Korzár logo Korzár Košice
Štvrtok, 19. máj, 2022 | Meniny má Gertrúda

Odborníci polemizujú o príčine vlakového nešťastia

Železničné nešťastie v Spišskej Novej Vsi zapríčinilo podľa niektorých zdrojov zlyhanie bŕzd po výpadku elektrického prúdu. Viacerí odborníci tvrdia, že každý rušeň má niekoľko typov bŕzd, výpadok jednej nemôže spôsobiť haváriu.

Tragická nehoda. Mlčanie kompetentných nahráva špekuláciám o príčine nešťastia.Tragická nehoda. Mlčanie kompetentných nahráva špekuláciám o príčine nešťastia. (Zdroj: Mária Šimoňáková)

Železničné nešťastie v Spišskej Novej Vsi, pri ktorom 1. apríla zahynuli traja ľudia a jeden človek sa ťažko zranil, zapríčinilo podľa niektorých zdrojov zlyhanie bŕzd po výpadku elektrického prúdu. Rušeň vraj preto narazil do stojaceho vlaku. Viacerí odborníci na dopravu s tým nesúhlasia. Tvrdia, že každý rušeň má niekoľko typov bŕzd, výpadok jednej preto podľa nich nemôže spôsobiť haváriu.

KOŠICE. Ministerstvo dopravy, Železničná spoločnosť Cargo a ďalšie zainteresované inštitúcie nebudú do oficiálneho ukončenia vyšetrovania poskytovať k tragickej nehode žiadne vyjadrenia. Tým sa vytvára široký priestor na špekulácie o príčinách nešťastia.

Rušeň má niekoľko bŕzd

Mohol tragédiu zaviniť výpadok eletriny a následné zlyhanie bŕzd? Opýtali sme sa na to odborníkov z Výskumného a vývojového ústavu železníc Žilina, ktorí robia niektoré analýzy a posudky týkajúce sa nehody.

"Treba ešte počkať, svetlo do prípadu vnesú až výsledky vyšetrovania a záverečné posudky znalcov," povedal nám Vladimír Herda, riaditeľ ústavu. "Rušeň má niekoľko typov bŕzd, elektrodynamickú, tlakovú alebo poruchovú. Podľa môjho osobného názoru jedna brzda nemôže mať vplyv na to, aby rušeň havaroval."

O zlyhaní bŕzd po vypadnutí elektriny v rušni pochybuje aj František Kocúr, vedúci divízie Výskumného ústavu dopravného, a. s., Žilina: "Neverím tomu. Naše rušne sú postavené tak, aby sa takéto niečo nestalo."

Najprv brzdia vzduchovou

Oslovili sme aj jedného z košických rušňovodičov, ktorý riadi vlaky už viac ako 20 rokov. Z viacerých bŕzd v rušni elektrický prúd potrebuje len elektrodynamická brzda. "Od kolegu som počul, že v deň havárie nebol žiadny výpadok elektrického prúdu. Sú rôzne typy rušňov, zvyčajne sa však najprv brzdí vzduchovou brzdou, tá potom spustí elektrodynamickú. Máme aj rušne, ktoré sa pri výpadku elektriny zastavia. Ak v rušni, ktorý havaroval v Spišskej, použili najprv elektrodynamickú brzdu, a potom pneumatickú, mohlo sa stať, že tá už vlak nestihla ubrzdiť. Asi to bolo tak, že skúsili najprv brzdiť elektrodynamickou, a keď neúčinkovala, začali brzdiť vzduchovou. Opakujem však, v ten deň žiadny výpadok prúdu nebol."

Jednou z verzií, prečo mohlo dôjsť k nehode, bolo aj to, že rušňovodič dostal infarkt. Neskoršia súdna pitva to však nepotvrdila. "Tiež to vylučujem, lebo rušňovodič obsluhoval takzvané živé tlačidlo. Ide o zariadenie, ktoré ak rušňovodič v pravidelných intervaloch neobslúži, samo zastaví vlak," dodal Vladimír Herda.

Fakty

Čo sa stalo v osudný deň

K vlakovému nešťastiu došlo 1. apríla v železničnej stanici Spišská Nová Ves.

Rušeň, v ktorom údajne práve testovali elektromagnetické brzdy, vošiel na koľaj, kde stál osobný vlak, a narazil do neho.

Zo štyroch ľudí, ktorí boli v čase zrážky v kabíne testovaného rušňa, traja zomreli na mieste, štvrtého previezli s ťažkými zraneniami vrtuľníkom do košickej nemocnice. Chirurgovia ho operovali viac ako sedem hodín. V osobnom vlaku sa pri zrážke ľahko zranilo 15 cestujúcich.

Najčítanejšie na Košice Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Contact Center Hub a Ncontactcenter od NFON
  2. Volkswagen ID.5 prináša nový softvér aj pre staršie modely
  3. Do čoho sa oplatí investovať, aby ste ušetrili na energiách?
  4. Šprintérsky duel IONIQ 5 vs i30 N Performance má víťaza
  5. MS v hokeji: TV Tipsport + špeciálna kurzová ponuka!
  6. Obnovené lety do Marsa Alam. Po dvoch rokoch opäť víta turistov
  7. Odišlo už štvrť milióna mladých ľudí. Má Slovensko budúcnosť?
  8. Princípy ostávajú, nástroje sa menia
  1. Garmin vyrobil cykloradar Varia RCT715 s bezpečnostnou kamerou
  2. Obľúbená pracovná agentúra Work Service nezmizla
  3. Župné mestečko ovládne krajské mesto aj celý Abov. Už zajtra
  4. 5 najčastejších chýb pri zateplení šikmej strechy: vyhnite sa im
  5. Aké typy cukrovky poznáme?
  6. Biele srdce putovalo aj do Nemocnice AGEL Košice-Šaca
  7. Potrebujete tichú kosačku? Vsaďte na aku verziu!
  8. Čo by ste mali vedieť o ročnom vyúčtovaní spotreby tepla a vody?
  1. Obnovené lety do Marsa Alam. Po dvoch rokoch opäť víta turistov 7 314
  2. Odišlo už štvrť milióna mladých ľudí. Má Slovensko budúcnosť? 7 177
  3. Do čoho sa oplatí investovať, aby ste ušetrili na energiách? 5 895
  4. Príliš veľa vitamínov škodí zdraviu, majte ich pod kontrolou 1 405
  5. 5 najčastejších chýb pri zateplení fasády: zabráňte im 1 356
  6. Doplaťte tisíce. Ako bojovať s podrazmi developerov? 1 298
  7. Šprintérsky duel IONIQ 5 vs i30 N Performance má víťaza 1 222
  8. MS v hokeji: TV Tipsport + špeciálna kurzová ponuka! 1 073

Blogy SME

  1. Iveta Bakitová: Tarragona a ešte pár cestovateľských tipov na Costa Dorada v Španielsku
  2. Klaudia Hátašová: IRÓNIA slobodnej matky
  3. Dana Janebová: Keby bol človek ako svetlo
  4. Anna Milanová: Profil? ... 2022
  5. EQUUS: Inovácie v lesnom hospodárstve prichádzajú aj zo Slovenska. V čom sme najlepší?
  6. Ivan R. V. Rumánek: Slovenské korene Josefa Abrháma
  7. Kristína Jakubičková: Ako sa hádať na úrovni alebo prečo sa neuchýliť k invektívam najhrubšieho zrna
  8. Natália Šepitková: V Dánsku podpísali európski lídri významnú dohodu, ktorá zníži závislosť Európy od ruského plynu
  1. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť I) 20 749
  2. Vladimír Benčík: Zvitky od Mŕtveho mora - boli napísané pred 2000 rokmi, predpovedajú apokalypsu? 9 924
  3. Jana Melišová: Pomalý pád na Wall Street sa zrejme ešte neskončil 9 199
  4. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť II) 5 930
  5. Jana Melišová: Skutočná cena za vojnu 4 130
  6. Ivan Beňovič: Sankcie voči oligarchom vojnu na Ukrajine nezastavia 4 086
  7. Miroslav Kocúr: Pápež sa pomýlil 3 953
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925) 3 109
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925)
  2. Jiří Ščobák: Vydrží Rusko dlhú ekonomickú vojnu? Nevyčerpajú sa spojenci?
  3. Jiří Ščobák: Jaká je situace na linii dotyku? Pomůže Rusku mobilizace?
  4. Jiří Ščobák: Mohu zemřít, ale nebudu žít jako otrok
  5. Adam Valček: Pri čudnom zákroku na súde sa NAKA pokúšala zmocniť utajených dokumentov
  6. Jiří Ščobák: Sú reformy Igora Matoviča (zvýšené prídavky na deti a daňové bonusy pre pracujúcich rodičov) dobrý nápad?
  7. Jiří Ščobák: Sluha národa: Recenze 1. řady seriálu s Volodymyrom Zelenskym
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 37. - Arktída - Nansenova expedícia na lodi Fram (1893 - 1896)
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Iveta Bakitová: Tarragona a ešte pár cestovateľských tipov na Costa Dorada v Španielsku
  2. Klaudia Hátašová: IRÓNIA slobodnej matky
  3. Dana Janebová: Keby bol človek ako svetlo
  4. Anna Milanová: Profil? ... 2022
  5. EQUUS: Inovácie v lesnom hospodárstve prichádzajú aj zo Slovenska. V čom sme najlepší?
  6. Ivan R. V. Rumánek: Slovenské korene Josefa Abrháma
  7. Kristína Jakubičková: Ako sa hádať na úrovni alebo prečo sa neuchýliť k invektívam najhrubšieho zrna
  8. Natália Šepitková: V Dánsku podpísali európski lídri významnú dohodu, ktorá zníži závislosť Európy od ruského plynu
  1. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť I) 20 749
  2. Vladimír Benčík: Zvitky od Mŕtveho mora - boli napísané pred 2000 rokmi, predpovedajú apokalypsu? 9 924
  3. Jana Melišová: Pomalý pád na Wall Street sa zrejme ešte neskončil 9 199
  4. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť II) 5 930
  5. Jana Melišová: Skutočná cena za vojnu 4 130
  6. Ivan Beňovič: Sankcie voči oligarchom vojnu na Ukrajine nezastavia 4 086
  7. Miroslav Kocúr: Pápež sa pomýlil 3 953
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925) 3 109
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925)
  2. Jiří Ščobák: Vydrží Rusko dlhú ekonomickú vojnu? Nevyčerpajú sa spojenci?
  3. Jiří Ščobák: Jaká je situace na linii dotyku? Pomůže Rusku mobilizace?
  4. Jiří Ščobák: Mohu zemřít, ale nebudu žít jako otrok
  5. Adam Valček: Pri čudnom zákroku na súde sa NAKA pokúšala zmocniť utajených dokumentov
  6. Jiří Ščobák: Sú reformy Igora Matoviča (zvýšené prídavky na deti a daňové bonusy pre pracujúcich rodičov) dobrý nápad?
  7. Jiří Ščobák: Sluha národa: Recenze 1. řady seriálu s Volodymyrom Zelenskym
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 37. - Arktída - Nansenova expedícia na lodi Fram (1893 - 1896)

Už ste čítali?

SME.sk Minúta Najčítanejšie
SkryťZatvoriť reklamu