Slovenská obchodná inšpekcia (SOI) si posvietila na cestovné kancelárie. Z tých, ktoré preverila v Košickom kraji, sa nenašla ani jedna bez nedostatkov.
KOŠICE. SOI sa zamerala na dodržiavanie zákona o zájazdoch a súlad zmlúv s Občianskym zákonníkom a zákonom o ochrane spotrebiteľa. Na celom Slovensku preverili 52 cestovných kancelárií (CK), až v 45 odhalili nedostatky, čo predstavuje 86,5 percenta. Najčastejšie porušenia sa týkali podmienok zmlúv.
V kraji preverili sedem cestoviek
Inšpektori preverili sedem cestoviek so sídlom v Košickom kraji, tie zájazdy organizujú len v letnej sezóne. „Predmetom kontroly boli katalógy, informácie a zmluvy, ktoré boli k dispozícii klientom a boli uzatvárané v sezóne leto 2009. V čase kontroly neboli ešte k dispozícii informácie pre nasledujúcu sezónu 2010," vysvetlil Daniel Horváth, riaditeľ Inšpektorátu SOI pre Košický kraj. „V každej z kontrolovaných CK boli zistené nedostatky."
Päť z nich o dovolenke nepravdivo informovalo v podstatných veciach, ako sú rozsah a podmienky poistenia, kategória a poloha ubytovania, druh dopravného prostriedku či úroveň jeho vybavenosti, dokonca aj rozsah a forma stravovania.
Štyri cestovky nedodali písomne podrobné informácie o zájazde. „V pokynoch na cestu chýbali meno, miesto pobytu alebo kontaktná adresa a telefónne číslo zástupcu CK, na ktorého sa objednávateľ v ťažkostiach môže obrátiť a ktorý je oprávnený prijímať a vybavovať reklamácie," uviedol Horváth.
Delegát nebol k dispozícii
Preverili i postup cestoviek pri vybavovaní reklamácií, hlavne spísanie záznamu na mieste, prítomnosť delegáta, vydanie dokladu o vybavení reklamácie, evidovanie reklamácií a dodržiavanie 30-dňovej lehoty na vybavenie. „Nedostatky boli zistené v zabezpečení nepretržitej prítomnosti zástupcu pri skupinových zájazdoch v dvoch CK, keď CK uviedla vo svojom katalógu, že delegát je k dispozícii klientom cca trikrát za pobyt, resp. CK nepreukázala zabezpečenie osoby oprávnenej vybavovať reklamácie," povedal riaditeľ.
Zbavovali sa zodpovednosti, neuznali kompenzáciu
Skontrolovali aj osem uzatvorených zmlúv, aj pri takomto počte odhalili porušenia zákonov. „Najčastejšie bolo zbavovanie sa zodpovednosti CK za porušenie záväzkov jednostranným vyhradzovaním si zmien takých podmienok, ktoré sú pre priemerného spotrebiteľa dôležité z hľadiska rozhodnutia o výbere zájazdu, pričom tieto CK deklarovali ako nepodstatné - upieranie práva spotrebiteľa na reklamáciu, ukladanie povinnosti spotrebiteľovi bez právneho dôvodu a jednostranné zvyšovanie cien v rozpore s Občianskym zákonníkom," zhrnul Horváth.
Cestovky si napríklad vyhradili právo odstúpiť od zmluvy aj z nešpecifikovaných dôvodov, zamlčali právo na náhradu škody pri zrušení zájazdu, žiadali zaplatiť spoluúčať poistenia insolventnosti, ktoré majú hradiť samy. Pri meškajúcej doprave neuznali kompenzáciu za čas, nevyčerpané služby či odstúpenie od zmluvy alebo si vyhradili právo na zmenu času a miesta odchodu.
V piatich prípadoch uvádzali do omylu, keď napríklad „texty v katalógu mali len informatívny charakter" alebo v predajných materiáloch uvádzali odlišné podmienky od všeobecných.
SOI uložila záväzné pokyny
„Pri kontrolách boli uložené v 7 prevádzkach záväzné pokyny na odstránenie zistených nedostatkov, okrem iného aj uvedenie podmienok zmluvy do súladu s právnymi predpismi," informoval Horváth.
SOI sankcie bližšie neuviedla. Podla jej správy začali na celom Slovensku 13 správnych konaní a tretina kontrolovaných cestoviek už nedostatky odstránila. SOI avizuje, že to nebola posledná celoslovenská kontrolná akcia.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári