Slovenská obchodná inšpekcia len v tomto roku odhalila 105 prípadov nesprávneho postupu pri reklamáciách.
KOŠICE. Alena má trápenie kvôli trikrát reklamovanému rádiu. "V máji som si na Moldavskej kúpila autoprehrávač s pamäťovou kartou. Nedali mi ani záručný list. Zistila som, že preskakoval, nefungoval vôbec alebo hral sám aj bez odnímateľného panela," povedala. "Po prvej poruche mi v predajni urobili reklamáciu bez papiera. Bola som rada, že som dostala nové rádio. Druhýkrát sa však stalo to isté, zase mi prehrávač len tak vymenili za rovnaký. Ten takisto nefungoval!" pokračovala Alena.
"Vrchol drzosti"
Nekonečný reklamačný príbeh sa stále neskončil. "Tretíkrát sa v predajni ešte chceli dohadovať, núkali mi tovar tej istej značky, že si mám dokonca doplatiť. Nakoniec sa rozhodli, že mi dajú konečne papier a bude to ako prvá reklamácia, lebo predtým to bolo kus za kus. Mám čakať ďalších 30 dní! Ale ja už nechcem nič od nich, len späť svoje peniaze, veď rádio ma stálo 170 eur. Cítim sa ako na pingpongovom stole. Považujem za vrchol drzosti, že mi niekto takto drží peniaze!" rozhorčovala sa. "Dostať tri chybné kusy? Veď ten tovar sa nesmie predávať, sú to nekvalitné výrobky."
SOI: Porušili zákon
Firma podľa Slovenskej obchodnej inšpekcie porušila zákon o ochrane spotrebiteľa tým, že reklamáciu nezaevidovala a nevydala potvrdenie ani doklad o jej vybavení. "Predávajúci nesmie uprieť spotrebiteľovi právo na uplatnenie reklamácie v záručnej lehote. Pri uplatnení je predávajúci povinný vydať spotrebiteľovi potvrdenie o jej prijatí a vybaviť ju ihneď, v odôvodnených prípadoch najneskôr do 30 dní. V rovnakom termíne je povinný vydať písomný doklad o vybavení reklamácie," informovala Silvia Ivančová, vedúca právneho odboru inšpektorátu SOI so sídlom v Košiciach pre Košický kraj.
Žiadajte záručný list
Podľa reklamovanej chyby môže predávajúci reklamáciu vybaviť opravou, výmenou výrobku, vrátením peňazí či vyplatením primeranej zľavy z ceny. Zamietnuť ju smie počas prvého roku od kúpy len na základe odborného posúdenia na jeho náklady. Po roku musí uviesť, komu môže spotrebiteľ výrobok na posúdenie zaslať.
Väčšinou sa k elektronike vydáva záručný list. "V prípade, že ho nevydá, môže si oň spotrebiteľ požiadať. Na žiadosť kupujúceho je predávajúci povinný vydať záručný list. Ak to povaha veci umožňuje, postačí namiesto neho vydať doklad o kúpe," uviedla vedúca. Na základe neho si môže spotrebiteľ uplatňovať svoje práva.
Musí čakať ďalší mesiac
Podľa Ivančovej mala Alena trvať na zaevidovaní reklamácie a vydaní potvrdenia o vybavení, "aby mala doklad o tom, ako bola reklamácia riešená, teda že jej bol výrobok vymenený za nový. Po výmene plynie nová záručnú lehota."
Keďže nevie predchádzajúce reklamácie preukázať, musí pri poslednej už zaevidovanej počkať na uplynutie 30-dňovej lehoty a výsledok posudku. "V prípade, že nebude spokojná so spôsobom vybavenia reklamácie, môže sa svojho práva domáhať na súde, prípadne sa môže obrátiť na Združenie na ochranu práv spotrebiteľov, ktoré vedie mimosúdne riešenie spotrebiteľských sporov," radí Ivančová.
Odhalili 105 nedostatkov
Alena môže podať i podnet na inšpekciu, ktorá však posudzuje len formálny postup vybavovania. Ak zistí nedostatky, uloží pokutu. "Na základe podnetov spotrebiteľov bolo od začiatku roka do konca augusta vykonaných 223 kontrol zameraných na prešetrenie správnosti postupu pri vybavovaní spotrebiteľských reklamácií, z ktorých 105 bolo opodstatnených," informovala Ivančová.
Medzi najčastejšie zistené nedostatky patrilo práve nevydávanie potvrdenia o prijatí reklamácie a o jej vybavení, nedodržanie 30-dňovej lehoty či zamietnutie bez posudku do roka od kúpy alebo po roku neuvedenia odborne spôsobilej osoby.
Rady
Čo nezabudnúť pri kúpe a reklamácii
Požadovať doklad o zaplatení, starostlivo si ho uchovať.
Bloček zvykne vyblednúť, je dobré si ho prefotiť a dať opečiatkovať.
Záručný list odložiť, žiadať ho, ak vám napr. pri elektronike nebol vydaný.
Pri reklamovaní žiadať potvrdenie o vybavení.
Ďalšie užitočné informácie nájdete na www.soi.sk/poradňa/rady pre spotrebiteľov.
(ee)
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári