Majitelia prevádzok v centre mesta si ťažkajú na málo zákazníkov. Obchodné centrá si naopak na nedostatok ľudí sťažovať nemôžu.
KOŠICE. Hlavná ulica nie je tým, čím bola. Hovoria obchodníci. Niektorí preto prevádzky zatvárajú, iní sa sťahujú do obchodných centier. Miesta v kamenných domoch tak zapĺňajú secondhandy a vietnamské obchody, ďalšie ostávajú prázdne. Majitelia obchodíkov na Hlavnej sa sťažujú na malú návštevnosť a zisky.
"Mesto vôbec nežije. Ľudí je málo, nechodia do centra. V predajni máme zavedené počítadlo návštevnosti. Denne našimi dverami prejde 200 až 300 ľudí. Minulý rok sme mali počas dňa v priemere 600 zákazníkov, čo je veľký rozdiel," rozpráva Anna Komorová, majiteľka butiku Gold Point Fashion (bývalý House). Predpokladá, že zníženie počtu kupujúcich spôsobilo parkovanie v centre. "Keď vidia, že si musia zaplatiť, radšej idú do obchodného centra."
Rovnako zmýšľa i majiteľ ďalšieho obchodu. "Nechcem o tom radšej ani rozprávať. Je to katastrofa," mávne rukou a odchádza.
Zmení Hlavnú Aupark?
Väčšina priestorov neostane opustená dlho, hovorí Vladimír Rampáček z košickej pobočky realitnej kancelárie Remax. "Jedni podnájomníci odchádzajú, ďalší prichádzajú. Menšie priestory sa darí prenajímať rýchlejšie, väčšie sa zapĺňajú pomalšie. Sú prevádzky, ktoré sa na Hlavnej neudržia, pretože nemajú dostatok zákazníkov. Hlavná sa vyprofiluje, keď sa dostavia Aupark. Centrum mesta bude zrejme ponúkať viac služieb ako spotrebného tovaru."
Shopping centrá: Máme benefity
Shopping centrá tvrdia, že poskytujú viacero benefitov, ktoré Hlavná nemôže pokryť. Výška nájmu je podľa manažérov OC Optimy a OC Cassovia porovnateľná so sumou, ktorú zaplatia podnikatelia v centre mesta.
"Obchodné značky tiež vyžadujú, aby susediace nájomné jednotky boli kvalitné, estetické a brandovo kompatibilné s ich značkou. Ak by vedľa výkladu mali výklad napríklad secondhandu, považovali by to za poškodenie imidžu firmy," vysvetľuje manažér Optimy Peter Šimkanin.
Komplexnosť služieb shopping centier vyzdvihuje riaditeľ Cassovie Barnabáš Farkaš. "Zákazník má k dispozícii všetko pod jednou strechou. Aj z hľadiska obchodníka je centrum chápané komplexne, pretože je tu hypermarket, pôsobia tu rôzni obchodníci, kaviarne, poskytujú sa rôzne služby, čo je prirodzeným lákadlom pre väčšinu zákazníkov a to dobre vedia aj obchodníci."
Obaja manažéri považujú za dôležité aj marketingové aktivity, ktoré lákajú zákazníkov a bezplatné parkovanie. "Osemdesiat percent našich zákazníkov prichádza na nákupy autom. Trend presunu obchodníkov a zákazníkov do obchodných centier sa nedá zastaviť," myslí si Šimkanin.
Mesto: Nemôžeme nič robiť
Nájdu sa aj butiky, ktoré prevádzku z obchodného centra stiahli a zotrvali na Hlavnej ulici. Takou je predajňa Benettonu, o ktorej Korzár informoval vlani v lete. Majiteľ obchodu Ladislav Pollyák vtedy povedal, že za odchodom z nákupného strediska bol výrazný prepad tržieb. Spôsobil ho nárast počtu butikov, ku ktorému kúpna sila adekvátne nenarastala. "Preto sme všetok tovar sústredili z dvoch predajní do jednej na Hlavnej ulici. Je lepšie mať jednu silnú prevádzku ako dve slabšie."
Magistrát vývoj v centre mesta nemôže ovplyvniť. Na Hlavnej vlastní päť nehnuteľností. "Všetko sa môže riešiť iba v súlade s územným plánom, ktorý rámcovo definuje, aký typ prevádzok môže v danej lokalite fungovať," vysvetľuje Jaro Kerner z komunikačného referátu radnice.
Analytik: Potrebné sú výhody
Na Západe je hlavná ulica akousi výkladnou skriňou renomovaných značiek. Tvrdí to ekonomický analytik Ľubomír Drahovský. Podľa neho by malo mesto obchodníkom v historickom centre vyjsť v ústrety napríklad zrušením parkovného.
"Ak sa zlepší kúpyschopnosť obyvateľstva, opäť ho prípadne vrátiť. Rovnako by prevádzky mali motivovať aj prenajímatelia obchodov, aby pritiahli záujem lukratívnych značiek. Rovnako ako to robia developeri obchodných centier."
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári