Korzár logo Korzár Košice
Pondelok, 23. máj, 2022 | Meniny má Želmíra

Neznalosť zákona nikomu nepomôže. Vyhovárať sa neoplatí ani na poruchu

Zavedenie mýta na slovenských cestách so sebou prinieslo množstvo problémov a zmiešaných reakcií. Časom sa situácia "utriasla" a vodiči, hlavne kamionisti, si pomaly zvykajú na systém, ktorého cieľom je zjednodušenie spoplatnenia využívania nadštandardnýc

Mýtna polícia.Mýtna polícia. (Zdroj: judy)

h ciest. O to, aby všetko "klapalo", ako má, sa okrem iného stará aj mýtna polícia. S riaditeľom jej košického oddelenia sme sa počas služby na cestách v našom meste porozprávali o tom, ako to s mýtom vyzerá v súčasnosti a čo robí vodičom najväčšie problémy.

Vo februári bol Národnou radou Slovenskej republiky schválený vládny návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon o Železničnej polícii. "Týmto zákonom bolo schválené zriadenie služby mýtnej polície v štruktúrach Železničnej polície. Od 1. apríla 2010 bola mýtna polícia začlenená do štruktúr Policajného zboru SR. Oddelenie mýtnej polície Košice bolo začlenené pod Krajský dopravný inšpektorát Krajského riaditeľstva PZ v Košiciach spolu s Oddelením mýtnej polície Rožňava," hovorí riaditeľ Oddelenia mýtnej polície (OMP) Košice. Koľko "mýtnikov" oddelenie má, nám neprezradil, no disponuje postačujúcim počtom. "OMP Košice zabezpečuje plnenie úloh podľa zákona o elektronickom výbere mýta za užívanie vymedzených úsekov pozemných komunikácií v znení neskorších predpisov nepretržite 365 dní v roku."

Hlavnými úlohami MP je zabezpečovať výkon hliadkovej služby v zmiešaných motorizovaných hliadkach v pridelených služobných obvodoch. Konkrétne vykonávať detekciu motorových vozidiel, ktoré nesplnili podmienku úhrady za používanie diaľnic formou elektronického výberu mýta alebo diaľničnej nálepky, vykonávať detekciu motorových vozidiel, ktoré nespĺňajú váhové limity i vykonávať oprávnenia v zmysle zákona. Napríklad zastavenie motorového vozidla, kontrola predpísaných dokladov, použitie technického prostriedku na zabránenie odjazdu vozidla, resp. oprávnenie prikázať zotrvanie na určenom mieste, požadovanie vysvetlenia, oprávnenie pri objasňovaní priestupkov. Tiež odhaľovať, objasňovať a prejednávať priestupky proti bezpečnosti a plynulosti cestnej premávky. Ak vodič očakáva, že MP skúma len náležitosti súvisiace s mýtom, mýli sa. Môže byť sankcionovaný aj za priestupky, ktoré kontrolujú bežné cestné kontroly.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Vysoké sankcie

OMP Košice monitoruje dodržiavanie povinností podľa zákona, ktorý vymedzuje úseky diaľnic, rýchlostných ciest a ciest I. triedy s elektronickým výberom mýta. "V Košickom kraji sú to diaľnica D1 Lemešany - Budimír, Cesta I. triedy I/68 od okr. Košice-okolie po štátnu hranicu s Maďarskou republikou v Milhosti, cesta I. triedy I/50 od Košíc po štátnu hranicu s Ukrajinou a cesta I. triedy I/79 od Slovenského Nového Mesta po Čiernu nad Tisou. Uvedené cesty sú spoplatnené podľa sadzobníka určeného správcom výberu mýta."

Vodičom z nového zákona vyplýva niekoľko základných povinností. "Pred jazdou po vymedzených úsekoch ciest sú povinní umiestniť vo vozidle a uviesť do činnosti palubnú jednotku, správne a úplne zadať do palubnej jednotky technické údaje o vozidle potrebné na výpočet mýta a jeho odúčtovanie, správne používať palubnú jednotku a dodržiavať mýtny poriadok." Najčastejším porušením, s ktorým sa pracovníci OMP Košice stretávajú, je prozaické - vodičom chýba mýtna palubná jednotka.

Hliadky MP zastavujú vozidlá na základe podnetov z mýtnych brán, ale aj námatkovo. "Elektronický mýtny systém používa satelitné určovanie polohy, mobilné komunikácie GSM-GPRS, mikrovlnové technológie." Doposiaľ sa nestalo, aby vodič neuposlúchol pokyn MP na zastavenie. Reakcie na mýto sú však stále zmiešané. Mnohí vodiči sa sťažujú, že musia mýto platiť aj za úseky, cez ktoré prechádzali dlhé roky zadarmo. Iným zas vadí, že palubná jednotka údajne prekáža zornému priestoru čelného skla.

Celý systém je podľa mnohých vodičov neprehľadný a vraj nemajú jasno v tom, čo všetko sú povinní dodržiavať. Neznalosť zákona však, samozrejme, neospravedlňuje a nerešpektovanie pravidiel sa sankcionuje. Za rôzne priestupky hrozia vodičom sankcie od 120 až do 2 655 eur. Platenie mýta by teda nemal nikto podceňovať. "Tak ako sa majú dodržiavať pravidlá cestnej premávky, tak by mali vodiči dodržiavať aj mýtny poriadok," tvrdí riaditeľ OMP Košice.

SkryťVypnúť reklamu

Zbytočné výhovorky

Pre čo najrealistickejší a najpresnejší pohľad na prácu OMP Košice sme s ňou absolvovali jednu z námatkových kontrol. S hliadkou sme sa zastavili na krajnici neďaleko colného hraničného priechodu Milhosť. "Zameriavame sa najmä na to, aby mali kamióny osadené palubné jednotky za čelným sklom," hovorí na úvod príslušník MP.

Kontrola MP prebieha väčšinou v plynulej premávke. V zadnej časti policajného vozidla je v otvore umiestnený objektív kamery. V praxi to vyzerá tak, že policajná jednotka predbehne kamión a po tom, čo kamera zameria jeho čelné sklo, počítač vyhodnotí, či sa na ňom nachádza palubná jednotka. Ak nie, kamión zastavia. "Robíme však aj námatkové kontroly. Nie všetky kamióny totiž musia disponovať palubnou jednotkou. Niektoré jazdia s takzvanými tiketmi, ktoré platia ako mýto, avšak len na jeden smer. Napríklad Milhosť - Vyšný Komárnik."

Hliadku MP tvorí jeden alebo dvaja policajti a mýtny úradník, ktorý je zamestnancom súkromnej firmy, starajúcej sa o chod elektronického systému. Ten je špecialistom práve na palubné jednotky, vie vyhodnocovať informácie, ktoré sú v nich zaznamenané. Zloženia jednotlivých posádok sa stále menia. Častými porušovateľmi mýtnych nariadení sú najmä cudzinci. Konkrétne kamionisti z Litvy, Bieloruska, Rumunska či Bulharska. "Pomerne často jazdia bez palubných jednotiek. Väčšinou z nevedomosti," vraví príslušník MP. "Ako vyplýva z ich výpovedí, zamestnávatelia ich na to, že na Slovensku funguje mýtny systém, upozorňujú málokedy. Neznalosť však neospravedlňuje." V prípade nedodržania povinnosti platiť mýto pri tom nasledujú pomerne vysoké finančné sankcie. Vodič musí uhradiť nielen mýto, ale aj zaplatiť pokutu.

Sankcie, ktoré môže príslušník hliadky MP vodičovi udeliť, jednoznačne presvedčia o tom, že riskovať nestojí za to. "Úhrada mýta je do 150 eur. Pokuta za to, že nemá palubnú jednotku alebo nespĺňa iné kritériá, je až do 1 655 eur. Nie je to pohyblivá zložka, ale fixná. Nefunguje tam žiadne odstupňovanie." V prípade, že vodič počas jazdy cestou 1. triedy či diaľnicou nedisponuje palubnou jednotkou a nemá ani tiket, je pokutovaný rovnako vysokou sumou.

Nezaberú ani výhovorky, že má palubnú jednotku na čelnom skle nesprávne nainštalovanú. "Mýtny úradník dokáže pomocou svojej techniky cez satelitný systém s pomocou dispečingu určiť, o akú poruchu šlo. Dokáže presne zistiť, či vodič palubnú jednotku nezapol úmyselne alebo ju len naozaj nemal správne nainštalovanú." V drvivej väčšine prípadov ide o úmyselné nezapnutie palubnej jednotky. Tieto zariadenia totiž vo všetkých prípadoch inštalujú profesionáli. "Vodič navyše pomocou kontroliek na zariadení jednoducho musí vidieť, či zariadenie zapol, alebo nie." Napriek tomu sa našlo pár odvážlivcov, ktorí sa pokúšali zahrať pred policajtmi divadielko. "Aj keby šlo naozaj o technickú chybu, neprihliada sa na to. Zákon nepozná prípady neúmyselného vypnutia systému."

SkryťVypnúť reklamu

Riskujú už menej

Mýtni policajti si pravidelne všímajú aj dopravné značenie v okolí vstupov do mýtneho priestoru. Je potrebné, aby boli vodiči dobre informovaní. "V úseku, kde sa nachádzame, existujú okrem hlavnej informačnej tabule aj ďalšie doplnkové. Na neďalekej čerpacej stanici poskytnú vodičovi všetky potrebné informácie do detailu." Z dôvodu neinformovanosti sa príslušníci MP správali v počiatkoch zavedenia mýta o čosi miernejšie. "Prihliadali sme na to, že je to niečo nové. Systém bol skúšaný, niekedy zlyhávala aj technika. V súčasnosti už oko neprižmúrime. Vodiči mali dosť času na všetko sa pripraviť."

Kvôli zahraničným vodičom musia byť príslušníci MP pripravení aj na komunikáciu v cudzej reči. "Vysvetlenia zákona máme preložené do niekoľkých svetových jazykov. Najčastejšie však k nám chodia vodiči z krajín, kde rozumejú ruštine, a tak ju používam asi najviac." Stretávajú sa aj s nepríjemnými reakciami. "Pre vodičov z určitých krajín je výška pokuty naozaj privysoká." V prípade nezaplatenia pokuty či úhrady mýta pristúpi hliadka MP k odobratiu technického preukazu a ŠPZ značiek. "Už sme sa s tým niekoľkokrát stretli. Väčšinou však vodič zavolá kamaráta, ktorý mu do niekoľkých hodín prinesie peniaze, aby mohol pokutu zaolatiť."

Od zavedenia mýtneho systému na Slovensku sa toho pri mýtnych kontrolách zmenilo veľa. Vodiči pochopili vážnosť a dôežitosť tohto systému a prestali riskovať. "Pochopili, že výška sankcií za to nestojí," myslí si príslušník OMP Košice. "Výrazné polepšenie v tomto smere nastalo, aj čo sa týka zahraničných vodičov. Naučili sa, ako to na Slovensku funguje, a väčšina z nich spĺňa určené kritériá."

Najčítanejšie na Košice Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. LAMINA PREŠOV pokrýva strechy a fasády už 33 rokov
  2. Vydavateľstvo Petit Press so štyrmi Novinárskymi cenami
  3. Stovky hodín výcviku. Stať sa gondolierom je zaslúžená prestíž
  4. Contact Center Hub a Ncontactcenter od NFON
  5. Volkswagen ID.5 prináša nový softvér aj pre staršie modely
  6. Do čoho sa oplatí investovať, aby ste ušetrili na energiách?
  7. Šprintérsky duel IONIQ 5 vs i30 N Performance má víťaza
  8. MS v hokeji: TV Tipsport + špeciálna kurzová ponuka!
  1. ZŠ v Moldave nad Bodvou bola súčasťou projektu ENGIE Eco školy
  2. Zelenší dvor pre ZŠ Hviezdoslava vďaka projektu ENGIE Eco školy
  3. Príďte si vychutnať výstavu ilustrácií pre deti
  4. Liptovský Mikuláš: V našom meste pes neskapal
  5. LAMINA PREŠOV pokrýva strechy a fasády už 33 rokov
  6. Prečo potrebujeme udržateľné riešenia v oblasti mobility?
  7. Gestačný diabetes mellitus
  8. Vydavateľstvo Petit Press so štyrmi Novinárskymi cenami
  1. Do čoho sa oplatí investovať, aby ste ušetrili na energiách? 5 532
  2. Stovky hodín výcviku. Stať sa gondolierom je zaslúžená prestíž 4 863
  3. Odišlo už štvrť milióna mladých ľudí. Má Slovensko budúcnosť? 3 638
  4. Vydavateľstvo Petit Press so štyrmi Novinárskymi cenami 2 178
  5. Obnovené lety do Marsa Alam. Po dvoch rokoch opäť víta turistov 2 099
  6. 5 najčastejších chýb pri zateplení šikmej strechy: vyhnite sa im 1 548
  7. Príliš veľa vitamínov škodí zdraviu, majte ich pod kontrolou 1 049
  8. McDonald´s Cup pozná víťazný tím z Košického kraja 1 016

Blogy SME

  1. Monika Nagyova: Výhody emočného prejedania sa
  2. Juraj Ondruška: Vajnoráci vo svete spomínajú: Oberačky, zabíjačky, hody...
  3. Richard Rychtarech: Berlin calling
  4. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť III)
  5. Michael Achberger: Na poslednú chvíľu do plaviek: vyskúšajte tieto tipy!
  6. Milan Buno: 7 knižných tipov: Šokujúci príbeh dievčaťa, ktoré utekalo pred násilím a neslobodou
  7. Dana Janebová: Modlitba do nádoby
  8. Jozef Sitko: Vedieť odísť z verejnej funkcie je už fikcia
  1. Vladimír Benčík: Zvitky od Mŕtveho mora - boli napísané pred 2000 rokmi, predpovedajú apokalypsu? 11 311
  2. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť I) 7 961
  3. Jana Melišová: Pomalý pád na Wall Street sa zrejme ešte neskončil 6 623
  4. Ján Valchár: Odvaha plukovníka Chodarjonoka alebo ako to nie je o odvahe 6 144
  5. Ivan Beňovič: Sankcie voči oligarchom vojnu na Ukrajine nezastavia 3 666
  6. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť II) 3 115
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925) 2 967
  8. Jana Melišová: G.Bush označil inváziu do Iraku za „neoprávnenú a brutálnu", než sa opravil, že mal na mysli ruskú inváziu na Ukrajinu 2 100
  1. Jiří Ščobák: Bude nový II. pilier lepší? Dožijeme sa exodu z dlhopisových fondov?
  2. Monika Nagyova: Výhody emočného prejedania sa
  3. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 39. - Arktída - Letecká expedícia Amundsena s Ellsworthom na severný pól -1925
  4. Jiří Ščobák: Víte, co je Gerasimova doktrína?
  5. Jiří Ščobák: Vydrží Rusko dlhú ekonomickú vojnu? Nevyčerpajú sa spojenci?
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925)
  7. Jiří Ščobák: Mohu zemřít, ale nebudu žít jako otrok
  8. Jiří Ščobák: Jaká je situace na linii dotyku? Pomůže Rusku mobilizace?
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Monika Nagyova: Výhody emočného prejedania sa
  2. Juraj Ondruška: Vajnoráci vo svete spomínajú: Oberačky, zabíjačky, hody...
  3. Richard Rychtarech: Berlin calling
  4. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť III)
  5. Michael Achberger: Na poslednú chvíľu do plaviek: vyskúšajte tieto tipy!
  6. Milan Buno: 7 knižných tipov: Šokujúci príbeh dievčaťa, ktoré utekalo pred násilím a neslobodou
  7. Dana Janebová: Modlitba do nádoby
  8. Jozef Sitko: Vedieť odísť z verejnej funkcie je už fikcia
  1. Vladimír Benčík: Zvitky od Mŕtveho mora - boli napísané pred 2000 rokmi, predpovedajú apokalypsu? 11 311
  2. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť I) 7 961
  3. Jana Melišová: Pomalý pád na Wall Street sa zrejme ešte neskončil 6 623
  4. Ján Valchár: Odvaha plukovníka Chodarjonoka alebo ako to nie je o odvahe 6 144
  5. Ivan Beňovič: Sankcie voči oligarchom vojnu na Ukrajine nezastavia 3 666
  6. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť II) 3 115
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925) 2 967
  8. Jana Melišová: G.Bush označil inváziu do Iraku za „neoprávnenú a brutálnu", než sa opravil, že mal na mysli ruskú inváziu na Ukrajinu 2 100
  1. Jiří Ščobák: Bude nový II. pilier lepší? Dožijeme sa exodu z dlhopisových fondov?
  2. Monika Nagyova: Výhody emočného prejedania sa
  3. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 39. - Arktída - Letecká expedícia Amundsena s Ellsworthom na severný pól -1925
  4. Jiří Ščobák: Víte, co je Gerasimova doktrína?
  5. Jiří Ščobák: Vydrží Rusko dlhú ekonomickú vojnu? Nevyčerpajú sa spojenci?
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925)
  7. Jiří Ščobák: Mohu zemřít, ale nebudu žít jako otrok
  8. Jiří Ščobák: Jaká je situace na linii dotyku? Pomůže Rusku mobilizace?

Už ste čítali?

SME.sk Minúta Najčítanejšie
SkryťZatvoriť reklamu