Korzár logo Korzár Košice
Utorok, 18. máj, 2021 | Meniny má ViolaKrížovkyKrížovky
POCHYBUJÚ, ŽE PO VÝPADKU ELEKTRINY ZLYHALA BRZDA

Odborníci polemizujú o príčine vlakového nešťastia

Železničné nešťastie v Spišskej Novej Vsi zapríčinilo podľa niektorých zdrojov zlyhanie bŕzd po výpadku elektrického prúdu. Viacerí odborníci tvrdia, že každý rušeň má niekoľko typov bŕzd, výpadok jednej nemôže spôsobiť haváriu.

Tragická nehoda. Mlčanie kompetentných nahráva špekuláciám o príčine nešťastia.Tragická nehoda. Mlčanie kompetentných nahráva špekuláciám o príčine nešťastia. (Zdroj: Mária Šimoňáková)

Železničné nešťastie v Spišskej Novej Vsi, pri ktorom 1. apríla zahynuli traja ľudia a jeden človek sa ťažko zranil, zapríčinilo podľa niektorých zdrojov zlyhanie bŕzd po výpadku elektrického prúdu. Rušeň vraj preto narazil do stojaceho vlaku. Viacerí odborníci na dopravu s tým nesúhlasia. Tvrdia, že každý rušeň má niekoľko typov bŕzd, výpadok jednej preto podľa nich nemôže spôsobiť haváriu.

KOŠICE. Ministerstvo dopravy, Železničná spoločnosť Cargo a ďalšie zainteresované inštitúcie nebudú do oficiálneho ukončenia vyšetrovania poskytovať k tragickej nehode žiadne vyjadrenia. Tým sa vytvára široký priestor na špekulácie o príčinách nešťastia.

Rušeň má niekoľko bŕzd

Mohol tragédiu zaviniť výpadok eletriny a následné zlyhanie bŕzd? Opýtali sme sa na to odborníkov z Výskumného a vývojového ústavu železníc Žilina, ktorí robia niektoré analýzy a posudky týkajúce sa nehody.

"Treba ešte počkať, svetlo do prípadu vnesú až výsledky vyšetrovania a záverečné posudky znalcov," povedal nám Vladimír Herda, riaditeľ ústavu. "Rušeň má niekoľko typov bŕzd, elektrodynamickú, tlakovú alebo poruchovú. Podľa môjho osobného názoru jedna brzda nemôže mať vplyv na to, aby rušeň havaroval."

O zlyhaní bŕzd po vypadnutí elektriny v rušni pochybuje aj František Kocúr, vedúci divízie Výskumného ústavu dopravného, a. s., Žilina: "Neverím tomu. Naše rušne sú postavené tak, aby sa takéto niečo nestalo."

Najprv brzdia vzduchovou

Oslovili sme aj jedného z košických rušňovodičov, ktorý riadi vlaky už viac ako 20 rokov. Z viacerých bŕzd v rušni elektrický prúd potrebuje len elektrodynamická brzda. "Od kolegu som počul, že v deň havárie nebol žiadny výpadok elektrického prúdu. Sú rôzne typy rušňov, zvyčajne sa však najprv brzdí vzduchovou brzdou, tá potom spustí elektrodynamickú. Máme aj rušne, ktoré sa pri výpadku elektriny zastavia. Ak v rušni, ktorý havaroval v Spišskej, použili najprv elektrodynamickú brzdu, a potom pneumatickú, mohlo sa stať, že tá už vlak nestihla ubrzdiť. Asi to bolo tak, že skúsili najprv brzdiť elektrodynamickou, a keď neúčinkovala, začali brzdiť vzduchovou. Opakujem však, v ten deň žiadny výpadok prúdu nebol."

Jednou z verzií, prečo mohlo dôjsť k nehode, bolo aj to, že rušňovodič dostal infarkt. Neskoršia súdna pitva to však nepotvrdila. "Tiež to vylučujem, lebo rušňovodič obsluhoval takzvané živé tlačidlo. Ide o zariadenie, ktoré ak rušňovodič v pravidelných intervaloch neobslúži, samo zastaví vlak," dodal Vladimír Herda.

Fakty

Čo sa stalo v osudný deň

K vlakovému nešťastiu došlo 1. apríla v železničnej stanici Spišská Nová Ves.

Rušeň, v ktorom údajne práve testovali elektromagnetické brzdy, vošiel na koľaj, kde stál osobný vlak, a narazil do neho.

Zo štyroch ľudí, ktorí boli v čase zrážky v kabíne testovaného rušňa, traja zomreli na mieste, štvrtého previezli s ťažkými zraneniami vrtuľníkom do košickej nemocnice. Chirurgovia ho operovali viac ako sedem hodín. V osobnom vlaku sa pri zrážke ľahko zranilo 15 cestujúcich.

Najčítanejšie na Košice Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Televízory budúcnosti: Keď sa skĺbi umenie so sci-fi
  2. Začala sezóna bicyklov aj ich zlodejov: Dajte si na svoj pozor!
  3. SYNLAB je v Európe jednotkou v laboratórnej diagnostike
  4. 5 spôsobov, ako Wi-Fi 6 pomáha biznisu
  5. Chcete mať pasívny príjem vďaka investovaniu? Ako začať?
  6. Čo som sa naučila o mužskom holení a o mužoch
  7. Tepelnou izoláciou POLYFORM pohodlne ušetríte náklady
  8. Ako správne nalepiť obklady v kúpeľni?
  9. Mooncity: prvá expozícia elektromobility na Slovensku
  10. Na elektromobile môžete prerobiť, ale aj ušetriť
  1. SYNLAB je v Európe jednotkou v laboratórnej diagnostike
  2. Mooncity: prvá expozícia elektromobility na Slovensku
  3. Čo som sa naučila o mužskom holení a o mužoch
  4. Na elektromobile môžete prerobiť, ale aj ušetriť
  5. Prekvapia hokejový svet? Slovensko ide na šampionát s mladíkmi
  6. Začala sezóna bicyklov aj ich zlodejov: Dajte si na svoj pozor!
  7. Ceny nehnuteľností stále rastú. Je čas investovať
  8. 5 spôsobov, ako Wi-Fi 6 pomáha biznisu
  9. Bakalárske študijné programy na FVT
  10. Ako správne nalepiť obklady v kúpeľni?
  1. Tajná komunita, v ktorej nakupujete so zľavami až do 80% 14 379
  2. Vyhrajú elektromobily, autá na vodík alebo hybridy? 11 428
  3. Praktické rady, ako zmierniť prejavy alergií. Kľúčom je interiér 8 946
  4. Slnkom zaliate pláže Južného Cypru sú len jedným z lákadiel 8 531
  5. Hokejové hviezdy v biznise nezažiarili. Až na jednu výnimku 8 504
  6. Klus, Pirošíková, Bošňák dnes o 17.00 o slobode cestovania 7 459
  7. Boj Grékov za slobodu prebudil solidaritu v celej Európe 7 267
  8. Nákupy, ktoré rozbúchajú srdce v nákupnom centre Novum Prešov 6 902
  9. Riešenie emisií v cestnej doprave, ktoré môže fungovať okamžite 5 630
  10. Tip na rodinné kombi 4x4 v plnej výbave do 30 000 eur 4 678
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Ústavný súd sídli v Košiciach.

Ústavný súd nariadil prepustenie z väzby po štrnástich rokoch.

12 h

Parlament čaká hlasovanie o skrátení kolúznej väzby.

8 h

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Video Desktop