KOŠICE. Skoro päť dní bol počas posledných povodní uzatvorený jeden z najdôležitejších priechodov cez Hornád v Košiciach. Premávku na železobetónovom moste v mestskej časti Ťahanovce-obec zastavila stúpajúca hladina rieky, ktorá sa takmer preliala cez neho.
Počas tejto historickej kulminácie dorazil Hornád do mesta o sile 500 metrov kubických za sekundu. Mostné stavby by pritom nemalo ohroziť ani 757 metrov kubických, čo podľa regionálnych hydrologických údajov predstavuje takzvanú storočnú vodu. Tento prietok je totiž podľa platných slovenských noriem limitom na zabezpečenie protipovodňovej ochrany mesta.
Z rozpočtu mesta nie
„Most svojou dolnou nosnou konštrukciou zasahuje do prietokového profilu storočnej vody. Navyše je značne poškodený, jeho dolná nosná výstuž pre pokročilú koróziu nespĺňa statické predpoklady. Preto je potrebné ho zbúrať a postaviť nový," napísal už pred troma rokmi Otakar Hrabovský v časopise Slovenského vodohospodárskeho podniku.
Vlastníkom mosta spájajúceho Kostoliansku cestu s Ťahanovcami nie je štát, ale mesto Košice. Výstavbu nového premostenia za vlastné peniaze samospráva neplánuje.
„V programovom rozpočte Košíc na rok 2010 nie sú na to vyčlenené prostriedky. Mesto sa pustí do projektu, ak mu budú pridelené financie zo štátneho rozpočtu v rámci protipovodňových opatrení," povedal Jozef Mikula z oddelenia správy komunikácií magistrátu.
Nákladné opravy
Nevyhnutné opravy mosta mesto zabezpečuje. Naposledy to boli v roku 2008 opatrenia na ochranu pilierov pred eróziou spôsobenou Hornádom.
„Uložil sa okolo nich lomový kameň s následným zabetónovaním. Okrem toho sa opieskovala nosná konštrukcia, jej poškodené časti sa vyspravili sanačnými omietkami a obnažená výstuž natrela antikoróznym náterom," opisuje Mikula. Náklady dosiahli 3,6 milióna korún.
V akom stave je most po poslednom nápore vody, bude možné zistiť až po poklese hladiny rieky. Statik zatiaľ cezeň povolil prejazd áut do tri a pol tony.
Nestačí ani koryto
Normy protipovodňovej ochrany nespĺňa nielen Ťahanovský most, ale aj celé koryto Hornádu pod ním až po križovatku Prešovská – Sečovská. Na tomto mieste voda pred dvoma týždňami dosiahla korunu hrádze a vodohospodári ju museli zvýšiť vrecami s pieskom.
Projekt na zväčšenie prietokového profilu Hornádu v kritickom, takmer šesťkilometrovom úseku tak, aby bezpečne previedol storočnú vodu, má košický odštepný závod Slovenského vodohospodárskeho podniku zahrnutý vo svojom investičnom pláne. Peniaze na prípravu projektovej dokumentácie pre stavebné povolenie a výkup pozemkov však zo štátneho rozpočtu v tomto roku nedostal.
Pred tohotoročnými povodňami naposledy veľká voda ohrozila Ťahanovský most v roku 1974. Aj vtedy sa hladina opierala o jeho vodorovnú konštrukciu. Na stanici v Kysaku namerali 440 metrov kubických za sekundu, čo bol do minulého týždňa najväčší zaznamenaný prietok na tejto rieke.
Autor: rok
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári