Korzár logo Korzár Košice
Štvrtok, 22. október, 2020 | Meniny má SergejKrížovkyKrížovky
ALENA SA NEVIE DOSTAŤ K SVOJIM PENIAZOM

Na vybavenie reklamácie bez papierov môžete doplatiť

Niektorí špekulatívni obchodníci naschvál vybavujú reklamácie neoficiálne bez papierov, aby sa vyhli nepríjemnostiam. Doplatila na to Košičanka Alena, ktorá sa už štyri mesiace nevie domôcť svojich spotrebiteľských práv.

Pôvod trápenia. Alena si kvôli podobnému rádiu nevydýchla už štyri mesiace.Pôvod trápenia. Alena si kvôli podobnému rádiu nevydýchla už štyri mesiace. (Zdroj: Ilustračné foto: Judita Čermáková)

Slovenská obchodná inšpekcia len v tomto roku odhalila 105 prípadov nesprávneho postupu pri reklamáciách.

KOŠICE. Alena má trápenie kvôli trikrát reklamovanému rádiu. "V máji som si na Moldavskej kúpila autoprehrávač s pamäťovou kartou. Nedali mi ani záručný list. Zistila som, že preskakoval, nefungoval vôbec alebo hral sám aj bez odnímateľného panela," povedala. "Po prvej poruche mi v predajni urobili reklamáciu bez papiera. Bola som rada, že som dostala nové rádio. Druhýkrát sa však stalo to isté, zase mi prehrávač len tak vymenili za rovnaký. Ten takisto nefungoval!" pokračovala Alena.

"Vrchol drzosti"

Nekonečný reklamačný príbeh sa stále neskončil. "Tretíkrát sa v predajni ešte chceli dohadovať, núkali mi tovar tej istej značky, že si mám dokonca doplatiť. Nakoniec sa rozhodli, že mi dajú konečne papier a bude to ako prvá reklamácia, lebo predtým to bolo kus za kus. Mám čakať ďalších 30 dní! Ale ja už nechcem nič od nich, len späť svoje peniaze, veď rádio ma stálo 170 eur. Cítim sa ako na pingpongovom stole. Považujem za vrchol drzosti, že mi niekto takto drží peniaze!" rozhorčovala sa. "Dostať tri chybné kusy? Veď ten tovar sa nesmie predávať, sú to nekvalitné výrobky."

SOI: Porušili zákon

Firma podľa Slovenskej obchodnej inšpekcie porušila zákon o ochrane spotrebiteľa tým, že reklamáciu nezaevidovala a nevydala potvrdenie ani doklad o jej vybavení. "Predávajúci nesmie uprieť spotrebiteľovi právo na uplatnenie reklamácie v záručnej lehote. Pri uplatnení je predávajúci povinný vydať spotrebiteľovi potvrdenie o jej prijatí a vybaviť ju ihneď, v odôvodnených prípadoch najneskôr do 30 dní. V rovnakom termíne je povinný vydať písomný doklad o vybavení reklamácie," informovala Silvia Ivančová, vedúca právneho odboru inšpektorátu SOI so sídlom v Košiciach pre Košický kraj.

Žiadajte záručný list

Podľa reklamovanej chyby môže predávajúci reklamáciu vybaviť opravou, výmenou výrobku, vrátením peňazí či vyplatením primeranej zľavy z ceny. Zamietnuť ju smie počas prvého roku od kúpy len na základe odborného posúdenia na jeho náklady. Po roku musí uviesť, komu môže spotrebiteľ výrobok na posúdenie zaslať.

Väčšinou sa k elektronike vydáva záručný list. "V prípade, že ho nevydá, môže si oň spotrebiteľ požiadať. Na žiadosť kupujúceho je predávajúci povinný vydať záručný list. Ak to povaha veci umožňuje, postačí namiesto neho vydať doklad o kúpe," uviedla vedúca. Na základe neho si môže spotrebiteľ uplatňovať svoje práva.

Musí čakať ďalší mesiac

Podľa Ivančovej mala Alena trvať na zaevidovaní reklamácie a vydaní potvrdenia o vybavení, "aby mala doklad o tom, ako bola reklamácia riešená, teda že jej bol výrobok vymenený za nový. Po výmene plynie nová záručnú lehota."

Keďže nevie predchádzajúce reklamácie preukázať, musí pri poslednej už zaevidovanej počkať na uplynutie 30-dňovej lehoty a výsledok posudku. "V prípade, že nebude spokojná so spôsobom vybavenia reklamácie, môže sa svojho práva domáhať na súde, prípadne sa môže obrátiť na Združenie na ochranu práv spotrebiteľov, ktoré vedie mimosúdne riešenie spotrebiteľských sporov," radí Ivančová.

Odhalili 105 nedostatkov

Alena môže podať i podnet na inšpekciu, ktorá však posudzuje len formálny postup vybavovania. Ak zistí nedostatky, uloží pokutu. "Na základe podnetov spotrebiteľov bolo od začiatku roka do konca augusta vykonaných 223 kontrol zameraných na prešetrenie správnosti postupu pri vybavovaní spotrebiteľských reklamácií, z ktorých 105 bolo opodstatnených," informovala Ivančová.

Medzi najčastejšie zistené nedostatky patrilo práve nevydávanie potvrdenia o prijatí reklamácie a o jej vybavení, nedodržanie 30-dňovej lehoty či zamietnutie bez posudku do roka od kúpy alebo po roku neuvedenia odborne spôsobilej osoby.

Rady

Čo nezabudnúť pri kúpe a reklamácii

Požadovať doklad o zaplatení, starostlivo si ho uchovať.

Bloček zvykne vyblednúť, je dobré si ho prefotiť a dať opečiatkovať.

Záručný list odložiť, žiadať ho, ak vám napr. pri elektronike nebol vydaný.

Pri reklamovaní žiadať potvrdenie o vybavení.

Ďalšie užitočné informácie nájdete na www.soi.sk/poradňa/rady pre spotrebiteľov.

(ee)

Najčítanejšie na Košice Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Downtown Bratislavy sa rozrastie o nový rezidenčný projekt
  2. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte?
  3. Päť chýb pri zateplení strechy
  4. 5 vecí, ktoré definujú prémiové bývanie
  5. Vitajte v postapokalyptickom svete
  6. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  7. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  8. Programátori prezradili, čo ich v práci najviac motivuje
  9. NAŽIVO: Čo čaká ekonomiku? Sledujte #akonato konferenciu
  10. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  1. Programátori prezradili, čo ich v práci najviac motivuje
  2. 5 vecí, ktoré definujú prémiové bývanie
  3. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  4. Úprava osobného motorového vozidla
  5. Important information for Brazilians living in Slovakia
  6. Prečo sú dnes ryby také dôležité?
  7. Vitajte v postapokalyptickom svete
  8. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  9. NAŽIVO: Čo čaká ekonomiku? Sledujte #akonato konferenciu
  10. Päť chýb pri zateplení strechy
  1. Rysy navštívi päťtisíc ľudí denne. Ako vyzerá denný chod chaty 29 394
  2. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 16 822
  3. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 14 611
  4. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 12 541
  5. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 11 824
  6. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 9 728
  7. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 9 572
  8. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 9 373
  9. Hodnotenie profesionála: Ako obstáli obľúbené hotely v Tatrách? 9 173
  10. Čo bude s gastráčmi a miliardy z EÚ ako prekliatie? 9 160
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Pribudlo ďalších 17 úmrtí, z toho 11 v prešovskej nemocnici

Jedna pacientka skonala aj v Košiciach, ďalšia v Bardejove.

Fakultná nemocnica s poliklinikou Jána Adama Reimana Prešov - oddelenie infektológie.

Advokátku vyviedli z košického súdu. Napriek výzvam si odmietla dať rúško

Hrozia jej sankcie od advokátskej komory i úradu verejného zdravotníctva.

Pri vstupe do budovy košických súdov musí každý prejsť dôkladnou kontrolou.

Štátnych úradníkov na košický magistrát nepustili

Proti zvýhodnenému nájmu bol šéf majetkovej komisie.

Na magistráte nebudú sídliť pracovníci ÚVO.
Poslanec Rudolf Dupkala počas online rokovania PSK.
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Video Desktop