Mnohí Košičania, ktorí využívajú mestskú hromadnú dopravu (MHD), ani netušia, že viac ako sto autobusov a trolejbusy jazdilo celú zimu po meste s letnými pneumatikami.
KOŠICE. Pritom, ako vyplýva z policajných štatistík, jednou z najčastejších príčin dopravných nehôd, vrátane tých so smrteľnými následkami, je šmyk vozidla na klzkej vozovke.
Zimné pneumatiky len polovica
Keď minulý týždeň v noci zo stredy na štvrtok v meste husto snežilo, ráno mali práve vozidlá MHD veľké problémy.
"Počas rannej špičky dochádzalo k 10- až 15-minútovým meškaniam autobusov, keďže najmä v centre mesta a jeho okolí sa vozidlá šmýkali," povedala vtedy Monika Murová, hovorkyňa Dopravného podniku mesta Košice.
Preto je prinajmenšom zvláštne, že napriek ťažkostiam zákon vlastne umožňuje hazardovať so zdravím cestujúcich. Dopravný podnik má síce i autobusy vybavené zimnými pneumatikami, ale z celkového počtu viac ako 200 je takto "prezutá" len necelá polovica.
"Podľa zákona, aj vozidlá dopravného podniku sú povinné mať zimné pneumatiky, avšak povinnosť používať ich neplatí pre motorové vozidlá používané v obci, v súvislosti s plnením úloh na základe zmluvy o výkone vo verejnom záujme," zdôraznila Murová.
"Dohromady je v dopravnom podniku vybavených zimnými pneumatikami 100 autobusov, postupne budú takto vybavené všetky autobusy. Pokiaľ by zákonodarca považoval z hľadiska bezpečnosti a plynulosti cestnej premávky za potrebné používať zimné pneumatiky aj v meste, istotne by to v zákone bolo tak aj uvedené. DPMK dodržiava zákon a do lokalít, ktoré sa nachádzajú mimo územia mesta, premávajú autobusy so zimnými pneumatikami."
Vlani dal DPMK na pneumatiky pre autobusy a trolejbusy 130-tisíc eur, prezutie všetkých autobusov by stálo 148-tisíc a trolejbusov ďalších 33,3 tisíc eur. Murová zároveň argumentovala aj tým, že firma Kosit, ktorá sa stará o košické cesty, by ich mala stále udržiavať čisté a nešmykľavé.
Magistrát: V kompetencii DPMK
Podľa Jaroslava Vrábeľa z Magistrátu mesta Košice sú prioritou mesta pri zimnej údržbe práve trasy MHD. Na otázku, ako magistrát vníma to, že polovica autobusov a trolejbusy MHD jazdí aj v zime na letných pneumatikách, odpovedal: "Mesto to považuje za kompetenciu DPMK, pričom samospráva sa snaží vytvárať pre MHD čo najlepšie podmienky."
Paradoxy tzv. cestného zákona
V § 38 - osobitosti premávky v zimnom období sa v odseku 1 píše: Ak sa na vozovke nachádza súvislá snehová vrstva, ľad alebo námraza... motorové vozidlá kategórie M2 (sem patria aj autobusy a trolejbusy MHD - pozn. red.) musia byť vybavené takými pneumatikami (zimnými) aspoň na jednej z hnacích náprav v čase od 15. novembra do 31. marca..
(2) Ustanovenie odseku 1 neplatí... pre motorové vozidlo používané v obci v súvislosti s plnením úloh na základe zmluvy o výkone vo verejnom záujem podľa osobitného predpisu.
(3) Vodič motorového vozidla je povinný zabezpečiť splnenie podmienky podľa odseku 1, ak vzhľadom na ročné obdobie možno predpokladať, že na trase, ktorou bude s motorovým vozidlom prechádzať, bude sa na vozovke nachádzať súvislá snehová vrstva, ľad alebo námraza.
sam
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári