KOŠICE. Priemerne. Takto dopadli v hodnotení Všeobecnej zdravotnej poisťovne a poisťovne Dôvera košické štátne nemocnice. Lepšie sa umiestnili Nemocnica v Šaci a Železničná nemocnica. Výsledky vyplynuli z dotazníkov, ktoré vlani vypĺňali hospitalizovaní pacienti. Hodnotili správanie a starostlivosť personálu, kvalitu ubytovania a stravy a zdravotnú starostlivosť.
Pacienti hodnotili
V prieskume spokojnosti klientov Všeobecnej zdravotnej poisťovne obsadila 17. miesto z 22 ústavných zdravotníckych zariadení obsadila FN L. Pasteura. Ďalšie sa do rebríčka neprebojovali kvôli nízkemu počtu vrátených dotazníkov. Poisťovňa vyhodnotila len tie zariadenia, odkiaľ prišlo viac ako 30 dotazníkov.
Názor na nemocnice vyjadrovali i poistenci Dôvery. Za najlepšie v Košiciach označili šačiansku a železničnú. Po nich nasledovali štátne. Osobitne boli hodnotené detské nemocnice, tá košická skončila na druhom z troch miest. Predbehla ju Banská Bystrica, za sebou nechala bratislavskú nemocnicu pre deti.
Súhrnné údaje
Dôvera hodnotila nemocnice aj komplexne, teda nielen na základe spokojnosti pacientov, ale aj podľa kvality a efektivity zdravotnej starostlivosti, výsledkov liečby, náročnosti diagnóz či významu zariadenia v regióne.
Z 11 fakultných nemocníc obsadila FN L. Pasteura 10. miesto. Zo všeobecných sa na prvej priečke umiestnila Šaca, na tretej Železničná.
Dôvera upozorňuje, že slabšie umiestnenie fakultných nemocníc neznamená, že nemajú vysoko kvalitné a efektívne oddelenie. Konečné poradie je výsledkom celkového hodnotenia nemocnice.
Údaje Všobecnej a Dôvery pochádzajú súhrnne aj od klientov s nimi zlúčených poisťovní - Spoločnej zdravotnej a Apolla.
Názory riaditeľov
Riaditeľ šačianskej nemocnice Juraj Vančík hovorí, že za spokojnosťou pacientov je ekonomická politika. "Snažíme sa všetky finančné prostriedky vynaložiť na pacientov, do prístrojového vybavenia a rekonštrukcií. Určite je za tým aj prístup zamestnancov k pacientovi."
Stanovené kritériá nemusia reflektovať všetky aspekty poskytovania zdravotnej starostlivosti, a preto nemusia celkom zohľadňovať realitu, myslí si riaditeľ FN L. Pasteura Jaroslav Šajty. Dodáva, že v zdravotníckom zariadení sa zavádzajú najmodernejšie medicínske postupy do praxe, čo skracuje dĺžku hospitalizácie a liečbu pacienta. "Dôležitý je pre nás aj kvalifikovaný a kvalitný zdravotnícky personál a komfort pacienta, ktorý sa snažíme zlepšovať."
Spokojnosť je nižšia
Spokojnosť pacientov so službami v nemocniciach sa medziročne znížila. "Najlepšie vnímajú starostlivosť a správanie personálu, potom spokojnosť s liečbou. Najhoršie býva hodnotená strava," uvádza Zuzana Horníková z Dôvery.
Klienti poisťovní sa o vypĺňanie dotazníkov netrhajú. Všeobecná hovorí o návratnosti na úrovni 32 percent, Dôvera 40 percent. Preto klientov vyzývajú k väčšej aktivite.
Vyhodnotenie zdravotníckeho zariadenia môže podľa poisťovní ovplyvniť uzatvorenie zmluvy s nimi. Fakultné nemocnice ako koncové zdravotnícke zariadenia sú však chránené, pretože ich zazmluvnenie prikazuje poisťovni zákon.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári