.
Peru je podľa Josého dosť nábožensky zameraná krajina. Väčšina sú katolíci, no ich počet sa v ostatných rokoch znižuje, lebo prechádzajú na iné viery. Niektorí prešli k evanjelikom, iní k Svedkom Jehovovým či k mormónom. "Ja som evanjelik," vraví José, ktorý pochádza z mesta Huacho, asi dve hodiny cesty na sever od hlavného mesta Lima. "Celý týždeň, ktorý predchádza sviatkom, nazývame svätým týždňom. Počas neho viac ako inokedy vyzdobujeme kostol, do ktorého chodí viac ľudí ako zvyčajne. Bohoslužbami si pripomíname, čo v ostatných dňoch svojho života prežíval Ježiš. Rozjímame a viac prežívame jeho utrpenie." Evanjelici okrem toho pripravujú rôzne akcie pre chudobné deti. Tento čas využívajú aj na rozhovory s ateistami o Ježišovi, navštevujú väznice.
Oveľa aktívnejšie oslavujú veľkonočné sviatky peruánski katolíci. Kým napríklad v Španielsku sú počas celého "svätého týždňa" prázdniny, v Peru je voľno iba v piatok a v nedeľu, ako u nás. "Na Veľký piatok chodia cez každé mesto, ktoré je vyzdobené kvetmi, procesie," vysvetľuje José. "Na čele nesú veľkú sochu Ježiša Krista a veľké sviece. Mestá sú vyzdobené kvetmi, ľudia v sprievode majú oblečené plášte ako mnísi. Mnohé ženy majú čierne závoje. Niektorí ľudia idú na konci po kolenách."
Kto pozná film Mela Gibsona Ukrižovanie Krista, v Peru by také čosi, aj keď menej naturálne, videl na vlastné oči každý rok. Hlavne v Lime a niektorých horských oblastiach je tento zvyk veľmi rozšírený. "Zinscenujú sa posledné chvíle života Ježiša Krista," vraví José. "Na čele spievodu ide muž, ktorý nesie kríž. Väčšinou je to vážený a pobožný človek, nie hocikto. Všetko musí byť autentické. Okolo neho teda kráčajú muži, oblečení ako rímski vojaci. Niektorí ho bičujú, iní mu hádžu kvety. Samozrejme, na hlave má tŕňovú korunu. Sprievod lemujú tisíce divákov, pre ktorých je to úchvatné divadlo."
Na konci cesty, na kopci, stoja tri kríže, presne ako to bolo pred takmer dvoma tisícročiami. Čakajú tam aj dvaja ďalší zločinci. Všetci traja sú potom ukrižovaní. No nie ako to býva v niektorých stredoamerických štátoch, klincami cez stred dlaní. "Všetkých troch iba priviažu. Len raz, ak sa dobre pamätám, sa použili aj klince. Ale na rukách prešli iba cez okraj kože." José dodal, že hoci muža, ktorý hrá Ježiša, celú cestu bičujú, účinkovať v takej úlohe je pre neho veľká pocta. Dlhší čas pred Veľkým piatkom sa neholí, aby aj jeho fúzy a brada boli autentické.
V sobotu sú Peruánci väčšinou doma a pozerajú filmy s náboženskou tematikou. Večer idú do kostola. V nedeľu a v pondelok rovnako. Šibanie a oblievanie nepoznajú. Jediné, čo má s našimi tradíciami niečo spoločné, je maľovanie vajíčok. Ale deje sa iba v školách. "Čo sa týka stravy, Na Veľký piatok sa dodržiava pôst. Neje sa žiadne mäso okrem rybaciny, konzumuje sa nekvasený chlieb, vajíčka, ovocie a zelenina. Alkohol zakázaný nie je, ale v tom období sa neorganizujú žiadne party ani diskotéky."
José je na Slovensku takmer dva roky, počas ktorých sa už stihol aj oženiť (vzal si Slovenku). Keďže jedny veľkonočné sviatky už zažil, prekvapilo ho, že mnohí Slováci dodržiavajú 40-dňový pôst. Tento zvyk vraj v Peru trochu zaniká. Polievanie a šibanie dovtedy nepoznal, no po vysvetlení už vie, že sa spája so starými zvykmi vítania jari. "Aj mňa do toho zapojili," spomína na minulý rok. "Oblial som a vyšibal manželku, svokru aj susedku. Páčilo sa mi to, lebo mi za to aj 'zaplatili'," smeje sa José. "Tohto roku si to opäť nenechám ujsť..."
Autor: rob
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári