Korzár logo Korzár Košice
Nedeľa, 22. júl, 2018 | Meniny má Magdaléna
Nájdete nás na webe

Astronómovia našli pri Vyšnom Klátove zvyšky meteoritu

Slovenskí astronómovia objavili úlomky meteoritu, ktorý spadol na zem 28. februára krátko pred polnocou pri Košiciach. Pri obci Vyšný Klátov západne od Košíc našli astronómovia 64 úlomkov meteoritov.

Úlomky meteoritu hľadalo 22 pracovníkov počas šiestich dní, v teréne strávili 588 hodín a prešli oblasť veľkú približne 20 km štvorcových. Na snímke pózujú zúčastnení nálezcovia.(Zdroj: TASR/Lukáš Furcoň)

Agentúrny materiál sme nahradili autorským článkom redakcie Korzára.

Slovenským astronómom sa podarilo nájsť kúsky záhadného meteoritu, ktorý 28. februára dopadol neďaleko Košíc - v blízkosti obce Vyšný Klatov. Objav označujú vo svojom fachu za jednoznačnú svetovú udalosť roka. Zo 40- tisícov meteoritov, ktoré doteraz ľudia našli na Zemi, je košický v histórii astronómie totiž len 15. na svete, o ktorom budeme vedieť, skadiaľ z vesmíru vlastne prišiel a kade lietal.

VYŠNÝ KLÁTOV/STARÁ LESNÁ. "Ešte si ani celkom len nevieme uvedomiť význam, čo sa nám podarilo dostať do rúk," hovorí astronóm Slovenskej akadémie vied Ján Svoreň. Ten s kolegami priznáva neopakovateľné emócie z fascinujúceho nálezu.

Vážil tony

Prvý úlomok našiel astronóm Juraj Tóth 20. marca pri dedinke Vyšný Klátov neďaleko Košíc. Hneď na to s kolegami a študentmi vo vojenskej rojnici počas šiestich dní doslova prečesali okolitú lúku a les. Podarilo sa im zozbierať 64 úlomkov meteoritu o celkovej hmotnosti 3,92 kilogramu. Najväčší mal vyše 11,8 centimetra a 2,19 kila. Najmenší len 8 milimetrov a 57 gramov. Pôvodný meteorit vážil tony. Pri prechode atmosférou však jeho drvivá časť zhorela.

Tajomstvo odhalené

Do dneška objav prísne utajovali. V médiách sa objavovali informácie, že na čiernom trhu by gram meteoritu stál viac ako 500 dolárov. "V skutočnosti podľa podobného meteoritu v Kanade skôr len 36 dolárov. U nás sa ale predávať nesmú, nálezcovia sú ho povinní odovzdať vedcom," hovorí Tóth. Zároveň však hovorí o lákavej odmene. "Okrem symbolickej finančnej čiastky meno nálezcu bude večné veky sprevádzať vystavený exponát."

Bude sa volať Košice

J. Svoreň o nachádzaní úlomkov hovorí ako o nie ľahkej fuške. "V lístí a v lese najmä maličké úlomky takmer nevidieť. Je to veru niekoľkonásobne ťažšie ako hľadať huby," povedal. Extrémne náročné však bolo identifikovať približné miesto dopadu. Ako na potvoru v čase pádu pre búrku boli vypnuté špeciálne prístroje na záznam dopadov vesmírnych telies. Z úlohy nájsť meteorit sa tak stala doslova napínavá detektívka.

"Tu by sme bez pomoci maďarských a českých kolegov nezistili vôbec nič, preto im patrí vďaka," povedal Tóth. Vedci tak museli skladať pátraciu mozaiku záhady aj na základe nepresných záznamov priemyselných kamier, či svedectiev náhodných svedkov. Meteorit dostane názov Košice.

Neskutočne cenný nález

Košický nález je senzačný tým, že spomedzi 40-tisíc človekom doteraz nájdených meteoritov bude len pätnásty, ktorého vedci budú môcť presne vypočítať dráhu jeho letu počas pobytu vo vesmíre. "To neskutočne zvyšuje jeho vedeckú hodnotu. Pretože spojené údaje o jeho zložení a dráhe nám dajú cenné informácie o vzniku a vývoji planét a vesmírnych telies z oblasti, kde lietal," spresnil J. Tóth. Tak sa napríklad dá veľa zistiť, ako a kedy vznikala Venuša bez vysielania drahých vesmírnych sond. Presné výpočty a zisťovanie údajov o košickom meteorite vedcov ešte len čakajú. Aj v rámci Slovenska ide o národný unikát. "Je to prvý meteorit, ktorý k nám dopadol po 115 rokoch. Je krásne byť pritom, veď nevieme, či na ďalší bude znova treba čakať 100 rokov," dodal Tóth.

Vyšný Klátov sa stal slávnym

Väčšina obyvateľov obce Vyšný Klátov dnes dopoludnia ešte ani netušila, že vedci objavili vzácne úlomky nebeského návštevníka iba "pár metrov" od ich domov a ich obec sa dostane do slovenských i svetových správ.

VYŠNÝ KLÁTOV. Meteority dopadli západne od obce. Aj keď chcú vedci miesto utajiť najmä pred amatérskymi hľadačmi meteoritov, nám pomohla pri identifikácii vysokoškoláčka Marcela. Študuje v Košiciach a bola v tíme vedcov, ktorí hľadali pri Klátove. Marcele samej sa pošťastilo nájsť až štyri menšie kusy.

"Bol to neuveriteľný zážitok," povedala nám včera. "Do tímu hľadačov sa hlásili starší i mladí, pred výpravou do Klátova vládlo medzi nami veľké vzrušenie. Všetky nájdené meteority skúmajú pracovníci Slovenskej akadémie vied v Bratislave. Pretože je možné, že ešte neboli nájdené všetky úlomky meteoru, astronómovia sa chystajú hľadať v uvedenej lokalite ďalej."

Meteority alebo železná ruda?

Ondrej Jusko, starosta V. Klátova o návšteve astronómov v jeho "kráľovstve" a ich pátraní nevedel.

"Predstavte si, že mi nikto o tom nič nepovedal, len švagriná mi volala z Košíc, vraj ktosi našiel u nás kus kameňa z toho meteoru," tvrdil nám včera v Klátove. "Syn mi zas volal, že asi budeme v obci slávni, lebo dcéra jeho kolegu našla tak pred týždňom u nás kúsok meteoritu. Syn mojej pracovníčky ho videl letieť, zbadal cez okno veľký záblesk a počul hrmot. Nechce sa mi veriť tomu, že naozaj našli meteority."

Včera popoludní sa už v Klátove o ničom inom nehovorilo ako o meteoritoch. Niektorí si z toho robili srandu a vtipkovali o pozdrave zelených mužíčkov z Marsu, našli sa však i mrzúti, ktorí z objavu vedcov zrovna veľkú radosť nemali.

"Ak je to pravda, nech nás ochraňujú všetci svätí," zaželal si starší ujko pri pohľade na miesto dopadu meteoritov. "Keď sa toto rozchýri v telke a novinách, možno zajtra alebo v piatok tu budeme mať kopu zvedavcov a hlavne meteorokopov. Toto nám bol čert dlžný, čo ak to tam všetko rozryjú a rozkopú. Keby to bolo na mne, hnal by som ich všetkých preč svinským krokom."

sam
Jana Budzová: Fascinujúci pocit

Ako druhý úlomok v poradí našla košická študentka biofyziky Jana Budzová. Tá včera vôbec neskrývala emócie a vzrušenie. "Je to neopísateľný a fascinujúci pocit objaviť a držať niečo také v ruke. Lebo keď si človek uvedomí, že kde len nedávno sa táto hmota nachádzala a skadiaľ prichádza." Aj keď Janka neštuduje astronómiu, hovorí, že ju zaujíma odjakživa. Teraz bude mať k nej ešte bližšie.

toti

Úlomky meteoritu z Vyšného Klátova.

Foto: TASR/Lukáš Furcoň

Juraj Tóth z UK, nálezca prvého úlomku meteoritu.

Foto: TASR/Lukáš Furcoň

Najčítanejšie na Košice Korzár

Inzercia - Tlačové správy

1. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  2. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  3. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  4. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  5. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  6. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  7. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  8. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  9. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení
  10. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia
  1. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  2. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  3. Najpredávanejšou jazdenkou v tuzemsku bola Škoda Octavia
  4. Gopass-dovolenka, ktorá sa oplatí
  5. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  6. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  7. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  8. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  9. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  10. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  1. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 35 077
  2. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo? 23 298
  3. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 16 535
  4. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska 15 237
  5. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 9 757
  6. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť 5 386
  7. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 5 040
  8. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 3 514
  9. Špeciálna príloha: Krížovky na leto 2 815
  10. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia 2 681

Téma: Astronómia

Článok je zaradený aj do ďalších tém Vesmír

Neprehliadnite tiež

Zamestnanca knižnice odsúdili za sexuálne zneužívanie klientov

Jeden súd ho poslal za mreže, druhý ho potrestal iba podmienečne.

Vozili Masaryka či Dubčeka. V Košiciach sa predviedli vozňové veterány

Lákal najmä seniorský parný rušeň Zelený Anton.

Mnohé z tatranských kúpeľov sú už minulosťou

Kúpeľný ráz už stratilo Štrbské Pleso, či Tatranská Lomnica.

Žije v nich pár ľudí. Aj najmenšie obce majú svoje krásy

Malebný kraj a nádherná príroda robí z týchto miest rozprávku.

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Môj dom, môj hrad. Sternbergovci si to môžu povedať už 800 rokov

So súrodencami sa tu pretekali na trojkolkách, pre miestnych robili omše. Na súkromnom hrade Český Šternberk hradný pán stále býva.

SVET

Únia zatvára hranice. Opúšťa tým myšlienky Schengenu

Z núdzových opatrení sa stávajú dlhodobé.

PLUS

Prísne tajné. Ako sa zrodila najhoršia zbraň v dejinách

Ako sa vznikla najhoršia zbraň ľudstva.

Už ste čítali?