KOŠICE. Na žiadosť Barce pripravuje mesto zmenu územného plánu mestskej časti. Vychádzať bude z urbanistickej štúdie, ktorej poslednú verziu predstavili nedávno zástupcovia útvaru hlavného architekta (ÚHA) z magistrátu v barčianskom kultúrnom dome asi stovke obyvateľov.
Mnohí vlastnia medzi obytnou zónou a letiskom poľnohospodárske pozemky. Dlhé roky čakali, kým ich samospráva zmení na stavebné parcely pre rodinné domy. Na vyše 70 hektároch rátal pôvodný návrh s možnosťou takmer 800 nových domov. To by umožňovalo skoro zdvojnásobenie Barce, teraz má okolo tisíc domov a 3 280 občanov.
Bývanie "zrušil" hluk, ktorý možno raz bude
Po niekoľkomesačnom verejnom pripomienkovaní už urbanistická štúdia s rozšírením bývania k letisku nepočíta. Dôvodom je námietka Letiska Košice. Žiada rešpektovať nové hlukové pásma (izofóny), ktoré sa oproti doterajším posúvajú smerom od letiska - na úkor pozemkov ľudí.
"Podľa novovypracovanej hlukovej štúdie z roku 2009 plocha, navrhovaná na výstavbu obytných objektov, zasahuje do územia, na ktorom sú pri predpokladanom maximálnom využívaní súčasného dráhového systému letiska prekročené prípustné hodnoty pre hluk z leteckej dopravy," tvrdí Marta Horváthová, zástupkyňa výkonného riaditeľa letiska.
Nová štúdia: Let každých 5 minút
Hluková štúdia, ktorú si dalo spracovať letisko, ráta s jeho rozvojom. Podľa nej v Košiciach raz bude pristávať alebo odlietať spolu 296 lietadiel za deň, priemerne 12 za hodinu, čo je 1 let každých 5 minút! Teraz ich má košické letisko podľa údajov z webstránky denne približne 20 (pravidelné linky Bratislava, Praha, Viedeň, plus chartery). Pražské letisko má denne asi 500 letov. Podľa spracovateľa hlukovej štúdie, firmy Norsonic, súčasný košický terminál zvládne denne 74 letov (štvrtinu toho, čo dráha). Perspektívne sa však ráta s jeho rozšírením.
Zamestnanec: Účelové nereálne čísla
"Namerali a vyrátali, koľko potrebovali, aby Barčania naďalej nemohli využívať pozemky pri letisku. Prípustné hodnoty hluku pre bývanie podľa doterajšej štúdie boli zhruba na hranici ochranného pásma letiska. Teraz už zasahujú hlboko do existujúcej obytnej zóny. Pritom predchádzajúca štúdia vychádzala z predpokladu intenzívnej vojenskej prevádzky a typov lietadiel, ktoré už vzhľadom na hlukové parametre nesmú byť prevádzkované. Dnes sú lietadlá podstatne tichšie," povedal Michal Janitor, ktorý je 25 rokov zamestnancom letiska a zároveň pri ňom vlastní pozemky.
ÚHA hlukovú pripomienku akceptuje
"Predpoklad výrazného zintenzívnenia letov a hlučnosti prekvapil aj nás, ale pripomienku letiska nemožno nerešpektovať, iný relevantný údaj v súčasnosti k dispozícii nie je. Mesto, ako ukladá zákon, plánuje obstarať strategickú hlukovú mapu Košíc, s očakávanými nákladmi okolo milióna eur, do roku 2012. Preveríme v nej aj letisko," uviedol zástupca hlavného architekta Martin Jerguš.
Letisko plánuje veľký rozvoj
Horváthová upozorňuje, že letisko nebude akceptovať finančné nároky ľudí vyplývajúce z prípadného umiestnenia domov v priestoroch so zvýšenou hlučnosťou. Podľa nej každé rozširovanie obytnej zástavby k letisku obmedzuje jeho budúci rozvoj. Požiadali ÚHA, aby zahrnul aj rozvojové plochy letiska na výstavbu parkovísk, cargo-centier, rolovacej dráhy, rozšírenie všeobecného letectva, terminálu, stojísk pre lietadlá a predĺženie hlavnej dráhy z 3 na 5 km či výstavbu novej, vďaka čomu sem budú môcť lietať ťažšie a hlučnejšie stroje.
"To je v rozpore s európskou legislatívou, hluk sa má znižovať, nie zvyšovať. Nech letisko urobí protihlukové opatrenia a neobmedzuje naše vlastnícke práva," kritizovali Barčania, ktorých rodiny si tam chcú stavať domy, ale nemôžu. Starosta František Krištof (nezávislý) deklaroval, že trvá na zmene pozemkov na bývanie.
ÚHA to preverí
Hlavný architekt Košíc Martin Drahovský informoval, že budú ešte s letiskom rokovať o hlukovej štúdii i protihlukových opatreniach a hľadať možnosti aspoň čiastočných, postupných zmien parciel na bývanie.
Súčasťou úprav územného plánu, o ktorých na jeseň rozhodne mestské zastupiteľstvo, však budú zrejme zatiaľ iba iné lokality Barce. Napríklad nová plocha pre 140 domov pri hospodárskom dvore, občianska vybavenosť smerom na Šebastovce, motokrosový areál pri spaľovni Kositu, dopravné napojenia a budú i zmeny v iných mestských častiach.
Podľa ÚHA územný plán aj v súčasnej podobe umožňuje v Barci ešte výstavbu 150 rodinných domov. Po schválení zmien bude rezerva 290 domov pre Barcu a 3-tisíc domov v celých Košiciach.
Letisko. Podľa štúdie by malo do Košíc prilietať denne takmer 300 lietadiel. Majitelia pozemkov neveria.
Foto: judy
ROZHOVOR: Horváthová: O 20 rokov let každých 5 minút
Zhovárali sme sa s členkou predstavenstva Letiska Košice Martou Horváthovou.
Neprehnalo sa to v tej štúdii s tým hlukom? Vraj je účelová a čísla nereálne.
- Nie. Nám ide o ochranu obyvateľov pred hlukom v dlhodobom horizonte, musíme rozmýšľať 50 - 60 rokov dopredu. Na rozdiel od bývania, s priemyselnou zónou pri letisku nemáme problém. Už teraz máme sťažnosti ľudí z obytnej zóny na hluk z letiska.
Nemali by ste občanom, ktorých letisko neprimerane obťažuje hlukom, platiť?
- Taký prípad zatiaľ nenastal.
Urobíte protihlukové opatrenia?
- V prípade lietadiel nie sú možné, hluk sa šíri vzduchom vo výške.
Ako je možné, že najprv podľa reálneho stavu siahali neprípustné hlukové hranice len na úroveň ochranného pásma letiska, čo by umožňovalo rozšírenie bývania, ale po vašich pripomienkach spred pár mesiacov zasahuje teraz neprípustná hluková izofóna letiska až do troch štvrtín zastavaného územia Barce?
- Boli použité maximálne hladiny A zvuku s prípustnou hodnotou pre noc 75 decibelov podľa vyhlášky. Hlukovú štúdiu spracovala odborne spôsobilá organizácia so skúsenosťami aj v zahraničí. Sme ochotní, zástupca letiska a spracovateľ hlukovej štúdie, stretnúť sa s obyvateľmi Barce a všetko vysvetliť, ak nás pozvú.
O koľko rokov budú pristávať a odlietať lietadlá z Košíc každých 5 minút?
- O 20 rokov určite. V súčasnosti máme na letisku denne okolo 50 pohybov, príletov a odletov pravidelných liniek, špeciálov i malých lietadiel.
Foto: veja
jav
Sci-fi háki-báki?
Doterajšia hluková 40-decibelová čiara približne kopírovala ochranné pásmo, ktoré letecký úrad stanovil pre výhľadový rozvoj letiska. Tento stav by po preklopení do územného plánu umožnil veľkorysé rozšírenie bývania.
Avšak podľa čerstvých podkladov letiska sa nová 45-decibelová izofóna rozťahuje takmer až k hlavnej ceste naprieč Barcou. Neprípustný hluk by zasahoval tri štvrtiny už dnes stojacich domov. No letisko nikomu za obťažovanie hlukom platiť nechce, teraz ani potom.
Nová hluková štúdia, ktorá nedovoľuje žiadne nové bývanie smerom k letisku, súvisí s jeho veľkolepými zámermi. Pritom rozvojová štúdia letiska sa ešte len spracúva.
Dnes sa celé Slovensko pýta, ako je možné, že úrady dovolili ľuďom stavať na rizikových miestach domy, ktoré teraz zaplavilo, popraskali alebo sa zrútili.
Analogicky hrozí, že ak sa pri letisku postavia nové domy, môžu raz obmedzovať jeho expanziu vo verejnom záujme, alebo sa tam nebude dať zdravo ani normálne bývať, či nedajbože sa tam niečo zlé prihodí a občania budú viniť úrady.
Ale prekreslenie hlukových čiar takmer z jedného dňa na druhý skoro cez celú Barcu a mamutie vízie letiska (296 letov denne), priam science-fiction v porovnaní so súčasnou realitou (20 - 50), vyvolávajú pochybnosti o podkladoch, ktoré letisko dodatočne poskytlo ako námietky proti návrhu rozširovaniu bývania.
Zástupcovia letiska a spracovateľ hlukovej štúdie by mali prísť do Barce na verejné zhromaždenie, aby dali na všetky nezrovnalosti jasné odpovede aj s dôkazmi.
Aby rozptýlili teóriu Barčanov, že pri letisku sa nedá bývať len preto, že si to neželá súkromné (66 %) letisko lačné po pozemkoch ľudí, dali si nasimulovať sci-fi "5-minútovky" lety a načmárať háki-báki izofóny.
jav
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári