Košický Dopravný podnik (DPMK) to považuje za normálne, obchodná inšpekcia prinajmenšom za zvláštne a chce vec konzultovať so svojím ústredím.
KOŠICE. Dovolenkári, ktorí chceli na letisku kúpiť lístky z automatu, nechceli po získaní potvrdeniek veriť vlastným očiam.
Nevrátil jej euro
"Priletela som z dovolenky a chcela kúpiť cestovný lístok na štyri zastávky za 40 centov. Do automatu som vhodila 50 centov a zvolila príslušný lístok. Trvalo hodnú chvíľu, kým automat vôbec začal pracovať a vyhodil lístok. Výdavok však nikde. Po chvíli "vypľul" akési potvrdenie, ktoré si mám uchovať, o nevrátenom výdavku desiatich centov," vysvetľuje pani Katka a dodáva, že sa jej to vidí ako zlodejina zo strany DPMK najhrubšieho zrna.
"Hádam teraz nepôjdem hľadať v DPMK pracovníka, ktorý mi moje peniaze vráti. Navyše na potvrdení ani nie je uvedené, kde si môžem peniaze vyzdvihnúť. Preplatí mi DPMK cestu k nim a späť, aby mi vrátil výdavok? Asi nie, myslím, že to robia úmyselne, nikto si totiž po peniaze nepríde a oni zarábajú. Ak sa tak stane tisícke ľuďom, majú stovku. Dobrý biznis," dodala Katka.
Nemilú skúsenosť mala aj učiteľka košickej materskej školy. Do automatu na lístky vhodila euro. Na jej prekvapenie sa nedočkala lístka a dokonca ani peňazí. Len potvrdenia, že jej nevrátil euro. "Neskutočné, zhltne mi euro, potom mi vydá potvrdenku a to isté euro, ktoré som tam vhodila, mi už nevráti. To si robia srandu? A ešte na letisku? Pripadá mi to, akoby nahrávali taxikárom, aby mali biznis," dodala učiteľka, ktorá sa nakoniec rozhodla cestovať len na to potvrdenie. Mala šťastie, revízor by jej ho totiž určite neuznal."
Dali za ne tisíce eur
V meste nahradil DPMK tzv. staré automaty novými v rokoch 2008 a 2009. Celkovo išlo o 30 kusov, 8 multifunkčných na predaj lístkov aj použitím čipových kariet a ďalších 22 takých, aký je i na letisku. Za všetky nové automaty zaplatil DPMK spolu okolo 150-tisíc eur.
"Automaty DPMK vydávajú zvyšok zo sumy, ktorú cestujúci vhodil," tvrdí Roman Danko, vedúci odelenia údržby RIKOS Úseku riadenia dopravy DPMK. "Namiesto peňazí vydá potvrdenie o nevrátenom výdavku iba v prípade, ak nemá dostatok mincí na vydávanie, alebo ak má mincovník poruchu. Pre cestujúceho je potvrdenie dokladom, na základe neho cestujúcemu na zákazníckych miestach DPMK (Bardejovská a Rooseveltova ulica) vydajú obratom hotovosť, ktorú mu nevydal automat."
Podľa Danka, ak by vraj nepoužívali tento model, jestvuje možnosť nechať automat zablokovať dovtedy, kým nebude doplnený zásobník mincí.
"Myslíme si však, že tým by sa znížila kvalita poskytovaných služieb a cestujúci by bol nútený zakúpiť si cestovný lístok inou doplnkovou formou, čo je finančne náročnejšie. Uvedené situácie (prípad dovolenkárov-pozn.red.) sa však stávajú ojedinele, DPMK ich nezaznamenáva vo veľkom rozsahu."
SOI chce konzultovať
Zaujímali sme sa, či podobné podnety eviduje aj Slovenská obchodná inšpekcia v Košiciach.
"Mali sme už viacero podobných podnetov na nevydanie z automatu či postup revízorov v prípade, že bol označovač v dopravnom prostriedku pokazený. Väčšinou ich však odstupujeme priamo Dopravnému podniku. Takéto prípady môžu evokovať, že môže ísť o úmysel, prípadne okrádanie zákazníka," vysvetľuje pracovníčka SOI a po konzultácii s právničkou dopĺňa, že niektoré veci jednoducho nie sú podchytené v zákone.
"V každom prípade radím ľuďom, nech nám dajú podnet, my budeme tieto veci konzultovať s Ústredným inšpektorátom SOI. Je to však celé zvláštne. Ak dôjdu podnety, budeme konzultovať aj s mestom či DPMK, aby bol vydaný záväzný pokyn, aby tieto automaty peniaze vydávali."
Glosa
Supermoderné automaty
Vyspelé európske mestá môžu Košičanom ich automaty na cestovné lístky ozaj iba závidieť. Veď nahradili staré, predpotopné, ktoré sa s novými za desaťtisíce eur nedajú ani porovnať.
Do tridsaťročnej kraksne človek vhodil mince, dostal lístok aj výdavok. Ak v automate neboli lístky, stačilo stlačiť jedno tlačidlo a cestovania chtivému Košičanovi otlčená búdka vydala jeho peniaze ihneď naspäť. Bez nervákov, potvrdeniek.
Nuž a nové, krásne, rôznym softvérom prešpikované náhrady, ktoré DPMK zaviedol s veľkou pompou? Sú jednoducho vynikajúce. Vhodíte do nich mincu a dostanete hneď dva papieriky. Cestovný lístok a potvrdenku o výške nevráteného výdavku. Alebo, iba tú potvrdenku. Jednoducho, super. Vtedy si môžete hocikedy na inom mieste v meste kúpiť cestovný lístok, dopraviť sa do zákazníckeho centra DPMK a pýtať si na základe potvrdenky svoje peniaze, ktoré supermoderný automat nevrátil.
No nie je to paráda? Tento automatový problém vlastne ani nie je problémom. Možností má totiž Košičan ešte viac. Ak nedostane lístok z automatu, môže si ho kúpiť esemeskou za 80 centov, prípadne u vodiča za euro, alebo cestovať iba s potvrdením o nevrátených peniazoch.
A Košičania, ktorí spôsob fungovania automatov označujú za zlodejinu, naháňanie peňazí do kasy DPMK či do vrecák taxikárov? To sú len obyčajní ignoranti, nevedomci, ktorí nemajú ani šajnu o tom, ako pracujú najnovšie, najmodernejšie a najvyspelejšie technológie.
Nehovoriac o tom, že nechápu ani tvrdú prácu tých, ktorí sú zodpovední za dopĺňanie lístkov a mincí do automatov. Je to ťažké, veľmi náročné a pri takom obrovskom počte až 30 nových prístrojov v meste aj pochopiteľné, že sa to predsa nedá vždy stihnúť.
Miroslav Sambor
Autor: krs, sam
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári