KOŠICE. Alena Dercová z Košíc sa potešila výhre. „Prišla mi poštou obálka z CK Beck reisen, že som vyhrala osemdňovú plavbu po Níle na 4-hviezdičkovej luxusnej lodi vrátane plnej penzie a karty na nejakú zľavu v ich firme. Overovala som si to aj mailom, tvrdili, že je to pravda a že cenu si prevezmem na ich akcii," hovorila.
Predávali i hrnce
S ďalšími „výhercami" teda nasadla ráno o šiestej na autobus, ktorý ich zbieral po košických sídliskách a odviezol do Budimíra. „Boli sme asi jedenásti. Mali sme mať zabezpečené raňajky, obed, kávu, nealko, ale za všetko sme museli nakoniec platiť. Privítali nás s tým, že kto má plavbu, musí si uhradiť cestu a hneď 20 eur zálohu. Mala som mať zájazd pre dve osoby a cesta vraj stojí 559 eur pre jedného. Čiže by som si to musela vlastne zaplatiť celé. Pozerala som potom na internete, tam vtedy plavbu predávali v akcii za 800 eur pre dvoch. Veď to je zavádzanie!"
Alena sa našťastie nezaviazala firme žiadnou zmluvou. „Dovolenku som chcela a na takú sprostosť sa dala. Nalákali nás len preto, aby sme sa zúčastnili na prezentačke, kde by mohli núkať hrnce, vysávače, mixéry, platničky či dévedečka za nadsadené ceny," pokračovala. Cestovka predávala napríklad panvicu za 460 eur alebo ručný vysávač za 330 eur. „Hlavne dôchodcovia tam popodpisovali zmluvy v nehoráznych sumách, ktoré budú musieť splácať," skonštatovala Alena.
SOI: Porušili zákony
Korzáru sa so spoločnosťou so sídlom v Bratislave nepodarilo spojiť už ani cez kontakty, poskytnuté Alene. Ich internetová stránka uvádza len audiotexové číslo, spoplatnené 0,596 eurom za minútu hovoru.
Lákavá ponuka plavby po Níle ešte aj včera trónila na internetovej stránke cestovky.
Na tú sa množstvo jej zákazníkov sťažuje na internete. Niektorí podľa ohlasov zvažujú dokonca žaloby. Podnety eviduje aj Slovenská obchodná inšpekcia (SOI). Miestne príslušný bratislavský inšpektorát zaznamenal od roku 2008 až 42 podaní, z toho zatiaľ 22 bolo opodstatnených, ďalšie sa riešia. „Podnety boli zamerané aj na postup pri vybavovaní reklamácií, klamlivú reklamu, zmluvné podmienky, zájazdy či nebezpečný výrobok," uviedla hovorkyňa Ústredného inšpektorátu SOI Danuša Krkošová.
Firme už za posledné tri roky uložili sankcie spolu za zhruba 7-tisíc eur. „Boli za nedodržanie ustanovení zákona o ochrane spotrebiteľa pri podomovom a zásielkovom predaji, zákona o ochrane spotrebiteľa a zákona o spotrebiteľských úveroch," dodala Krkošová.
Nič nepodpisovať
Problémom je, že o neplatnosti takejto zmluvy či uvedení do omylu môže rozhodnúť až súd. Najúčinnejšie je ignorovať takéto ponuky a nenechať sa zlákať na sľuby. "Najlepšie je nič nepodpisovať, inak už je obrana ťažká. SOI ani iné štátne orgány tu nepomôžu. Firmám ani obchodným zástupcom postih väčšinou nehrozí, lebo im ťažko dokázať protizákonné konanie," povedal Miroslav Tulák zo Združenia spotrebiteľov Slovenska. "Najlepšia obrana je do takýchto firiem nechodiť. Nech si ľudia uvedomia, že nikto im nič zadarmo alebo výhodne nedá."
Ako nenaletieť
- Žiadnemu obchodníkovi nedávajte telefónne číslo a adresu.
- Ak vám telefonujú, či píšu domov a oznamujú, že majú pre vás výhru či darček, hoci ste sa žiadnej súťaže nezúčastnili, radšej vôbec nereagujte.
- Ak ste už prišli do firmy, a tam vám namiesto odovzdania výhry predkladajú nejaké ďalšie podmienky, nič nekupujte ani nepodpisujte.
ee
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári