"Moja dcéra sa nedávno vrátila od zubára a za dve strieborné plomby zaplatila 33 eur." zavolala nám čitateľka. "Nie je to veľa vzhľadom k tomu, že má preventívnu prehliadku? Aké sú vlastne ceny plomb a podľa čoho sa vypočíta cena? Ako si vlastne môže pacient overiť, že platí toľko, koľko má a neprepláca? Tiež by ma zaujímalo, či má zubár povinnosť vyvesiť cenník vonku na dvere do čakárne, aby si pacient mohol v pokoji prečítať, koľko sa za čo platí. Chodí ich vôbec v tomto niekto kontrolovať, či neberú od pacientov viac ako majú?"
Odpovede nám poskytol MUDr. Milan Tomka, prezident Regionálnej komory zubných lekárov (RKZL) a jej viceprezident. MUDr. Juraj Dobrík. "Pacient má právo pred výkonom spýtať sa na cenu ošetrenia i na kvalitu materiálu," vysvetľuje J. Dobrík. "Povinnosťou lekára mu je vysvetliť, z čoho sa to bude robiť a koľko to bude stáť. Často to absentuje, a tým dochádza ku týmto konfliktným situáciám. Tieto stavy sú spôsobené nedostatočnou komunikáciou zo strany lekára i neinformovanosťou pacienta."
Pridáva sa aj prezident RKZL. "To je akoby mi v jednom servise opravili auto za 100 eur, a tú istú robotu mi v druhom spravia za 500, tiež poviem, že je to rozdiel. V každom však mali iný cenník. A to pacient musí vedieť, lebo nežije ani v komunizme, ani v socializme. Nech si nikto nemyslí, že lekár či zdravotník má nejaký materiál zadarmo." Za prípadné vyššie ceny môže, tak ako všade, zdražovanie. "Za tých pár rokov stúpli všetky vstupy, vrátane prenájmov. Lekár, ktorý má napríklad ambulanciu bližšie k stredu mesta (kde sú priestory drahšie), má aj ošetrenie drahšie. Ceny materiálov, ktoré stáli kedysi 20 či 50 korún, teraz stoja aj 30 eur. Každý lekár má svoj cenník a tie môžu byť hodnotovo podobné. Ceny sú na Slovensku v priemere podobné, no nie sú absolútne zhodné. Záleží to od vybavenia ambulancie lekára."
Vybavenie ambulancie, ktoré tiež prispieva ku konečným cenám za ošetrenie, má každý stomatológ iné. Niekto môže mať súpravu za 10-tisíc eur, tú najlacnejšiu "verziu", ale aj drahšiu za 300 tisíc. "Ak chce pacient sediaci v kresle, na obrazovke cez intraorálnu kameru vidieť, ako mu vŕtam zuby, a či to robím dobre, musí si za to priplatiť. Aj takých pacientov máme. No keď pacientovi poviem, že výplň potom nebude stáť 23 eur, ale 200, zrazu nechce vidieť nič. Tých 23 eur je približný základ, toľko výplň v priemere stojí," vysvetľuje MUDr. Tomka.
Čo sa týka cenníkov, našu čitateľku zaujímalo, či sú lekári povinní vyvesiť ich pred ambulanciou. Do roku 2004 zákon určoval, že cenník musí byť v čakárni. Nový zákon však hovorí, že musí byť pacientovi dostupný. Nemusí byť vyvesený vonku, môže byť dostupný v ambulancii. "Ja som to uvítal hlavne preto, lebo neviem, či niekto potreboval môj cenník, ale tlačil som ho týždenne aj desaťkrát, lebo mi z dverí stále mizol," hovorí MUDr. Tomka.
Ak teda potrebujete navštíviť zubára, na začiatku sa opýtajte, čo bude robiť a ako to odľahčí vašu peňaženku. Ak sa vám to zdá veľa, navštívte iného zubára. Reklamovať drahý úkon po jeho vykonaní a neoveriť si predtým cenu, je potom zbytočné. "Zažil som aj takú situáciu, keď pacientovi bola poskytnutá starostlivosť, bol spokojný, no o pol roka sa dozvedel, že inde by mu to boli urobili lacnejšie, a tak sa sťažoval. Úrad pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou uverejnil vlani štatistiku za rok 2008. Podľa nej 97 % sťažností bolo neopodstatnených. A vo väčšine prípadov zlyhala komunikácia medzi lekárom a pacientom," dodáva MUDr. Tomka.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári