Korzár logo Korzár Košice

Neznalosť zákona nikomu nepomôže. Vyhovárať sa neoplatí ani na poruchu

Zavedenie mýta na slovenských cestách so sebou prinieslo množstvo problémov a zmiešaných reakcií. Časom sa situácia "utriasla" a vodiči, hlavne kamionisti, si pomaly zvykajú na systém, ktorého cieľom je zjednodušenie spoplatnenia využívania nadštandardnýc

Mýtna polícia.Mýtna polícia. (Zdroj: judy)

h ciest. O to, aby všetko "klapalo", ako má, sa okrem iného stará aj mýtna polícia. S riaditeľom jej košického oddelenia sme sa počas služby na cestách v našom meste porozprávali o tom, ako to s mýtom vyzerá v súčasnosti a čo robí vodičom najväčšie problémy.

Vo februári bol Národnou radou Slovenskej republiky schválený vládny návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon o Železničnej polícii. "Týmto zákonom bolo schválené zriadenie služby mýtnej polície v štruktúrach Železničnej polície. Od 1. apríla 2010 bola mýtna polícia začlenená do štruktúr Policajného zboru SR. Oddelenie mýtnej polície Košice bolo začlenené pod Krajský dopravný inšpektorát Krajského riaditeľstva PZ v Košiciach spolu s Oddelením mýtnej polície Rožňava," hovorí riaditeľ Oddelenia mýtnej polície (OMP) Košice. Koľko "mýtnikov" oddelenie má, nám neprezradil, no disponuje postačujúcim počtom. "OMP Košice zabezpečuje plnenie úloh podľa zákona o elektronickom výbere mýta za užívanie vymedzených úsekov pozemných komunikácií v znení neskorších predpisov nepretržite 365 dní v roku."

Hlavnými úlohami MP je zabezpečovať výkon hliadkovej služby v zmiešaných motorizovaných hliadkach v pridelených služobných obvodoch. Konkrétne vykonávať detekciu motorových vozidiel, ktoré nesplnili podmienku úhrady za používanie diaľnic formou elektronického výberu mýta alebo diaľničnej nálepky, vykonávať detekciu motorových vozidiel, ktoré nespĺňajú váhové limity i vykonávať oprávnenia v zmysle zákona. Napríklad zastavenie motorového vozidla, kontrola predpísaných dokladov, použitie technického prostriedku na zabránenie odjazdu vozidla, resp. oprávnenie prikázať zotrvanie na určenom mieste, požadovanie vysvetlenia, oprávnenie pri objasňovaní priestupkov. Tiež odhaľovať, objasňovať a prejednávať priestupky proti bezpečnosti a plynulosti cestnej premávky. Ak vodič očakáva, že MP skúma len náležitosti súvisiace s mýtom, mýli sa. Môže byť sankcionovaný aj za priestupky, ktoré kontrolujú bežné cestné kontroly.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Vysoké sankcie

OMP Košice monitoruje dodržiavanie povinností podľa zákona, ktorý vymedzuje úseky diaľnic, rýchlostných ciest a ciest I. triedy s elektronickým výberom mýta. "V Košickom kraji sú to diaľnica D1 Lemešany - Budimír, Cesta I. triedy I/68 od okr. Košice-okolie po štátnu hranicu s Maďarskou republikou v Milhosti, cesta I. triedy I/50 od Košíc po štátnu hranicu s Ukrajinou a cesta I. triedy I/79 od Slovenského Nového Mesta po Čiernu nad Tisou. Uvedené cesty sú spoplatnené podľa sadzobníka určeného správcom výberu mýta."

Vodičom z nového zákona vyplýva niekoľko základných povinností. "Pred jazdou po vymedzených úsekoch ciest sú povinní umiestniť vo vozidle a uviesť do činnosti palubnú jednotku, správne a úplne zadať do palubnej jednotky technické údaje o vozidle potrebné na výpočet mýta a jeho odúčtovanie, správne používať palubnú jednotku a dodržiavať mýtny poriadok." Najčastejším porušením, s ktorým sa pracovníci OMP Košice stretávajú, je prozaické - vodičom chýba mýtna palubná jednotka.

Hliadky MP zastavujú vozidlá na základe podnetov z mýtnych brán, ale aj námatkovo. "Elektronický mýtny systém používa satelitné určovanie polohy, mobilné komunikácie GSM-GPRS, mikrovlnové technológie." Doposiaľ sa nestalo, aby vodič neuposlúchol pokyn MP na zastavenie. Reakcie na mýto sú však stále zmiešané. Mnohí vodiči sa sťažujú, že musia mýto platiť aj za úseky, cez ktoré prechádzali dlhé roky zadarmo. Iným zas vadí, že palubná jednotka údajne prekáža zornému priestoru čelného skla.

Celý systém je podľa mnohých vodičov neprehľadný a vraj nemajú jasno v tom, čo všetko sú povinní dodržiavať. Neznalosť zákona však, samozrejme, neospravedlňuje a nerešpektovanie pravidiel sa sankcionuje. Za rôzne priestupky hrozia vodičom sankcie od 120 až do 2 655 eur. Platenie mýta by teda nemal nikto podceňovať. "Tak ako sa majú dodržiavať pravidlá cestnej premávky, tak by mali vodiči dodržiavať aj mýtny poriadok," tvrdí riaditeľ OMP Košice.

SkryťVypnúť reklamu

Zbytočné výhovorky

Pre čo najrealistickejší a najpresnejší pohľad na prácu OMP Košice sme s ňou absolvovali jednu z námatkových kontrol. S hliadkou sme sa zastavili na krajnici neďaleko colného hraničného priechodu Milhosť. "Zameriavame sa najmä na to, aby mali kamióny osadené palubné jednotky za čelným sklom," hovorí na úvod príslušník MP.

Kontrola MP prebieha väčšinou v plynulej premávke. V zadnej časti policajného vozidla je v otvore umiestnený objektív kamery. V praxi to vyzerá tak, že policajná jednotka predbehne kamión a po tom, čo kamera zameria jeho čelné sklo, počítač vyhodnotí, či sa na ňom nachádza palubná jednotka. Ak nie, kamión zastavia. "Robíme však aj námatkové kontroly. Nie všetky kamióny totiž musia disponovať palubnou jednotkou. Niektoré jazdia s takzvanými tiketmi, ktoré platia ako mýto, avšak len na jeden smer. Napríklad Milhosť - Vyšný Komárnik."

Hliadku MP tvorí jeden alebo dvaja policajti a mýtny úradník, ktorý je zamestnancom súkromnej firmy, starajúcej sa o chod elektronického systému. Ten je špecialistom práve na palubné jednotky, vie vyhodnocovať informácie, ktoré sú v nich zaznamenané. Zloženia jednotlivých posádok sa stále menia. Častými porušovateľmi mýtnych nariadení sú najmä cudzinci. Konkrétne kamionisti z Litvy, Bieloruska, Rumunska či Bulharska. "Pomerne často jazdia bez palubných jednotiek. Väčšinou z nevedomosti," vraví príslušník MP. "Ako vyplýva z ich výpovedí, zamestnávatelia ich na to, že na Slovensku funguje mýtny systém, upozorňujú málokedy. Neznalosť však neospravedlňuje." V prípade nedodržania povinnosti platiť mýto pri tom nasledujú pomerne vysoké finančné sankcie. Vodič musí uhradiť nielen mýto, ale aj zaplatiť pokutu.

Sankcie, ktoré môže príslušník hliadky MP vodičovi udeliť, jednoznačne presvedčia o tom, že riskovať nestojí za to. "Úhrada mýta je do 150 eur. Pokuta za to, že nemá palubnú jednotku alebo nespĺňa iné kritériá, je až do 1 655 eur. Nie je to pohyblivá zložka, ale fixná. Nefunguje tam žiadne odstupňovanie." V prípade, že vodič počas jazdy cestou 1. triedy či diaľnicou nedisponuje palubnou jednotkou a nemá ani tiket, je pokutovaný rovnako vysokou sumou.

Nezaberú ani výhovorky, že má palubnú jednotku na čelnom skle nesprávne nainštalovanú. "Mýtny úradník dokáže pomocou svojej techniky cez satelitný systém s pomocou dispečingu určiť, o akú poruchu šlo. Dokáže presne zistiť, či vodič palubnú jednotku nezapol úmyselne alebo ju len naozaj nemal správne nainštalovanú." V drvivej väčšine prípadov ide o úmyselné nezapnutie palubnej jednotky. Tieto zariadenia totiž vo všetkých prípadoch inštalujú profesionáli. "Vodič navyše pomocou kontroliek na zariadení jednoducho musí vidieť, či zariadenie zapol, alebo nie." Napriek tomu sa našlo pár odvážlivcov, ktorí sa pokúšali zahrať pred policajtmi divadielko. "Aj keby šlo naozaj o technickú chybu, neprihliada sa na to. Zákon nepozná prípady neúmyselného vypnutia systému."

SkryťVypnúť reklamu

Riskujú už menej

Mýtni policajti si pravidelne všímajú aj dopravné značenie v okolí vstupov do mýtneho priestoru. Je potrebné, aby boli vodiči dobre informovaní. "V úseku, kde sa nachádzame, existujú okrem hlavnej informačnej tabule aj ďalšie doplnkové. Na neďalekej čerpacej stanici poskytnú vodičovi všetky potrebné informácie do detailu." Z dôvodu neinformovanosti sa príslušníci MP správali v počiatkoch zavedenia mýta o čosi miernejšie. "Prihliadali sme na to, že je to niečo nové. Systém bol skúšaný, niekedy zlyhávala aj technika. V súčasnosti už oko neprižmúrime. Vodiči mali dosť času na všetko sa pripraviť."

Kvôli zahraničným vodičom musia byť príslušníci MP pripravení aj na komunikáciu v cudzej reči. "Vysvetlenia zákona máme preložené do niekoľkých svetových jazykov. Najčastejšie však k nám chodia vodiči z krajín, kde rozumejú ruštine, a tak ju používam asi najviac." Stretávajú sa aj s nepríjemnými reakciami. "Pre vodičov z určitých krajín je výška pokuty naozaj privysoká." V prípade nezaplatenia pokuty či úhrady mýta pristúpi hliadka MP k odobratiu technického preukazu a ŠPZ značiek. "Už sme sa s tým niekoľkokrát stretli. Väčšinou však vodič zavolá kamaráta, ktorý mu do niekoľkých hodín prinesie peniaze, aby mohol pokutu zaolatiť."

Od zavedenia mýtneho systému na Slovensku sa toho pri mýtnych kontrolách zmenilo veľa. Vodiči pochopili vážnosť a dôežitosť tohto systému a prestali riskovať. "Pochopili, že výška sankcií za to nestojí," myslí si príslušník OMP Košice. "Výrazné polepšenie v tomto smere nastalo, aj čo sa týka zahraničných vodičov. Naučili sa, ako to na Slovensku funguje, a väčšina z nich spĺňa určené kritériá."

Najčítanejšie na Košice Korzár

Komerčné články

  1. V podzemí sa skrýva poklad nezmenený už 182 rokov
  2. Kondičný tréner: Motivácia na zmenu nestačí
  3. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  4. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  5. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  6. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  7. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  8. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  1. Katarína Brychtová: Každý nový začiatok je dobrý
  2. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska
  3. Kondičný tréner: Motivácia na zmenu nestačí
  4. Najlepšia dovolenka s deťmi pri mori: Kam letieť z Košíc?
  5. Na koho myslíš, keď si pripínaš narcis?
  6. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu
  7. Na Marka oharka do jarka
  8. Najlepšie okamihy svojho života zachytené s HONOR 400 Lite
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 25 590
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 19 539
  3. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 8 541
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 411
  5. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 7 187
  6. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 4 288
  7. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 903
  8. Kondičný tréner: Motivácia na zmenu nestačí 3 667
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu