KOŠICE. Podľa novej školskej reformy sa začali učiť ďalšie ročníky. Tretiaci a siedmaci, ktorých sa to týka, však nedostali nové učebnice. Tie chýbajú dokonca ešte aj žiakom druhého a šiesteho ročníka.
Katastrofa
"Je to katastrofa. Pre tretí ročník máme hudobnú výchovu a náboženstvo, pre siedmy nič. Museli sme deťom rozdať knihy, ktoré boli určené do zberu. Žiaľ, ide o kusy, ktoré sú za zenitom svojej morálnej i obsahovej životnosti," vysvetľuje riaditeľka ZŠ Krosnianska 2 Ľubica Agyagosová.
Tretiak Adam Barobin je rád, že má aspoň niečo: "Je to otrasné, ale čo máme, to používame. Učitelia nám prefocujú, čo sa máme učiť, ja by som bol radšej, keby sme to mali v knihe. Ľahšie by sa mi učilo," vraví.
Dopĺňajú ho spolužiaci Roland Palgut a Daniel Király: "Pozrite sa, matematika je totálne rozbitá, v prírodopise chýbajú strany, niektoré sú vlepené na iné miesto, než im prináleží. Už to proste nedrží, chceli by sme nové."
Muzeálne kúsky
Pani Anna má obe deti v reformných ročníkoch. Keď videla, aké knihy dostali, zostala šokovaná.
"Jeden môj syn je tretiak, druhý siedmak. To znamená, že sa ich oboch týka tá ´úžasná´ školská reforma, na ktorú bolo školstvo totálne nepripravené! Veď tie deti sa nemajú z čoho učiť. Najmä siedmak to má ťažké. Škola nové knihy nedostala, tak žiakom dala to, čo mala. Ale tie učebnice už patria do antikvariátu. Ešte trochu a bude z toho unikát hodný múzea! Napríklad Dejepisný atlas bol vydaný v roku 1983 a učila som sa z neho ešte ja. Moje dieťa je zapísané ako 23. v poradí. To znamená, že kniha prešla dvoma generáciami, je roztrhaná, špinavá, zapácha a štítim sa ju vziať do rúk. Alebo zemepisný atlas – ďalšia starina z totalitných čias, veď tam nenájde ani Chorvátsko, lebo v atlase je ešte Juhoslovanský zväz republík... Takže napokon väčšina z tých kníh je nepoužiteľná a deti musia všetky poznámky písať ako českí žandári. Pokiaľ viem, školská reforma ich mala odľahčiť, zjednodušiť im život, ale skutočnosť je úplne iná," rozčuľovala sa Anna.
Pomáha internet
Riaditeľka Ľ. Agyagosová dodáva, že jej učitelia, ak chcú učiť podľa osnov, musia veci vyhľadávať na nete: "Prefocujú listy, sťahujú informácie, aby žiakom uľahčili vzdelávanie a dokázali ich naučiť nové veci."
Na ZŠ Masarykovej je situácia podobná. Tam však, ako nám potvrdil riaditeľ Radoslav Lukács, včera dostali aspoň slovenčinu pre siedmakov.
"Sme nútení používať staré učebnice, lebo nové nie sú. Či vôbec budú, neviem, hovorilo sa toho veľa."
KŠÚ zbiera údaje
Školy v kraji mali v týchto dňoch za povinnosť deklarovať Krajskému školskému úradu (KŠÚ), koľko nových učebníc majú.
"Je ich nedostatok, to vyplýva aj z posledného prieskumu. Druháci majú 75 % nových učebníc, tretiaci len 27 %, šiestaci 47 % a najhoršie na tom sú siedmaci - 11 %. Na túto situáciu sme upozornili ministerstvo školstva, katastrofálna situácia sa zatiaľ nevyriešila a nemáme informáciu, že by sa tak malo stať v dohľadnom čase," povedala nám vedúca oddelenia odborných a metodických činností KŠÚ Anna Racková.
Vláda sľubuje dodanie chýbajúcich učebníc najneskôr do konca januára 2011, učitelia však ostávajú voči takýmto sľubom skeptickí. Životnosť učebníc závisí od obsahu i od toho, ako sa s nimi zaobchádza. V priemere je ale stanovená na štyri-päť rokov.
Deti sa učia z kníh, ktoré už mali skončiť v zbere. Foto: Veronika Janušková
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári