V júni by sa mala začať výstavba rýchlocesty z Košíc na maďarské hranice. Na svojej webstránke to hlása aj Národná diaľničná spoločnosť (NDS), prísľub dostal od riaditeľa aj košický župan Zdenko Trebuľa (Smer-SD). Úsek Šebastovce - Milhosť v dĺžke 14,2 km by mal stáť takmer 117 miliónov eur.Úsek R4 Košice - MilhosťMaďarská strana momentálne nepočíta s dostavbou diaľnice M30 z Miskolca smerom k slovenským hraniciam do Tornyosnémeti. Na webstránke ich diaľničnej spoločnosti sme našli len oznam, že výstavba by sa mala v poloprofile začať okolo roku 2015. Dovtedy by však Maďari podľa slov predsedu samosprávy župy Borsod-Abaúj-Zemplén Ferenca Ódora (FIDESZ) mohli vybudovať aspoň niektorý zo štyroch zostávajúcich obchvatov obcí na ceste č. 3 z Miskolca do Encsu.Štátna akciovka Národná diaľničná spoločnosť (NDS), a. s., vo verejnej súťaži na činnosť stavebného dozoru pre výstavbu rýchlostnej cesty R4 Košice - Milhosť po hranicu s Maďarskom porušila zákon o verejnom obstarávaní. Na výzvu Úradu pre verejné obstarávanie preto musela tender s predpokladanou cenou 5,22 milióna eur bez dane z pridanej hodnoty zrušiť. Generálnym riaditeľom NDS je nominant Smeru-SD Igor Choma, ktorý šéfuje okresnej organizácii strany v Žiline.
KOŠICE. Stavebné povolenie je vydané, majetkovoprávne vyrovnanie sa chýli ku koncu, informoval Korzár župan Trebuľa.
"Začať stavať by sa mohlo už začiatkom leta. Je to uvedené vo všetkých plánoch a dokumentoch, máme prísľub aj od NDS. Ale keďže podobných sľubov som sa za tie roky napočúval už dosť, uverím tomu, až keď ten bager naozaj uvidím. Snažím sa o to 10 rokov, podaril sa zatiaľ aspoň nový asfalt na súčasnú cestu," konštatuje Trebuľa, ktorý nie je prílišným optimistom najmä pre problémy, ktoré mala NDS s tendrom na dodávateľa (pozri rámček).
Maďari stavať nebudú
Rýchlocesta sa pôvodne mohla začať stavať už minulý rok. Téma jej výstavby patrila medzi volebné priority všetkých košických mestských a regionálnych politikov. Maďarská aj slovenská strana sa nevedeli dohodnúť na bode napojenia. Ten sa mal pôvodne posunúť viac na západ až do kechneckého priemyselného parku, avšak zostane len pri plánoch. Maďarské hranice budú motoristi prekračovať takmer na pôvodnom mieste, asi 150 metrov vľavo od budovy bývalej colnice.
"Maďari aj starosta Kechneca chceli zmeniť bod napojenia. Ideme však podľa pôvodného projektu a neviem o žiadnych zmenách. Samotná výstavba by nemala byť z technologickej stránky až taký problém, lebo sa pôjde len po rovine a stačí len pár nových nadjazdov. Výstavba cesty na maďarskej strane sa nezrealizuje pre nedostatok finančných prostriedkov. Mali by však urobiť obchvaty na jestvujúcej ceste, aby sa nemuselo chodiť cez dediny," dodal župan.
Odborník by použil peniaze inde
Dopravný špecialista Ing. Pavel Titl má k výstavbe rýchlocesty výhrady, najmä ak berie do úvahy vyťaženosť a obrovské náklady.
"Myslím si, že ak by vláda uprednostnila pred výstavbou úseku R4 Košice - Milhosť radšej úpravu prejazdu cez horský priechod Soroška, potešila by oveľa vyšší počet motoristov tohto regiónu," vysvetľuje.
Zdôrazňuje, že komunikácia Košice - Milhosť je v porovnaní s cestou Moldava - Rožňava zaťažená z dvoch tretín. A dokonca ak porovnáme napríklad počet nákladných vozidiel za 24 hodín na stúpaní na Sorošku - 1 685 vozidiel (posledné celoštátne sčítanie dopravy v roku 2005) oproti 898 vozidlám pri Kechneci, tak jednoznačne víťazí ako prioritné riešenie Soroška.
"Komunikácia z Košíc na Seňu, tvoriaca takmer priamku v celom úseku 16 km, má iba tri bodové závady - prejazd mestskou časťou Šebastovce, križovatku Čaňa - Haniska s absenciou odbočovacích a zaraďovacích pruhov a ešte prejazd Seňou. To by sa dalo vyriešiť pri oveľa nižších nákladoch, ako predstavuje plánovaných asi 120 miliónov eur bez DPH, ak si uvedomíme, že výsledkom bude opäť iba dvojpruhová komunikácia - tento úsek rýchlostnej cesty sa začína budovať iba v polovičnom profile," dodal Ing. Titl.
Fakty
Rýchlostná cesta R4 v úseku Košice (Šebastovce) - Milhosť v dĺžke 14,2 km je podľa koncepcie rozvoja dopravy súčasťou transeurópskej doplnkovej siete TINA koridoru VA, predpokladaný začiatok výstavby je jún 2010. Termín ukončenia je naplánovaný v júni 2013.
Technická štúdia na realizáciu tohto úseku bola vypracovaná už v roku 2002, odvtedy štát zaplatil len na štúdie a ďalšie záležitosti vyše 24 miliónov eur. NDS predpokladá orientačnú cenu výstavby 116,82 miliónov eur bez DPH. Európska únia naň v rámci Operačného programu Doprava prispeje sumou 85 percent, zvyšok pôjde zo štátneho rozpočtu.
Trasa R4 v tomto úseku povedie v podstate rovnobežne s terajšou hlavnou cestou. Na začiatku je napojená mimoúrovňovou križovatkou na cestu 1. triedy č. 68, ďalej prechádza v koridore medzi širokorozchodnou železnicou a železničnou stanicou Haniska, potom do priestoru priemyselného parku Kechnec s mimoúrovňovou križovatkou pri závode Getrag Ford a končí sa asi 150 m vpravo od bývalej budovy colnice v Milhosti. Celkovo je na R4 naprojektovaných 14 mostných objektov, ako aj dve mimoúrovňové križovatky.
Zrušený tender
NDS porušila zákon
Úrad konal na základe vlastného podnetu. Zistil rozpor medzi vysvetlením súťažných podkladov a oznámením o vyhlásení verejného obstarávania. Okrem toho mali požiadavky NDS vo vysvetlení súťažných podkladov diskriminačný charakter. Na otázku o dôvodoch zrušenia súťaže na dozor pre R4 a kedy by mohla byť vypísaná nová, NDS neodpovedala, hoci tento tender uzavrela ako neúspešný jeho zrušením. V tendri, vyhlásenom vlani v novembri, bolo doručených päť ponúk. Dozor, podobne ako samotná stavba, má byť spolufinancovaný z Európskeho fondu regionálneho rozvoja v rámci Operačného programu Doprava.
Poznámka - Cesta nikam
Rýchlocesta na maďarské hranice je typickým príkladom toho, ako to dopadne, keď sa politika mieša do skutočných potrieb.
Cesta medzi Košicami a Miskolcom je prázdna. V porovnaní s inými komunikáciami v smere od Košíc je tou poslednou, ktorú je potrebné riešiť. Keďže však spĺňa všetky politické predpoklady, zaplatíme jej výstavbu skôr, ako si to vyžiada trh.
Rieši spojenie medzi dvoma členskými krajinami EÚ, je teda krásnym príkladom spolupráce dvoch krajín, ktoré inak na politickej úrovni o sebe zväčša brešú. EÚ rada prispeje svojimi miliónmi v očakávaní, ako sa k sebe pritúlia maďarský župan so slovenským a možno sa pri tom pred kamerami pooblizujú aj vyššie šarže.
Na slovenskej strane našli znepriatelení komunálni politici spoločnú reč práve pri ceste na maďarskú hranicu. Keby ich radšej spojili nižšie dane či odvody, nie, oni musia zborovo recitovať o najmenej potrebnej komunikácii. Dôvody sú jednoduché - je to výborná marketingová téma. Ja som sa zasadil o túto cestu, ja som podporoval tento projekt, ja som ho vždy vítal a teraz rád otváram.
Viem, že poviete, načo sa sťažujem, buďme radi, že aspoň nejaké euro tu príde. Veď to. Príde tu pár milárd korún a my ich rozflákame na takúto volovinu.
A tým, ktorí hovoria o rýchlejšej a pohodlnejšej ceste do Bratislavy cez Maďarsko, odkazujem, nech to ešte raz spoločne pekne a s rozvahou preberú, napríklad vo výťahu, kam sa všetci pohodlne zmestia.
Cesta do Miskolca je prázdna, a to aj v špičke. Ľudia jazdia tam, kde potrebujú, nie tam, kde chce štát, aby jazdili.
Peter B. DOKTOR
Autor: ren
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári