Korzár logo Korzár Košice

Konkurenčný boj v Košiciach vyhrávajú obchodné centrá

Majitelia prevádzok v centre Košíc si ťažkajú na málo zákazníkov. Obchodné centrá si naopak na nedostatok ľudí sťažovať nemôžu.

Hlavná ulica. Obchodníci sa sťažujú, niektorí skončia, podľa realiťáka prichádzajú noví.Hlavná ulica. Obchodníci sa sťažujú, niektorí skončia, podľa realiťáka prichádzajú noví. (Zdroj: Veronika Janušková)

Majitelia prevádzok v centre mesta si ťažkajú na málo zákazníkov. Obchodné centrá si naopak na nedostatok ľudí sťažovať nemôžu.

KOŠICE. Hlavná ulica nie je tým, čím bola. Hovoria obchodníci. Niektorí preto prevádzky zatvárajú, iní sa sťahujú do obchodných centier. Miesta v kamenných domoch tak zapĺňajú secondhandy a vietnamské obchody, ďalšie ostávajú prázdne. Majitelia obchodíkov na Hlavnej sa sťažujú na malú návštevnosť a zisky.

"Mesto vôbec nežije. Ľudí je málo, nechodia do centra. V predajni máme zavedené počítadlo návštevnosti. Denne našimi dverami prejde 200 až 300 ľudí. Minulý rok sme mali počas dňa v priemere 600 zákazníkov, čo je veľký rozdiel," rozpráva Anna Komorová, majiteľka butiku Gold Point Fashion (bývalý House). Predpokladá, že zníženie počtu kupujúcich spôsobilo parkovanie v centre. "Keď vidia, že si musia zaplatiť, radšej idú do obchodného centra."

Rovnako zmýšľa i majiteľ ďalšieho obchodu. "Nechcem o tom radšej ani rozprávať. Je to katastrofa," mávne rukou a odchádza.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Zmení Hlavnú Aupark?

Väčšina priestorov neostane opustená dlho, hovorí Vladimír Rampáček z košickej pobočky realitnej kancelárie Remax. "Jedni podnájomníci odchádzajú, ďalší prichádzajú. Menšie priestory sa darí prenajímať rýchlejšie, väčšie sa zapĺňajú pomalšie. Sú prevádzky, ktoré sa na Hlavnej neudržia, pretože nemajú dostatok zákazníkov. Hlavná sa vyprofiluje, keď sa dostavia Aupark. Centrum mesta bude zrejme ponúkať viac služieb ako spotrebného tovaru."

Shopping centrá: Máme benefity

Shopping centrá tvrdia, že poskytujú viacero benefitov, ktoré Hlavná nemôže pokryť. Výška nájmu je podľa manažérov OC Optimy a OC Cassovia porovnateľná so sumou, ktorú zaplatia podnikatelia v centre mesta.

"Obchodné značky tiež vyžadujú, aby susediace nájomné jednotky boli kvalitné, estetické a brandovo kompatibilné s ich značkou. Ak by vedľa výkladu mali výklad napríklad secondhandu, považovali by to za poškodenie imidžu firmy," vysvetľuje manažér Optimy Peter Šimkanin.

Komplexnosť služieb shopping centier vyzdvihuje riaditeľ Cassovie Barnabáš Farkaš. "Zákazník má k dispozícii všetko pod jednou strechou. Aj z hľadiska obchodníka je centrum chápané komplexne, pretože je tu hypermarket, pôsobia tu rôzni obchodníci, kaviarne, poskytujú sa rôzne služby, čo je prirodzeným lákadlom pre väčšinu zákazníkov a to dobre vedia aj obchodníci."

Obaja manažéri považujú za dôležité aj marketingové aktivity, ktoré lákajú zákazníkov a bezplatné parkovanie. "Osemdesiat percent našich zákazníkov prichádza na nákupy autom. Trend presunu obchodníkov a zákazníkov do obchodných centier sa nedá zastaviť," myslí si Šimkanin.

SkryťVypnúť reklamu

Mesto: Nemôžeme nič robiť

Nájdu sa aj butiky, ktoré prevádzku z obchodného centra stiahli a zotrvali na Hlavnej ulici. Takou je predajňa Benettonu, o ktorej Korzár informoval vlani v lete. Majiteľ obchodu Ladislav Pollyák vtedy povedal, že za odchodom z nákupného strediska bol výrazný prepad tržieb. Spôsobil ho nárast počtu butikov, ku ktorému kúpna sila adekvátne nenarastala. "Preto sme všetok tovar sústredili z dvoch predajní do jednej na Hlavnej ulici. Je lepšie mať jednu silnú prevádzku ako dve slabšie."

Magistrát vývoj v centre mesta nemôže ovplyvniť. Na Hlavnej vlastní päť nehnuteľností. "Všetko sa môže riešiť iba v súlade s územným plánom, ktorý rámcovo definuje, aký typ prevádzok môže v danej lokalite fungovať," vysvetľuje Jaro Kerner z komunikačného referátu radnice.

SkryťVypnúť reklamu

Analytik: Potrebné sú výhody

Na Západe je hlavná ulica akousi výkladnou skriňou renomovaných značiek. Tvrdí to ekonomický analytik Ľubomír Drahovský. Podľa neho by malo mesto obchodníkom v historickom centre vyjsť v ústrety napríklad zrušením parkovného.

"Ak sa zlepší kúpyschopnosť obyvateľstva, opäť ho prípadne vrátiť. Rovnako by prevádzky mali motivovať aj prenajímatelia obchodov, aby pritiahli záujem lukratívnych značiek. Rovnako ako to robia developeri obchodných centier."

Najčítanejšie na Košice Korzár

Komerčné články

  1. V podzemí sa skrýva poklad nezmenený už 182 rokov
  2. Kondičný tréner: Motivácia na zmenu nestačí
  3. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  4. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  5. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  6. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  7. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  8. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  1. Kondičný tréner: Motivácia na zmenu nestačí
  2. Najlepšia dovolenka s deťmi pri mori: Kam letieť z Košíc?
  3. Na koho myslíš, keď si pripínaš narcis?
  4. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu
  5. Na Marka oharka do jarka
  6. Najlepšie okamihy svojho života zachytené s HONOR 400 Lite
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  8. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  1. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 19 005
  2. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 9 914
  3. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 9 114
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 369
  5. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 3 830
  6. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 3 117
  7. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 2 719
  8. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice 2 483
  1. Rastislav Puchala: Sláva ti, Alex Ovečkin!
  2. Pavel Baláž: Parma nie je len mestom syra a šunky
  3. Ján Šeďo: Odznelo : "Apko, však tam roztrhalo 9 detí"! "No a čo, veď...."
  4. Vladimír Bojničan: Biblické zázraky ako nepreukázané tvrdenia a forma dezinformácie
  5. Jozef Černek: Môj partner nemá telo. Nemá tvár. A predsa napísal so mnou muzikál.
  6. Imunoblog: Zdravé črevo – základ silnej imunity
  7. Peter Greša: Sväté svetlo: stretnutie s chasidmi pri hrobe „zázračného rabína“
  8. Andrea Školudová: NOŽE v kuchyni a Feng Shui
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 105 754
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 323
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka 74 319
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 675
  5. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 17 149
  6. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 11 997
  7. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente. 9 734
  8. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 9 566
  1. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  2. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  3. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
  4. Tupou Ceruzou: Transakčná daň
  5. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  6. Marcel Rebro: Slovenské drony na ukrajinskom nebi
  7. Věra Tepličková: Nie je nad to, mať na verejnosti dobrých priateľov
  8. Tupou Ceruzou: Medvede
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Rastislav Puchala: Sláva ti, Alex Ovečkin!
  2. Pavel Baláž: Parma nie je len mestom syra a šunky
  3. Ján Šeďo: Odznelo : "Apko, však tam roztrhalo 9 detí"! "No a čo, veď...."
  4. Vladimír Bojničan: Biblické zázraky ako nepreukázané tvrdenia a forma dezinformácie
  5. Jozef Černek: Môj partner nemá telo. Nemá tvár. A predsa napísal so mnou muzikál.
  6. Imunoblog: Zdravé črevo – základ silnej imunity
  7. Peter Greša: Sväté svetlo: stretnutie s chasidmi pri hrobe „zázračného rabína“
  8. Andrea Školudová: NOŽE v kuchyni a Feng Shui
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 105 754
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 323
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka 74 319
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 675
  5. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 17 149
  6. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 11 997
  7. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente. 9 734
  8. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 9 566
  1. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  2. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  3. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
  4. Tupou Ceruzou: Transakčná daň
  5. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  6. Marcel Rebro: Slovenské drony na ukrajinskom nebi
  7. Věra Tepličková: Nie je nad to, mať na verejnosti dobrých priateľov
  8. Tupou Ceruzou: Medvede

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu