Korzár logo Korzár Košice

Konkurenčný boj v Košiciach vyhrávajú obchodné centrá

Majitelia prevádzok v centre Košíc si ťažkajú na málo zákazníkov. Obchodné centrá si naopak na nedostatok ľudí sťažovať nemôžu.

Hlavná ulica. Obchodníci sa sťažujú, niektorí skončia, podľa realiťáka prichádzajú noví.Hlavná ulica. Obchodníci sa sťažujú, niektorí skončia, podľa realiťáka prichádzajú noví. (Zdroj: Veronika Janušková)

Majitelia prevádzok v centre mesta si ťažkajú na málo zákazníkov. Obchodné centrá si naopak na nedostatok ľudí sťažovať nemôžu.

KOŠICE. Hlavná ulica nie je tým, čím bola. Hovoria obchodníci. Niektorí preto prevádzky zatvárajú, iní sa sťahujú do obchodných centier. Miesta v kamenných domoch tak zapĺňajú secondhandy a vietnamské obchody, ďalšie ostávajú prázdne. Majitelia obchodíkov na Hlavnej sa sťažujú na malú návštevnosť a zisky.

"Mesto vôbec nežije. Ľudí je málo, nechodia do centra. V predajni máme zavedené počítadlo návštevnosti. Denne našimi dverami prejde 200 až 300 ľudí. Minulý rok sme mali počas dňa v priemere 600 zákazníkov, čo je veľký rozdiel," rozpráva Anna Komorová, majiteľka butiku Gold Point Fashion (bývalý House). Predpokladá, že zníženie počtu kupujúcich spôsobilo parkovanie v centre. "Keď vidia, že si musia zaplatiť, radšej idú do obchodného centra."

Rovnako zmýšľa i majiteľ ďalšieho obchodu. "Nechcem o tom radšej ani rozprávať. Je to katastrofa," mávne rukou a odchádza.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Zmení Hlavnú Aupark?

Väčšina priestorov neostane opustená dlho, hovorí Vladimír Rampáček z košickej pobočky realitnej kancelárie Remax. "Jedni podnájomníci odchádzajú, ďalší prichádzajú. Menšie priestory sa darí prenajímať rýchlejšie, väčšie sa zapĺňajú pomalšie. Sú prevádzky, ktoré sa na Hlavnej neudržia, pretože nemajú dostatok zákazníkov. Hlavná sa vyprofiluje, keď sa dostavia Aupark. Centrum mesta bude zrejme ponúkať viac služieb ako spotrebného tovaru."

Shopping centrá: Máme benefity

Shopping centrá tvrdia, že poskytujú viacero benefitov, ktoré Hlavná nemôže pokryť. Výška nájmu je podľa manažérov OC Optimy a OC Cassovia porovnateľná so sumou, ktorú zaplatia podnikatelia v centre mesta.

"Obchodné značky tiež vyžadujú, aby susediace nájomné jednotky boli kvalitné, estetické a brandovo kompatibilné s ich značkou. Ak by vedľa výkladu mali výklad napríklad secondhandu, považovali by to za poškodenie imidžu firmy," vysvetľuje manažér Optimy Peter Šimkanin.

Komplexnosť služieb shopping centier vyzdvihuje riaditeľ Cassovie Barnabáš Farkaš. "Zákazník má k dispozícii všetko pod jednou strechou. Aj z hľadiska obchodníka je centrum chápané komplexne, pretože je tu hypermarket, pôsobia tu rôzni obchodníci, kaviarne, poskytujú sa rôzne služby, čo je prirodzeným lákadlom pre väčšinu zákazníkov a to dobre vedia aj obchodníci."

Obaja manažéri považujú za dôležité aj marketingové aktivity, ktoré lákajú zákazníkov a bezplatné parkovanie. "Osemdesiat percent našich zákazníkov prichádza na nákupy autom. Trend presunu obchodníkov a zákazníkov do obchodných centier sa nedá zastaviť," myslí si Šimkanin.

SkryťVypnúť reklamu

Mesto: Nemôžeme nič robiť

Nájdu sa aj butiky, ktoré prevádzku z obchodného centra stiahli a zotrvali na Hlavnej ulici. Takou je predajňa Benettonu, o ktorej Korzár informoval vlani v lete. Majiteľ obchodu Ladislav Pollyák vtedy povedal, že za odchodom z nákupného strediska bol výrazný prepad tržieb. Spôsobil ho nárast počtu butikov, ku ktorému kúpna sila adekvátne nenarastala. "Preto sme všetok tovar sústredili z dvoch predajní do jednej na Hlavnej ulici. Je lepšie mať jednu silnú prevádzku ako dve slabšie."

Magistrát vývoj v centre mesta nemôže ovplyvniť. Na Hlavnej vlastní päť nehnuteľností. "Všetko sa môže riešiť iba v súlade s územným plánom, ktorý rámcovo definuje, aký typ prevádzok môže v danej lokalite fungovať," vysvetľuje Jaro Kerner z komunikačného referátu radnice.

SkryťVypnúť reklamu

Analytik: Potrebné sú výhody

Na Západe je hlavná ulica akousi výkladnou skriňou renomovaných značiek. Tvrdí to ekonomický analytik Ľubomír Drahovský. Podľa neho by malo mesto obchodníkom v historickom centre vyjsť v ústrety napríklad zrušením parkovného.

"Ak sa zlepší kúpyschopnosť obyvateľstva, opäť ho prípadne vrátiť. Rovnako by prevádzky mali motivovať aj prenajímatelia obchodov, aby pritiahli záujem lukratívnych značiek. Rovnako ako to robia developeri obchodných centier."

Najčítanejšie na Košice Korzár

Komerčné články

  1. Čo bude toto leto in?
  2. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  3. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  4. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  5. Kam smerujú peniaze bohatých?
  6. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  7. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  8. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  1. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život?
  2. Čo bude toto leto in?
  3. Najkrajšie letné túry, cyklotrasy, jazerá a pamiatky v Rakúsku
  4. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  5. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  6. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum
  7. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  8. Kam smerujú peniaze bohatých?
  1. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie 9 130
  2. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je 8 726
  3. Kam smerujú peniaze bohatých? 5 118
  4. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú 3 830
  5. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum 3 296
  6. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad 2 580
  7. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život? 2 385
  8. Crème de la Crème štartuje už čoskoro 2 229
  1. František Kukura: Prekladač politických fráz do ľudskej reči časť 2.
  2. František Kukura: Prekladač politických fráz do ľudskej reči časť 1.
  3. Milan Srnka: Ficov parlamentný rybník
  4. Tomáš Mikloško: Toxické peklo: Ako rozpoznať narcistu a jeho obeť
  5. Ľudmila Križanovská: Charakter človeka sa spozná v náročných životných situáciách. Je to naozaj tak?
  6. Tomas Hlavaty: Ateizmus a viera: Dve pasáže z Levovej homílie, ktoré vyvolávajú pochybnosti
  7. Ján Škerko: Sme vo vesmíre sami? Vesmírna prázdnota vo veľkom ničom
  8. Vladimír Krátky: Cintľavky - zobuďte sa !
  1. Viktor Pamula: Slovenský zväz ľadovej hanby 17 258
  2. Anna Brawne: Pridrahý Robo, nebolo tých klamstiev už dosť? 8 334
  3. Natália Milanová: Nové záchody na ministerstve kultúry smrdia. Poriadne smrdia. 8 000
  4. Ivan Čáni: Pobavený Fico ako nevinné batoľa. 7 928
  5. Miroslav Ferkl: Stupnica Ficovej nenávisti 7 223
  6. Matej Galo: Tibor Gašpar, ste hluchý, nemý, slepý alebo čo? 7 183
  7. Branko Štefanatný: Hráči z KHL nie, Šatan nie! 7 055
  8. Ján Valchár: O Istanbule a vybrakovaných skladoch tankov 5 661
  1. Marian Nanias: X (Röntgenové) lúče, alebo Gama žiarenie? Aký je rozdiel...
  2. Marcel Rebro: Nebezpečný terorista s valaškou a mierumilovný rasista so samopalom
  3. Anna Brawne: Pán minister, to naše zdravotníctvo som už zachránila ja, preto je najvyšší čas, aby ste zo seba prestali robiť šaša!
  4. Roman Kebísek: Štefánikova priateľka Weissová o ňom: Je to dobyvateľ
  5. Radko Mačuha: Fico je kráľ politickej džungle.
  6. INESS: Energetická pomoc – adresnosť v nedohľadne
  7. Věra Tepličková: "I napriek tomu, že ste žena, buďte slušná."
  8. Radko Mačuha: Šmejdi" sa menia. Predražené hrnce nahradili politikou.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. František Kukura: Prekladač politických fráz do ľudskej reči časť 2.
  2. František Kukura: Prekladač politických fráz do ľudskej reči časť 1.
  3. Milan Srnka: Ficov parlamentný rybník
  4. Tomáš Mikloško: Toxické peklo: Ako rozpoznať narcistu a jeho obeť
  5. Ľudmila Križanovská: Charakter človeka sa spozná v náročných životných situáciách. Je to naozaj tak?
  6. Tomas Hlavaty: Ateizmus a viera: Dve pasáže z Levovej homílie, ktoré vyvolávajú pochybnosti
  7. Ján Škerko: Sme vo vesmíre sami? Vesmírna prázdnota vo veľkom ničom
  8. Vladimír Krátky: Cintľavky - zobuďte sa !
  1. Viktor Pamula: Slovenský zväz ľadovej hanby 17 258
  2. Anna Brawne: Pridrahý Robo, nebolo tých klamstiev už dosť? 8 334
  3. Natália Milanová: Nové záchody na ministerstve kultúry smrdia. Poriadne smrdia. 8 000
  4. Ivan Čáni: Pobavený Fico ako nevinné batoľa. 7 928
  5. Miroslav Ferkl: Stupnica Ficovej nenávisti 7 223
  6. Matej Galo: Tibor Gašpar, ste hluchý, nemý, slepý alebo čo? 7 183
  7. Branko Štefanatný: Hráči z KHL nie, Šatan nie! 7 055
  8. Ján Valchár: O Istanbule a vybrakovaných skladoch tankov 5 661
  1. Marian Nanias: X (Röntgenové) lúče, alebo Gama žiarenie? Aký je rozdiel...
  2. Marcel Rebro: Nebezpečný terorista s valaškou a mierumilovný rasista so samopalom
  3. Anna Brawne: Pán minister, to naše zdravotníctvo som už zachránila ja, preto je najvyšší čas, aby ste zo seba prestali robiť šaša!
  4. Roman Kebísek: Štefánikova priateľka Weissová o ňom: Je to dobyvateľ
  5. Radko Mačuha: Fico je kráľ politickej džungle.
  6. INESS: Energetická pomoc – adresnosť v nedohľadne
  7. Věra Tepličková: "I napriek tomu, že ste žena, buďte slušná."
  8. Radko Mačuha: Šmejdi" sa menia. Predražené hrnce nahradili politikou.

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu