Korzár logo Korzár Košice
Štvrtok, 22. október, 2020 | Meniny má SergejKrížovkyKrížovky
ODDELENIE MÝTNEJ POLÍCIE KOŠICE MÁ V KOŠICKOM KRAJI NA STAROSTI VIACERO ÚSEKOV DIAĽNIC A CIEST 1.TRIEDY

Neznalosť zákona nikomu nepomôže. Vyhovárať sa neoplatí ani na poruchu

Zavedenie mýta na slovenských cestách so sebou prinieslo množstvo problémov a zmiešaných reakcií. Časom sa situácia "utriasla" a vodiči, hlavne kamionisti, si pomaly zvykajú na systém, ktorého cieľom je zjednodušenie spoplatnenia využívania nadštandardnýc

Mýtna polícia.Mýtna polícia. (Zdroj: judy)

h ciest. O to, aby všetko "klapalo", ako má, sa okrem iného stará aj mýtna polícia. S riaditeľom jej košického oddelenia sme sa počas služby na cestách v našom meste porozprávali o tom, ako to s mýtom vyzerá v súčasnosti a čo robí vodičom najväčšie problémy.

Vo februári bol Národnou radou Slovenskej republiky schválený vládny návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon o Železničnej polícii. "Týmto zákonom bolo schválené zriadenie služby mýtnej polície v štruktúrach Železničnej polície. Od 1. apríla 2010 bola mýtna polícia začlenená do štruktúr Policajného zboru SR. Oddelenie mýtnej polície Košice bolo začlenené pod Krajský dopravný inšpektorát Krajského riaditeľstva PZ v Košiciach spolu s Oddelením mýtnej polície Rožňava," hovorí riaditeľ Oddelenia mýtnej polície (OMP) Košice. Koľko "mýtnikov" oddelenie má, nám neprezradil, no disponuje postačujúcim počtom. "OMP Košice zabezpečuje plnenie úloh podľa zákona o elektronickom výbere mýta za užívanie vymedzených úsekov pozemných komunikácií v znení neskorších predpisov nepretržite 365 dní v roku."

Hlavnými úlohami MP je zabezpečovať výkon hliadkovej služby v zmiešaných motorizovaných hliadkach v pridelených služobných obvodoch. Konkrétne vykonávať detekciu motorových vozidiel, ktoré nesplnili podmienku úhrady za používanie diaľnic formou elektronického výberu mýta alebo diaľničnej nálepky, vykonávať detekciu motorových vozidiel, ktoré nespĺňajú váhové limity i vykonávať oprávnenia v zmysle zákona. Napríklad zastavenie motorového vozidla, kontrola predpísaných dokladov, použitie technického prostriedku na zabránenie odjazdu vozidla, resp. oprávnenie prikázať zotrvanie na určenom mieste, požadovanie vysvetlenia, oprávnenie pri objasňovaní priestupkov. Tiež odhaľovať, objasňovať a prejednávať priestupky proti bezpečnosti a plynulosti cestnej premávky. Ak vodič očakáva, že MP skúma len náležitosti súvisiace s mýtom, mýli sa. Môže byť sankcionovaný aj za priestupky, ktoré kontrolujú bežné cestné kontroly.

Skryť Vypnúť reklamu

Vysoké sankcie

OMP Košice monitoruje dodržiavanie povinností podľa zákona, ktorý vymedzuje úseky diaľnic, rýchlostných ciest a ciest I. triedy s elektronickým výberom mýta. "V Košickom kraji sú to diaľnica D1 Lemešany - Budimír, Cesta I. triedy I/68 od okr. Košice-okolie po štátnu hranicu s Maďarskou republikou v Milhosti, cesta I. triedy I/50 od Košíc po štátnu hranicu s Ukrajinou a cesta I. triedy I/79 od Slovenského Nového Mesta po Čiernu nad Tisou. Uvedené cesty sú spoplatnené podľa sadzobníka určeného správcom výberu mýta."

Vodičom z nového zákona vyplýva niekoľko základných povinností. "Pred jazdou po vymedzených úsekoch ciest sú povinní umiestniť vo vozidle a uviesť do činnosti palubnú jednotku, správne a úplne zadať do palubnej jednotky technické údaje o vozidle potrebné na výpočet mýta a jeho odúčtovanie, správne používať palubnú jednotku a dodržiavať mýtny poriadok." Najčastejším porušením, s ktorým sa pracovníci OMP Košice stretávajú, je prozaické - vodičom chýba mýtna palubná jednotka.

Hliadky MP zastavujú vozidlá na základe podnetov z mýtnych brán, ale aj námatkovo. "Elektronický mýtny systém používa satelitné určovanie polohy, mobilné komunikácie GSM-GPRS, mikrovlnové technológie." Doposiaľ sa nestalo, aby vodič neuposlúchol pokyn MP na zastavenie. Reakcie na mýto sú však stále zmiešané. Mnohí vodiči sa sťažujú, že musia mýto platiť aj za úseky, cez ktoré prechádzali dlhé roky zadarmo. Iným zas vadí, že palubná jednotka údajne prekáža zornému priestoru čelného skla.

Celý systém je podľa mnohých vodičov neprehľadný a vraj nemajú jasno v tom, čo všetko sú povinní dodržiavať. Neznalosť zákona však, samozrejme, neospravedlňuje a nerešpektovanie pravidiel sa sankcionuje. Za rôzne priestupky hrozia vodičom sankcie od 120 až do 2 655 eur. Platenie mýta by teda nemal nikto podceňovať. "Tak ako sa majú dodržiavať pravidlá cestnej premávky, tak by mali vodiči dodržiavať aj mýtny poriadok," tvrdí riaditeľ OMP Košice.

Skryť Vypnúť reklamu

Zbytočné výhovorky

Pre čo najrealistickejší a najpresnejší pohľad na prácu OMP Košice sme s ňou absolvovali jednu z námatkových kontrol. S hliadkou sme sa zastavili na krajnici neďaleko colného hraničného priechodu Milhosť. "Zameriavame sa najmä na to, aby mali kamióny osadené palubné jednotky za čelným sklom," hovorí na úvod príslušník MP.

Kontrola MP prebieha väčšinou v plynulej premávke. V zadnej časti policajného vozidla je v otvore umiestnený objektív kamery. V praxi to vyzerá tak, že policajná jednotka predbehne kamión a po tom, čo kamera zameria jeho čelné sklo, počítač vyhodnotí, či sa na ňom nachádza palubná jednotka. Ak nie, kamión zastavia. "Robíme však aj námatkové kontroly. Nie všetky kamióny totiž musia disponovať palubnou jednotkou. Niektoré jazdia s takzvanými tiketmi, ktoré platia ako mýto, avšak len na jeden smer. Napríklad Milhosť - Vyšný Komárnik."

Hliadku MP tvorí jeden alebo dvaja policajti a mýtny úradník, ktorý je zamestnancom súkromnej firmy, starajúcej sa o chod elektronického systému. Ten je špecialistom práve na palubné jednotky, vie vyhodnocovať informácie, ktoré sú v nich zaznamenané. Zloženia jednotlivých posádok sa stále menia. Častými porušovateľmi mýtnych nariadení sú najmä cudzinci. Konkrétne kamionisti z Litvy, Bieloruska, Rumunska či Bulharska. "Pomerne často jazdia bez palubných jednotiek. Väčšinou z nevedomosti," vraví príslušník MP. "Ako vyplýva z ich výpovedí, zamestnávatelia ich na to, že na Slovensku funguje mýtny systém, upozorňujú málokedy. Neznalosť však neospravedlňuje." V prípade nedodržania povinnosti platiť mýto pri tom nasledujú pomerne vysoké finančné sankcie. Vodič musí uhradiť nielen mýto, ale aj zaplatiť pokutu.

Sankcie, ktoré môže príslušník hliadky MP vodičovi udeliť, jednoznačne presvedčia o tom, že riskovať nestojí za to. "Úhrada mýta je do 150 eur. Pokuta za to, že nemá palubnú jednotku alebo nespĺňa iné kritériá, je až do 1 655 eur. Nie je to pohyblivá zložka, ale fixná. Nefunguje tam žiadne odstupňovanie." V prípade, že vodič počas jazdy cestou 1. triedy či diaľnicou nedisponuje palubnou jednotkou a nemá ani tiket, je pokutovaný rovnako vysokou sumou.

Nezaberú ani výhovorky, že má palubnú jednotku na čelnom skle nesprávne nainštalovanú. "Mýtny úradník dokáže pomocou svojej techniky cez satelitný systém s pomocou dispečingu určiť, o akú poruchu šlo. Dokáže presne zistiť, či vodič palubnú jednotku nezapol úmyselne alebo ju len naozaj nemal správne nainštalovanú." V drvivej väčšine prípadov ide o úmyselné nezapnutie palubnej jednotky. Tieto zariadenia totiž vo všetkých prípadoch inštalujú profesionáli. "Vodič navyše pomocou kontroliek na zariadení jednoducho musí vidieť, či zariadenie zapol, alebo nie." Napriek tomu sa našlo pár odvážlivcov, ktorí sa pokúšali zahrať pred policajtmi divadielko. "Aj keby šlo naozaj o technickú chybu, neprihliada sa na to. Zákon nepozná prípady neúmyselného vypnutia systému."

Skryť Vypnúť reklamu

Riskujú už menej

Mýtni policajti si pravidelne všímajú aj dopravné značenie v okolí vstupov do mýtneho priestoru. Je potrebné, aby boli vodiči dobre informovaní. "V úseku, kde sa nachádzame, existujú okrem hlavnej informačnej tabule aj ďalšie doplnkové. Na neďalekej čerpacej stanici poskytnú vodičovi všetky potrebné informácie do detailu." Z dôvodu neinformovanosti sa príslušníci MP správali v počiatkoch zavedenia mýta o čosi miernejšie. "Prihliadali sme na to, že je to niečo nové. Systém bol skúšaný, niekedy zlyhávala aj technika. V súčasnosti už oko neprižmúrime. Vodiči mali dosť času na všetko sa pripraviť."

Kvôli zahraničným vodičom musia byť príslušníci MP pripravení aj na komunikáciu v cudzej reči. "Vysvetlenia zákona máme preložené do niekoľkých svetových jazykov. Najčastejšie však k nám chodia vodiči z krajín, kde rozumejú ruštine, a tak ju používam asi najviac." Stretávajú sa aj s nepríjemnými reakciami. "Pre vodičov z určitých krajín je výška pokuty naozaj privysoká." V prípade nezaplatenia pokuty či úhrady mýta pristúpi hliadka MP k odobratiu technického preukazu a ŠPZ značiek. "Už sme sa s tým niekoľkokrát stretli. Väčšinou však vodič zavolá kamaráta, ktorý mu do niekoľkých hodín prinesie peniaze, aby mohol pokutu zaolatiť."

Od zavedenia mýtneho systému na Slovensku sa toho pri mýtnych kontrolách zmenilo veľa. Vodiči pochopili vážnosť a dôežitosť tohto systému a prestali riskovať. "Pochopili, že výška sankcií za to nestojí," myslí si príslušník OMP Košice. "Výrazné polepšenie v tomto smere nastalo, aj čo sa týka zahraničných vodičov. Naučili sa, ako to na Slovensku funguje, a väčšina z nich spĺňa určené kritériá."

Najčítanejšie na Košice Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Downtown Bratislavy sa rozrastie o nový rezidenčný projekt
  2. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte?
  3. Päť chýb pri zateplení strechy
  4. Vitajte v postapokalyptickom svete
  5. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  6. 5 vecí, ktoré definujú prémiové bývanie
  7. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  8. Programátori prezradili, čo ich v práci najviac motivuje
  9. NAŽIVO: Čo čaká ekonomiku? Sledujte #akonato konferenciu
  10. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  1. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  2. Nové laboratórium ekonomického experimentálneho výskumu na EUBA
  3. Programátori prezradili, čo ich v práci najviac motivuje
  4. 5 vecí, ktoré definujú prémiové bývanie
  5. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  6. Úprava osobného motorového vozidla
  7. Important information for Brazilians living in Slovakia
  8. Prečo sú dnes ryby také dôležité?
  9. Vitajte v postapokalyptickom svete
  10. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  1. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 17 810
  2. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 15 636
  3. Rysy navštívi päťtisíc ľudí denne. Ako vyzerá denný chod chaty 13 152
  4. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 12 701
  5. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 11 933
  6. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte? 10 482
  7. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 10 089
  8. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 9 597
  9. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 9 506
  10. Hodnotenie profesionála: Ako obstáli obľúbené hotely v Tatrách? 9 349
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Od soboty sa ulice vyprázdnia.

Od soboty platí zákaz vychádzania, zatvoria sa skoro všetky školy (prehľad)

Ústredný krízový štáb schválil zákaz vychádzania.

Premiér Matovič hovorí o nových opatreniach.
Komentár šéfredaktorky Beaty Balogovej

Matovič nás musí presvedčiť, že vie čo robí

Dnes si už nikto izolovane nevytvorí svoj ostrov bezpečia. Buďme zodpovední.

Beata Balogová, šefredaktorka denníka SME
Dušana Kováčika zadržali aj obvinili.

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Video Desktop