Na území mesta je celkovo 20,6 km cyklotrás a na okolí približne 30 km. "Z trás na území mesta tvoria 3,3 km samostatné cyklocesty, ostatné sú vyznačené pruhy na vozovkách alebo chodníkoch," informoval nás Jaroslav Kerner z komunikačného magistrátu mesta. "Medzi najznámejšie patria na Sídlisku nad jazerom - 2 km (združený chodník aj pre cyklistov); Hlavná ulica - 1,2 km (2 jednosmerné asf. pásy); Tr. SNP - 2,4 km (obojstranný združený chodník aj pre cyklistov); ul. Potočná a Urbánková - 0,6 km (vyznačená cyklotrasa v telese vozovky); Južná trieda - 2,7 km (jednostranný združený chodník aj pre cyklistov)."
Milovníci cykloturistiky sa zvyknú sťažovať, že majú málo "priestoru". Oslovili sme preto k tejto téme Cyklistickú úniu (CÚ) v Košiciach. "Pre vytváranie podmienok cyklistom stále platí dokument schválený MZ v roku 1992," povedal nám Karol Labaš, člen CÚ. "Ten predpokladá cieľový stav siete cyklotrás v meste v dĺžke takmer 150 km. Realizácia napreduje žalostne pomaly, čo odrádza mnohých ľudí od bicyklovania. Dávajú prednosť používaniu automobilov a zhoršujú tým napätú dopravnú situáciu." Zmenu v prístupe k cyklistom môže podľa K. Labaša priniesť už zakomponovanie cyklistiky do integrovaného dopravného systému mesta.
"Začiatkom roka bol dokončený cyklochodník na Komenského ulici. Ďalší vývoj závisí od finančných možností mesta, vzhľadom na reštrikčné opatrenia v súvislosti s dopadmi hospodárskej krízy," povedal nám J. Kerner. Mnoho cyklistov by privítalo trasu smerom na USS. Čo na to radnica? "Existuje štúdia na výstavbu tejto cyklotrasy. Vzhľadom na potrebu vykúpiť pozemky, na ktorých by mala viesť, nebola doposiaľ zrealizovaná. Len pre ilustráciu - v roku 1997 bola finančná náročnosť odhadnutá na cca 37 mil. Sk. Táto trasa je však trvalo v zozname plánovaných cyklotrás."
Od polovice apríla sú pre cyklistov dve trasy v Čermeľskom údolí uzavreté. Na začiatku i konci modro značenej turistickej trasy z Čermeľa na Alpinku aj na červeno značenej na Bankov. Značky "Zákaz vstupu cyklistom" osadili Mestské lesy (ML). "Súvisí to s celkovou koncepciou využívania tohto územia pre rekreáciu a šport na území ML," informoval Julián Tomaštík, riaditeľ ML. "Chodníky majú parametre turistických trás pre peších a sú v hojnej miere navštevované aj staršími ľuďmi, dôchodcami a rodinami s deťmi. Práve tí sa sťažujú na stresujúce situácie zo stretov peších s cykloturistami najmä v prípade, ak sa nebezpečnou jazdou a bez výstrahy k nim náhle priblížia."
Cyklistom ani CÚ sa to nepáči. "Pred pár dňami som na MZ požiadal riaditeľa ML o odstránenie značky a obmedzenie rýchlosti cyklistov v kritických úsekoch, doplnené aj prípadnými inštrukciami (zlez z bicykla, chodec má prednosť a pod.)," informoval nás Ladislav Rovinský, zo Spolku na podporu skrášľovania Košíc. "Riaditeľ to rezolútne zamietol. Vysvetlil som mu, že cesta je a bola vyhľadávaná najmä menej zdatnými cyklistami a cyklistami s deťmi, pre ktorých je to jediná trasa. Neuspel som. Poprosil som ho, aby zrušením zákazu dal darček cyklistom - nesúhlasil. Povedal som mu teda, že naopak my mu pripravíme darček vo forme protestných akcií."
Riaditeľ ML tvrdí, že má pre cyklistov pripravené náhradné riešenie. Do konca júna chcú vyznačiť trasu z Baránka na Bankov po tzv. Židovskej ceste. Tá by z Dolného Bankova pokračovala asfaltovou lesnou cestou na Alpinku v trase terajšieho Lesníckeho náučného chodníka. K cyklotrasám sa dnes zaradí ďalšia. O 11.00 hod. prebehne v obci Sokoľ slávnostné otvorenie trasy Sokoľ - Kráľova studňa - Kavečany.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári