Korzár logo Korzár Košice

Odborníci polemizujú o príčine vlakového nešťastia

Železničné nešťastie v Spišskej Novej Vsi zapríčinilo podľa niektorých zdrojov zlyhanie bŕzd po výpadku elektrického prúdu. Viacerí odborníci tvrdia, že každý rušeň má niekoľko typov bŕzd, výpadok jednej nemôže spôsobiť haváriu.

Tragická nehoda. Mlčanie kompetentných nahráva špekuláciám o príčine nešťastia.Tragická nehoda. Mlčanie kompetentných nahráva špekuláciám o príčine nešťastia. (Zdroj: Mária Šimoňáková)

Železničné nešťastie v Spišskej Novej Vsi, pri ktorom 1. apríla zahynuli traja ľudia a jeden človek sa ťažko zranil, zapríčinilo podľa niektorých zdrojov zlyhanie bŕzd po výpadku elektrického prúdu. Rušeň vraj preto narazil do stojaceho vlaku. Viacerí odborníci na dopravu s tým nesúhlasia. Tvrdia, že každý rušeň má niekoľko typov bŕzd, výpadok jednej preto podľa nich nemôže spôsobiť haváriu.

KOŠICE. Ministerstvo dopravy, Železničná spoločnosť Cargo a ďalšie zainteresované inštitúcie nebudú do oficiálneho ukončenia vyšetrovania poskytovať k tragickej nehode žiadne vyjadrenia. Tým sa vytvára široký priestor na špekulácie o príčinách nešťastia.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Rušeň má niekoľko bŕzd

Mohol tragédiu zaviniť výpadok eletriny a následné zlyhanie bŕzd? Opýtali sme sa na to odborníkov z Výskumného a vývojového ústavu železníc Žilina, ktorí robia niektoré analýzy a posudky týkajúce sa nehody.

"Treba ešte počkať, svetlo do prípadu vnesú až výsledky vyšetrovania a záverečné posudky znalcov," povedal nám Vladimír Herda, riaditeľ ústavu. "Rušeň má niekoľko typov bŕzd, elektrodynamickú, tlakovú alebo poruchovú. Podľa môjho osobného názoru jedna brzda nemôže mať vplyv na to, aby rušeň havaroval."

O zlyhaní bŕzd po vypadnutí elektriny v rušni pochybuje aj František Kocúr, vedúci divízie Výskumného ústavu dopravného, a. s., Žilina: "Neverím tomu. Naše rušne sú postavené tak, aby sa takéto niečo nestalo."

SkryťVypnúť reklamu

Najprv brzdia vzduchovou

Oslovili sme aj jedného z košických rušňovodičov, ktorý riadi vlaky už viac ako 20 rokov. Z viacerých bŕzd v rušni elektrický prúd potrebuje len elektrodynamická brzda. "Od kolegu som počul, že v deň havárie nebol žiadny výpadok elektrického prúdu. Sú rôzne typy rušňov, zvyčajne sa však najprv brzdí vzduchovou brzdou, tá potom spustí elektrodynamickú. Máme aj rušne, ktoré sa pri výpadku elektriny zastavia. Ak v rušni, ktorý havaroval v Spišskej, použili najprv elektrodynamickú brzdu, a potom pneumatickú, mohlo sa stať, že tá už vlak nestihla ubrzdiť. Asi to bolo tak, že skúsili najprv brzdiť elektrodynamickou, a keď neúčinkovala, začali brzdiť vzduchovou. Opakujem však, v ten deň žiadny výpadok prúdu nebol."

Jednou z verzií, prečo mohlo dôjsť k nehode, bolo aj to, že rušňovodič dostal infarkt. Neskoršia súdna pitva to však nepotvrdila. "Tiež to vylučujem, lebo rušňovodič obsluhoval takzvané živé tlačidlo. Ide o zariadenie, ktoré ak rušňovodič v pravidelných intervaloch neobslúži, samo zastaví vlak," dodal Vladimír Herda.

SkryťVypnúť reklamu

Fakty

Čo sa stalo v osudný deň

K vlakovému nešťastiu došlo 1. apríla v železničnej stanici Spišská Nová Ves.

Rušeň, v ktorom údajne práve testovali elektromagnetické brzdy, vošiel na koľaj, kde stál osobný vlak, a narazil do neho.

Zo štyroch ľudí, ktorí boli v čase zrážky v kabíne testovaného rušňa, traja zomreli na mieste, štvrtého previezli s ťažkými zraneniami vrtuľníkom do košickej nemocnice. Chirurgovia ho operovali viac ako sedem hodín. V osobnom vlaku sa pri zrážke ľahko zranilo 15 cestujúcich.

Najčítanejšie na Košice Korzár

Komerčné články

  1. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Slovenské naj na jednom mieste. Stačí lúštiť
  2. Nový rekord v politickom terore utvorili Červení Khméri
  3. Šéf nemocníc v Šaci Sabol: Nemôžeme byť spokojní s počtom roboti
  4. Chcete dokonalé zuby? Čo vám reklamy nepovedia
  5. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  6. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  7. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 93 948
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 20 919
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 10 602
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 460
  5. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 5 718
  6. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 5 384
  7. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 5 259
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 4 687
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Úradujúci prezident USA Donald Trump počas Super Bowlu LIX.

Americký prezident ohlásil, že znižuje clá na 10 percent na tri mesiace.


15
Tlačová konferencia premiéra Fica a Tibora Gašpara.

Prvý prieskum v ére transakčnej dane meria Smeru pokles.


a 1 ďalší 6
Minister zdravotníctva Kamil Šaško.

Účasť odborníkov zrušili v poslednej chvíli.


2
Peter Schutz

Celosvetový chaos spôsobili voliči jedinej superveľmoci.


10

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu