Korzár logo Korzár Košice
Pondelok, 23. máj, 2022 | Meniny má Želmíra

Juraj Barbarič sa pripravuje na ďalší neuveriteľný výkon

Juraj Barbarič je osobnosť, ktorá neodmysliteľne patrí ku Košiciam. Silák, ktorý je známy tým, že bez problémov potiahne vlakový vagón či autobus, sa aj napriek veku, prekračujúcemu hranicu 50 rokov, nevyhýba novým výzvam.

Košický "Herkules" Juraj Barbarič sa pripravuje na svoj ďalší neuveriteľný výkon.Košický "Herkules" Juraj Barbarič sa pripravuje na svoj ďalší neuveriteľný výkon. (Zdroj: archív)

V súčasnosti sa pripravuje na čosi nevídané. Chce potiahnuť najväčšie lietadlo sveta Mrija 225. Pozhovárali sme sa s ním o tom, ako sa na tento výkon pripravuje a čo pre neho táto výzva znamená, ale aj o jeho predošlých úspechoch či ďalších plánoch do budúcnosti.

Silovým extrémnym športom sa J. Barbarič venuje približne 18 rokov. Ako tvrdí, s jedlom rastie chuť. Ešte pred svojou päťdesiatkou sa teda začal zamýšľať nad tým, že by dosiahol niečo, čo nemá vo svete obdobu. Teda na nad tým, že potiahne najväčšie lietadlo sveta. Ako prvý prichádzal do úvahy boeing. "Stroskotalo to však na jednaniach s ľuďmi, ktorí mi mali pomôcť s vybavovaním celej veci. Neskôr som sa zameral na airbus. Čakal som, kým ho vyrobia, no keď už bol hotový, výrobca sa rozhodol, že toto lietadlo nechce prezentovať ako stroj, ktorý dokáže potiahnuť aj človek," spomína košický "Herkules". Na politike firiem tak pokusy nášho siláka stroskotávali a sen sa mu vzďaľoval.

Neskôr sa však dozvedel o ukrajinskom lietadle 225 - Mrija, ktoré je najväčšie na svete. Známi J. Barbariča mu sľúbili, že sa pokúsia vybaviť potrebné formality, no on sám po predošlých sklamaniach neveril, že sa to podarí. "Keď som mal 50 rokov, absolvoval som v Košiciach maratón pre hendikepované deti. Prišiel som do cieľa a pristavil sa pri mne istý muž s písomným prísľubom, že mi lietadlo na to, aby som ho potiahol počas leteckých dní v Kyjeve, prepožičajú," spomína na radostný moment. Do karát mu hralo aj obdobie, keď spomínaný súhlas dostal. Bolo to totiž dva roky pred kyjevskou leteckou výstavou. "Presne dva roky prípravy boli aj mojou podmienkou. Predtým som trénoval na maratón, čo je o niečom inom. Bol to skôr atletický charakter prípravy, teraz som sa musel zamerať opäť na silu." Súhlas s ťahaním lietadla si overil na viacerých príslušných miestach, vlani v lete si ho bol overiť aj priamo v Kyjeve a stroj si popozeral.

225 - Mrija je veľkým lákadlom. Ide o najväčšie lietadlo na svete, ktoré váži neuveriteľných 300 ton. Pôvodne slúžilo na prenos raketoplánov k orbitálnej stanici, neskôr ho začali používať na komerčné účely. Je z neho vyrobený len jediný kus. J. Barbarič si túto veľkú výzvu uvedomuje. "Nebude to pokus, ktorý ak nevyjde, mávnem rukou a pôjdem domov. Bude sa na to pozerať celý svet. Na letecký deň sa príde okrem verejnosti pozrieť aj množstvo veľmi vplyvných ľudí. Viem, že to musím dokázať. Trému však nepociťujem. Už som toho utiahol dosť a bez toho, aby som si veril, by som sa do toho ani nepúšťal." Ak všetko dopadne ako má, ukrajinský kolos by mal potiahnuť v septembri. "Predtým ma čakajú tri skúšky - v júni, júli a auguste. Verím, že to všetko dopadne dobre, koleso lietadla sa točí, inak by pristávanie takého ťažkého stroja nezvládalo."

Príprava na tento výkon, popierajúci fyzikálne a anatomické pravidlá, obnáša veľa sebazaprenia a hodín strávených spevňovaním tela. "Aby boli podmienky ideálne, musím mať zázemie. Nejde len o tréning, ale veľmi podstatnou vecou je napríklad súhra v rodine. Manželka mi, žiaľ, musí vyvárať, ja pomáham len s drobnými prácami a väčšinu času trávim tréningom." V príprave na maratón pred dvomi rokmi sa zameral na ladenie fyzickej pohody najmä po atletickej stránke. Schudol 15 kilogramov. Pre svoj ďalší plán však prípravu zmenil na naberanie sily, teda aj hmotnosti. Ten 15-kilogramový deficit musel dohnať a nejaké tie dieliky na váhe k tomu ešte prihodiť. Optimom, ktoré by chcel dosiahnuť, je telesná váha 125 kg. Zatiaľ má 122, verí, že nadobudne aj chcenú hranicu.

"Niekedy zo žartu hovorím, že jem ako malé prasa. Je to tak. Jem trikrát denne, no každý z chodov predstavuje také množstvo ako nedeľňajší obed. Musí mi pomáhať manželka, bohužiaľ sa nezaobídem bez jej vyvárania." Prím na jeho jedálnom lístku má jednoznačne mäso. "Je mi jedno, na aký spôsob, no cítim, že ho potrebujem. Telo pri takých výdajoch energie, aké mám v súčasnosti, potrebuje kalórie patrične dopĺňať. Keď si dám večer riadnu dávku mäsa a ráno sa zobudím, cítim sa ako pes na reťazi. Práve to k tréningu potrebujem." V dnešných časoch nie sú mäsové výrobky práve lacnou záležitosťou. Stravovací režim J. Barbariča tak so sebou prináša aj nemalú finančnú záťaž. Ani v tomto by sa nezaobišiel bez dobrého zázemia, kamarátov a sponzorov. "Miestny podnikateľ mi dáva isté množstvá mäsa zadarmo. Počas prípravy som od neho zobral už asi 120 kilogramov. Som mu veľmi vďačný, že mi touto cestou pomáha. Bez toho to nejde."

Ďalšou neodmysliteľnou súčasťou prípravy je naberanie sily. Prvou časťou tréningu je silová príprava v posilňovni. "Už dvanásť rokov chodím do tej istej. Majiteľka mi tam totiž vytvorila podmienky, ktoré sú na nezaplatenie. Trénujem v noci. Pri mojej príprave totiž zaberiem veľkú časť posilňovacích prístrojov a makám 'do nemoty'. Musím byť sám, s inými ľuďmi by to nešlo." Veľmi vďačný je aj Dopravnému podniku mesta Košice, ktorý mu umožňuje ďalšiu špecifickú časť prípravy - tréning ťahu. "Ťahám autobusy alebo trolejbusy. V DPMK trávim už osemnásť rokov niekoľko hodín denne. Mechanici vedia, čo mi majú ako nastaviť, čo presne potrebujem. Ťah je špecifická časť prípravy a je rozdiel ťahať auto či pribrzdený trolejbus."

Na zdravotnú stránku košického borca dohliada počas prípravy jeho dlhoročný lekár. "Naša spolupráca je bezchybná. Ak moje telo nepracuje ako má, dokáže ho rýchlo poskladať dokopy." Pri extrémnych zaťaženiach organizmu a pre väčšinu ľudí až neúnosných tréningových dávkach mu telo niekedy stuhne. "Preto mám aj vlastného maséra, ktorý je ochotný kedykoľvek mi pomôcť a pomasírovať ma hoci aj obetovaním zisku za iných klientov, ktorých mohol za ten čas pomasírovať." Na psychickú prípravu nepoužíva žiadne špeciálne cvičenia či meditácie. "Viem, že si s mojou psychikou výzva, ktorou je najväčšie lietadlo svete, ešte zahrá, no tam nie je nad čím špekulovať. Na rozdiel od Davida Copperfielda som pri svojich kúskoch sám vojak v poli. Všetko, čo potrebujem, je jednoducho 'svinská sila'," hovorí s úsmevom.

J. Barbarič sa silovým športom venuje od 15 rokov. "Keď som začínal, neexistovali žiadne fitnescentrá. Posiloval som so všetkým, čo bolo k dispozícii. Dvíhal som napríklad kolesá z baníckeho vozíka." Neskôr sa až 20 rokov venoval vzpieraniu. Bol priemerným vzpieračom, no vytvoril si základ pre svoje neskoršie extrémne silové disciplíny. Po ukončení vzpieračskej kariéry ho zaujal silový osemboj a konkrétne disciplína ťahania kamiónov. "Moje telo má schopnosť neustále sa meniť. Zvláda sa pripravovať po silovej aj atletickej stránke. Niekoľkokrát som počas života zmenil tréningy z behania na ťahanie závaží a stále sa dokázalo prispôsobiť." To je oproti kulturistickým typom športovcov veľkou výhodou. Neuveriteľné je aj to, že napriek veku 52 rokov nepociťuje J. Barbarič takmer žiadne zdravotné ťažkosti. "Viem, že to raz príde, no nemôžem sa nad tým zamýšľať. Je mi však jasné, že s mojím športom nebudem môcť seknúť okamžite, ale budem musieť cvičiť aj v starobe."

Na konte má päť zápisov do Guinnessovej knihy rekordov. Komisári však zaznamenali len malú časť jeho siláckych kúskov. "Nerobím to preto, aby ma zapísali do knihy rekordov. Je mi to jedno. Keď potiahnem najväčšie lietadlo sveta, budem jediný na svete, čo to dokázal, či už so zápisom alebo bez." Na každý zo svojich predošlých úspechov spomína rád, no v súčasnosti sa nechce obzerať a rozptyľovať sa. Plne sa sústredí na svoj najbližší výkon. Košičania však majú určite v pamäti jeho rekordy v ťahaní vlakových vozňov, ťahanie osobného auta z Košíc do Bratislavy, potiahnutie dvojmiestneho lietadla po maratónskej dĺžke či kúsok, keď po sebe nechal prejsť 41 osobných automobilov. J. Barbarič je známy tým, že má nielen veľké svaly, ale aj veľké srdce. Niekoľkokrát sa zapojil do rôznych charitatívnych akcií. Jeho "slabosťou" sú ľudia so svalovou dystrofiou. "Namáham svoje svaly pre ľudí so svalovou dystrofiou. Keď sa mi podarí septembrový výkon, plánujem pre nich niečo špeciálne. Je však predčasné hovoriť o tom, hlavným cieľom je zatiaľ lietadlo."

Venovanie sa extrémnemu športu, akým sú silové rekordy J. Barbariča, si vyžaduje aj veľké sebazaprenie a často aj obetu v kruhu rodiny či priateľov. "Mám svoj režim. Po tréningu si nemôžem zájsť na pivo či diskotéku. Často som tak musel odmietať pozvania kamarátov. V rodinnom kruhu je to takisto ťažké. Som ženatý 25 rokov, mám šťastie, že si na to, čo robím, manželka zvykla. Mám dve deti a netrávil som s nimi toľko času, ako som chcel. Väčšinou som totiž na tréningu a keď netrénujem, spím." Príjem do rodinného rozpočtu získava napríklad tým, že je tvárou istej žilinskej spoločnosti. Neostáva mu nič iné, než spojiť zamestnanie so svojou vášňou. Silový šport, žiaľ, pre sponzorov nie je až takým lákadlom ako majoritné športy.

S prosbou, či by ho nemohol trénovať, sa na neho zatiaľ neobrátil žiaden športovec. "Aj keby niekto chcel, aby so mnou trénoval, myslím, že by ho môj tvrdý režim odradil." Svoje svaly by pre dobré veci namáhal rád niekoľko ďalších rokov. "Chuť a silu mám. Keď zdravie vydrží a budem mať patričné zázemie, rád to potiahnem. Pomyselnú hranicu, keď poľavím, mám v svojej hlave. Nebudem ju však prezrádzať." Nad tým, čo bude robiť po skončení aktívnej kariéry, sa ešte detailne nezamýšľal. Zatiaľ je stále aktívny a cíti sa dobre. Držme mu teda palce, nech svoj boj s ukrajinskou Mrijou v septembri vyhrá a zviditeľní tak seba i naše mesto v celom svete.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Najčítanejšie na Košice Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. LAMINA PREŠOV pokrýva strechy a fasády už 33 rokov
  2. Vydavateľstvo Petit Press so štyrmi Novinárskymi cenami
  3. Stovky hodín výcviku. Stať sa gondolierom je zaslúžená prestíž
  4. Contact Center Hub a Ncontactcenter od NFON
  5. Volkswagen ID.5 prináša nový softvér aj pre staršie modely
  6. Do čoho sa oplatí investovať, aby ste ušetrili na energiách?
  7. Šprintérsky duel IONIQ 5 vs i30 N Performance má víťaza
  8. MS v hokeji: TV Tipsport + špeciálna kurzová ponuka!
  1. ZŠ v Moldave nad Bodvou bola súčasťou projektu ENGIE Eco školy
  2. Zelenší dvor pre ZŠ Hviezdoslava vďaka projektu ENGIE Eco školy
  3. Príďte si vychutnať výstavu ilustrácií pre deti
  4. Liptovský Mikuláš: V našom meste pes neskapal
  5. LAMINA PREŠOV pokrýva strechy a fasády už 33 rokov
  6. Prečo potrebujeme udržateľné riešenia v oblasti mobility?
  7. Gestačný diabetes mellitus
  8. Vydavateľstvo Petit Press so štyrmi Novinárskymi cenami
  1. Stovky hodín výcviku. Stať sa gondolierom je zaslúžená prestíž 4 981
  2. Do čoho sa oplatí investovať, aby ste ušetrili na energiách? 3 958
  3. Odišlo už štvrť milióna mladých ľudí. Má Slovensko budúcnosť? 3 205
  4. Vydavateľstvo Petit Press so štyrmi Novinárskymi cenami 2 249
  5. Obnovené lety do Marsa Alam. Po dvoch rokoch opäť víta turistov 1 905
  6. 5 najčastejších chýb pri zateplení šikmej strechy: vyhnite sa im 1 623
  7. McDonald´s Cup pozná víťazný tím z Košického kraja 1 016
  8. Volkswagen ID.5 prináša nový softvér aj pre staršie modely 904

Blogy SME

  1. Inštitút strategických politík: Podnestersko sa môže stať novým frontom v agresii Ruska proti Ukrajine
  2. Michal Rodziňák: VC Španielska F1: Začína byť horúco
  3. Martina Kotúčová: Americké sebevědomí
  4. Irena Šimuneková: Ihráčske kamenné more
  5. Ján Valchár: Zombíci, Skywalkeri a Terminátori na Ukrajine alebo Je máj, dajte nám ryžu!
  6. Ústav verejnej politiky FSEV UK: (Ne)transparentný regulačný proces počas pandémie?
  7. ADRA Slovensko: Projekt potravinovej sebestačnosti v Ugande v plnom prúde
  8. Monika Nagyova: Výhody emočného prejedania sa
  1. Vladimír Benčík: Zvitky od Mŕtveho mora - boli napísané pred 2000 rokmi, predpovedajú apokalypsu? 11 365
  2. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť I) 6 433
  3. Ján Valchár: Odvaha plukovníka Chodarjonoka alebo ako to nie je o odvahe 6 390
  4. Jana Melišová: Pomalý pád na Wall Street sa zrejme ešte neskončil 5 705
  5. Jana Melišová: G.Bush označil inváziu do Iraku za „neoprávnenú a brutálnu", než sa opravil, že mal na mysli ruskú inváziu na Ukrajinu 2 907
  6. Ivan Beňovič: Sankcie voči oligarchom vojnu na Ukrajine nezastavia 2 716
  7. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť II) 2 531
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925) 2 343
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 39. - Arktída - Letecká expedícia Amundsena s Ellsworthom na severný pól -1925
  2. Jiří Ščobák: Víte, co je Gerasimova doktrína?
  3. Jiří Ščobák: Bude nový II. pilier lepší? Dožijeme sa exodu z dlhopisových fondov?
  4. Monika Nagyova: Výhody emočného prejedania sa
  5. Jiří Ščobák: Vydrží Rusko dlhú ekonomickú vojnu? Nevyčerpajú sa spojenci?
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925)
  7. Jiří Ščobák: Mohu zemřít, ale nebudu žít jako otrok
  8. Jiří Ščobák: Sú reformy Igora Matoviča (zvýšené prídavky na deti a daňové bonusy pre pracujúcich rodičov) dobrý nápad?
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Inštitút strategických politík: Podnestersko sa môže stať novým frontom v agresii Ruska proti Ukrajine
  2. Michal Rodziňák: VC Španielska F1: Začína byť horúco
  3. Martina Kotúčová: Americké sebevědomí
  4. Irena Šimuneková: Ihráčske kamenné more
  5. Ján Valchár: Zombíci, Skywalkeri a Terminátori na Ukrajine alebo Je máj, dajte nám ryžu!
  6. Ústav verejnej politiky FSEV UK: (Ne)transparentný regulačný proces počas pandémie?
  7. ADRA Slovensko: Projekt potravinovej sebestačnosti v Ugande v plnom prúde
  8. Monika Nagyova: Výhody emočného prejedania sa
  1. Vladimír Benčík: Zvitky od Mŕtveho mora - boli napísané pred 2000 rokmi, predpovedajú apokalypsu? 11 365
  2. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť I) 6 433
  3. Ján Valchár: Odvaha plukovníka Chodarjonoka alebo ako to nie je o odvahe 6 390
  4. Jana Melišová: Pomalý pád na Wall Street sa zrejme ešte neskončil 5 705
  5. Jana Melišová: G.Bush označil inváziu do Iraku za „neoprávnenú a brutálnu", než sa opravil, že mal na mysli ruskú inváziu na Ukrajinu 2 907
  6. Ivan Beňovič: Sankcie voči oligarchom vojnu na Ukrajine nezastavia 2 716
  7. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť II) 2 531
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925) 2 343
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 39. - Arktída - Letecká expedícia Amundsena s Ellsworthom na severný pól -1925
  2. Jiří Ščobák: Víte, co je Gerasimova doktrína?
  3. Jiří Ščobák: Bude nový II. pilier lepší? Dožijeme sa exodu z dlhopisových fondov?
  4. Monika Nagyova: Výhody emočného prejedania sa
  5. Jiří Ščobák: Vydrží Rusko dlhú ekonomickú vojnu? Nevyčerpajú sa spojenci?
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925)
  7. Jiří Ščobák: Mohu zemřít, ale nebudu žít jako otrok
  8. Jiří Ščobák: Sú reformy Igora Matoviča (zvýšené prídavky na deti a daňové bonusy pre pracujúcich rodičov) dobrý nápad?

Už ste čítali?

SME.sk Minúta Najčítanejšie
SkryťZatvoriť reklamu