Korzár logo Korzár Košice
Streda, 18. máj, 2022 | Meniny má Viola

Mestské autobusy v Košiciach jazdili v zime na letných gumách

Mnohí Košičania, ktorí využívajú mestskú hromadnú dopravu, ani netušia, že viac ako sto autobusov a trolejbusy jazdili celú zimu po meste s letnými pneumatikami.

Autobusy MHD ani v snehovej kalamite nemuseli mať všetky zimné pneumatiky.Autobusy MHD ani v snehovej kalamite nemuseli mať všetky zimné pneumatiky. (Zdroj: Veronika Janušková)

Mnohí Košičania, ktorí využívajú mestskú hromadnú dopravu (MHD), ani netušia, že viac ako sto autobusov a trolejbusy jazdilo celú zimu po meste s letnými pneumatikami.

KOŠICE. Pritom, ako vyplýva z policajných štatistík, jednou z najčastejších príčin dopravných nehôd, vrátane tých so smrteľnými následkami, je šmyk vozidla na klzkej vozovke.

Zimné pneumatiky len polovica

Keď minulý týždeň v noci zo stredy na štvrtok v meste husto snežilo, ráno mali práve vozidlá MHD veľké problémy.

"Počas rannej špičky dochádzalo k 10- až 15-minútovým meškaniam autobusov, keďže najmä v centre mesta a jeho okolí sa vozidlá šmýkali," povedala vtedy Monika Murová, hovorkyňa Dopravného podniku mesta Košice.

Preto je prinajmenšom zvláštne, že napriek ťažkostiam zákon vlastne umožňuje hazardovať so zdravím cestujúcich. Dopravný podnik má síce i autobusy vybavené zimnými pneumatikami, ale z celkového počtu viac ako 200 je takto "prezutá" len necelá polovica.

"Podľa zákona, aj vozidlá dopravného podniku sú povinné mať zimné pneumatiky, avšak povinnosť používať ich neplatí pre motorové vozidlá používané v obci, v súvislosti s plnením úloh na základe zmluvy o výkone vo verejnom záujme," zdôraznila Murová.

"Dohromady je v dopravnom podniku vybavených zimnými pneumatikami 100 autobusov, postupne budú takto vybavené všetky autobusy. Pokiaľ by zákonodarca považoval z hľadiska bezpečnosti a plynulosti cestnej premávky za potrebné používať zimné pneumatiky aj v meste, istotne by to v zákone bolo tak aj uvedené. DPMK dodržiava zákon a do lokalít, ktoré sa nachádzajú mimo územia mesta, premávajú autobusy so zimnými pneumatikami."

Vlani dal DPMK na pneumatiky pre autobusy a trolejbusy 130-tisíc eur, prezutie všetkých autobusov by stálo 148-tisíc a trolejbusov ďalších 33,3 tisíc eur. Murová zároveň argumentovala aj tým, že firma Kosit, ktorá sa stará o košické cesty, by ich mala stále udržiavať čisté a nešmykľavé.

Magistrát: V kompetencii DPMK

Podľa Jaroslava Vrábeľa z Magistrátu mesta Košice sú prioritou mesta pri zimnej údržbe práve trasy MHD. Na otázku, ako magistrát vníma to, že polovica autobusov a trolejbusy MHD jazdí aj v zime na letných pneumatikách, odpovedal: "Mesto to považuje za kompetenciu DPMK, pričom samospráva sa snaží vytvárať pre MHD čo najlepšie podmienky."

Paradoxy tzv. cestného zákona

V § 38 - osobitosti premávky v zimnom období sa v odseku 1 píše: Ak sa na vozovke nachádza súvislá snehová vrstva, ľad alebo námraza... motorové vozidlá kategórie M2 (sem patria aj autobusy a trolejbusy MHD - pozn. red.) musia byť vybavené takými pneumatikami (zimnými) aspoň na jednej z hnacích náprav v čase od 15. novembra do 31. marca..

(2) Ustanovenie odseku 1 neplatí... pre motorové vozidlo používané v obci v súvislosti s plnením úloh na základe zmluvy o výkone vo verejnom záujem podľa osobitného predpisu.

(3) Vodič motorového vozidla je povinný zabezpečiť splnenie podmienky podľa odseku 1, ak vzhľadom na ročné obdobie možno predpokladať, že na trase, ktorou bude s motorovým vozidlom prechádzať, bude sa na vozovke nachádzať súvislá snehová vrstva, ľad alebo námraza.

sam

Najčítanejšie na Košice Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Contact Center Hub a Ncontactcenter od NFON
  2. Volkswagen ID.5 prináša nový softvér aj pre staršie modely
  3. Do čoho sa oplatí investovať, aby ste ušetrili na energiách?
  4. Šprintérsky duel IONIQ 5 vs i30 N Performance má víťaza
  5. MS v hokeji: TV Tipsport + špeciálna kurzová ponuka!
  6. Obnovené lety do Marsa Alam. Po dvoch rokoch opäť víta turistov
  7. Odišlo už štvrť milióna mladých ľudí. Má Slovensko budúcnosť?
  8. Princípy ostávajú, nástroje sa menia
  1. Contact Center Hub a Ncontactcenter od NFON
  2. McDonald´s Cup pozná víťazný tím z Košického kraja
  3. Hypoglykémia – nebezpečná komplikácia cukrovky
  4. Volkswagen ID.5 prináša nový softvér aj pre staršie modely
  5. Bojovník Jiří Procházka sa stal novou tvárou XTB
  6. Hľadáte kvalitné diamantové šperky? Kúpite ich na Ardiama.sk
  7. Do čoho sa oplatí investovať, aby ste ušetrili na energiách?
  8. Príliš veľa vitamínov škodí zdraviu, majte ich pod kontrolou
  1. Odišlo už štvrť milióna mladých ľudí. Má Slovensko budúcnosť? 13 080
  2. Obnovené lety do Marsa Alam. Po dvoch rokoch opäť víta turistov 6 803
  3. Do čoho sa oplatí investovať, aby ste ušetrili na energiách? 5 166
  4. 5 najčastejších chýb pri zateplení fasády: zabráňte im 3 364
  5. Doplaťte tisíce. Ako bojovať s podrazmi developerov? 2 089
  6. Jazdecký areál v lete 2022 ožije akciami 2 033
  7. Príliš veľa vitamínov škodí zdraviu, majte ich pod kontrolou 1 390
  8. Manuál k výsadbe priesad 1 208

Blogy SME

  1. Štefan Vidlár: Pre pani Remišovú
  2. Miloš Svrček: SITUÁCIA NA UKRAJINE OVPLYVNÍ AJ BUDÚCU VÝSTAVBU DIAĽNICE CEZ ZEMPLÍN, KTORÁ SA STÁVA VÝZNAMNOU PRE CELÝ KARPATSKÝ REGIÓN
  3. Tomáš Vodvářka: Manželské toccaty a fugy - manželství snižuje riziko demence
  4. Irena Šimuneková: Túlačky Kremnicou a okolím – mesto a mestský hrad
  5. Jozef Sitko: Tentoraz ani slovo o politike ... (0d 01:00 hod. je článok tech. cenzúrovaný)
  6. Ján Marton: Ultradementná organizácia rezortu poľnohospodárstva bez poľnohospodárov.
  7. Peter Krivda Soliwarski: Túlačky XCIV - Zámok Žerotinských, Valašské Meziříčí /CZ/
  8. Lea Linerová: List začínajúcim učiteľom
  1. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť I) 22 779
  2. Miroslav Kocúr: Pápež sa pomýlil 7 978
  3. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť II) 7 369
  4. Jana Melišová: Skutočná cena za vojnu 7 278
  5. Jana Melišová: Pomalý pád na Wall Street sa zrejme ešte neskončil 6 095
  6. Vladimír Benčík: Zvitky od Mŕtveho mora - boli napísané pred 2000 rokmi, predpovedajú apokalypsu? 4 370
  7. EQUUS: Prvý 6-kolesový lesný traktor EQUUS. Čo všetko dokáže? 3 648
  8. Ivan Beňovič: Sankcie voči oligarchom vojnu na Ukrajine nezastavia 3 117
  1. Jiří Ščobák: Vydrží Rusko dlhú ekonomickú vojnu? Nevyčerpajú sa spojenci?
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925)
  3. Jiří Ščobák: Mohu zemřít, ale nebudu žít jako otrok
  4. Jiří Ščobák: Jaká je situace na linii dotyku? Pomůže Rusku mobilizace?
  5. Adam Valček: Pri čudnom zákroku na súde sa NAKA pokúšala zmocniť utajených dokumentov
  6. Jiří Ščobák: Sú reformy Igora Matoviča (zvýšené prídavky na deti a daňové bonusy pre pracujúcich rodičov) dobrý nápad?
  7. Jiří Ščobák: Sluha národa: Recenze 1. řady seriálu s Volodymyrom Zelenskym
  8. Jiří Ščobák: Čo robiť, aby sme sa nezbláznili z inflácie? Máme infláciu riešiť?
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Bývalého špeciálneho prokurátora Dušana Kováčika privádzajú na súd.

Prvostupňový verdikt padol v septembri. Dostal 14 rokov.


14 h
Peter Tkačenko

Stámilióny už ministrovi financií nestačia, potrebuje miliardy.


17 h

Slovákov čaká štvrtý super na MS.


Jakub Bobovič 3 h
Logo podcastu Dobré ráno.

Chorvátsko a Turecko vycítili príležitosť.


a 2 ďalší 3 h

Blogy SME

  1. Štefan Vidlár: Pre pani Remišovú
  2. Miloš Svrček: SITUÁCIA NA UKRAJINE OVPLYVNÍ AJ BUDÚCU VÝSTAVBU DIAĽNICE CEZ ZEMPLÍN, KTORÁ SA STÁVA VÝZNAMNOU PRE CELÝ KARPATSKÝ REGIÓN
  3. Tomáš Vodvářka: Manželské toccaty a fugy - manželství snižuje riziko demence
  4. Irena Šimuneková: Túlačky Kremnicou a okolím – mesto a mestský hrad
  5. Jozef Sitko: Tentoraz ani slovo o politike ... (0d 01:00 hod. je článok tech. cenzúrovaný)
  6. Ján Marton: Ultradementná organizácia rezortu poľnohospodárstva bez poľnohospodárov.
  7. Peter Krivda Soliwarski: Túlačky XCIV - Zámok Žerotinských, Valašské Meziříčí /CZ/
  8. Lea Linerová: List začínajúcim učiteľom
  1. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť I) 22 779
  2. Miroslav Kocúr: Pápež sa pomýlil 7 978
  3. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť II) 7 369
  4. Jana Melišová: Skutočná cena za vojnu 7 278
  5. Jana Melišová: Pomalý pád na Wall Street sa zrejme ešte neskončil 6 095
  6. Vladimír Benčík: Zvitky od Mŕtveho mora - boli napísané pred 2000 rokmi, predpovedajú apokalypsu? 4 370
  7. EQUUS: Prvý 6-kolesový lesný traktor EQUUS. Čo všetko dokáže? 3 648
  8. Ivan Beňovič: Sankcie voči oligarchom vojnu na Ukrajine nezastavia 3 117
  1. Jiří Ščobák: Vydrží Rusko dlhú ekonomickú vojnu? Nevyčerpajú sa spojenci?
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925)
  3. Jiří Ščobák: Mohu zemřít, ale nebudu žít jako otrok
  4. Jiří Ščobák: Jaká je situace na linii dotyku? Pomůže Rusku mobilizace?
  5. Adam Valček: Pri čudnom zákroku na súde sa NAKA pokúšala zmocniť utajených dokumentov
  6. Jiří Ščobák: Sú reformy Igora Matoviča (zvýšené prídavky na deti a daňové bonusy pre pracujúcich rodičov) dobrý nápad?
  7. Jiří Ščobák: Sluha národa: Recenze 1. řady seriálu s Volodymyrom Zelenskym
  8. Jiří Ščobák: Čo robiť, aby sme sa nezbláznili z inflácie? Máme infláciu riešiť?

Už ste čítali?

SME.sk Minúta Najčítanejšie
SkryťZatvoriť reklamu