Obyvatelia Havlíčkovej ulice žiadali o namontovanie spomaľovačov na cestu kvôli zvýšeniu bezpečnosti premávky. Úzku medziblokovú komunikáciu totiž využívajú ako skratku vodiči iných sídlisk. Dopravný inšpektorát namiesto toho zrušil autám na Havlíčkovej prednosť v jazde. Mnohí vodiči si to však ani nevšimli a podľa domácich tak na dvoch jej križovatkách hrozia ešte väčšie kolízie.
KOŠICE. Havlíčkova ulica je úzka medzibloková komunikácia. Po oboch jej stranách parkujú autá, takže vodičom zostáva voľný iba jeden jazdný pruh. Nie je zbernou cestou, napriek tomu ju využívajú motoristi idúci z Ťahanoviec, Furče, Podhradovej a Čermeľa ako bezproblémovú a rýchlu skratku, aby sa vyhli semaforom na Hlinkovej.
Únik z rannej špičky
"Idú rýchlo najmä ráno, keď sa každý ponáhľa a je len otázkou času, kedy niekoho zrazia. Nehôd tu už bolo dosť. Bytové družstvo sme požiadali pred niekoľkými rokmi, aby zabezpečilo namontovanie spomaľovačov. Namiesto toho sme sa dočkali riešenia, ktoré bolo úplne zbytočné," poukázal na problém jeden z obyvateľov Ladislav Šoltés.
Na zmenu dopravného značenia upozorňujú značky. Pred križovatkami s Urbánkovou a Gogoľovou by síce mali vodiči spomaliť, ale to je iba teória. Prednosť v jazde podľa pravidla pravej ruky rešpektuje len málokto.
"Jazdia po pamäti. Pokiaľ však nebudú spomaľovače, dovtedy to bude pretekárska dráha. Namiesto pomoci nám dopravný inšpektorát urobil mínové polia. Podľa mňa chceli ušetriť smiešnych zhruba 5-tisíc eur, čo by stáli tri retardéry. Len aby na to niekto nedoplatil životom," podelil sa o skúsenosti vodič Peter z Gogoľovej. Denne vytrubuje na šoférov, ktorí mu zabudli dať prednosť.
Retardéry zamietli
Žiadosť o riešenie dopravnej situácie podali obyvatelia na magistrát v marci. "Krajský dopravný inšpektorát KR PZ v Košiciach po dohode s oddelením správy komunikácií mesta Košice ako príslušným cestným správcom za prítomnosti zástupcu obyvateľov Havlíčkovej ulice rozhodol o odstránení zvislého dopravného značenia v križovatkách s ulicami Urbánkova a Gogoľova. Značky boli demontované v polovici apríla. Cieľom bolo upokojenie dopravy formou určovania prednosti vozidlám prichádzajúcim sprava," uviedla hovorkyňa polície Jana Demjanovičová.
Ako dodala, riešenie so žiadosťou o osadenie spomaľovacích prahov, ktoré predložili obyvatelia, bolo zamietnuté. Dôvodom bolo predpokladané zvýšenie prašnosti a hlučnosti počas častého brzdenia, rozbiehania vozidiel, ako aj problematickej údržby komunikácie počas zimných mesiacov.
"Mestská časť so súčasným stavom spokojná nie je a bude trvať na tom, aby sa to zmenilo. Oznámili nám, že zmena značenia je skúšobná a situáciu KDI ešte prehodnotí. Retardéry tam musia byť a keď nebude iná možnosť, zafinancujeme ich z nášho rozpočtu," potvrdila starostka Severu Andreja Takáčová.
Poznámka - Čakanie na múdre rozhodnutie
Ulica Havlíčkova nie je diaľnica. Je to medzibloková komunikácia. Jej obyvatelia sa však cítia ako pri diaľnici. Cestu si totiž obľúbili motoristi z okolitých sídlisk. Vyhnú sa trom semaforom na Hlinkovej a ako správne poznamenal jeden z nich, neporušujú tým žiaden zákon. To, že neúmerne zaťažia úzku komunikáciu a ohrozia životy obyvateľov tichej štvrte, jednotlivca za volantom nemôže trápiť, lebo on to tak nevníma. On je sám. On nie je stovka vozidiel za polhodinu v rannej špičke, kde popred ne prebiehajú deti idúce do školy. Na ceste, ktorá je lemovaná zaparkovanými autami, a teda neprehľadná.
Vtedy by mal nastúpiť múdry úradník a urobiť opatrenia, aby medzibloková cesta takou aj zostala. Lenže spojenie múdry úradník je rovnako sa vylučujúce ako spojenie dobrý komunista.
A preto úradník povie, že netreba spomaľovače, lebo stačí, ak sa zmení prednosť v jazde. Argumentuje tým, že pre spomaľovače by autá spomaľovali (múdro) a znovu sa rozbiehali (ešte múdrejšie), čo by zvýšilo prašnosť a hlučnosť (bingo!). Že stačí, ak zastavia na križovatke, aby dali prednosť v jazde.
Po prvé: Podľa úradníkov je logické, že autá by si aj naďalej skracovali cestu cez spomaľovače... Veď kto z vodičov by si rád neotestoval svoje tlmiče denne aspoň šesťkrát? Lepšiu skratku (v preklade zrýchlenie presunu z bodu A do bodu B) ako cez tri retardéry si vie predstaviť azda iba prostatik!
Po druhé: Keď autá zastavia kvôli zmene prednosti, nespomalia náhodou takisto a nebudú sa takisto znovu rozbiehať? Vtedy sa hlučnosť a prašnosť nezvýši?
Niektoré autá zrušenie prednosti možno spomalí, ale málokoho z nich presmeruje. Jediným riešením sú spomaľovače. Azda si to uvedomia aj kompetentní skôr, ako na Havlíčkovej dôjde k vážnemu nešťastiu.
P. S.: Keď sa župan Zdenko Trebuľa presťahoval na Kukučínovu, zanedlho sa na túto ulicu nedalo odbočovať z hlavnej, Rastislavovej. Bolo to logické dopravné riešenie, argumentovali vtedy úradníci. Obyvateľom Havlíčkovej tak zostáva už len dúfať, že Zdenko Trebuľa sa raz presťahuje aj na Havlíčkovu...
Peter Bercik
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári