Korzár logo Korzár Košice
Sobota, 8. máj, 2021 | Meniny má IngridaKrížovkyKrížovky
AKTUALIZOVANÉ 21:40

Protest dopravcov zasiahol aj Košice a Poprad

Členovia Únie autodopravcov Slovenska z východu v piatok pritvrdili protesty proti zavedeniu elektronického výberu mýta. Po Košiciach jazdila od poludnia kolóna protestujúcich dopravcov, popoludní sa pridali aj v Poprade.

Kolóna kamiónov v košických uliciach.Kolóna kamiónov v košických uliciach. (Zdroj: Judita Čermáková)

Členovia Únie autodopravcov Slovenska (UNAS) z celého východného Slovenska v piatok pritvrdili svoje protesty proti zavedeniu elektronického výberu mýta. Pri registračnom mieste na Rastislavovej 106 v Košiciach zaparkovali dopoludnia asi 50 kamiónov.

KOŠICE/POPRAD. Okolo poludnia dlhá kolóna trúbiacich nákladných áut vyrazila z parkoviska na košickej Rastislavovej ulici a pokračovali cez ulice Cintorínska - Južná trieda - Alejová - kruhový objazd Moldavská - Popradská - Trieda SNP - Festivalové námestie - Watsonova - Hlinkova. Pri hypermarkete sa otočili a vrátili sa na Rastislavovu.

Približne 20-kilometrovou rýchlosťou krúžila mestom, kolóna sa po 15. hodine rozrástla asi na stovku protestujúcich vozidiel nielen z Košíc, ale aj z Prešova, Popradu, Širokého a ďalších miest a obcí východného Slovenska.

"Idú po cestách, ktoré nie sú spoplatnené mýtom," uviedla pre SITA Natália Kováčová, ktorá kolónu sprevádza. Podľa jej vyjadrenia sú na každej križovatke policajti, ktorí si kamionistov nahrávajú kamerou. Údajne kamionistom povedali, že ak budú trúbiť, dostanú pokutu.

Kolóna neohrozovala premávku, vodiči sa správali maximálne ohľaduplne. Aj bežní Košičania na osobných autách podporili protestujúcich trúbením.

Košická policajná hovorkyňa Jana Demjanovičová uviedla, že premávka v meste bola napriek protestu plynulá, keďže kamionisti cesty neblokovali. "Na dopravnú situáciu dohliadali policajti, ktorí zistili 57 dopravných priestupkov, išlo o bezdôvodné trúbenie," hodnotila Demjanovičová.

Protest sa do popoludnia zaobišiel bez akýchkoľvek incidentov. Priamym podnetom na jazdu Košicami bola pritom snaha polície v Bratislave o zásah proti dopravcom, ktorí blokujú ulice.

Prepravcovia: Nech si to Vážny skúsi!

Asi tri hodiny trvala popoludňajšia protestná jazda vodičov kamiónov a nákladných áut po hlavných dopravných ťahoch Košíc. K stovke vozidiel sa pripájali aj Košičania na osobných autách. Svoju podporu vyjadrovali trúbením a zdvihnutými palcami a prstami v tvare V. Večer si nespokojní dopravcovia jazdu košickými ulicami opäť zopakovali.

„Majú absolútnu pravdu. Konečne sa našiel niekto, kto sa postavil proti súčasnej vláde diletantov," hovorí Peter Kratochvíl. Ťahače s návesmi i bez nich, nákladné autá, cisterny a ďalšie dopravné prostriedky prešli celé mesto z juhu na sever a späť. Solidaritu s nimi vyjadrovali aj vodiči autobusov a električiek Dopravného podniku mesta Košice i chodci.

Starosta mestskej časti Košice - Krásna Marek Kažimír poslal protestujúcim vodičom 25 čerstvo upečených pízz, ktoré zaplatil z vlastného vrecka. Sympatie vyjadrili aj niektorí policajti, hoci museli plniť rozkazy. „Máme monitorovať pohyb kamiónov a v prípade dopravných priestupkov zakročiť. Ja ale s nimi súhlasím. Takže som tak trochu v schizofrenickej polohe," povedal jeden z nich.

Šoféri po skončení protestnej jazdy čakali na ďalšie pokyny koordinátorov a v hlúčikoch debatovali o vystúpení ministra dopravy, podľa ktorého zavedenie mýta bolo veľmi dobré, keď už nie excelentné.

„Pán Vážny by si mal sadnúť do kamióna a skúsiť, ako to funguje. A potom hodnotiť," myslí si vodič Ján Kvašňák.

"Jednoducho, mýtny systém nie je tak spravodlivý, ako si myslia niekde hore. S tým treba niečo robiť," hovorí majiteľ troch kamiónov Jiří Živčák.

„Vážny to hádam nemyslí vážne?! Nech nám to nezabudne povedať aj pred voľbami," hovorí majiteľ štyroch kamiónov a zároveň vodič Imrich Jóbágy.

„Fico hovorí, že teraz nemôže znížiť spotrebnú daň na pohonné hmoty, lebo je kríza. Zaujímavé. Pre nich je kríza a nás sa netýka?" - pýta sa majiteľ prepravnej firmy Milan Bujdoš.

Mikuláš Jesenský

Na protestujúcich kamionistov dohliada na cestách polícia.

Foto: SITA/Ivan Fleischer

Mýtny systém považujú za likvidačný

Anna Ondrušová, koordinátorka UNAS pre východné Slovensko nám ešte pred jazdou povedala, že protestnou jazdou chcú podporiť najmä štyri body petície UNAS, pod ktorú začali zbierať podpisy na celom území SR, 4. januára. Malí a strední dopravcovia totiž považujú pre svoje firmy slovenský mýtny systém fungujúci od 1. januára 2010 za likvidačný.

"Nie sme úplne proti mýtu, lebo sme v Európe a musíme voči nej plniť aj nejaké záväzky," uviedla Ondrušová. "Nepáči sa nám ale to, že máme zlé cesty, boli spoplatnené úseky, s ktorými nesúhlasíme, lebo ako dopravcovia si každý z nás platí motorovú daň a mýto vlastne tieto platby dupľuje. Štatisticky to vychádza tak, že tohto roku kvôli mýtu padne 600 až 800 malých a stredných dopravcov."

Situácia na proteste v Bratislave je dramatická. Viac čítajte tu

Najprv vraj "dopravná mafia", potom cesty

Za prvých šesť dní vybral štát na mýtnom viac ako 800 000 eur, ministerstvo dopravy tvrdí, že peniaze z mýta budú použité na opravy ciest.

"Zavedenie mýtneho systému vyšlo štát na približne 850 miliónov eur. Takže mýtne nepôjde najprv na opravy a budovanie ciest, ale firmám, ktoré mýto zavádzali, ako aj diaľničným spoločnostiam, ktoré si pobrali úvery z bánk na budovanie úsekov ciest. Z mýta teda najprv poplatia pôžičky diaľničných spoločností, a až potom sa možno dostane aj na robenie ciest. Takže najprv uspokoja záväzky dopravnej mafie, ktorá zaviedla mýto," dodala Ondrušová.

K protestu dopravcov sa v pondelok symbolicky pripojil aj košický dopravný podnik a mesto Košice. Chcú požiadať štát, aby linky MHD, ktoré premávajú po spoplatnených úsekoch ciest, nemuseli za prejazd po nich platiť mýto. To by totiž znamenalo vyššie náklady, ktoré by sa premietli do zvýšenia cien za MHD v Košiciach.

Popradčania znova počúvali klaksónový koncert

V Poprade sa začal dnes protest dopravcov okolo pol štvrtej popoludní. Kamióny vyrazili od závodu Whirlpool, cez centrálny kruhový objazd k čerpacím staniciam Slovnaft pri Tescu a späť.

Podľa našich informácií od jedného zo šoférov, sa počet kamiónov približoval k číslu 40. Oproti pondelkovému protestu kamióny tentoraz išli precízne úplne pomaly a neustále trúbili. Výsledok sa dostavil hneď, doprava sa zastavila vo veľkých zápchach, prípadne išla krokom.

V strede kruhového objazdu sme stretli troch profesionálnych vodičov kamiónov Tomáša, Františka a Jána, ktorí si protestujúcich kolegov vo vozidlách točili na mobil. Dnešnú akciu odôvodňovali nesplnením požiadaviek. „My sme pripravení zastaviť dopravu úplne. Nastavenie mýta je úplne šialené a naozaj likvidačné,"dôvodil Tomáš.

O niekoľko desiatok metrov sme zachytili chodca, ako podaním ruky spontánne podporuje jedného z vodičov. „Politici, to je jedna veľká banda, mám pocit akoby sa začal druhý 17. november." Práve pri dnešnom a pondelkovom protest sme od viacerých ľudí zachytili nespokojnosť s vládnou Roberta Fica, čo doteraz na Slovensku nebolo zvykom.

Kamióny krúžili Popradom takmer do deviatej večer, potom opustili mesto. Polícia hodnotila priebeh protestnej akcie ako veľmi pokojný, bez vážnych incidentov.

Tomáš Tišťan

Kamiónom v Poprade sa v piatkovej špičke podarilo zahatať dopravu. Vodiči osobných áut po pondelkovom teste už ani veľmi neprotestovali.

Foto: Tomáš Tišťan

Chodec spontánne podporuje požiadavky dopravcov. Zodpovedným politikom neverí, podľa neho je to jedna banda.

Foto: Tomáš Tišťan

Protestná kolóna v Košiciach - na moste pri hypermarkete Tesco...

Foto: TASR/Milan Kapusta

... a na Triede SNP.

Foto: TASR/Milan Kapusta


Aké má UNAS požiadavky

1. Znížiť spotrebnú daň z motorových palív na priemernú úroveň okolitých krajín (benzín 0,37 a nafta 0,298 eura za liter).

2. Pozastaviť fungovanie mýtneho systému dovtedy, kým nebudú prepracované mapy spoplatenených úsekov ciest 1. triedy a mapy rozdelené na podrobnejšie úseky, s presným meraním skutočne najazdených kilometrov.

3. Označiť všetky spoplatnené úseky ciest informačnými tabuľkami na začiatku a na konci spoplatnených úsekov.

4. Znížiť daň z motorových vozidiel ako kompenzáciu za zavedenie mýta.

Najčítanejšie na Košice Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Ako sa dostať do formy? Padel je ako tenis, no ďaleko zábavnejší
  2. Tatra banka ako prvá banka na Slovensku vydala zelené dlhopisy
  3. Pätnásť gréckych ostrovov, kde strávite skvelú letnú dovolenku
  4. Najkrajší darček? Nielen maminy poteší večer plný dobrej hudby
  5. SME.sk prináša nové Prémiové predplatné
  6. Televízory budúcnosti: Keď sa skĺbi umenie so sci-fi
  7. Prečo držia Slováci peniaze na účtoch, keď im nezarábajú?
  8. Boj Grékov za slobodu prebudil solidaritu v celej Európe
  9. SME Elektromobilita: Ako nabíjať? Aký majú dojazd?
  10. O pro-agingu so Soňou Müllerovou, Deň matiek a ekošpeciál
  1. Blíži sa Deň matiek. Pripravme im raňajky ako pre kráľovnú
  2. Pätnásť gréckych ostrovov, kde strávite skvelú letnú dovolenku
  3. Jarná očista organizmu – ako sa do nej pustiť naplno?
  4. Ako sa dostať do formy? Padel je ako tenis, no ďaleko zábavnejší
  5. Kancelársky trh ožíva, potvrdzuje to aj najväčší developer
  6. Najkrajší darček? Nielen maminy poteší večer plný dobrej hudby
  7. SME.sk prináša nové Prémiové predplatné
  8. Televízory budúcnosti: Keď sa skĺbi umenie so sci-fi
  9. Prečo držia Slováci peniaze na účtoch, keď im nezarábajú?
  10. Boj Grékov za slobodu prebudil solidaritu v celej Európe
  1. Zaočkovaní dostávajú pivo zdarma alebo 350 eur 55 860
  2. Ste finančný guru? Otestujte sa a investujte s mobilom 19 090
  3. Deti sa počas pandémie vrátili dozadu, hovorí pedagogička 15 497
  4. Prečo držia Slováci peniaze na účtoch, keď im nezarábajú? 13 935
  5. Máte 30 a začínate investovať? Týchto 6 vecí potrebujete vedieť 8 711
  6. Čo ľuďom chýba počas práce z domu najviac? Káva to nie je 7 839
  7. Zaujímavé príležitosti po kríze. Analytici radia, kam investovať 7 608
  8. Investuje od dvanástich. Najväčší rast dosiahol o 1 600 percent 7 376
  9. SME Elektromobilita: Ako nabíjať? Aký majú dojazd? 7 310
  10. Minerálky pod lupou. Kedy nám škodia a kedy prospievajú? 6 986
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Prázdne triedy na stredných školách by mali byť od pondelka postupne minulosťou.

Internáty otvoria len v ružových okresoch.

7 h
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Pamätník osloboditeľom v Jelšave.

Nemusíme pripomínať, že nočný vlk a zajac je pôvodom kriminálny gang.

5. máj
Nezažili SME, ale nezabudli sme.

Dnes si pripomíname, prečo je dôležité, aby sa z našej pamäti nestratili príbehy z čias vojny.

7 h
Ministerka spravodlivosti Mária Kolíková.

S nápadom na odvolávanie Kolíkovej prišiel Fico.

10 h

Projekt Vystrihaj sa Slovensko funguje piaty rok.

7. máj

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Video Desktop