Korzár logo Korzár Košice
Utorok, 10. december, 2019 | Meniny má Radúz

Astronómovia našli pri Vyšnom Klátove zvyšky meteoritu

Slovenskí astronómovia objavili úlomky meteoritu, ktorý spadol na zem 28. februára krátko pred polnocou pri Košiciach. Pri obci Vyšný Klátov západne od Košíc našli astronómovia 64 úlomkov meteoritov.

Úlomky meteoritu hľadalo 22 pracovníkov počas šiestich dní, v teréne strávili 588 hodín a prešli oblasť veľkú približne 20 km štvorcových. Na snímke pózujú zúčastnení nálezcovia.Úlomky meteoritu hľadalo 22 pracovníkov počas šiestich dní, v teréne strávili 588 hodín a prešli oblasť veľkú približne 20 km štvorcových. Na snímke pózujú zúčastnení nálezcovia.(Zdroj: TASR/Lukáš Furcoň)

Agentúrny materiál sme nahradili autorským článkom redakcie Korzára.

Slovenským astronómom sa podarilo nájsť kúsky záhadného meteoritu, ktorý 28. februára dopadol neďaleko Košíc - v blízkosti obce Vyšný Klatov. Objav označujú vo svojom fachu za jednoznačnú svetovú udalosť roka. Zo 40- tisícov meteoritov, ktoré doteraz ľudia našli na Zemi, je košický v histórii astronómie totiž len 15. na svete, o ktorom budeme vedieť, skadiaľ z vesmíru vlastne prišiel a kade lietal.

VYŠNÝ KLÁTOV/STARÁ LESNÁ. "Ešte si ani celkom len nevieme uvedomiť význam, čo sa nám podarilo dostať do rúk," hovorí astronóm Slovenskej akadémie vied Ján Svoreň. Ten s kolegami priznáva neopakovateľné emócie z fascinujúceho nálezu.

Vážil tony

Prvý úlomok našiel astronóm Juraj Tóth 20. marca pri dedinke Vyšný Klátov neďaleko Košíc. Hneď na to s kolegami a študentmi vo vojenskej rojnici počas šiestich dní doslova prečesali okolitú lúku a les. Podarilo sa im zozbierať 64 úlomkov meteoritu o celkovej hmotnosti 3,92 kilogramu. Najväčší mal vyše 11,8 centimetra a 2,19 kila. Najmenší len 8 milimetrov a 57 gramov. Pôvodný meteorit vážil tony. Pri prechode atmosférou však jeho drvivá časť zhorela.

Tajomstvo odhalené

Do dneška objav prísne utajovali. V médiách sa objavovali informácie, že na čiernom trhu by gram meteoritu stál viac ako 500 dolárov. "V skutočnosti podľa podobného meteoritu v Kanade skôr len 36 dolárov. U nás sa ale predávať nesmú, nálezcovia sú ho povinní odovzdať vedcom," hovorí Tóth. Zároveň však hovorí o lákavej odmene. "Okrem symbolickej finančnej čiastky meno nálezcu bude večné veky sprevádzať vystavený exponát."

Bude sa volať Košice

J. Svoreň o nachádzaní úlomkov hovorí ako o nie ľahkej fuške. "V lístí a v lese najmä maličké úlomky takmer nevidieť. Je to veru niekoľkonásobne ťažšie ako hľadať huby," povedal. Extrémne náročné však bolo identifikovať približné miesto dopadu. Ako na potvoru v čase pádu pre búrku boli vypnuté špeciálne prístroje na záznam dopadov vesmírnych telies. Z úlohy nájsť meteorit sa tak stala doslova napínavá detektívka.

"Tu by sme bez pomoci maďarských a českých kolegov nezistili vôbec nič, preto im patrí vďaka," povedal Tóth. Vedci tak museli skladať pátraciu mozaiku záhady aj na základe nepresných záznamov priemyselných kamier, či svedectiev náhodných svedkov. Meteorit dostane názov Košice.

Neskutočne cenný nález

Košický nález je senzačný tým, že spomedzi 40-tisíc človekom doteraz nájdených meteoritov bude len pätnásty, ktorého vedci budú môcť presne vypočítať dráhu jeho letu počas pobytu vo vesmíre. "To neskutočne zvyšuje jeho vedeckú hodnotu. Pretože spojené údaje o jeho zložení a dráhe nám dajú cenné informácie o vzniku a vývoji planét a vesmírnych telies z oblasti, kde lietal," spresnil J. Tóth. Tak sa napríklad dá veľa zistiť, ako a kedy vznikala Venuša bez vysielania drahých vesmírnych sond. Presné výpočty a zisťovanie údajov o košickom meteorite vedcov ešte len čakajú. Aj v rámci Slovenska ide o národný unikát. "Je to prvý meteorit, ktorý k nám dopadol po 115 rokoch. Je krásne byť pritom, veď nevieme, či na ďalší bude znova treba čakať 100 rokov," dodal Tóth.

Vyšný Klátov sa stal slávnym

Väčšina obyvateľov obce Vyšný Klátov dnes dopoludnia ešte ani netušila, že vedci objavili vzácne úlomky nebeského návštevníka iba "pár metrov" od ich domov a ich obec sa dostane do slovenských i svetových správ.

VYŠNÝ KLÁTOV. Meteority dopadli západne od obce. Aj keď chcú vedci miesto utajiť najmä pred amatérskymi hľadačmi meteoritov, nám pomohla pri identifikácii vysokoškoláčka Marcela. Študuje v Košiciach a bola v tíme vedcov, ktorí hľadali pri Klátove. Marcele samej sa pošťastilo nájsť až štyri menšie kusy.

"Bol to neuveriteľný zážitok," povedala nám včera. "Do tímu hľadačov sa hlásili starší i mladí, pred výpravou do Klátova vládlo medzi nami veľké vzrušenie. Všetky nájdené meteority skúmajú pracovníci Slovenskej akadémie vied v Bratislave. Pretože je možné, že ešte neboli nájdené všetky úlomky meteoru, astronómovia sa chystajú hľadať v uvedenej lokalite ďalej."

Meteority alebo železná ruda?

Ondrej Jusko, starosta V. Klátova o návšteve astronómov v jeho "kráľovstve" a ich pátraní nevedel.

"Predstavte si, že mi nikto o tom nič nepovedal, len švagriná mi volala z Košíc, vraj ktosi našiel u nás kus kameňa z toho meteoru," tvrdil nám včera v Klátove. "Syn mi zas volal, že asi budeme v obci slávni, lebo dcéra jeho kolegu našla tak pred týždňom u nás kúsok meteoritu. Syn mojej pracovníčky ho videl letieť, zbadal cez okno veľký záblesk a počul hrmot. Nechce sa mi veriť tomu, že naozaj našli meteority."

Včera popoludní sa už v Klátove o ničom inom nehovorilo ako o meteoritoch. Niektorí si z toho robili srandu a vtipkovali o pozdrave zelených mužíčkov z Marsu, našli sa však i mrzúti, ktorí z objavu vedcov zrovna veľkú radosť nemali.

"Ak je to pravda, nech nás ochraňujú všetci svätí," zaželal si starší ujko pri pohľade na miesto dopadu meteoritov. "Keď sa toto rozchýri v telke a novinách, možno zajtra alebo v piatok tu budeme mať kopu zvedavcov a hlavne meteorokopov. Toto nám bol čert dlžný, čo ak to tam všetko rozryjú a rozkopú. Keby to bolo na mne, hnal by som ich všetkých preč svinským krokom."

sam
Jana Budzová: Fascinujúci pocit

Ako druhý úlomok v poradí našla košická študentka biofyziky Jana Budzová. Tá včera vôbec neskrývala emócie a vzrušenie. "Je to neopísateľný a fascinujúci pocit objaviť a držať niečo také v ruke. Lebo keď si človek uvedomí, že kde len nedávno sa táto hmota nachádzala a skadiaľ prichádza." Aj keď Janka neštuduje astronómiu, hovorí, že ju zaujíma odjakživa. Teraz bude mať k nej ešte bližšie.

toti

Úlomky meteoritu z Vyšného Klátova.

Foto: TASR/Lukáš Furcoň

Juraj Tóth z UK, nálezca prvého úlomku meteoritu.

Foto: TASR/Lukáš Furcoň

Najčítanejšie na Košice Korzár

Inzercia - Tlačové správy

1. Deti potrebujú na Vianoce rodinu. Drahé dary ju nenahradia
  2. Nákup darčekov môže byť tento týždeň výhodnejší
  3. Aj po tridsiatke stále hýria. Čo bráni mladým vyrásť?
  4. 7 tipov, ako zariadiť malú kuchyňu
  5. Rezerváciou first moment dovolenky viete ušetriť aj 40% z ceny
  6. ​​​​​​​Darujte pod stromček stolovú hru o Gorile
  7. SME.sk dosiahlo v novembri rekordný počet predplatiteľov
  8. Athleisure: V športových legínach do mesta aj na šport
  9. Výnos 5,5 % alebo 15 % p.a.?
  10. Dotácie stlačili cenu ekologických Volkswagenov na minimum
  1. ŠKODA AUTO Slovensko vysadila v Petržalke stromovú alej
  2. Predíďte úniku dokumentov. Označkujte ich
  3. Nákup darčekov môže byť tento týždeň výhodnejší
  4. Aj po tridsiatke stále hýria. Čo bráni mladým vyrásť?
  5. Prohibition of competition after employment termination
  6. Family winter paradise - Bachledka Ski & Sun
  7. Čo znamená spomalenie hospodárskeho rastu pre Slovensko?
  8. Deti potrebujú na Vianoce rodinu. Drahé dary ju nenahradia
  8. SME.sk dosiahlo v novembri rekordný počet predplatiteľov 8 531
  9. Čo chýba deťom v pestúnskych rodinách? Láska to nie je 7 904
  10. Agadir je úplne iný ako zvyšok Maroka 7 890

Téma: Astronómia

Článok je zaradený aj do ďalších tém Vesmír

Neprehliadnite tiež

Robotníci opúšťajú stavenisko pri zničenej bytovke krátko pred 14. hodinou potom, čo bol nahlásený malý únik plynu. Situácia je podľa SPP distribúcia pod kontrolou a únik zastavili.
Hasiči v jednej z prvých fáz zásahu pri piatkovom požiari.

Petícia zabrala. Investor posunie obchodný dom v Košiciach

Starosta a nespokojní obyvatelia boli vyjednávať v Bratislave.

Občianska iniciatíva mala zmysel. Stavba má byť ďalej od obyvateľov.

Diaľničný úsek Budimír - Bidovce otvoria 16. decembra

Západný obchvat Prešova by mal byť hotový v lete 2021.

Motoristi budú po diaľničnom úsek Budimír - Bidovce jazdiť od polovice decembra.

Hlavné správy zo Sme.sk

Polícia pred nemocnicou v Ostrave, kde došlo k útoku.
Per Gessle a Marie Fredriksson.
Už v utorok začnú navážať k bytovke vrstvy makadamu, aby mechanizmy, ktoré ju budú rozoberať, nepoškodili inžinierske siete.
Cynická obluda

Nová Putinova reprezentácia

Rusko bolo vylúčené zo všetkých významných podujatí. To ale neznamená, že by zrazu nemal kto reprezentovať.

Už ste čítali?