Korzár logo Korzár Košice
Nedeľa, 25. október, 2020 | Meniny má AurelKrížovkyKrížovky
OD 19. DO 25. APRÍLA BUDE VEREJNOSTI K DISPOZÍCII NA ŽELEZNIČNEJ STANICI

Do Košíc príde pancierový vlak Štefánik

Milovníci slovenskej histórie alebo železníc sa majú na čo tešiť. V pondelok 19. apríla totiž príde do Košíc zrekonštruovaný pancierový vlak Štefánik a na železničnej stanici bude stáť do nedele 25. apríla.

V pondelok 19. apríla príde do Košíc zrekonštruovaný pancierový vlak Štefánik a na železničnej stanici bude stáť do nedele 25. apríla.V pondelok 19. apríla príde do Košíc zrekonštruovaný pancierový vlak Štefánik a na železničnej stanici bude stáť do nedele 25. apríla. (Zdroj: Archív)

Putovanie vlaku po slovenských mestách zariadilo Múzeum Slovenského národného povstania so sídlom v Banskej Bystrici.

Po vypuknutí SNP pociťovala 1. československá armáda na Slovensku nedostatok ťažkých zbraní, preto sa prikročilo k stavbe improvizovaných pancierových vlakov. Stavalo sa podľa predvojnového československého predpisu, pričom bola súprava na základe skúseností nemeckej a sovietskej armády doplnená o tankové vozne.

"Rozkaz na stavbu pancierového vlaku Štefánik bol vydaný 4. septembra 1944," informovala nás Mgr. Michaela Bučeková z oddelenia marketingu banskobystrického múzea. "Na jeho výstavbe sa po konštrukčnej stránke podieľali pplk. Štefan Čáni a npor. Hugo Wainberger. Stavba prebiehala v dielňach Slovenských železníc vo Zvolene. Prvý vlak Štefánik bol hotový v rekordnom čase 14 dní, druhý Hurban dokonca za 11 dní. Vrátane tretieho vlaku Masaryk boli vlaky postavené spolu za päť týždňov."

Do bojov zasiahli ako prvé vlaky Štefánik a Hurban začiatkom októbra 1944. Štefánik pri Starej Kremničke a Hurban pri Čremošnom. Zatiaľ čo Štefánik poväčšine operoval na juhozápadnom úseku frontu Zvolen - Hronská Dúbrava, Zvolen - Krupina, Hurban bol nasadzovaný v rámci bojov na trati Harmanec - Čremošné a Brezno - Červená Skala. Masaryk bol nasadený koncom októbra do ťažkých obranných bojov na trati Brezno - Červená Skala. V posledných dňoch odporu povstaleckej armády boli vlaky sústredené do priestoru Harmanec - Uľanka, kde ich posádky opustili a stali sa po porážke povstania korisťou nemeckej armády.

Keďže pri improvizovaných pancierových vlakoch neboli použité pancierové plechy v pravom slova zmysle, hlavnou ochranou vozňov bola štrková výplň medzi stenami. Počas bojov došlo k viacerým zásahom nepriateľskými strelami, s niekoľkými výnimkami však nemali fatálny dosah na existenciu bojovej súpravy. V zásade možno povedať, že toto improvizované pancierovanie sa osvedčilo.

"Myšlienka zrekonštruovať a spojazdniť povstalecký pancierový vlak IPV-I Štefánik vznikla pred niekoľkými rokmi, pričom s jej realizáciou sa začalo pri príprave plánov na oslavy 65. výročia SNP v roku 2009. Nakoľko vozne patrili rôznym vlastníkom a nachádzali sa na viacerých miestach, bolo potrebné zabezpečiť ich presun do železničného depa vo Zvolene, kde prebiehali rekonštrukčné práce." Pancierový vlak Štefánik sa podarilo zostaviť parnej lokomotívy a zo štyroch vozňov. Prvým je originálny guľometný vozeň, patriaci Múzeu SNP, umiestnený v jeho areáli v Banskej Bystrici, druhým je originálny tankový vozeň patriaci Železničným opravovniam a strojárňam, umiestnený v areáli firmy vo Zvolene. Tretí vozeň je replika delového vozňa, vytvorená v roku 1974 pre film "Deň, ktorý neumrie" a v súčasnosti je umiestnený v parku pod Zvolenským zámkom. Štvrtým je replika plošinového vozňa, ktorá vznikla v Klube historickej techniky vo Zvolene v roku 2009 pre potreby tohto projektu. Parná lokomotíva 422.0108 z Klubu historickej techniky vo Zvolene.

"Vďaka výraznej pomoci partnerov projektu bola rekonštrukcia zrealizovaná v pomerne krátkom čase. Trojfarebnou kamuflážou zrekonštruovaný IPV-I Štefánik tak mohol byť predstavený verejnosti. Po Košiciach, kde bude v sobotu v rušňovom depe súčasťou akcie, známej ako Prebúdzanie Katky, sa vlak zastaví v Liptovskom Mikuláši, Piešťanoch, Žiline, Trnave, Bratislave a napokon začiatkom septembra vo Zvolene," dodala na záver Mgr. Bučeková. My dodávame, že vstupné do vlaku bude dobrovoľné.

Najčítanejšie na Košice Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí
  3. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  4. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  5. NAŽIVO: Čo čaká ekonomiku? Sledujte #akonato konferenciu
  6. Kupujte originálne tonerové kazety HP
  7. Investície s fixným ročným výnosom od 6 % do 8 %
  8. Zaplatiť za kávu či obed pomocou správy v čete? Už čoskoro
  9. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár
  10. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  1. Kvalitné sporenie si dokážete vybaviť z pohodlia domova
  2. Tesco prináša zákazníkom potraviny za každých okolností
  3. Vedeli ste, že jablká majú svoj medzinárodný deň?
  4. Zostáva už len 7 dní na predloženie žiadosti o grant
  5. Svet môžeme zlepšiť dobrými skutkami
  6. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  7. Najnovšie technológie a inovácie na Gemeri? Normálka
  8. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  9. Nové laboratórium ekonomického experimentálneho výskumu na EUBA
  10. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí
  1. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 20 355
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 18 317
  3. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 13 584
  4. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte? 13 317
  5. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 12 629
  6. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 195
  7. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 10 483
  8. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 10 324
  9. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 10 247
  10. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 10 159
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Košice predali parcely na verejné parkoviská, sú súkromné. Brixi: Nič sa nedá robiť

Za Rašiho to tak schválili, developer nevie prečo. Najviac má Hreha.

Mesto predalo pozemky na verejné parkovacie miesta. Od developera ich získali po 3-tisíc eur s DPH majitelia bytov.

Líder farmárov Oravec namieta košických krajských sudcov

Rozhodovať majú v prípade, v ktorom ho mal napadnúť expolicajt.

František Oravec po incidente na poli.

Hydrometeorológ: Je možné, že dlhú a tuhú zimu už nezažijeme

Ľudia počúvajú len polovicu toho, čo o globálnom otepľovaní hovoríme.

Hydrometeorológ Pavel Šťastný hovorí, že takmer 80 percent škôd pri povodniach vzniká po nevhodných ľudských zásahoch do prostredia.
Rozhovor

Bardejovčana formovala akadémia Legie Varšava. Zahral si aj proti AC Miláno

Po zlomenine Marko Lukáč takmer rok nehral.

Marko Lukáč (vľavo) má pestrý futbalový životopis.
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Koronavírus na Slovensku: Občania boli veľmi zodpovední, hodnotí Naď. Spokojný je aj Matovič (minúta po minúte)

Celkový počet nakazených na Slovensku dosiahol číslo 43 843. Pandémia Covid-19 si doteraz vyžiadala 165 obetí.

Minister obrany Jaroslav Naď.
Komentár Tomáša Prokopčáka

Prevrat na STU

Na Slovenskej technickej univerzite sa pokúsia odvolať rektora.

Tomáš Prokopčák.
Zdravotníci v nemocnici v Kyjove.
S prvou republikou sa nám spája doba elegancie, prosperity a pohody. Nie vždy to bola pravda.

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Video Desktop