Agentúrny materiál sme nahradili autorským článkom redakcie Korzára.
KOŠICE. Tisíce návštevníkov si nenechalo ujsť desiaty ročník zobúdzania parnej mašinky Katky. Od skorého sobotňajšieho rána prúdili do železničného depa Pri bitúnku davy ľudí nielen z Košíc, ale aj z východu krajiny.
Pri pohľade na majestátne stroje deťom svietili očká. K rodičom sa vystrašene tisli, keď rušne vypustili trochu pary a zahúkali na pozdrav. „Ako dlho ešte, mami? Už pôjde vláčik?" pýtalo sa drobné dievčatko túžobne svojej mamy. Nadšený krik a smiech sa miešal s hvizdom strojov na dôchodku. Čuchové zmysly zase dráždila zmes dymu z komínov a vôní z grilovaných klobások a špízov.
Rušňoparáda
Návštevníkov čakali za slnečného počasia rôzne atrakcie ako prehliadka historických železničných exponátov, automobilových veteránov, obrazov z prostredia železnice, detských hier. Účastníci podujatia mohli prispieť na detskú železničku symbolickým eurom a to výmenou za špeciálne vyrazenú pamätnú mincu.
Pozornosť ľudí sa sústredila najmä na obľúbenú Rušňoparádu, počas ktorej boli predstavené historické modely rušňov ako Šľachtičná, Papagáj či Ušatá. Väčšina parných lokomotív slúžila do 70. rokov minulého storočia.
Foto: SITA/Ivan Fleischer
Primátor zvažoval zmenu postu
Najväčšie ovácie zožala Katka - najstaršia prevádzkyschopná parná mašinka na Slovensku. Už tradične ju zo zimného spánku prebúdzal primátor mesta František Knapík (KDH), ktorému sa post dočasného rušňovodiča pozdával. Dokonca sa začal pohrávať s myšlienkou, že by primátorské kreslo opustil. „Ak ma prestane tešiť moja súčasná práca, tak možno začnem uvažovať o zmene. Neviem, či by ma na takéto miesto zobrali, ale otvorená možnosť to je."
Podujatie si nenechal ujsť ani vyslúžilý rušňovodič Ladislav Tobák, ktorý brázdil slovenské koľaje 40 rokov a najazdil státisíce kilometrov. „Chodím sem každý rok. Stretávame sa tu s bývalými kolegami, známymi. Takto si pripomeniem staré časy." K celoživotnému povolaniu nechal pričuchnúť vnučku, ktorá mu robila sprievod.
Cudzinci otvárali ústa
V dave ľudí sa okrem slovenčiny ozývali i anglický, maďarský a taliansky jazyk. Na košickú akciu sa prišli z budapeštianskej konferencie pozrieť členovia európskej organizácie Fedecrail. Federácia združuje odborníkov a obdivovateľov historickej železničnej dopravy.
Ako nám prezradil prezident združenia David Morgan, v Košiciach hostia nevychádzali z údivu. „Mali sme možnosť vidieť mnoho historických vlakov, ale nikdy nie tak veľa na jednom mieste ako tu u vás v Košiciach. Nečakali sme takú unikátnu prehliadku. Chodíme dookola s otvorenými ústami a žasneme."
Katka začne 1. mája
Organizátori nezabudli na ľudí bez vlastnej dopravy. Z košickej železnice ich do depa prepravoval Vláčik motoráčik. Premávali aj historické vlakové linky z Prešova, Slovenského Nového Mesta, Medzeva a Margecian.
Detská železnica začne svoju prevádzku 1. mája v rámci Dňa mesta Košice. Premávať bude počas letných prázdnin až do jesene.
Foto: SITA/Ivan Fleischer
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári