Sprievodcovia kontrolovali prevažne ranné spoje a pristihli množstvo cestujúcich bez lístka. Šlo prevažne o bezdomovcov. Aj v Košiciach je veľký problém s čiernymi pasažiermi a nie sú to len bezdomovci. Zaujímalo nás teda, aká je situácia u nás a či sa nechystá podobná akcia ako v Bratislave.
"V Košiciach sa okrem obvyklých robia takzvané sústredené kontroly pravidelne raz do mesiaca," dozvedeli sme sa od Moniky Murovej, hovorkyne DPMK. "Zúčastňujú sa na nich v ten deň všetci revízori DPMK." Podľa hovorkyne DPMK už dávnejšie urobil aj iné opatrenia, ktoré majú sťažiť čiernym pasažierom cestovanie v MDH. Na úsekoch, kde je zvýšená koncentrácia bezdomovcov či asociálnych občanov, je zavedený nástup cestujúcich len cez predné dvere vozidla. Ide napríklad o autobusovú linku 24 (zo železničnej stanice do Kokšova-Bakše). "Toto riešenie eliminuje prítomnosť cestujúcich, ktorí už svojou prítomnosťou znepríjemňujú cestu ostatným. Okrem toho aj prepravu 'čiernych pasažierov', ktorí nepoužívajú pri jazde MHD cestovné lístky. DPMK dávnejšie zaviedol nastupovanie cez predné dvere aj v linke 11. Hlavne preto, že premáva cez lokality, kde je zvýšený počet sociálne neprispôsobivých občanov."
V minulom roku prichytili revízori 22 805 cestujúcich bez cestovného lístka. Rok predtým to bolo 22 200. Momentálne beží iba tretí mesiac roka a DPMK eviduje už 5 450 prípadov ľudí, ktorí sa vozili zadarmo. "Iba 6 100 cestujúcich, ktorí v roku 2009 cestovali bez cestovného lístka, v tom istom roku svoju pohľadávku aj uhradilo. Dlh je 850-tisíc eur a ten je ďalej vymáhaný súdnou cestou." Pokuta za jazdu načierno je vo výške 100-násobku základného papierového lístka na 30 minút platného v tarifnom pásme T1, zakúpeného v predpredaji, to znamená 55,55 eura.
Ak cestujúci pri kontrole povie, že lístok má, ale si ho doma zabudol a vie ho dodatočne ukázať, môže tak urobiť za poplatok 10-násobku základného cestovného (5,50 eura). No len do 96 hodín (štyroch dní) počnúc nasledujúcim dňom od zistenia na prepravnej kontrole DPMK na Rooseveltovej 3. Ak cestujúci nezaplatí pokutu na mieste - vo vozidle revízorovi, tento prípad na základe hlásenia o porušení tarifných a prepravných podmienok je zaevidovaný ako pohľadávka. Po štyroch pracovných dňoch je zasielaná výzva na úhradu. Ak nie je uskutočnená úhrada v stanovenom termíne vo výzve, prípad sa odstupuje právnemu zástupcovi na vymáhanie súdnou cestou. Ak sa do toho "zamieša" exekútor, dlh môže narásť na vyše 2,5-násobok pokuty vrátane trov právneho zastúpenia. Úhradu penále stanovuje zákon a počíta sa od prvého dňa vzniku pohľadávky.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári