Hlinkova. Pri hypermarkete sa otočili a vrátili sa na Rastislavovu.

Približne 20-kilometrovou rýchlosťou krúžila mestom, kolóna sa po 15. hodine rozrástla asi na stovku protestujúcich vozidiel nielen z Košíc, ale aj z Prešova, Popradu, Širokého a ďalších miest a obcí východného Slovenska.

"Idú po cestách, ktoré nie sú spoplatnené mýtom," uviedla pre SITA Natália Kováčová, ktorá kolónu sprevádza. Podľa jej vyjadrenia sú na každej križovatke policajti, ktorí si kamionistov nahrávajú kamerou. Údajne kamionistom povedali, že ak budú trúbiť, dostanú pokutu.

Kolóna neohrozovala premávku, vodiči sa správali maximálne ohľaduplne. Aj bežní Košičania na osobných autách podporili protestujúcich trúbením.

Košická policajná hovorkyňa Jana Demjanovičová uviedla, že premávka v meste bola napriek protestu plynulá, keďže kamionisti cesty neblokovali. "Na dopravnú situáciu dohliadali policajti, ktorí zistili 57 dopravných priestupkov, išlo o bezdôvodné trúbenie," hodnotila Demjanovičová.

Protest sa do popoludnia zaobišiel bez akýchkoľvek incidentov. Priamym podnetom na jazdu Košicami bola pritom snaha polície v Bratislave o zásah proti dopravcom, ktorí blokujú ulice.

Prepravcovia: Nech si to Vážny skúsi!

Asi tri hodiny trvala popoludňajšia protestná jazda vodičov kamiónov a nákladných áut po hlavných dopravných ťahoch Košíc. K stovke vozidiel sa pripájali aj Košičania na osobných autách. Svoju podporu vyjadrovali trúbením a zdvihnutými palcami a prstami v tvare V. Večer si nespokojní dopravcovia jazdu košickými ulicami opäť zopakovali.

„Majú absolútnu pravdu. Konečne sa našiel niekto, kto sa postavil proti súčasnej vláde diletantov," hovorí Peter Kratochvíl. Ťahače s návesmi i bez nich, nákladné autá, cisterny a ďalšie dopravné prostriedky prešli celé mesto z juhu na sever a späť. Solidaritu s nimi vyjadrovali aj vodiči autobusov a električiek Dopravného podniku mesta Košice i chodci.

Starosta mestskej časti Košice - Krásna Marek Kažimír poslal protestujúcim vodičom 25 čerstvo upečených pízz, ktoré zaplatil z vlastného vrecka. Sympatie vyjadrili aj niektorí policajti, hoci museli plniť rozkazy. „Máme monitorovať pohyb kamiónov a v prípade dopravných priestupkov zakročiť. Ja ale s nimi súhlasím. Takže som tak trochu v schizofrenickej polohe," povedal jeden z nich.

Šoféri po skončení protestnej jazdy čakali na ďalšie pokyny koordinátorov a v hlúčikoch debatovali o vystúpení ministra dopravy, podľa ktorého zavedenie mýta bolo veľmi dobré, keď už nie excelentné.

„Pán Vážny by si mal sadnúť do kamióna a skúsiť, ako to funguje. A potom hodnotiť," myslí si vodič Ján Kvašňák.

"Jednoducho, mýtny systém nie je tak spravodlivý, ako si myslia niekde hore. S tým treba niečo robiť," hovorí majiteľ troch kamiónov Jiří Živčák.

„Vážny to hádam nemyslí vážne?! Nech nám to nezabudne povedať aj pred voľbami," hovorí majiteľ štyroch kamiónov a zároveň vodič Imrich Jóbágy.

„Fico hovorí, že teraz nemôže znížiť spotrebnú daň na pohonné hmoty, lebo je kríza. Zaujímavé. Pre nich je kríza a nás sa netýka?" - pýta sa majiteľ prepravnej firmy Milan Bujdoš.

Mikuláš Jesenský

Na protestujúcich kamionistov dohliada na cestách polícia.

Foto: SITA/Ivan Fleischer

Mýtny systém považujú za likvidačný

Anna Ondrušová, koordinátorka UNAS pre východné Slovensko nám ešte pred jazdou povedala, že protestnou jazdou chcú podporiť najmä štyri body petície UNAS, pod ktorú začali zbierať podpisy na celom území SR, 4. januára. Malí a strední dopravcovia totiž považujú pre svoje firmy slovenský mýtny systém fungujúci od 1. januára 2010 za likvidačný.

"Nie sme úplne proti mýtu, lebo sme v Európe a musíme voči nej plniť aj nejaké záväzky," uviedla Ondrušová. "Nepáči sa nám ale to, že máme zlé cesty, boli spoplatnené úseky, s ktorými nesúhlasíme, lebo ako dopravcovia si každý z nás platí motorovú daň a mýto vlastne tieto platby dupľuje. Štatisticky to vychádza tak, že tohto roku kvôli mýtu padne 600 až 800 malých a stredných dopravcov."

Situácia na proteste v Bratislave je dramatická. Viac čítajte tu

Najprv vraj "dopravná mafia", potom cesty

Za prvých šesť dní vybral štát na mýtnom viac ako 800 000 eur, ministerstvo dopravy tvrdí, že peniaze z mýta budú použité na opravy ciest.

"Zavedenie mýtneho systému vyšlo štát na približne 850 miliónov eur. Takže mýtne nepôjde najprv na opravy a budovanie ciest, ale firmám, ktoré mýto zavádzali, ako aj diaľničným spoločnostiam, ktoré si pobrali úvery z bánk na budovanie úsekov ciest. Z mýta teda najprv poplatia pôžičky diaľničných spoločností, a až potom sa možno dostane aj na robenie ciest. Takže najprv uspokoja záväzky dopravnej mafie, ktorá zaviedla mýto," dodala Ondrušová.

K protestu dopravcov sa v pondelok symbolicky pripojil aj košický dopravný podnik a mesto Košice. Chcú požiadať štát, aby linky MHD, ktoré premávajú po spoplatnených úsekoch ciest, nemuseli za prejazd po nich platiť mýto. To by totiž znamenalo vyššie náklady, ktoré by sa premietli do zvýšenia cien za MHD v Košiciach.

Popradčania znova počúvali klaksónový koncert

V Poprade sa začal dnes protest dopravcov okolo pol štvrtej popoludní. Kamióny vyrazili od závodu Whirlpool, cez centrálny kruhový objazd k čerpacím staniciam Slovnaft pri Tescu a späť.

Podľa našich informácií od jedného zo šoférov, sa počet kamiónov približoval k číslu 40. Oproti pondelkovému protestu kamióny tentoraz išli precízne úplne pomaly a neustále trúbili. Výsledok sa dostavil hneď, doprava sa zastavila vo veľkých zápchach, prípadne išla krokom.

V strede kruhového objazdu sme stretli troch profesionálnych vodičov kamiónov Tomáša, Františka a Jána, ktorí si protestujúcich kolegov vo vozidlách točili na mobil. Dnešnú akciu odôvodňovali nesplnením požiadaviek. „My sme pripravení zastaviť dopravu úplne. Nastavenie mýta je úplne šialené a naozaj likvidačné,"dôvodil Tomáš.

O niekoľko desiatok metrov sme zachytili chodca, ako podaním ruky spontánne podporuje jedného z vodičov. „Politici, to je jedna veľká banda, mám pocit akoby sa začal druhý 17. november." Práve pri dnešnom a pondelkovom protest sme od viacerých ľudí zachytili nespokojnosť s vládnou Roberta Fica, čo doteraz na Slovensku nebolo zvykom.

Kamióny krúžili Popradom takmer do deviatej večer, potom opustili mesto. Polícia hodnotila priebeh protestnej akcie ako veľmi pokojný, bez vážnych incidentov.

Tomáš Tišťan

Kamiónom v Poprade sa v piatkovej špičke podarilo zahatať dopravu. Vodiči osobných áut po pondelkovom teste už ani veľmi neprotestovali.

Foto: Tomáš Tišťan

Chodec spontánne podporuje požiadavky dopravcov. Zodpovedným politikom neverí, podľa neho je to jedna banda.

Foto: Tomáš Tišťan

Protestná kolóna v Košiciach - na moste pri hypermarkete Tesco...

Foto: TASR/Milan Kapusta

... a na Triede SNP.

Foto: TASR/Milan Kapusta


Aké má UNAS požiadavky

1. Znížiť spotrebnú daň z motorových palív na priemernú úroveň okolitých krajín (benzín 0,37 a nafta 0,298 eura za liter).

2. Pozastaviť fungovanie mýtneho systému dovtedy, kým nebudú prepracované mapy spoplatenených úsekov ciest 1. triedy a mapy rozdelené na podrobnejšie úseky, s presným meraním skutočne najazdených kilometrov.

3. Označiť všetky spoplatnené úseky ciest informačnými tabuľkami na začiatku a na konci spoplatnených úsekov.

4. Znížiť daň z motorových vozidiel ako kompenzáciu za zavedenie mýta.

Najčítanejšie na Košice Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Kali, Tina, Yael i Spievankovo vandrujú po slovenských vodách
  2. Top jedenásť pláží na Baleárskych ostrovoch: ktorú si vyberiete?
  3. Odliv mozgov pokračuje. Ako dostať mladých domov?
  4. Lenivá kuchárka: Zdravý obed či večeru uvaríte za pár drobných
  5. Kúpele sú liečivý celok, Thermia jeho kráľovná!
  6. Bratislavský realitný trh oživí GALVANIA rezidencie
  7. Slovenských tridsiatnikov láka zakladanie fondov
  8. Leto v Rakúsku: Keď vás cisár pozve k stolu
  1. Poškriabali vám auto, keď ste niekde parkovali?
  2. Ako si vyberať pohodlnú obuv nielen do práce? Toto sú naše tipy!
  3. Agresívne brzdenie alebo poistný podvod? Mal palubnú kameru!
  4. Darček na Deň detí? Repasovaný telefón môže byť skvelou voľbou
  5. Zdravé zateplenie za jeden deň: čo neviete o fúkanej izolácii
  6. Wüstenrot minulý rok úspešne naštartoval nový obchodný model
  7. Dve zľavy na jedného: Toto predĺženie v PLANEO je vaša šanca!
  8. Top jedenásť pláží na Baleárskych ostrovoch: ktorú si vyberiete?
  1. Lenivá kuchárka: Zdravý obed či večeru uvaríte za pár drobných 14 708
  2. Leto v Rakúsku: Keď vás cisár pozve k stolu 6 408
  3. Top jedenásť pláží na Baleárskych ostrovoch: ktorú si vyberiete? 6 293
  4. Odliv mozgov pokračuje. Ako dostať mladých domov? 5 601
  5. Ako umocniť svoju lásku k Chorvátsku? Vlastným apartmánom! 2 011
  6. Stovky hodín výcviku. Stať sa gondolierom je zaslúžená prestíž 1 886
  7. Kali, Tina, Yael i Spievankovo vandrujú po slovenských vodách 1 813
  8. Zodpovedné nakupovanie chráni biodiverzitu pre budúce generácie 1 304

Blogy SME

  1. Helena Smihulova Laucikova: Májové snenie
  2. Peter Slamenik: Špeciálna amnestia
  3. Miro Jankes: Májový výber (2022)
  4. Miriam Studeničová: Nepremeškajme jedinečný deň – 30. máj!
  5. Štefan Vidlár: Navrácený syn
  6. Věra Tepličková: Revolúcia zamatová versus za/Matovičová
  7. Kristína Behúňová: Bikepacking po španielsky: Z Valencie cez Castilla-La Mancha
  8. Jano Richter: Motoristické hody tohoto víkendu - Indy500, Monako, Nordschleife24 ...
  1. Ján Valchár: Bitka pri Cušime, Admirál Kuznecov alebo dve frašky ruskej flotily 9 743
  2. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť III) 9 642
  3. Monika Kusendová: Malofatranská hrebeňovka alebo 4-dňové sólo dobrodružstvo s ruksakom po horách 4 792
  4. Monika Nagyova: Výhody emočného prejedania sa 4 158
  5. Ján Valchár: Odvaha plukovníka Chodarjonoka alebo ako to nie je o odvahe 2 869
  6. Jana Melišová: Oplatí sa žiť na dlh? 2 768
  7. Slovenské národné stredisko pre ľudské práva: Kam až zájdu návrhy na obmedzovanie prístupu k interrupciám? 2 684
  8. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť I) 2 525
  1. Lívia Hlavačková: Je Ajurvéda naozaj taká prastará, ako vravia?
  2. Jiří Ščobák: Bude nový II. pilier lepší? Dožijeme sa exodu z dlhopisových fondov?
  3. Monika Nagyova: Výhody emočného prejedania sa
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 39. - Arktída - Letecká expedícia Amundsena s Ellsworthom na severný pól -1925
  5. Jiří Ščobák: Víte, co je Gerasimova doktrína?
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925)
  7. Jiří Ščobák: Vydrží Rusko dlhú ekonomickú vojnu? Nevyčerpajú sa spojenci?
  8. Jiří Ščobák: Jaká je situace na linii dotyku? Pomůže Rusku mobilizace?
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

McDonald's v Rusku končí.

McDonald nám nič dobré nepriniesol, hovoria Rusi a chystajú sa otvoriť jeho kópiu.


27. máj
Manželia Mária a Ján Čopovci pomáhajú v Centre podpory pre vojnových utečencov z Ukrajiny v Snine.

V sninskom centre pomohli vyše 300 utečencom.


23. máj
Momentka zo zápasu Kanada - Česko v semifinále MS v hokeji 2022.

Sledujte online prenos.


Sportnet 8 h
Ruský prezident Vladimir Putin.

Vojna na Ukrajine pokračuje 94. deň.


a 3 ďalší 19 h

Blogy SME

  1. Helena Smihulova Laucikova: Májové snenie
  2. Peter Slamenik: Špeciálna amnestia
  3. Miro Jankes: Májový výber (2022)
  4. Miriam Studeničová: Nepremeškajme jedinečný deň – 30. máj!
  5. Štefan Vidlár: Navrácený syn
  6. Věra Tepličková: Revolúcia zamatová versus za/Matovičová
  7. Kristína Behúňová: Bikepacking po španielsky: Z Valencie cez Castilla-La Mancha
  8. Jano Richter: Motoristické hody tohoto víkendu - Indy500, Monako, Nordschleife24 ...
  1. Ján Valchár: Bitka pri Cušime, Admirál Kuznecov alebo dve frašky ruskej flotily 9 743
  2. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť III) 9 642
  3. Monika Kusendová: Malofatranská hrebeňovka alebo 4-dňové sólo dobrodružstvo s ruksakom po horách 4 792
  4. Monika Nagyova: Výhody emočného prejedania sa 4 158
  5. Ján Valchár: Odvaha plukovníka Chodarjonoka alebo ako to nie je o odvahe 2 869
  6. Jana Melišová: Oplatí sa žiť na dlh? 2 768
  7. Slovenské národné stredisko pre ľudské práva: Kam až zájdu návrhy na obmedzovanie prístupu k interrupciám? 2 684
  8. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť I) 2 525
  1. Lívia Hlavačková: Je Ajurvéda naozaj taká prastará, ako vravia?
  2. Jiří Ščobák: Bude nový II. pilier lepší? Dožijeme sa exodu z dlhopisových fondov?
  3. Monika Nagyova: Výhody emočného prejedania sa
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 39. - Arktída - Letecká expedícia Amundsena s Ellsworthom na severný pól -1925
  5. Jiří Ščobák: Víte, co je Gerasimova doktrína?
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925)
  7. Jiří Ščobák: Vydrží Rusko dlhú ekonomickú vojnu? Nevyčerpajú sa spojenci?
  8. Jiří Ščobák: Jaká je situace na linii dotyku? Pomůže Rusku mobilizace?

Už ste čítali?

SME.sk Minúta Najčítanejšie
SkryťZatvoriť reklamu