Korzár logo Korzár Košice
Štvrtok, 21. marec, 2019 | Meniny má Blahoslav
Nájdete nás na webe

Astronómovia našli pri Vyšnom Klátove zvyšky meteoritu

Slovenskí astronómovia objavili úlomky meteoritu, ktorý spadol na zem 28. februára krátko pred polnocou pri Košiciach. Pri obci Vyšný Klátov západne od Košíc našli astronómovia 64 úlomkov meteoritov.

Úlomky meteoritu hľadalo 22 pracovníkov počas šiestich dní, v teréne strávili 588 hodín a prešli oblasť veľkú približne 20 km štvorcových. Na snímke pózujú zúčastnení nálezcovia.Úlomky meteoritu hľadalo 22 pracovníkov počas šiestich dní, v teréne strávili 588 hodín a prešli oblasť veľkú približne 20 km štvorcových. Na snímke pózujú zúčastnení nálezcovia.(Zdroj: TASR/Lukáš Furcoň)

Agentúrny materiál sme nahradili autorským článkom redakcie Korzára.

Slovenským astronómom sa podarilo nájsť kúsky záhadného meteoritu, ktorý 28. februára dopadol neďaleko Košíc - v blízkosti obce Vyšný Klatov. Objav označujú vo svojom fachu za jednoznačnú svetovú udalosť roka. Zo 40- tisícov meteoritov, ktoré doteraz ľudia našli na Zemi, je košický v histórii astronómie totiž len 15. na svete, o ktorom budeme vedieť, skadiaľ z vesmíru vlastne prišiel a kade lietal.

VYŠNÝ KLÁTOV/STARÁ LESNÁ. "Ešte si ani celkom len nevieme uvedomiť význam, čo sa nám podarilo dostať do rúk," hovorí astronóm Slovenskej akadémie vied Ján Svoreň. Ten s kolegami priznáva neopakovateľné emócie z fascinujúceho nálezu.

Vážil tony

Prvý úlomok našiel astronóm Juraj Tóth 20. marca pri dedinke Vyšný Klátov neďaleko Košíc. Hneď na to s kolegami a študentmi vo vojenskej rojnici počas šiestich dní doslova prečesali okolitú lúku a les. Podarilo sa im zozbierať 64 úlomkov meteoritu o celkovej hmotnosti 3,92 kilogramu. Najväčší mal vyše 11,8 centimetra a 2,19 kila. Najmenší len 8 milimetrov a 57 gramov. Pôvodný meteorit vážil tony. Pri prechode atmosférou však jeho drvivá časť zhorela.

Tajomstvo odhalené

Do dneška objav prísne utajovali. V médiách sa objavovali informácie, že na čiernom trhu by gram meteoritu stál viac ako 500 dolárov. "V skutočnosti podľa podobného meteoritu v Kanade skôr len 36 dolárov. U nás sa ale predávať nesmú, nálezcovia sú ho povinní odovzdať vedcom," hovorí Tóth. Zároveň však hovorí o lákavej odmene. "Okrem symbolickej finančnej čiastky meno nálezcu bude večné veky sprevádzať vystavený exponát."

Bude sa volať Košice

J. Svoreň o nachádzaní úlomkov hovorí ako o nie ľahkej fuške. "V lístí a v lese najmä maličké úlomky takmer nevidieť. Je to veru niekoľkonásobne ťažšie ako hľadať huby," povedal. Extrémne náročné však bolo identifikovať približné miesto dopadu. Ako na potvoru v čase pádu pre búrku boli vypnuté špeciálne prístroje na záznam dopadov vesmírnych telies. Z úlohy nájsť meteorit sa tak stala doslova napínavá detektívka.

"Tu by sme bez pomoci maďarských a českých kolegov nezistili vôbec nič, preto im patrí vďaka," povedal Tóth. Vedci tak museli skladať pátraciu mozaiku záhady aj na základe nepresných záznamov priemyselných kamier, či svedectiev náhodných svedkov. Meteorit dostane názov Košice.

Neskutočne cenný nález

Košický nález je senzačný tým, že spomedzi 40-tisíc človekom doteraz nájdených meteoritov bude len pätnásty, ktorého vedci budú môcť presne vypočítať dráhu jeho letu počas pobytu vo vesmíre. "To neskutočne zvyšuje jeho vedeckú hodnotu. Pretože spojené údaje o jeho zložení a dráhe nám dajú cenné informácie o vzniku a vývoji planét a vesmírnych telies z oblasti, kde lietal," spresnil J. Tóth. Tak sa napríklad dá veľa zistiť, ako a kedy vznikala Venuša bez vysielania drahých vesmírnych sond. Presné výpočty a zisťovanie údajov o košickom meteorite vedcov ešte len čakajú. Aj v rámci Slovenska ide o národný unikát. "Je to prvý meteorit, ktorý k nám dopadol po 115 rokoch. Je krásne byť pritom, veď nevieme, či na ďalší bude znova treba čakať 100 rokov," dodal Tóth.

Vyšný Klátov sa stal slávnym

Väčšina obyvateľov obce Vyšný Klátov dnes dopoludnia ešte ani netušila, že vedci objavili vzácne úlomky nebeského návštevníka iba "pár metrov" od ich domov a ich obec sa dostane do slovenských i svetových správ.

VYŠNÝ KLÁTOV. Meteority dopadli západne od obce. Aj keď chcú vedci miesto utajiť najmä pred amatérskymi hľadačmi meteoritov, nám pomohla pri identifikácii vysokoškoláčka Marcela. Študuje v Košiciach a bola v tíme vedcov, ktorí hľadali pri Klátove. Marcele samej sa pošťastilo nájsť až štyri menšie kusy.

"Bol to neuveriteľný zážitok," povedala nám včera. "Do tímu hľadačov sa hlásili starší i mladí, pred výpravou do Klátova vládlo medzi nami veľké vzrušenie. Všetky nájdené meteority skúmajú pracovníci Slovenskej akadémie vied v Bratislave. Pretože je možné, že ešte neboli nájdené všetky úlomky meteoru, astronómovia sa chystajú hľadať v uvedenej lokalite ďalej."

Meteority alebo železná ruda?

Ondrej Jusko, starosta V. Klátova o návšteve astronómov v jeho "kráľovstve" a ich pátraní nevedel.

"Predstavte si, že mi nikto o tom nič nepovedal, len švagriná mi volala z Košíc, vraj ktosi našiel u nás kus kameňa z toho meteoru," tvrdil nám včera v Klátove. "Syn mi zas volal, že asi budeme v obci slávni, lebo dcéra jeho kolegu našla tak pred týždňom u nás kúsok meteoritu. Syn mojej pracovníčky ho videl letieť, zbadal cez okno veľký záblesk a počul hrmot. Nechce sa mi veriť tomu, že naozaj našli meteority."

Včera popoludní sa už v Klátove o ničom inom nehovorilo ako o meteoritoch. Niektorí si z toho robili srandu a vtipkovali o pozdrave zelených mužíčkov z Marsu, našli sa však i mrzúti, ktorí z objavu vedcov zrovna veľkú radosť nemali.

"Ak je to pravda, nech nás ochraňujú všetci svätí," zaželal si starší ujko pri pohľade na miesto dopadu meteoritov. "Keď sa toto rozchýri v telke a novinách, možno zajtra alebo v piatok tu budeme mať kopu zvedavcov a hlavne meteorokopov. Toto nám bol čert dlžný, čo ak to tam všetko rozryjú a rozkopú. Keby to bolo na mne, hnal by som ich všetkých preč svinským krokom."

sam
Jana Budzová: Fascinujúci pocit

Ako druhý úlomok v poradí našla košická študentka biofyziky Jana Budzová. Tá včera vôbec neskrývala emócie a vzrušenie. "Je to neopísateľný a fascinujúci pocit objaviť a držať niečo také v ruke. Lebo keď si človek uvedomí, že kde len nedávno sa táto hmota nachádzala a skadiaľ prichádza." Aj keď Janka neštuduje astronómiu, hovorí, že ju zaujíma odjakživa. Teraz bude mať k nej ešte bližšie.

toti

Úlomky meteoritu z Vyšného Klátova.

Foto: TASR/Lukáš Furcoň

Juraj Tóth z UK, nálezca prvého úlomku meteoritu.

Foto: TASR/Lukáš Furcoň

Najčítanejšie na Košice Korzár

Inzercia - Tlačové správy

1. Premýšľate o aute do 10 000 eur? Poradíme vám, ako nenaletieť
  2. Tablet nie je na všetko, ale v tomto dokáže zázraky
  3. Žiaci sa šikanovali, dnes si pomáhajú. Pomohlo sedem krokov
  4. Doplňte si knižnicu o svetovú klasiku už od 99 centov
  5. Investment Advisory Guide for Slovakia
  6. Jazdili sme na novom Volkswagene T-Cross!
  7. Slovensko čaká najdôležitejšie politické rozhodnutie roka
  8. Obľúbené Tunisko sa vracia do ponuky dovoleniek na rok 2019
  9. Máte pri čítaní „krátke ruky“? Vitajte vo svete štyridsiatnikov
  10. Test LG OLED B8: špičkový 4K televízor za cenu, akú ste nečakali
  1. Tablet nie je na všetko, ale v tomto dokáže zázraky
  2. Recenze youtubera JeezyJ: jak dopadla autokamera Mio MiVue 785 ?
  3. Burza pracovných príležitostí opäť na Stavebnej fakulte STU
  4. Počet ochorení na rakovinu stále stúpa. Nepodceňujte prevenciu
  5. Doplňte si knižnicu o svetovú klasiku už od 99 centov
  6. Žiaci sa šikanovali, dnes si pomáhajú. Pomohlo sedem krokov
  7. Forum Prešov má platné stavebné povolenie a začína s výstavbou
  8. Slávnostná inaugurácia rektora a dekanov fakúlt EU v Bratislave
  9. Investment Advisory Guide for Slovakia
  10. Ako naučiť vaše deti správne zaobchádzať s peniazmi?
  1. Slovensko čaká najdôležitejšie politické rozhodnutie roka 26 743
  2. Premýšľate o aute do 10 000 eur? Poradíme vám, ako nenaletieť 22 920
  3. Žiaci sa šikanovali, dnes si pomáhajú. Pomohlo sedem krokov 19 765
  4. Obľúbené Tunisko sa vracia do ponuky dovoleniek na rok 2019 13 090
  5. Prievidzská firma je malý zázrak. Uznáva ju americké letectvo 12 809
  6. Netradičná dovolenka? Plavba Stredomorím aj s letenkami v cene 11 235
  7. Test LG OLED B8: špičkový 4K televízor za cenu, akú ste nečakali 7 653
  8. Doplňte si knižnicu o svetovú klasiku už od 99 centov 7 482
  9. Máte pri čítaní „krátke ruky“? Vitajte vo svete štyridsiatnikov 7 356
  10. Forum Prešov má platné stavebné povolenie a začína s výstavbou 5 239

Téma: Astronómia

Článok je zaradený aj do ďalších tém Vesmír

Neprehliadnite tiež

Pri nehode prišiel o časť lebky. Veľký talent znova hrá futbal

Martina Murcka skúšali kluby z Manchestru, stále sníva o Anglicku.

Súčasná podoba futbalistu Martina Murcka. Autonehoda mu zanechala estetickú ujmu na pravej strane hlavy.
Trojica s najvyšším primátorským platom na východe - Polaček, Danko a Zahorčák.

Košice odvolali hlavnú architektku mesta

Po šéfke stavebného úradu končí na stoličke aj Királyová.

Na vedúcej funkcii pôsobila Petronela Királyová od roku 2012.
Zľava v popredí: Justin Buzzeo z HK Poprad a Marcel Haščák z HC Košice.

Sučku Tinu utýrali takmer na smrť. Dostali výchovné tresty

Chlapci z osady v Sokoľanoch chceli psa usmrtiť, lebo nemali čo jesť.

Sučka musela veľmi trpieť.

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Mistrík odstúpil z prezidentského súboja, podporil Čaputovú

Mistríkovo rozhodnutie ocenil aj prezident Kiska a tiež podporil Čaputovú.

KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Toto by Čaputová nemala zahodiť

Po dvadsiatich rokoch môže prvé kolo vyhrať blok mimo Smeru a HZDS.

AUTO

Prichádza malé SUV Škoda Kamiq. Aké sú naše prvé dojmy?

Zaboduje priestorom aj bohatou výbavou.

Už ste čítali?