Podľa rôznych ankiet sa obyvateľstvo s novou menou už takmer celkom zžilo. Zisťovali sme preto v niektorých košických obchodných reťazcoch, či budú dobrovoľne pokračovať v duálnom zobrazovaní, alebo na cenovkách ostane už iba euro.
COOP JEDNOTA nebude duálne zobrazovanie riešiť vo všetkých predajniach rovnako. "Každá regionálna COOP Jednota sa rozhodne individuálne, či ponechá na svojich cenovkách aj naďalej duálne zobrazovanie alebo nie," povedal nám predseda predstavenstva COOP JEDNOTY Slovensko, spotrebného družstva, Gabriel Csollár. "Podľa našich informácií však väčšina predajní tohto reťazca k 30. júnu 2010 postupne zruší duálne zobrazovanie na svojich cenovkách."
Na otázku, prečo kouny ostali, odpovedá, že časť obyvateľov ešte stále prepočítava ceny v eurách na bývalú slovenskú menu. "Je to z toho dôvodu, že sa ešte nezžili s vnútornou hodnotou eura. Ukončenie duálneho zobrazovania považujeme za vhodné riešenie z pohľadu rýchlejšej akceptácie novej meny vo vedomí zákazníkov. Čím dlhšie sa ponechajú obe meny na cenovkách, tým dlhšie bude trvať adaptácia na novú menu." Cenovky s jednou menou teda zavádzajú v predajniach postupne, ak dochádza k zmene ceny pri dodávke nového tovaru.
Hypernova takisto volí pozvoľný proces. "Rozhodli sme sa postupne odstrániť cenovky s korunami," informovala nás PR manažérka Diana Chovancová Stanková. "V prvom rade začneme v januári v predajniach odstraňovať všetky plagáty a tabule s konverzným kurzom. V januári začneme meniť aj prvé cenovky. K výmene cenoviek dôjde postupne a priebežne v najbližších mesiacoch. Neočakávame negatívne reakcie ani odliv zákazníkov."
Obchodné domy Kaufland tiež pokračujú v duálnom zobrazovaní cien. "Na základe našich zákazníckych prieskumov sa väčšina zákazníkov stále orientuje v cenách pomocným prepočtom na koruny," hovorí Martin Gärtner, vedúci úseku marketing. "Duálne ceny teda považujeme za istú službu zákazníkom, čo môže pre niektorých znamenať aj dôvod, prečo nakupovať v Kauflande. Duálne ceny budeme naďalej uvádzať aj v našich reklamných novinách."
Ak plánujete nákupy v Metre a zabudnete si kalkulačku, žiadny strach. Aj tam ešte nejaký čas ostávajú dvojité cenovky. "Duálne ceny ponecháme v januári a vo februári," informovala nás Romana Nýdrle, manažérka pre styk s verejnosťou. "Od 3. marca, keď plánujeme postupne znovu otvoriť naše obchodné centrá po prestavbe predajnej plochy, začneme pri akčných ponukách používať ceny iba v eurách. V letákoch budeme priebežne od tohto termínu podľa prebiehajúcich zmien cien uvádzať už iba varianty v eurách. Pôjde teda o postupný prechod, keď staré duálne ceny budú nahradzovať nové ceny iba v eurách. Tento proces uzavrieme v súlade so zákonnou úpravou (jún 2010)." Prejsť po dvoch mesiacoch na uvádzanie len jednej meny - eura - nebude podľa manažérky problém. V Metre nakupujú predovšetkým podnikatelia a živnostníci, tí majú prechod na euro zvládnutý.
V obchodných domoch a hypermarketoch Tesco takisto nebude nakupovanie problémom. "Podľa našich skúseností si ľudia na euro úplne zvykli," hovorí Oľga Hrnčiarová, manažérka vonkajších vzťahov. "Avšak aj napriek tomu a aj na základe spätnej väzby od zákazníkov by sme chceli ešte nejaký čas ceny duálne zobrazovať a len postupne prechádzať k označovaniu cien len v eurách." Toto postupné upúšťanie od dvojitého zobrazovania bude podľa nej pre zákazníkov Tesca najlepším riešením. "Ceny len v eurách sme začali zobrazovať na našom ponukovom letáku s platnosťou od 2. januára 2010, teda začali sme akciovými cenami. Ide predovšetkým o potravinový sortiment, výrobky do kuchyne, bielu techniku, nábytok, športové potreby - teda prvé skusenosti s cenami len v eurách už majú možnosť naši zákazníci naberať naprieč sortimentom. Ale zatiaľ len na menšom počte výrobkov."
Obchodné reťazce BALA a BILLA ostávajú zatiaľ pri duálnom zobrazovaní cien.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári