Do rozvoja cyklodopravy investovalo mesto 125-tisíc eur.
KOŠICE. Cyklochodník pri Východoslovenskej vodárenskej spoločnosti na Komenského ulici vyzerá dosť nezvyčajne. Obchádza priestor vchodu do budovy po parkovisku a po niekoľkých metroch sa vracia späť na chodník. Je vyznačený nielen zelenou farbou, ale aj červeno-bielymi stĺpikmi.
Zrušili parkovanie
Takéto riešenie sa mnohým nepozdáva. Malá okľuka im síce neprekáža, ale je to na úkor šiestich parkovacích miest a púta to pozornosť okoloidúcich. Tí len krútia hlavou nad takým dopravným riešením.
"Je to štandardné," vyjadril sa vedúci komunikačného referátu magistrátu Jaroslav Vrábeľ. "Cyklotrasa sa robila na základe projektu schváleného dopravnou políciou a po dohode s Cyklistickou úniou mesta Košice. Súčasný stav je kvôli úzkemu chodníku jediným technicky možným riešením, ktoré umožňuje bezkolízne pokračovanie združeného cyklochodníka bez prerušenia. Rešpektuje tiež zámer mesta uprednostňovať ekologické formy dopravy. Preferencia chodcov a cyklistov je v niektorých prípadoch možná iba na úkor automobilovej dopravy."
Cyklisti mali iné predstavy
Cyklistická únia mesta Košice navrhovala iné riešenie. "Je to vec projektantov. Cyklistom to nerobí problém. Urobilo sa to tak kvôli bezpečnosti. My sme navrhovali, aby sa jazdilo po ceste po oboch stranách jednosmerne a nie po jednom cyklochodníku obojsmerne. Cesta by sa vrátila na dynamické využitie. Teraz sú tam iba bezplatné parkoviská, z ktorých mesto nemá žiaden príjem. Štandardná cyklistická cesta má byť jednosmerná. Bežne v Európe je odstupňovaná. Nižšie od chodníka je pás pre cyklistov a o stupeň nižšie je cesta," uviedol šéf únie Karol Labaš.
Dopravný expert: Nedostatkov je viac
Cyklistický chodník má mať podľa normy dva jednosmerné oddelené pásy šírky 1,5 metra. V stiesnených podmienkach je prípustná 1,25 v prípade samostatného cyklistického chodníka alebo ak je budovaný v dotyku s komunikáciou pre motorové vozidlá. Ak ide o cyklistický chodník ako súčasť chodníka pre peších, oddelený deliacim pásom, môže byť šírka pásu 1 meter pre jeden pás.
"Úpravou chodníka sa zrušili potrebné parkovacie miesta a cyklisti jazdia aj tak rovno. Nehľadiac na skutočnosť, že v tomto mieste dochádza k priamemu dotyku cyklistického chodníka s komunikáciou pre motorové vozidlá a minimálna šírka cyklochodníka by tu teda mala byť 2,5 metra, výhrady mám k dopravnému značeniu. Pre vodičov motorových vozidiel, premávajúcich po súbežnej komunikácii, je chaotické, zle viditeľné a chýbajú značky Priechod pre cyklistov," vyjadril sa dopravný expert Pavel Titl.
Komenského mali cyklisti obísť
Uprednostnil by pôvodnú koncepciu Útvaru hlavného architekta schválenú mestským zastupiteľstvom. Navrhnuté bolo cyklistické prepojenie Lokomotíva - Komenského - Vysokoškolská - areál TU - podjazd pri Miestnom úrade Staré Mesto s pokračovaním po Moyzesovej, resp. k Námestiu Maratónu mieru.
"Mesto sa schválenou koncepciou neriadilo a zvolilo riešenie prerozdeľovania existujúcich chodníkov pre peších bez výstavby nových samostatných cyklistických pruhov. Chodcom tak zostáva zúžený peší koridor. Zatiaľ čo po chodníku pred SPŠS prejde cez deň viac ako 2-tisíc chodcov, tak za ten istý čas prejde tadiaľ maximálne 10 - 15 cyklistov. Z toho mnohí jazdia stále po komunikácii. Aj z dôvodu, že na pôvodnú komunikáciu neboli osadené zákazové značky pre vjazd cyklistov," dodal P. Titl.
Kveta Podhorská
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári