Motoristi i ľudia bývajúci v okolí sú počas koncertov či zápasov zúfalí! Mesto hľadá spôsob financovania, aby do konania majstrovstiev sveta parkovací dom stál.
Košice. Na parkovací dom s kapacitou 500 aút je spracovaná projektová dokumentácia pre územné rozhodnutie, ktorú objednalo ešte Občianske združenie Košická aréna.
Úver či investori?
"Keďže združenie nedokázalo zabezpečiť potrebné finančné prostriedky na výstavbu, záväzok na seba prevzalo mesto Košice. V súčasnosti je v štádiu príprav variant, že parkovací dom postaví mestská spoločnosť Správa majetku mesta Košice. Predpokladané náklady sa pohybujú okolo troch miliónov eur, zrejme sa to bude riešiť úverom," vysvetlil hovorca košickej radnice.
"Ak to stihnú do konania majstrovstiev sveta, budeme veľmi radi," hovorí generálny manažér združenia Košická aréna Igor Havrila.
Združenie z prevádzky arény nebolo schopné zohnať takmer sto miliónov korún, záujem nemali ani súkromní investori, pre ktorých by jeden parkovací dom len v tejto lokalite nebol rentabilný. Obsadený by totiž bol len počas akcií, majstrovstiev či veľkých koncertov a zvyšok roka by jeho obsadenosť výrazne klesala. Mesto Košice uvažovalo aj o tom, že lokalitu zaradí spolu s ďalšími do verejnej súťaže a budúci investor by si tak mohol prípadné straty nahradiť v sieti parkovacích domov v lukratívnejších častiach Košíc.
Parkovací dom problémy nezmaže
Radnica upozorňuje, že parkovací dom je síce dôležitou súčasťou pri riešení dopravnej situácie v tejto lokalite, ale určite nebude všeliekom, najmä v prípade takého náporu divákov, ako v prípade Majstrovstiev sveta v hokeji 2011. Mesto plánuje počas majstrovstiev čo najviac uprednostniť hromadnú dopravu fanúšikov.
"V lokalite pri Steel Aréne chceme v čase šampionátu minimalizovať individuálnu automobilovú dopravu. Pre návštevníkov zápasov prichádzajúcich do mesta plánujeme vytvoriť záchytné parkoviská s kyvadlovou autobusovou dopravou. Podrobnosti budeme môcť zverejniť až po vyžrebovaní herných skupín a stanovení rozvrhov zápasov. Predpokladáme, že do začiatku predpredaja lístkov na MS dohodneme s DPMK aj organizátormi vhodný systém," vysvetľuje hovorca magistrátu.
Za zlé parkovanie pokuty
Napriek tomu, že prevádzkovatelia arény nemajú zabezpečené parkovacie zázemie, mestskí policajti vodičov za parkovanie pokutujú. Sťažujú sa motoristi, ktorí dostali pokuty napríklad počas finálových zápasov košických hokejistov. "Nebolo, kde parkovať, tak človek zaparkoval, kde sa dalo," nahnevane komentuje fanúšik. "A potom si človek nájde za stieračom pokutu, akoby za to mohol, že nestojí parkovací dom."
Zástupca náčelníka Mestskej polície Slavomír Pavelčák však vodičov upozorňuje, že státie na verejnej zeleni je priestupok. "Policajt je oprávnený uložiť zaň pokutu do výšky 60 eur. Argumenty, že nestojí parkovací dom, sú bezpredmetné. Motorista má stáť len tam, kde je to dovolené," dodáva Pavelčák.
Bez riešenia parkovania nemala byť kolaudácia
Od začiatku výstavby mohutnej arény takmer v centre mesta čelilo vtedajšie vedenie železiarní kritike, že do tejto lokality sa nehodí a spôsobí len problémy. Vo veľkomestách sú štadióny mimo centra, kde je dostatočná plocha na parkovanie, nehovoriac, že pred košickou sa zrušila aj plocha, ktorá na parkovanie slúžila predtým.
Vtedajší hlavný architekt Peter Murko dnes hovorí, že v tom čase bolo vytypované miesto na výstavbu zimného štadióna v územnom pláne v lokalite, kde dnes stojí Baumax na Všešportovom areáli.
"Vtedajšie vedenie mesta a VSŽ - primátor Rudolf Schuster a prezident Ján Smerek rozhodli, že štadión sa bude rekonštruovať. Pozemok vo VŠA nebol vo vlastníctve mesta, rekonštrukcia bola lacnejším riešením. Počas prác sa však ukázalo, že všetko je v oveľa horšom stave, ako sa predpokladalo, takže sa napokon staval nový štadión s tým, že podmienkou bolo vyriešiť zázemie - parkovanie a tréningovú halu. Aj preto bol štadión daný iba do dočasného užívania, podmienkou kolaudácie bola dostatočná kapacita parkovania," tvrdí Murko.
Murko: Na VŠA by to nebolo lepšie
Dopadlo to inak, aréna je otvorená aj bez parkovacieho domu. "Je pre mňa záhadou, prečo neprišli peniaze na tréningovú halu a parkovací dom v jednom balíku. Teraz sa hala stavia a parkovanie visí vo vzduchu. Ak sa to nestihne vyriešiť do konania majstrovstiev sveta, obávam sa, že sa už peniaze nenájdu."
Ako architekt si aj spätne myslí, že lokalita pri Baumaxe by nebola lepšou, lebo hala slúži aj ako kultúrny stánok a je lepšie, keď ju majú ľudia v blízkosti. "Mnohí chodia aj pešo alebo hromadnou dopravou. Keby sa bol projekt dokončil komplexne, tak ako bol schválený, nebol by žiadny problém," zdôrazňuje a žartom dodáva, že súčasný hlavný architekt jeho názor nezdieľa a určite by ju najradšej rozobral a odniesol za mesto.
Hlavný architekt: Môžeme sa už len poučiť
Súčasný hlavný architekt Martin Drahovský potvrdzuje, že keď v roku 1996 padlo rozhodnutie o zrekonštruovaní starého zimného štadióna, odborníci upozorňovali na budúce problémy s parkovaním v tejto lokalite.
"Zbytočné je teraz hovoriť o tom, čo by bolo, keby bolo. Aréna stojí, parkovanie je obrovským problémom. Musíme sa z toho poučiť, aby sa v budúcnosti takéto chyby nestali. Teraz sa s mestom snažíme o výstavbu parkovacieho domu a vyriešenie dopravnej situácie tak, aby Košičania boli spokojní," hovorí Drahovský.
Žižkova ulica. Motoristi doslova zahltia bočnú komunikáciu, obyvatelia z tamojších blokov sú už roky zúfalí.
Foto: Judita Čermáková
Tréningová hala. Už sa stavia, v balíku peňazí neprišli aj 3 milióny eur na parkovací dom.
Foto: Judita Čermáková
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári