Putovanie vlaku po slovenských mestách zariadilo Múzeum Slovenského národného povstania so sídlom v Banskej Bystrici.
Po vypuknutí SNP pociťovala 1. československá armáda na Slovensku nedostatok ťažkých zbraní, preto sa prikročilo k stavbe improvizovaných pancierových vlakov. Stavalo sa podľa predvojnového československého predpisu, pričom bola súprava na základe skúseností nemeckej a sovietskej armády doplnená o tankové vozne.
"Rozkaz na stavbu pancierového vlaku Štefánik bol vydaný 4. septembra 1944," informovala nás Mgr. Michaela Bučeková z oddelenia marketingu banskobystrického múzea. "Na jeho výstavbe sa po konštrukčnej stránke podieľali pplk. Štefan Čáni a npor. Hugo Wainberger. Stavba prebiehala v dielňach Slovenských železníc vo Zvolene. Prvý vlak Štefánik bol hotový v rekordnom čase 14 dní, druhý Hurban dokonca za 11 dní. Vrátane tretieho vlaku Masaryk boli vlaky postavené spolu za päť týždňov."
Do bojov zasiahli ako prvé vlaky Štefánik a Hurban začiatkom októbra 1944. Štefánik pri Starej Kremničke a Hurban pri Čremošnom. Zatiaľ čo Štefánik poväčšine operoval na juhozápadnom úseku frontu Zvolen - Hronská Dúbrava, Zvolen - Krupina, Hurban bol nasadzovaný v rámci bojov na trati Harmanec - Čremošné a Brezno - Červená Skala. Masaryk bol nasadený koncom októbra do ťažkých obranných bojov na trati Brezno - Červená Skala. V posledných dňoch odporu povstaleckej armády boli vlaky sústredené do priestoru Harmanec - Uľanka, kde ich posádky opustili a stali sa po porážke povstania korisťou nemeckej armády.
Keďže pri improvizovaných pancierových vlakoch neboli použité pancierové plechy v pravom slova zmysle, hlavnou ochranou vozňov bola štrková výplň medzi stenami. Počas bojov došlo k viacerým zásahom nepriateľskými strelami, s niekoľkými výnimkami však nemali fatálny dosah na existenciu bojovej súpravy. V zásade možno povedať, že toto improvizované pancierovanie sa osvedčilo.
"Myšlienka zrekonštruovať a spojazdniť povstalecký pancierový vlak IPV-I Štefánik vznikla pred niekoľkými rokmi, pričom s jej realizáciou sa začalo pri príprave plánov na oslavy 65. výročia SNP v roku 2009. Nakoľko vozne patrili rôznym vlastníkom a nachádzali sa na viacerých miestach, bolo potrebné zabezpečiť ich presun do železničného depa vo Zvolene, kde prebiehali rekonštrukčné práce." Pancierový vlak Štefánik sa podarilo zostaviť parnej lokomotívy a zo štyroch vozňov. Prvým je originálny guľometný vozeň, patriaci Múzeu SNP, umiestnený v jeho areáli v Banskej Bystrici, druhým je originálny tankový vozeň patriaci Železničným opravovniam a strojárňam, umiestnený v areáli firmy vo Zvolene. Tretí vozeň je replika delového vozňa, vytvorená v roku 1974 pre film "Deň, ktorý neumrie" a v súčasnosti je umiestnený v parku pod Zvolenským zámkom. Štvrtým je replika plošinového vozňa, ktorá vznikla v Klube historickej techniky vo Zvolene v roku 2009 pre potreby tohto projektu. Parná lokomotíva 422.0108 z Klubu historickej techniky vo Zvolene.
"Vďaka výraznej pomoci partnerov projektu bola rekonštrukcia zrealizovaná v pomerne krátkom čase. Trojfarebnou kamuflážou zrekonštruovaný IPV-I Štefánik tak mohol byť predstavený verejnosti. Po Košiciach, kde bude v sobotu v rušňovom depe súčasťou akcie, známej ako Prebúdzanie Katky, sa vlak zastaví v Liptovskom Mikuláši, Piešťanoch, Žiline, Trnave, Bratislave a napokon začiatkom septembra vo Zvolene," dodala na záver Mgr. Bučeková. My dodávame, že vstupné do vlaku bude dobrovoľné.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári