Korzár logo Korzár Košice

Občanov Barce pobúrili plány letiska

Barčanom konečne svitla šanca, že poľnohospodárske pozemky pri letisku im zmenia na 70 hektárov pre 800 domov. Letisko si však dalo urobiť novú štúdiu, aké raz možno bude veľké a hlučné.

V barčianskom "kulturáku" bolo dusno. Občania kritizovali prerobenú urbanistickú štúdiu bez bývania pri letisku. Pôvodná s ním rátala.V barčianskom "kulturáku" bolo dusno. Občania kritizovali prerobenú urbanistickú štúdiu bez bývania pri letisku. Pôvodná s ním rátala. (Zdroj: judy)



KOŠICE. Na žiadosť Barce pripravuje mesto zmenu územného plánu mestskej časti. Vychádzať bude z urbanistickej štúdie, ktorej poslednú verziu predstavili nedávno zástupcovia útvaru hlavného architekta (ÚHA) z magistrátu v barčianskom kultúrnom dome asi stovke obyvateľov.

Mnohí vlastnia medzi obytnou zónou a letiskom poľnohospodárske pozemky. Dlhé roky čakali, kým ich samospráva zmení na stavebné parcely pre rodinné domy. Na vyše 70 hektároch rátal pôvodný návrh s možnosťou takmer 800 nových domov. To by umožňovalo skoro zdvojnásobenie Barce, teraz má okolo tisíc domov a 3 280 občanov.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Bývanie "zrušil" hluk, ktorý možno raz bude

Po niekoľkomesačnom verejnom pripomienkovaní už urbanistická štúdia s rozšírením bývania k letisku nepočíta. Dôvodom je námietka Letiska Košice. Žiada rešpektovať nové hlukové pásma (izofóny), ktoré sa oproti doterajším posúvajú smerom od letiska - na úkor pozemkov ľudí.

"Podľa novovypracovanej hlukovej štúdie z roku 2009 plocha, navrhovaná na výstavbu obytných objektov, zasahuje do územia, na ktorom sú pri predpokladanom maximálnom využívaní súčasného dráhového systému letiska prekročené prípustné hodnoty pre hluk z leteckej dopravy," tvrdí Marta Horváthová, zástupkyňa výkonného riaditeľa letiska.

Nová štúdia: Let každých 5 minút

Hluková štúdia, ktorú si dalo spracovať letisko, ráta s jeho rozvojom. Podľa nej v Košiciach raz bude pristávať alebo odlietať spolu 296 lietadiel za deň, priemerne 12 za hodinu, čo je 1 let každých 5 minút! Teraz ich má košické letisko podľa údajov z webstránky denne približne 20 (pravidelné linky Bratislava, Praha, Viedeň, plus chartery). Pražské letisko má denne asi 500 letov. Podľa spracovateľa hlukovej štúdie, firmy Norsonic, súčasný košický terminál zvládne denne 74 letov (štvrtinu toho, čo dráha). Perspektívne sa však ráta s jeho rozšírením.

SkryťVypnúť reklamu

Zamestnanec: Účelové nereálne čísla

"Namerali a vyrátali, koľko potrebovali, aby Barčania naďalej nemohli využívať pozemky pri letisku. Prípustné hodnoty hluku pre bývanie podľa doterajšej štúdie boli zhruba na hranici ochranného pásma letiska. Teraz už zasahujú hlboko do existujúcej obytnej zóny. Pritom predchádzajúca štúdia vychádzala z predpokladu intenzívnej vojenskej prevádzky a typov lietadiel, ktoré už vzhľadom na hlukové parametre nesmú byť prevádzkované. Dnes sú lietadlá podstatne tichšie," povedal Michal Janitor, ktorý je 25 rokov zamestnancom letiska a zároveň pri ňom vlastní pozemky.

ÚHA hlukovú pripomienku akceptuje

"Predpoklad výrazného zintenzívnenia letov a hlučnosti prekvapil aj nás, ale pripomienku letiska nemožno nerešpektovať, iný relevantný údaj v súčasnosti k dispozícii nie je. Mesto, ako ukladá zákon, plánuje obstarať strategickú hlukovú mapu Košíc, s očakávanými nákladmi okolo milióna eur, do roku 2012. Preveríme v nej aj letisko," uviedol zástupca hlavného architekta Martin Jerguš.

SkryťVypnúť reklamu

Letisko plánuje veľký rozvoj

Horváthová upozorňuje, že letisko nebude akceptovať finančné nároky ľudí vyplývajúce z prípadného umiestnenia domov v priestoroch so zvýšenou hlučnosťou. Podľa nej každé rozširovanie obytnej zástavby k letisku obmedzuje jeho budúci rozvoj. Požiadali ÚHA, aby zahrnul aj rozvojové plochy letiska na výstavbu parkovísk, cargo-centier, rolovacej dráhy, rozšírenie všeobecného letectva, terminálu, stojísk pre lietadlá a predĺženie hlavnej dráhy z 3 na 5 km či výstavbu novej, vďaka čomu sem budú môcť lietať ťažšie a hlučnejšie stroje.

"To je v rozpore s európskou legislatívou, hluk sa má znižovať, nie zvyšovať. Nech letisko urobí protihlukové opatrenia a neobmedzuje naše vlastnícke práva," kritizovali Barčania, ktorých rodiny si tam chcú stavať domy, ale nemôžu. Starosta František Krištof (nezávislý) deklaroval, že trvá na zmene pozemkov na bývanie.

ÚHA to preverí

Hlavný architekt Košíc Martin Drahovský informoval, že budú ešte s letiskom rokovať o hlukovej štúdii i protihlukových opatreniach a hľadať možnosti aspoň čiastočných, postupných zmien parciel na bývanie.

Súčasťou úprav územného plánu, o ktorých na jeseň rozhodne mestské zastupiteľstvo, však budú zrejme zatiaľ iba iné lokality Barce. Napríklad nová plocha pre 140 domov pri hospodárskom dvore, občianska vybavenosť smerom na Šebastovce, motokrosový areál pri spaľovni Kositu, dopravné napojenia a budú i zmeny v iných mestských častiach.

Podľa ÚHA územný plán aj v súčasnej podobe umožňuje v Barci ešte výstavbu 150 rodinných domov. Po schválení zmien bude rezerva 290 domov pre Barcu a 3-tisíc domov v celých Košiciach.



Letisko. Podľa štúdie by malo do Košíc prilietať denne takmer 300 lietadiel. Majitelia pozemkov neveria.
Foto: judy

ROZHOVOR: Horváthová: O 20 rokov let každých 5 minút

Zhovárali sme sa s členkou predstavenstva Letiska Košice Martou Horváthovou.


Neprehnalo sa to v tej štúdii s tým hlukom? Vraj je účelová a čísla nereálne.

- Nie. Nám ide o ochranu obyvateľov pred hlukom v dlhodobom horizonte, musíme rozmýšľať 50 - 60 rokov dopredu. Na rozdiel od bývania, s priemyselnou zónou pri letisku nemáme problém. Už teraz máme sťažnosti ľudí z obytnej zóny na hluk z letiska.

Nemali by ste občanom, ktorých letisko neprimerane obťažuje hlukom, platiť?

- Taký prípad zatiaľ nenastal.

Urobíte protihlukové opatrenia?

- V prípade lietadiel nie sú možné, hluk sa šíri vzduchom vo výške.

Ako je možné, že najprv podľa reálneho stavu siahali neprípustné hlukové hranice len na úroveň ochranného pásma letiska, čo by umožňovalo rozšírenie bývania, ale po vašich pripomienkach spred pár mesiacov zasahuje teraz neprípustná hluková izofóna letiska až do troch štvrtín zastavaného územia Barce?

- Boli použité maximálne hladiny A zvuku s prípustnou hodnotou pre noc 75 decibelov podľa vyhlášky. Hlukovú štúdiu spracovala odborne spôsobilá organizácia so skúsenosťami aj v zahraničí. Sme ochotní, zástupca letiska a spracovateľ hlukovej štúdie, stretnúť sa s obyvateľmi Barce a všetko vysvetliť, ak nás pozvú.

O koľko rokov budú pristávať a odlietať lietadlá z Košíc každých 5 minút?

- O 20 rokov určite. V súčasnosti máme na letisku denne okolo 50 pohybov, príletov a odletov pravidelných liniek, špeciálov i malých lietadiel.

Foto: veja

jav

Sci-fi háki-báki?

Doterajšia hluková 40-decibelová čiara približne kopírovala ochranné pásmo, ktoré letecký úrad stanovil pre výhľadový rozvoj letiska. Tento stav by po preklopení do územného plánu umožnil veľkorysé rozšírenie bývania.

Avšak podľa čerstvých podkladov letiska sa nová 45-decibelová izofóna rozťahuje takmer až k hlavnej ceste naprieč Barcou. Neprípustný hluk by zasahoval tri štvrtiny už dnes stojacich domov. No letisko nikomu za obťažovanie hlukom platiť nechce, teraz ani potom.

Nová hluková štúdia, ktorá nedovoľuje žiadne nové bývanie smerom k letisku, súvisí s jeho veľkolepými zámermi. Pritom rozvojová štúdia letiska sa ešte len spracúva.

Dnes sa celé Slovensko pýta, ako je možné, že úrady dovolili ľuďom stavať na rizikových miestach domy, ktoré teraz zaplavilo, popraskali alebo sa zrútili.

Analogicky hrozí, že ak sa pri letisku postavia nové domy, môžu raz obmedzovať jeho expanziu vo verejnom záujme, alebo sa tam nebude dať zdravo ani normálne bývať, či nedajbože sa tam niečo zlé prihodí a občania budú viniť úrady.

Ale prekreslenie hlukových čiar takmer z jedného dňa na druhý skoro cez celú Barcu a mamutie vízie letiska (296 letov denne), priam science-fiction v porovnaní so súčasnou realitou (20 - 50), vyvolávajú pochybnosti o podkladoch, ktoré letisko dodatočne poskytlo ako námietky proti návrhu rozširovaniu bývania.

Zástupcovia letiska a spracovateľ hlukovej štúdie by mali prísť do Barce na verejné zhromaždenie, aby dali na všetky nezrovnalosti jasné odpovede aj s dôkazmi.

Aby rozptýlili teóriu Barčanov, že pri letisku sa nedá bývať len preto, že si to neželá súkromné (66 %) letisko lačné po pozemkoch ľudí, dali si nasimulovať sci-fi "5-minútovky" lety a načmárať háki-báki izofóny.

jav

Najčítanejšie na Košice Korzár

Komerčné články

  1. V podzemí sa skrýva poklad nezmenený už 182 rokov
  2. Kondičný tréner: Motivácia na zmenu nestačí
  3. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  4. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  5. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  6. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  7. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  8. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  1. Kondičný tréner: Motivácia na zmenu nestačí
  2. Najlepšia dovolenka s deťmi pri mori: Kam letieť z Košíc?
  3. Na koho myslíš, keď si pripínaš narcis?
  4. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu
  5. Na Marka oharka do jarka
  6. Najlepšie okamihy svojho života zachytené s HONOR 400 Lite
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  8. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  1. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 19 005
  2. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 9 914
  3. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 9 114
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 369
  5. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 3 830
  6. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 3 117
  7. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 2 719
  8. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice 2 483
  1. Rastislav Puchala: Sláva ti, Alex Ovečkin!
  2. Pavel Baláž: Parma nie je len mestom syra a šunky
  3. Ján Šeďo: Odznelo : "Apko, však tam roztrhalo 9 detí"! "No a čo, veď...."
  4. Vladimír Bojničan: Biblické zázraky ako nepreukázané tvrdenia a forma dezinformácie
  5. Jozef Černek: Môj partner nemá telo. Nemá tvár. A predsa napísal so mnou muzikál.
  6. Imunoblog: Zdravé črevo – základ silnej imunity
  7. Peter Greša: Sväté svetlo: stretnutie s chasidmi pri hrobe „zázračného rabína“
  8. Andrea Školudová: NOŽE v kuchyni a Feng Shui
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 105 754
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 323
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka 74 319
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 675
  5. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 17 149
  6. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 11 997
  7. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente. 9 734
  8. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 9 566
  1. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  2. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  3. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
  4. Tupou Ceruzou: Transakčná daň
  5. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  6. Marcel Rebro: Slovenské drony na ukrajinskom nebi
  7. Věra Tepličková: Nie je nad to, mať na verejnosti dobrých priateľov
  8. Tupou Ceruzou: Medvede
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Rastislav Puchala: Sláva ti, Alex Ovečkin!
  2. Pavel Baláž: Parma nie je len mestom syra a šunky
  3. Ján Šeďo: Odznelo : "Apko, však tam roztrhalo 9 detí"! "No a čo, veď...."
  4. Vladimír Bojničan: Biblické zázraky ako nepreukázané tvrdenia a forma dezinformácie
  5. Jozef Černek: Môj partner nemá telo. Nemá tvár. A predsa napísal so mnou muzikál.
  6. Imunoblog: Zdravé črevo – základ silnej imunity
  7. Peter Greša: Sväté svetlo: stretnutie s chasidmi pri hrobe „zázračného rabína“
  8. Andrea Školudová: NOŽE v kuchyni a Feng Shui
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 105 754
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 323
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka 74 319
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 675
  5. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 17 149
  6. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 11 997
  7. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente. 9 734
  8. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 9 566
  1. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  2. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  3. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
  4. Tupou Ceruzou: Transakčná daň
  5. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  6. Marcel Rebro: Slovenské drony na ukrajinskom nebi
  7. Věra Tepličková: Nie je nad to, mať na verejnosti dobrých priateľov
  8. Tupou Ceruzou: Medvede

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu