KOŠICE. Nielen zástupcovia mladšej vekovej kategórie sa zajtra chystajú stráviť spoločné chvíle so svojimi polovičkami, často aj mimo domácností a vyznať im svoje city.
„Hľadám darček pre môjho dlhoročného priateľa. Ešte neviem, čo to bude, pozerám srdiečka a plyšáky. Aj pre svoju vnučku by som chcela niečo," povedala pani Soňa v stredných rokoch. „Vždy sa vzájomne obdarúvame, je to milé. Už sa teším, ako v nedeľu večer pôjdeme na pizzu a doma si dáme šampanské."
Komerčný sviatok?
Nie všetci sú však sviatkom svätého Valentína rovnako nadšení. „Môj priateľ ho neuznáva, hovorí, že pozorní k sebe máme byť celý rok. Už som si na to zvykla. Ale dala som mu aspoň cez internet pohľadnicu," prezradila Mária s miernym sklamaním v hlase.
„Valentínovať" kategoricky odmieta i Jozef: „Nechystám sa oslavovať. Neuznávam takéto komerčné americké sviatky. Ja si takýto sviatok urobím, kedy chcem, nepotrebujem na to oficiálny dátum," zahundral.
Len tretina tovaru
Romantickejší Košičania najčastejšie siahajú po už tradičných podarúnkoch, ako sú bonboniéry, čokolády, vína, kvetiny, pohľadnice či plyšáky. Obchodné reťazce však tohto roku ponúkajú menej sezónneho „srdiečkového" tovaru ako inokedy, keď väčšina výkladov hrala do červeno-ružova.
„Máme teraz len asi 30 percent z množstva, ako bolo minulého roku, lebo nevieme, či sa predá," prezradila predavačka z istého hypermarketu, ktorá si neželala byť menovaná. Napriek tomu je z čoho vyberať.
Na Hlavnej sa objavili „sladké" stánky. „Ľudia kupujú srdcové perníky, dokonca aj mamičkám, kolegom a priateľom. Deťom berú cukrové lízatká, majú ich radi aj -násťroční," uviedla trhovníčka Gabriela. „Aj keď minulého roku ich bolo viac, ale asi ešte len prídu." Novinkou sú nápisy „divoške" alebo „ukecanej".
Ďalšiemu stánkarovi Martinovi sa najlepšie predávajú drobnosti, najmä prívesky hovoriace I love you. „Veď aj lacnejšie poteší, keď je z lásky," povedal. O vtipné predmety vraj nie je záujem.
Hľadajú ružové "prádielko"
Tí, čo plánuju hlbšie načrieť do vrecka, dávajú prednosť butikom v obchodných centrách. Viac zákazníkov v posledných dňoch zavítalo napríklad do parfumérie, hľadali najmä kvalitnejšie voňavky renomovaných značiek.
Tešia sa i predavačky spodnej bielizne. „Chodia k nám teraz páriky. Ženy si vyberú, čo im pristane a muži platia alebo prídu po to tajne neskôr," vykladala Miroslava. „Hľadajú teraz sexi 'prádielko', súpravy s korzetmi a priesvitné košieľky, najviac v červenej a ružovej."
Stačí pridať srdiečko
Klenotníctvu sa darí slabšie. „Predávajú sa srdiečkové prívesky a prstene. Viac zo striebra alebo bieleho zlata, to je teraz v kurze. Pred Valentínom veľa ľudí hľadá zásnubné prstienky," prezradila Ivana. „Ale slabšie je to, za posledné dva roky máme pokles predaja."
Nával zatiaľ nebol ani v kvetinárstvach. „V sobotu nám dôjde nový tovar. Objednali sme ruže, najviac červené, ale aj iné jarné kvety. Minulý rok kupovali aj päťdesiat ruží naraz," povedala kvetinárka Martina. Záujem je aj o umelé ružové lupienky alebo rastliny v kvetináčoch. Stačí vraj, keď k nim pridajú srdiečko.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári