Tí sa každoročne tešia na nové ročníky, ktoré im zakaždým pripravia neopísateľné zážitky a spomienky. V našom regióne a meste Košice patrí rely medzi najpopulárnejšie a teší sa širokej pozornosti fanúšikov. Aj preto sme trocha zalistovali v kronike so súčasným riaditeľom súťaže Petrom Szczeczinom.
Listovali sme kronikou
Počas viac ako troch desiatok rokov sa kronika košickej rely riadne naplnila a skrýva viaceré zaujímavosti od svojich prvých nesmelých krokov až po dnešok. Počas trvania prešla viacerými úskaliami, pričom niekoľko rokov upadla do prachu, no nadšenci a priaznivci ju nenechali dlho odpočívať. História sa začala písať už v roku 1970, keď partia automobilových nadšencov založila Automotoklub VSŽ, ktorý bol nástupcom MTO (mototuristického oddielu) a následne uzrel svetlo sveta aj I. ročník košickej rely. Presne 8. mája 1971 vyštartovalo 28 posádok z celého Slovenska na trať dlhú 145 km, čo bol skôr test pravidelnosti a spoľahlivosti, veď na celej trase bola len jediná, 7,5 km dlhá rýchlostná skúška. Štart mala v kúpeľoch Štós a cieľ mala pri kaplnke na vrchole kopca. I tak však pretekári v jej priebehu pokrivili nejeden plech svojho súťažného auta a zostali po nich vyvrátené pätníky a pokrivené zábradlia. Cieľovou páskou prešlo 24 posádok na čele s dvojicou Július Ivan – Ján Mertiňák. Hodno dodať, že z domáceho AMK na štarte bolo desať posádok (Bezecný – Bezecná, Vaško – Čekár, Medvecký – Hajíček, Auer – Teglassy, Baluh – Slavkovský, Jurek – Juris, Pivovarči – Lehotský, Jánošová – Kreutzer, Vraník – Bačo, Horos – Tvrďák). "Pre zaujímavosť treba poznamenať, že v čase vzniku Rallye VSŽ už niekoľko rokov organizoval AMK Stavba v metropole východu automobilovú súťaž s názvom Rallye Košice, ktorá potom zanikla. Takže spojením pôvodnej Rallye Košice s následnou Rallye VSŽ, ktorá sa po zániku železiarní premenovala na Rally Košice sú Košice mestom, kde sa táto súťaž organizuje najdlhšie aj v rámci bývalého Československa," pripomína súčasný riaditeľ P. Szczeczina.
S pribúdajúcimi ročníkmi a meniacimi sa predpismi pre túto motoristickú disciplínu sa menil pochopiteľne aj charakter rely. V rokoch 1972 a 1973 sa predĺžila jej trať na 380 km a mala dve eresky. Jednu v Štóse a druhú na trati Dobšinská ľadová jaskyňa – Hrabušice. Ďalšie pokračovania súťaže už boli majstrovstvami Slovenska. Počas XII. ročníka v roku 1982 privítali Košičania na štarte elitu československého automobilového športu. Trať vtedy merala 460 km a mala dvanásť eresiek v celkovej dĺžke 164 km. "Táto súťaž bola súčasťou seriálu majstrovstiev Československa a na štarte sa okamžite objavili známe tímy - Škoda Mladá Boleslav, Barum, Agroteam Slušovice, Chemopetrol Litvínov, Stavba Praha, ale aj známe mená - Sedlář, Blahna, Sivík, Trajbold, Pavlík, Sibera, Křeček, Abrahám, či Arazim. O päť rokov neskôr, v roku 1987 prvýkrát počet štartujúcich presiahol stovku. Od roku 1990 nasledovala pauza až do roku 1994, keď sa tradícia košickej rally obnovila a došlo aj k obnove organizačného tímu, ktorý prišiel s novými, veľmi ambicióznymi plánmi zaradiť Rally VSŽ Košice do seriálu FIA majstrovstiev Európy. To, že nový tím svoju prácu odvádzal veľmi dobre, sa prejavilo už v nasledujúcom ročníku. Podarilo sa dohodnúť a uskutočniť v spolupráci so štábom košickej STV historicky prvý priamy prenos z rally (minimálne v strednej Európe). Priamy prenos sa uskutočnil z divácky veľmi obľúbenej a zaujímavej mestskej okruhovej rýchlostnej skúšky pod Sídliskom dargovských hrdinov. V nasledujúcich rokoch 1996 – 1998 sa košická rally stala súčasťou maďarského šampionátu a navyše v roku 1998 aj českého," oboznamuje nás s históriou P. Szczeczina. Ďalším výrazným medzníkom súťaže sa stáva rok 1997. "Na základe správy pozorovateľa medzinárodnej automobilovej federácie FIA bol zaradený XXIII. ročník Rallye VSŽ Košice do seriálu FIA majstrovstiev Európy s koeficientom 2. Zároveň bol tento ročník aj historický s najdlhšou traťou rýchlostných skúšok – 237,60 km rýchlostných skúšok. Nasledujúci XXIV. ročník bol opäť prelomový a výsledky súťaže sa započítavali do majstrovstiev troch štátov - Slovenska, Česka, Maďarska. V tomto roku sa na štarte zišla naozajstná jazdecká a motoristická špička: Enrico Bertone - majster Európy spoločne s viacnásobným majstrom Slovenska Michalom Kočim, úradujúci majstri Českej republiky posádka Milan Dolák – Jaroslav Palivec, úradujúci majstri Maďarska Tóth János – Gergely Ferencz, vtedajšia maďarská "jednotka" Kiss Ferencz – Büki Ernő, majstri Slovenska Jozef Béreš – Henrich Kurus. Na štarte sa prvýkrát objavili aj vozidlá WRC a to hneď štyri. Dve z nich boli Toyoty Corolly WRC (Tóth János jun. a Milan Dolák), Kiss Ferenc na Subaru Impreza WRC a Szelechý Tamáš na Forde Escotte WRC. Na štartovú rampu sa postavilo ešte ďalších 9 vozidiel najsilnejšej triedy A8, 14 vozidiel súťažilo v triede A7 a 17 vozidiel v triede N4, čo bola na rok 1998 účasť nevídaná aj na súťažiach s vyšším koeficientom. V rokoch 1997 – 2004 bola košická rally trvalo zaradená do seriálu FIA majstrovstiev Európy a neskôr po reorganizácii v systéme FIA majstrovstiev do FIA Európskeho pohára. Rok 2005, čiže XXXI. ročník Rally Košice sa opäť započítaval aj do seriálu majstrovstiev Maďarska, čím sa podarilo na štart priviesť široké a kvalitné štartové pole, keď cez štartovú rampu prešlo 138 posádok. Od nasledujúceho roku 2006 bol zaradený do FIA CEZ Trophy až po súčasnosť," dodal súčasný riaditeľ súťaže P. Szczeczina.
Galéria najlepších
Počas tridsiatich piatich ročníkov Rally Košice sa do historických tabuliek víťazov zapísalo dvadsaťosem posádok. Dve z nich majú na svojom konte po tri víťazstvá a ďalšie tri sa zapísali do análov dva razy. Málokto si už dnes spomenie na popradskú dvojicu Július Ivan – Ján Mertiňák, ktorá vyhrala prvý ročník v roku 1971. Ich úpsech akoby predznamenal, že rely v metropole východu zapustí silné korene. V galérii víťazov nájdeme zaujímavé mená, ktoré v tom čase patrili v bývalom Československu k stáliciam rely. Či už Pavel Valoušek, Karel Jirátko, Leoš Pavlík, Pavel Sibera, Václav Blahna či Jozef Béreš st. Nie je bez zaujímavosti, že trikrát sa z prvenstva tešil aj Karel Jirátko, no zakaždým v role navigátora. Raz čítal noty Valouškovi a dvakrát Pavlíkovi. Obhájiť prvenstvo sa po prvý raz podarilo dvojici Ivan Pallag – Eugen Jurkovič, ktorá dominovala v rokoch 1975 a 76. O štyri roky neskôr pridali svoj tretí triumf. Ich úspech bol na dlhé roky nedostihnuteľný, hoci posádka Styllexu Jozef Béreš st. – Michal Kočí po obnovení rely vyhrala v rokoch 1994 a 95. Od začiatku súťaže posádky mohli zabojovať o putovný pohár Rally Košice, ktorý mohli získať natrvalo, ak vyhrali 5-krát, alebo trikrát v rade. Tento husársky kúsok sa podaril Tiborovi Cserhalmimu, ktorý na tejto súťaži dominoval v rokoch 2002 – 2004 s Karlom Bodnárom a Martinom Krajňákom. Mladý Prešovčan sa tak výrazne zapísal do histórie rely v našom meste. Tak ako vo futbale, či hádzanej, sa šport dedí z pokolenia na pokolenie, platí to aj v rely. Historické tabuľky prezradili, že otec a syn Bérešovci sú medzi víťazmi tejto rely a obaja dokázali vyhrať dva razy. V rokoch 1994 a 95 otec a posledné dva ročníky sa stali korisťou syna. V rodinnom mikrosúboji môže mať po tomto ročníku navyše, ak dokáže vyhrať do tretice.
Ak premeníme na drobné, z doterajších 35 víťazov bolo 22 slovenských, 7 českých, 4 maďarské a 2 poľské, pričom jedna bolo zmiešaná, keď spoločne s Januszom Kuligom vyhral Popradčan Emil Horniaček. Trikrát sa tešil z cennej trofeje už spomínaný Ivan Pallag a Tibor Cserhalmi. "Na tieto roky mám veľmi pekné spomienky. Podarilo sa mi vyhrať trikát, čo doteraz nikomu inému a nebolo to vôbec jednoduché. Ak si spätne premietnem tie úspešné roky, tak na košickej rely som sa cítil, ako sa hovorí, ako ryba vo vode a považujem ju ako domácu," s úsmevom spomína T. Cserhalmi na svoj jedinečný triumf a zisk Putovného pohára košickej rely do trvalého vlastníctva.
Košická rely v číslach
Za 35 ročníkov absolvovali posádky trať v celkovej dĺžke 15 697,12 km, z toho 4 582,27 km rýchlostných skúšok
Počet eresiek: 425
Počet tratí rýchlostných skúšok 105
Zo 425 RS sa jazdili najčastejšie RS Herľany – Bánske 37-krát, RS Zamutov - Červenica 30-krát, RS Rudník – Hýľov 24-krát
Najdlhšie RS
Žipov 20,10 km
Svinica 18,1 km
Rudľov 17,6 km
Kalša 16,4 km
Najkratšia RS
Mestský okruh vo VŠA 1,25 km
Najdlhšia trať súťaže
V roku 1998 merala trať 24. ročníka 761 km
Najkratšia trať súťaže
V roku 1971 merala trať 1. ročníka 145 km
Najväčšia dĺžka RS
V roku 1997 počas 23. ročníka čakalo na jazdcov 237,6 km eresiek
Najväčší počet štartujúcich posádok
V roku 2005 sa na štart postavilo 137 súťažiacich
Najväčší počet odstúpených posádok
V roku 2005 nedokončilo 71 zo 137 štartujúcich
V roku 1998 nedokončilo 45 z 85 štartujúcich
Najväčší počet posádok v cieli
V roku 1983 prešlo cieľovou rampou 73 posádok z 81 štartujúcich
Už o niekoľko dní 36. ročník Rally Košice
Priaznivci rýchlych áut, šmýkajúcich pneumatík a spáleného benzínu sa už nevedia dočkať polovičky tohto mesiaca, keď metropola východu bude opäť patriť kráľovnej automobilových disciplín – rely. V týchto dňoch sa dostávajú prípravy 36. Rally Košice do záverečnej časti, a aby v dňoch 16. – 18. septembra všetko fungovalo ako švajčiarske hodinky. Organizátori z AMK Košice sa podujali zorganizovať súťaž, ktorej výsledky sa budú započítavať do dvoch šampionátov – slovenského a poľského i Zóny strednej Európy – FIA CEZ Trophy 2010. Na štarte sa predstavia aj jazdci Slovenského Rally pohára, avšak na skrátenej verzii trate. Dnes do polnoci majú posádky poslednú možnosť zaslať svoje prihlášky do tejto súťaže. Dá sa predpokladať solídne štartové pole, v ktorom nebudú chýbať ani vozidlá vo verzii WRC. Koľko ich nakoniec uvidíme, sa dozvieme na budúci týždeň, keď organizátori zverejnia zoznam prihlásených posádok. Samotný program rely sa začne už v stredu ráno (15. 9.) registráciou a výdajom itinerárov v priestoroch riaditeľstva súťaže v hoteli Yasmin. V tento deň a nasledujúci absolvujú súťažiaci obhliadku trate. Na štvrtok podvečer o 17.30 h je naplánovaný slávnostný štart na rampe umiestnenej pred hotelom Yasmin spojený s predstavením posádok. Ostrý štart a boj o predposlednú sadu bodov do celkového poradia slovenského šampionátu, keď oba dni sa hodnotia samostatne, sa začne v piatok o 9.00 h. Postupne jazdci absolvujú dvakrát prejazdy troma rýchlostnými skúškami umiestnenými na sever od mesta Košice – RS Bankov, RS Ružín a RS Žipov. Posádky súťažiace v rámci Slovenského Rally Pohára absolvujú kratšiu trať a vynechajú najdlhšiu RS Žipov. Príchod do uzavretého parkoviska pred Jumbo centrom je naplánovaný na 16.13 hod. V sobotu je štart posunutý o hodinu skôr. Keďže v rámci poľského a slovenského šampionátu a aj nášho "Pohára" sa hodnotia jednotlivé súťažné dni samostatne, môžu aj posádky, ktoré nedokončili piatkovú etapu, znovu reštartovať v sobotu ráno, ak splnia podmienky uvedené v príslušných predpisoch. V sobotu zavedie trať súťažné posádky na východ a juh od Košíc a postupne absolvujú dva prejazdy RS Herľany, RS Svinica i RS Slanec, pričom sa účastníci "Pohára" pripoja až v druhej súťažnej sekcii. Príchod do cieľa súťaže a slávnostné odovzdávanie cien na cieľovej rampe je naplánované na 16.15 hod.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári