KOŠICE. Psychiatrička predpisovala lieky, ktoré v skutočnosti pacientka nedostala. Špecialistka sa o zisky napokon podelila s pracovníkmi lekárne.
Logopéd v poisťovni uvádzal, že k nemu chodili deti 2 či 3 razy mesačne viac ako 2 roky. Napokon pacient v spolupráci s poisťovňou prišiel na to, že si odborník účtoval fiktívne výkony.
Známy je prípad imunologičky z Košíc, ktorá fakturovala zdravotnej poisťovni Dôvera liek, ktorý pacientom nikdy nepodala. Poisťovni tak spôsobila škodu takmer 36-tisíc eur. Za podvod do väzenia nešla, od súdu dostala trojročný podmienečný trest.
To sú len niektoré z prípadov, ktoré odhalili poisťovne v spolupráci s poistencami.
Internetová pomoc
Ak si chce pacient overiť lekára, môže na to využiť služby poisťovne cez internet. Slúži na to bezplatná elektronická služba. Stačí, ak sa klient zaregistruje na internetovú stránku poisťovne.
"Poistenec sa zo svojho účtu dozvie, aká ambulantná a ústavná starostlivosť mu bola poskytnutá, ktorým poskytovateľom a kedy či koľko za ňu poisťovňa zaplatila, takisto aké lieky a zdravotnícke pomôcky a v akej cene boli na jeho meno vykázané a uhradené," vymenúva výhody služby Radoslava Miklášová z Dôvery.
O výpisy z účtu môžu požiadať aj písomne na príslušnej pobočke poisťovne. "V žiadosti poistenec určí, o aké časové obdobie má záujem. Môže požiadať o úplný alebo čiastočný výpis - v čiastočnom sú údaje za niektorú oblasť, teda napríklad údaje za lieky alebo údaje o poskytnutých zdravotných výkonoch," vysvetľuje hovorkyňa Všeobecnej zdravotnej poisťovne Petra Balážová.
Ak poistenec zistí nezrovnalosti, môže sa obrátiť na poisťovňu. Revízni lekári potom u zdravotníka vykonajú kontrolu.
Ďalšie kontroly
Poisťovne preverujú lekárov i na základe telefonických sťažností, revíznou činnosťou a pomocou podnetov od Úradu pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou. Ten vlani prijal 168 sťažností Košičanov, opodstatnený dôvod malo 21 z nich.
Lekári môžu za pochybenia zaplatiť nielen pokutu od úradu. Poisťovne ich môžu potrestať tak, že s nimi neuzavrú zmluvu.
Kontrola údajov poistencami nie je podľa poisťovní dostačujúca. Balážová uviedla, že vlani si o výpis z účtu požiadalo o 1 200 klientov viac ako v roku 2008. Za rok 2009 eviduje Union len 3 žiadosti poistencov Košického kraja o preverenie platieb lekárov.
Väčšia angažovanosť zo strany poistenca by pritom podľa Miklášovej bola tlakom na lekárov, aby korektne vykazovali výkony.
Motivácia
Bolo by dobré, ak by túto službu poistenci využívali, myslí si Peter Pažitný z Health Policy Institute. "Je však potrebné ich k tomu motivovať, napríklad zbieraním bodov za pravidelnú návštevu účtu a ich výmenou za rôzne zdravotné benefity."
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári