Ľudia na východe sa autobusmi SAD odvezú aj v júni. Odborárski predáci dopracov z košického Eurobusu a michalovského SAD dnes odvolali ostrý štrajk, ktorým týždeň strašili cestujúcich.
KOŠICE/PREŠOV. Vodiči autobusov na celom Slovensku chceli od stredy štrajkovať, pretože im jednotlivé samosprávne kraje chceli bez náhrady zrušiť bezplatné cestovné pre nich a ich deti. Rovnako malo dopadnúť aj polovičné cestovné pre ich manželky a bývalých zamestnancov. V prípade košického Eurobusu išlo spolu o 1 011 osôb, ktoré mali nárok na tzv. réžijky.
Košický samosprávny kraj (KSK), ktorý zo svojho rozpočtu dopláca aj na tieto zľavy, sa nakoniec s oboma prepravcami v kraji a ich odborovými organizáciami dohodol ako predposledný na Slovensku.
O. Bernát: Vyhrážky štrajkom už viac nechceme
Šéf Úradu KSK Ondrej Bernát (Smer) je naďalej presvedčený, že réžijky patria medzi zamestnanecké výhody a ich financovanie by mali v budúcnosti riešiť hlavne dopravcovia v rámci svojho sociálneho programu. "Som rád, že sme dosiahli dohodu. Riaditelia oboch SAD nám doniesli vyhlásenie od odborárov, že keď im zostanú zľavy, zrušia štrajk. Prepočty ešte nie sú dokončené, no tržby oboch prepravcov by mali byť pre zľavy nižšie o 110-tisíc eur a tie budeme musieť zaplatiť my. Koncom roka budeme rokovať o novej zmluve."
Gerši je spokojný
Generálny riaditeľ košického Eurobusu Ľubomír Gerši považuje výsledky rokovaní za rozumný kompromis. "Výhody sa budú týkať užšieho okruhu našich zamestnancov a ich rodinných príslušníkov, pričom vypadli napríklad ministerskí úradníci alebo pracovníci KSK. Teraz bude mať každý s nárokom na zamestnanecké výhody mesiac na vybavenie čipovej karty," dodal.
Zamestnanci a ich deti do skončenia strednej, resp. vysokej školy (s výnimkou "diaľkových" študentov) budú až do konca roka platiť 5 centov za lístok do vzdialenosti 50 km. Polovičné cestovné budú mať manželia, resp. manželky zamestnancov, bývalí zamestnanci SAD v dôchodkovom veku, vdovy a vdovci po zamestnancoch a ich siroty (do dovŕšenia 26. roku).
Podpis aj v Prešovskom kraji
Aj predseda Prešovského samosprávneho kraja Peter Chudík (Smer-SD) dnes podpísal dodatky k zmluvám so štyrmi verejnými autobusovými dopravcami v kraji, teda s SAD Prešov, SAD Humenné, SAD Poprad a Bus Karpaty Stará Ľubovňa. V kraji teda štrajk vodičov autobusov, ktorý avizovali na zajtra, nehrozí. K obdobnej dohode došlo aj v košickej župe.
Dodatok zabezpečuje špeciálne tarifné podmienky a osobitné cestovné pre viaceré kategórie. Sú to zamestnanci dopravných spoločností, bývalí zamestnanci, ktorí boli v rámci organizačných zmien presunutí do dodávateľských organizácií, a deti zamestnancov do doby skončenia stredoškolského alebo vysokoškolského štúdia, maximálne však do veku 26 rokov. Títo všetci budú platiť jednosmerné osobitné cestovné vo výške päť centov za každých začatých 50 kilometrov.
"Náš návrh bol, aby platili desať centov, ale keďže chceme systém harmonizovať s Košickým samosprávnym krajom, prispôsobili sme tarifu susednému regiónu," vysvetlil Chudík. K podobnej dohode došlo totiž aj v košickej župe, kde tým pádom od štrajku tiež upustili.
Nové tarify v kraji pre vybraných už od utorka
Osobitné cestovné budú platiť aj manželia a manželky zamestnancov a bývalých zamestnancov, vdovy, vdovci a tiež siroty do doby skončenia stredoškolského alebo vysokoškolského štúdia, maximálne však do veku 26 rokov. U nich však ide o osobitné cestovné, ktoré predstavuje približne 50 percent z ceny cestovného lístka.
Podľa hovorkyne PSK Veroniky Fitzekovej všetky spomínané skupiny budú musieť mať čipovú kartu, aby bolo na konci roka možné analyzovať únik tržieb. Budú sa tiež musieť preukazovať preukazom zamestnanca alebo preukazom rodinného príslušníka. Nové tarifné podmienky pre vybrané kategórie cestujúcich začnú v Prešovskom kraji platiť v utorok 1. júna.
Predseda odborového zväzu KOVO Emil Machyna po piatkovom rokovaní v Prešove povedal, že odbory odvolajú štrajkovú pohotovosť len v prípade, ak sa podarí podpísať dodatky k zmluvám vo všetkých krajoch Slovenska. Tam, kde by sa to nepodarilo, chceli v stredu začať ostrý štrajk. Zatiaľ to však vyzerá tak, že vo väčšine krajov sa župani aj dopravcovia podriadili európskej smernici. "Špecifická situácia vznikla v tom, že zľavy vo verejnom záujme sú v kompetencii samosprávnych krajov. Podľa smernice výmer o tarifách nemôže dávať minister dopravy, ako to bolo v minulosti, ale ten, kto zľavy platí, a to sú samosprávne kraje," vysvetlil Machyna.
Autor: jsv, ak
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári