Korzár logo Korzár Košice

Lietadlá nahrádzali ľudia najmä autobusmi

Prerušenie leteckej prepravy v Európe kvôli popolčeku z islandskej sopky v ovzduší spôsobilo, že mnohí ľudia využívali iné spôsoby cestovania.

Autobusová stanica. Košičania mali najväčší záujem o Anglicko.Autobusová stanica. Košičania mali najväčší záujem o Anglicko. (Zdroj: Judita Čermáková)

Najväčší nápor zažila v Košiciach dopravná spoločnosť eurobus, a. s., prepravili do zahraničia približne o 2 000 cestujúcich viac ako inokedy. Najväčší záujem bol o cesty do Londýna.

KOŠICE. Slovenský vzdušný priestor bol uzavretý od piatka 16. 4. do utorka 20. 4. 2010. Mnohí Slováci ostali v zahraničí a nevedeli sa dostať domov.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

V aute strávili 20 hodín

Pani Anna z Košíc odletela ešte pred zrušením letov spolu so šéfkou a kolegyňou na služobnú cestu do Milána. "Do Košíc sme mali letieť v nedeľu večer," povedala nám Košičanka. "Pracovníci aeroliniek nám ešte aj v ten deň tvrdili, že lietadlo poletí, vraj je všetko v poriadku. Nebolo. Najprv sme preto chceli skúsiť autobus alebo vlak, všetky miesta však boli až do 24. apríla beznádejne vypredané."

Do Košíc sa chcela dostať čo najrýchlejšie nielen kvôli deťom, ktoré ju doma čakali, ale aj z dôvodu predražených a preplnených hotelov v Miláne. "Po tom, ako prestali lietať lietadlá, hotelieri zvýšili ceny, noc v jednoposteľovej izbe stála okolo 90, v dvojposteľovej asi 150 eur."

Východniarky nakoniec vyriešili problém tak, že si z Košíc zavolali kamaráta, ten prišiel pre nich do Milána a odviezol ich domov. V aute strávili 20 hodín, náklady na benzín však boli menšie ako cena pobytu v talianskych hoteloch. Košičanky totiž ani netušili, ako dlho by tam museli zostať.

SkryťVypnúť reklamu

Eurobus pocítil enormný záujem o lístky

Enormný nárast záujmu o cestovanie autobusmi potvrdil aj generálny riaditeľ košickej dopravnej spoločnosti Eurobus, a. s., Ľubomír Gerši. "Kým zvyčajne posielame do zahraničia jeden za deň, do štvrtka sme vyslali až 22 posilových vozidiel. Najväčší nápor bol v sobotu, teda deň po zatvorení slovenského vzdušného priestoru, poslali sme vtedy päť posilových spojov. Jednoznačne najväčší záujem bol o Anglicko. Destinácie ako Rím, Francúzsko či Nemecko sme zvládli bežnými spojmi. Čo sa týka počtu cestujúcich, počas zrušených letov sme ich prepravili asi o 2 000 viac ako inokedy."

Pridávala aj SAD Prešov

Problémy s leteckou dopravou priniesli vyššie zisky aj pre SAD Prešov, ktorá namiesto dvoch autobusov do Veľkej Británie vypravila štyri. V pondelok a vo štvrtok išli na linke Michalovce - Bradford a späť namiesto jedného autobusu naraz dva. Bez problémov sa naplnili. Dokonca záujem v pondelok prevyšoval aj zvýšené kapacity, keď by bez problému naplnili aj tretí autobus, dopravca ho však nemal k dispozícii. Záujem už dokázali vo štvrtok pokryť dvoma spojmi. "Ukazuje sa, že v pondelok už nebude potrebné posilniť linku do Anglicka o ďalší autobus, zrejme postačí jeden," uviedol Mišík. Najväčší záujem bol o lístky z Prešova do Londýna.

Mišík túto situáciu prirovnal k obdobiu okolo Vianoc, keď je nedostatok leteniek a záujem o posilnenie autobusových spojov do Anglicka a späť rastie. "Tentoraz bol záujem ešte intenzívnejší, lebo ľudia neboli na kolaps v leteckej doprave pripravení a nevedeli, dokedy tento stav potrvá."

SkryťVypnúť reklamu

Vo vlakoch vraj nápor nebol

Na rozdiel od "autobusákov" železničiari žiadny veľký nárast v počte prepravených cestujúcich vlakmi neevidujú. "Zrušenie letov ovplyvnilo dopravu po železnici len nepatrne," uviedol Miloš Čikovský, hovorca ZSSK. "Výnimkou bola iba trasa Bratislava - Praha - Berlín, tam sme zaznamenali nárast cestujúcich asi o 30 percent, čiže toľko, koľko sa zmestí do jedného až dvoch vagónov."

Cestovky

Odstávka leteckej dopravy ovplyvnila i dovolenkárov. Cestovné kancelárie preto improvizovali, aby našli spôsoby, ako im zabezpačiť dopravu.

Odstávka leteckej dopravy ovplyvnila i dovolenkárov. Cestovné kancelárie preto improvizovali, aby našli spôsoby, ako im zabezpečiť dopravu. V košických pobočkách sa však zväčša odmietli oficiálne vyjadriť ku konkrétnym počtom a prípadom východniarov. Dvom, ktorí sa nestihli vrátiť z Kuby s istou cestovkou, sa vraj na jej náklady pobyt predĺžil až o 5 dní. Zopár ľudí uviazlo na niekoľko dní aj v Egypte.

Dopravné obmedzenie sa dotklo aj niekoľkých klientov košickej pobočky CK Satur. „Neodletelo jedno lietadlo, robili sme preto refundáciu letenky, bolo to bezplatné. Ďalšiu letenku sme zmenili. Ale keď sa mala prebukovať, ako klienti chceli, museli v jednom prípade doplácať za vyššiu triedu, lebo už neboli voľné miesta," zhodnotila Drahoslava Molnárová. „Menila sa ešte jedna dovolenka, letecky z Viedne do Peru, ktorú sme museli posunúť o dva dni." V zahraničí im nikto visieť nezostal.

Hľadať náhradné riešenia musela takisto CK Ruefa Reisen. „Problémy nastali pri individuálnych klientoch, ktorí si zarezervovali letenku napríklad do Srí Lanky, USA, Kanady, Afriky, Dubaja, ale aj štátov Európskej únie. Improvizačne sme im našli náhradné lety, niektorí však museli čakať. Stará letenka im bola refundovaná leteckými spoločnosťami," uviedol produktový manažér CK v Bratislave Pavol Frankovič. „Skupinové zájazdy sme v zahraničí nemali, lebo v tom čase nebol charterový let. Tento týždeň sa už lietalo podľa poriadku."

V CK Hydrotour a Koala Tours takéto problémy riešiť nemuseli vôbec, pretože nemali vycestovaných klientov.

SkryťVypnúť reklamu

ee

Autor: sam, čor

Najčítanejšie na Košice Korzár

Komerčné články

  1. V podzemí sa skrýva poklad nezmenený už 182 rokov
  2. Kondičný tréner: Motivácia na zmenu nestačí
  3. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  4. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  5. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  6. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  7. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  8. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  1. Kondičný tréner: Motivácia na zmenu nestačí
  2. Najlepšia dovolenka s deťmi pri mori: Kam letieť z Košíc?
  3. Na koho myslíš, keď si pripínaš narcis?
  4. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu
  5. Na Marka oharka do jarka
  6. Najlepšie okamihy svojho života zachytené s HONOR 400 Lite
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  8. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  1. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 19 027
  2. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 9 893
  3. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 9 088
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 369
  5. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 3 853
  6. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 3 145
  7. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 2 755
  8. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice 2 479
  1. Elena Antalová: Ako sa zbaviť zúfalstva zo Slovenska
  2. Rastislav Puchala: Sláva ti, Alex Ovečkin!
  3. Pavel Baláž: Parma nie je len mestom syra a šunky
  4. Ján Šeďo: Odznelo : "Apko, však tam roztrhalo 9 detí"! "No a čo, veď...."
  5. Vladimír Bojničan: Biblické zázraky ako nepreukázané tvrdenia a forma dezinformácie
  6. Jozef Černek: Môj partner nemá telo. Nemá tvár. A predsa napísal so mnou muzikál.
  7. Imunoblog: Zdravé črevo – základ silnej imunity
  8. Peter Greša: Sväté svetlo: stretnutie s chasidmi pri hrobe „zázračného rabína“
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 105 755
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 325
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka 74 495
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 678
  5. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 17 069
  6. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 12 094
  7. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente. 9 734
  8. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 9 582
  1. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  2. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  3. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
  4. Tupou Ceruzou: Transakčná daň
  5. Marcel Rebro: Slovenské drony na ukrajinskom nebi
  6. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  7. Věra Tepličková: Nie je nad to, mať na verejnosti dobrých priateľov
  8. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Elena Antalová: Ako sa zbaviť zúfalstva zo Slovenska
  2. Rastislav Puchala: Sláva ti, Alex Ovečkin!
  3. Pavel Baláž: Parma nie je len mestom syra a šunky
  4. Ján Šeďo: Odznelo : "Apko, však tam roztrhalo 9 detí"! "No a čo, veď...."
  5. Vladimír Bojničan: Biblické zázraky ako nepreukázané tvrdenia a forma dezinformácie
  6. Jozef Černek: Môj partner nemá telo. Nemá tvár. A predsa napísal so mnou muzikál.
  7. Imunoblog: Zdravé črevo – základ silnej imunity
  8. Peter Greša: Sväté svetlo: stretnutie s chasidmi pri hrobe „zázračného rabína“
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 105 755
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 325
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka 74 495
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 678
  5. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 17 069
  6. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 12 094
  7. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente. 9 734
  8. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 9 582
  1. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  2. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  3. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
  4. Tupou Ceruzou: Transakčná daň
  5. Marcel Rebro: Slovenské drony na ukrajinskom nebi
  6. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  7. Věra Tepličková: Nie je nad to, mať na verejnosti dobrých priateľov
  8. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku.

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu