Korzár logo Korzár Košice
Utorok, 16. august, 2022 | Meniny má Leonard

Astronómovia našli pri Vyšnom Klátove zvyšky meteoritu

Slovenskí astronómovia objavili úlomky meteoritu, ktorý spadol na zem 28. februára krátko pred polnocou pri Košiciach. Pri obci Vyšný Klátov západne od Košíc našli astronómovia 64 úlomkov meteoritov.

Úlomky meteoritu hľadalo 22 pracovníkov počas šiestich dní, v teréne strávili 588 hodín a prešli oblasť veľkú približne 20 km štvorcových. Na snímke pózujú zúčastnení nálezcovia.Úlomky meteoritu hľadalo 22 pracovníkov počas šiestich dní, v teréne strávili 588 hodín a prešli oblasť veľkú približne 20 km štvorcových. Na snímke pózujú zúčastnení nálezcovia. (Zdroj: TASR/Lukáš Furcoň)

Agentúrny materiál sme nahradili autorským článkom redakcie Korzára.

Slovenským astronómom sa podarilo nájsť kúsky záhadného meteoritu, ktorý 28. februára dopadol neďaleko Košíc - v blízkosti obce Vyšný Klatov. Objav označujú vo svojom fachu za jednoznačnú svetovú udalosť roka. Zo 40- tisícov meteoritov, ktoré doteraz ľudia našli na Zemi, je košický v histórii astronómie totiž len 15. na svete, o ktorom budeme vedieť, skadiaľ z vesmíru vlastne prišiel a kade lietal.

VYŠNÝ KLÁTOV/STARÁ LESNÁ. "Ešte si ani celkom len nevieme uvedomiť význam, čo sa nám podarilo dostať do rúk," hovorí astronóm Slovenskej akadémie vied Ján Svoreň. Ten s kolegami priznáva neopakovateľné emócie z fascinujúceho nálezu.

Vážil tony

Prvý úlomok našiel astronóm Juraj Tóth 20. marca pri dedinke Vyšný Klátov neďaleko Košíc. Hneď na to s kolegami a študentmi vo vojenskej rojnici počas šiestich dní doslova prečesali okolitú lúku a les. Podarilo sa im zozbierať 64 úlomkov meteoritu o celkovej hmotnosti 3,92 kilogramu. Najväčší mal vyše 11,8 centimetra a 2,19 kila. Najmenší len 8 milimetrov a 57 gramov. Pôvodný meteorit vážil tony. Pri prechode atmosférou však jeho drvivá časť zhorela.

Tajomstvo odhalené

Do dneška objav prísne utajovali. V médiách sa objavovali informácie, že na čiernom trhu by gram meteoritu stál viac ako 500 dolárov. "V skutočnosti podľa podobného meteoritu v Kanade skôr len 36 dolárov. U nás sa ale predávať nesmú, nálezcovia sú ho povinní odovzdať vedcom," hovorí Tóth. Zároveň však hovorí o lákavej odmene. "Okrem symbolickej finančnej čiastky meno nálezcu bude večné veky sprevádzať vystavený exponát."

Bude sa volať Košice

J. Svoreň o nachádzaní úlomkov hovorí ako o nie ľahkej fuške. "V lístí a v lese najmä maličké úlomky takmer nevidieť. Je to veru niekoľkonásobne ťažšie ako hľadať huby," povedal. Extrémne náročné však bolo identifikovať približné miesto dopadu. Ako na potvoru v čase pádu pre búrku boli vypnuté špeciálne prístroje na záznam dopadov vesmírnych telies. Z úlohy nájsť meteorit sa tak stala doslova napínavá detektívka.

"Tu by sme bez pomoci maďarských a českých kolegov nezistili vôbec nič, preto im patrí vďaka," povedal Tóth. Vedci tak museli skladať pátraciu mozaiku záhady aj na základe nepresných záznamov priemyselných kamier, či svedectiev náhodných svedkov. Meteorit dostane názov Košice.

Neskutočne cenný nález

Košický nález je senzačný tým, že spomedzi 40-tisíc človekom doteraz nájdených meteoritov bude len pätnásty, ktorého vedci budú môcť presne vypočítať dráhu jeho letu počas pobytu vo vesmíre. "To neskutočne zvyšuje jeho vedeckú hodnotu. Pretože spojené údaje o jeho zložení a dráhe nám dajú cenné informácie o vzniku a vývoji planét a vesmírnych telies z oblasti, kde lietal," spresnil J. Tóth. Tak sa napríklad dá veľa zistiť, ako a kedy vznikala Venuša bez vysielania drahých vesmírnych sond. Presné výpočty a zisťovanie údajov o košickom meteorite vedcov ešte len čakajú. Aj v rámci Slovenska ide o národný unikát. "Je to prvý meteorit, ktorý k nám dopadol po 115 rokoch. Je krásne byť pritom, veď nevieme, či na ďalší bude znova treba čakať 100 rokov," dodal Tóth.

Vyšný Klátov sa stal slávnym

Väčšina obyvateľov obce Vyšný Klátov dnes dopoludnia ešte ani netušila, že vedci objavili vzácne úlomky nebeského návštevníka iba "pár metrov" od ich domov a ich obec sa dostane do slovenských i svetových správ.

VYŠNÝ KLÁTOV. Meteority dopadli západne od obce. Aj keď chcú vedci miesto utajiť najmä pred amatérskymi hľadačmi meteoritov, nám pomohla pri identifikácii vysokoškoláčka Marcela. Študuje v Košiciach a bola v tíme vedcov, ktorí hľadali pri Klátove. Marcele samej sa pošťastilo nájsť až štyri menšie kusy.

"Bol to neuveriteľný zážitok," povedala nám včera. "Do tímu hľadačov sa hlásili starší i mladí, pred výpravou do Klátova vládlo medzi nami veľké vzrušenie. Všetky nájdené meteority skúmajú pracovníci Slovenskej akadémie vied v Bratislave. Pretože je možné, že ešte neboli nájdené všetky úlomky meteoru, astronómovia sa chystajú hľadať v uvedenej lokalite ďalej."

Meteority alebo železná ruda?

Ondrej Jusko, starosta V. Klátova o návšteve astronómov v jeho "kráľovstve" a ich pátraní nevedel.

"Predstavte si, že mi nikto o tom nič nepovedal, len švagriná mi volala z Košíc, vraj ktosi našiel u nás kus kameňa z toho meteoru," tvrdil nám včera v Klátove. "Syn mi zas volal, že asi budeme v obci slávni, lebo dcéra jeho kolegu našla tak pred týždňom u nás kúsok meteoritu. Syn mojej pracovníčky ho videl letieť, zbadal cez okno veľký záblesk a počul hrmot. Nechce sa mi veriť tomu, že naozaj našli meteority."

Včera popoludní sa už v Klátove o ničom inom nehovorilo ako o meteoritoch. Niektorí si z toho robili srandu a vtipkovali o pozdrave zelených mužíčkov z Marsu, našli sa však i mrzúti, ktorí z objavu vedcov zrovna veľkú radosť nemali.

"Ak je to pravda, nech nás ochraňujú všetci svätí," zaželal si starší ujko pri pohľade na miesto dopadu meteoritov. "Keď sa toto rozchýri v telke a novinách, možno zajtra alebo v piatok tu budeme mať kopu zvedavcov a hlavne meteorokopov. Toto nám bol čert dlžný, čo ak to tam všetko rozryjú a rozkopú. Keby to bolo na mne, hnal by som ich všetkých preč svinským krokom."

sam
Jana Budzová: Fascinujúci pocit

Ako druhý úlomok v poradí našla košická študentka biofyziky Jana Budzová. Tá včera vôbec neskrývala emócie a vzrušenie. "Je to neopísateľný a fascinujúci pocit objaviť a držať niečo také v ruke. Lebo keď si človek uvedomí, že kde len nedávno sa táto hmota nachádzala a skadiaľ prichádza." Aj keď Janka neštuduje astronómiu, hovorí, že ju zaujíma odjakživa. Teraz bude mať k nej ešte bližšie.

toti

Úlomky meteoritu z Vyšného Klátova.

Foto: TASR/Lukáš Furcoň

Juraj Tóth z UK, nálezca prvého úlomku meteoritu.

Foto: TASR/Lukáš Furcoň

7. Pixel Federation nikdy nezarobil ako cez pandémiu 2 985
  8. Zdravo a chutne. Vyskúšajte recepty šéfkuchára Jara Žídeka 2 472

Blogy SME

1. Jiří Ščobák: Fungujú sankcie proti Rusku? Nečaká krach aj nás?
  2. Martin Gajdoš: O chaose a trpezlivosti. Ako zaparkovať v centre?
  3. Maťo Chudík: Odtlačky
  4. Peter Gašparovič: Kandidát na predsedu TSK Jaroslav Baška: Prioritou je poskytovanie komplexnej zdravotnej starostlivosti na jednom mieste
  5. Miroslav Ferkl: Putin obviňuje Washington.
  6. Peter Slamenik: Good idea Slovenia
  7. Kristína Jakubičková: Kým dorazí zásielka, bude zo mňa Matuzalem!
  8. Štefan Vidlár: (NE)MOCŇÍ
  1. Jozef Drahovský: Priechod na druhý svet je v Bratislave 17 323
  2. Milan Pilip: Čaká nás rozvrat spoločnosti ak nezasiahneme proti konšpirátorom 7 010
  3. Peter Gregor: Cena slobody sa vždy počíta iba v stratených ľudských životoch. 5 668
  4. Post Bellum SK: Dovolenka v Juhoslávii ako príležitosť na emigráciu 4 756
  5. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu. 4 110
  6. Věra Tepličková: A to je koniec, vážení! Čaká nás už len zima, hlad a beznádej... Ak nezasiahne Matovič... 3 955
  7. Pavel Macko: Máme ľutovať podnikateľa Hambálka alebo vojnové obete jeho kumpánov? 3 882
  8. Tomáš Harustiak: Kto šetrí ma za tri / Ako vyžiť z minimálnej mzdy ? / Dá sa vyžiť z minimálnej mzdy ? / Prečo Slováci nemajú peniaze / Ako vyžiť z dôchodku / 3 819
  1. Jiří Ščobák: Fungujú sankcie proti Rusku? Nečaká krach aj nás?
  2. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu.
  3. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 45. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 3/3 - Návrat do civilizácie, 1914
  4. Jiří Ščobák: Kde dnes môžeme ušetriť? Znížiť spotrebu a náklady?
  5. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Ružinovská televízia - pod kontrolou politikov
  6. Jiří Ščobák: Proč bychom si měli zapamatovat jméno Anna Chadimová? Co nám po ní zůstalo?
  7. Jiří Ščobák: Krásne a zaujímavé historické poistné zmluvy: Existovala aj čisto slovenská poisťovňa? A čo bola „zmluva odvážna“?
  8. Monika Nagyova: O žene, ktorá milovala rúško
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Ruskí vojaci počas invázie na Ukrajinu.

Z Krymu utekajú dovolenkári aj domáci.

1 h
Lukáš Kovanda

Sankcie účinkujú, ich efekt sa dostaví v dlhodobejšom horizonte, tvrdí ekonóm Kovanda.

15. aug
Peter Tkačenko

Príliš ochotne a rýchlo pristúpil na ultimáta.

6 h
Pohľad na krymský most spájajúci Rusko a Krymský polostrov v ruskom Tamane.

Vojna na Ukrajine pokračuje.

a 5 ďalší 21 h

Blogy SME

1. Jiří Ščobák: Fungujú sankcie proti Rusku? Nečaká krach aj nás?
  2. Martin Gajdoš: O chaose a trpezlivosti. Ako zaparkovať v centre?
  3. Maťo Chudík: Odtlačky
  5. Miroslav Ferkl: Putin obviňuje Washington.
  6. Peter Slamenik: Good idea Slovenia
  7. Kristína Jakubičková: Kým dorazí zásielka, bude zo mňa Matuzalem!
  8. Štefan Vidlár: (NE)MOCŇÍ
  1. Jozef Drahovský: Priechod na druhý svet je v Bratislave 17 323
  4. Post Bellum SK: Dovolenka v Juhoslávii ako príležitosť na emigráciu 4 756
  1. Jiří Ščobák: Fungujú sankcie proti Rusku? Nečaká krach aj nás?
  4. Jiří Ščobák: Kde dnes môžeme ušetriť? Znížiť spotrebu a náklady?
  8. Monika Nagyova: O žene, ktorá milovala rúško